Onderdelen V4

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Wed May 23, 2007 9:41 pm

Godfried

Sensor zit juist onder thermostaat huis.
De darmvoelde toch heel warm aan,maar volgende week meet ik eens de temperaturen.
Attachments
VNM2.JPG
VNM2.JPG (62.71 KiB) Viewed 2871 times

User avatar
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Temperatuur M530

Postby matra530lx » Wed May 23, 2007 11:20 pm

Beste Jules,

Wat ik op maak uit al de zaken die je al uitgeprobeerd hebt is, dat ik mijn twijfels heb over het metertje zelf.
Je kan dit eenvoudig uit testen door uw sensor in kokend water te leggen=100? en dit zou dan ook ongeveer op uw meter de aanduiding moeten zijn.( wel even massa maken met uw motor doormiddel van een draadje)
Ik heb bij mijn wagen dezelfde waarden gemeten zowel koud als warm, dus denk ik dat de sensor ok is.
Als mijn motor op temperatuur is wijst de meter ongeveer 80? aan en als hij het extreem warm heeft, fan van radiator draait nadert hij de 90?, hoger heb ik het nog niet zien staan.

Groetjes Matra 530Lx

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Thu May 24, 2007 5:15 am

Wat een pracht van een motor. Deze kon zo uit de fabriek komen. Hij is te mooi voor in te bouwen. Het hart van je M530 ziet er gezond uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Sat May 26, 2007 5:27 pm

Dag Jules,

Edgard is bij me geweest met zijn citro?n van 1923 en heeft me een stuk van een remklauw bezorgt van een M530 waar de twee aansluitschroeven nog opzitten. We zullen morgen wel zien of je er iets van kunt gebruiken.
Tot morgen :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
rheger
Posts: 8
Joined: Thu Sep 29, 2005 9:19 am
Location: Norway

water temprature

Postby rheger » Sun May 27, 2007 9:16 pm

Hi

I have a similar problem, my water temprature gauge doesn't show more than a bit less than 90 degrees. Last month, when the outdoor temprature was under 10 degrees, it showed nearly nothing. One day, when it showed about 70 degrees, I borrowed an IR thermometer (which measures the temperature from a distance) and checked the engine and the radiator. The radiator was less than 70 degrees, not spot at the engine was more than 75 degrees (except the exhaust manifold). So, the water temperature gauge is correct!
But this means that the engine is running to cold! I will change my thermostate the next days (at the same time I will change all old radiator hoses) because I have the doubt that it has a wrong opening temperature or that it is demaged. I will report the results.

Best Regards from Norway, Rolf

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Mon May 28, 2007 12:31 pm

Hello Rheger,

I speak a little English but I see that you can read Dutch.

Ik had het zelde probleem met mijn Matra bagheera. De temperatuurmeter bleef rond de 70? hangen. Dit is inderdaad niet goed voor de motor. Ik heb nu een thermostaat geplaatst die bij 88? volledig open staat. Nu is mijn motortemperatuur rond de 90?. De motor draait nu veel beter. :wink:

Groetjes.
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
rheger
Posts: 8
Joined: Thu Sep 29, 2005 9:19 am
Location: Norway

Postby rheger » Mon May 28, 2007 10:18 pm

Hi Godfried

Thank you for your answer. I just bought a thermostate with the same opening temprature but I didn't had the time to change it.

Greetings from Norway, Rolf

PS: I lived in Aachen before I moved to Norway

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Tue May 29, 2007 8:48 am

hello Rolf,

Ik woon op 20km van Aachen, we zijn dus ooit buren geweest!
Van Aachen naar Noorwegen is een grote stap geweest, is het de liefde die je heeft doen verhuizen? Fijn te horen dat er daar ook Matraliefhebbers zijn.
Veel succes in Noorwegen.
Groetjes Godfried :wink:
Matra Bagheera S - 1977

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Sun Jun 03, 2007 9:35 am

Met het plaatsen van een nieuwe sensor duidt de water temperatuur van de motor normaal aan. :lol:

De remmen is een ander probleem,ik had alle dichtingen vernieuw en toch heb ik een lek. :evil:

Volgend weekend nieuwe poging om de M530 rijdend te krijgen. :wink:

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Sun Jun 03, 2007 12:58 pm

Dag Jules,

De temperatuurmeter werkt terug, weer een stap korter naar een test op de baan.

Een olielek! Dat is minder.. Hopelijk is het een aansluiting die lekt, dan is het vlug gemaakt.

Als de M530 gereed is en jullie hebben zin om een flinke rit te maken dan zijn jullie welkom in Limburg. Geef me dan een teken en we spreken iets af.
Succes met de herstelling. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3355
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Postby ALAIN VAN AKEN » Wed Jun 06, 2007 11:33 am

De lijdensweg is korter aan het worden de patient is bijna 100 % genezen.
Jules nog even doorzetten, de beloning zal des te groter zijn.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Fri Jun 08, 2007 7:46 pm

Het rijden met de M530 zal terug niet voor dit weekend zijn :evil: De bestelde dichtingen voor de voorste remmen bij een plaatselijke autoshop zijn niet de juiste,het 2 de set die ik besteld had bij Simon zijn niet toegekomen :roll:
Dan maar alle garages (Renault) en autoshops opgebeld in de omgeving maar niemand had de dichtingen in stock :evil:

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Sat Jun 09, 2007 10:06 am

Hopelijk is dit het laatste dat je tegen houdt om een mooi testrit met de M530 te maken. Ja, vlug aan onderdelen geraken is niet zo eenvoudig! Nu zou je op de clubstock moeten kunnen rekenen, maar helaas de dichtingen zijn niet in stock. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3355
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Postby ALAIN VAN AKEN » Sat Jun 09, 2007 5:26 pm

Zijn de dichtingen van Paul niet bruikbaar dan kan ik er een set voor de club bestellen?

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Sat Jun 09, 2007 8:25 pm

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3355
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Postby ALAIN VAN AKEN » Sun Jun 10, 2007 11:38 am

Hoe :evil: :evil: :evil: :evil: zijn ze niet oke?
Zo ja geen probleem dan doe ik ze op stock.
Last edited by ALAIN VAN AKEN on Sun Jun 10, 2007 8:43 pm, edited 1 time in total.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Sun Jun 10, 2007 1:01 pm

Alain

Die :evil: waren niet bedoeld op de te bestellen stukken (ik doe een mail aan Paul) maar wel op mijn verloren ! ! ! zaterdag.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Postby Paul » Mon Jun 11, 2007 10:16 am

Ik heb de setjes nog liggen, ze zijn nog niet geplaatst.
Je kan ze hebben als je wilt, dan bestel ik intussen nieuwe!?

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Mon Jun 11, 2007 7:17 pm

Paul

Ok?,kunt u die opsturen :lol: ? Onkosten worden natuurlijk vergoed .

Groeten en bedankt

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Sat Jun 30, 2007 10:25 pm

Vandaag de eerste 100 meter :roll: gereden met de M530(met dank aan Paul die de nodige dichtingen voor de remmen opgestuurd heeft)

De moter ontgoochelde :evil: ik denk dat er nog heel wat regelwerk nodig is alvorens die optimaal zal draaien.
Ook de remmen waren niet zoals ik verwacht had,ik zal nog eens moeten ontluchten denk ik.
Volgende zaterdag hopelijk beter nieuws. :wink:

Groeten

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Sun Jul 01, 2007 1:07 pm

Dag Jules,
Nu is het een kwestie van afstellen en dit gaat soms niet zo eenvoudig omdat je moet zoeken waar het probleem juist zit. Maar zij rijdt al... dat is het begin van nog vele plezierige km.
Succes :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Urbain
Posts: 855
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Postby Urbain » Sun Jul 01, 2007 2:18 pm

Jules,

De motor van mijn Murena draaide in het begin ook niet naar mijn goesting, (had het laatste jaar veel stilgestaan) maar na een 500 tot 800Km met nieuwe olie en bougies draait hij al veel beter. Ik heb ondertussen al enkele keren de ralenti moeten verlagen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Sun Jul 01, 2007 3:39 pm

Urbain

De motor werd volledig vernieuwd en aangepast om te kunnen draaien met de 2 dubbele weber carburatoren.
Ik denk dat de webers nog wat moeten bijgeschroefd worden :roll:
Attachments
v4.2.JPG
v4.2.JPG (46.14 KiB) Viewed 2649 times

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Postby Paul » Sun Jul 01, 2007 9:11 pm

EINDELIJK......... ik krijg "rijdend" gezelschap, toch knap van je wat je klaar speelt.

:D Het moet toch al een hele opluchting zijn dat het al zo ver staat?! :D

Ben zelf enkele dagen weg geweest richting Eifel (Duitsland) en behouden terug thuis met de M530 (en deze keer was het van moeten want er is wat mis met de Murena) het weer zat mee en daardoor heb ik er geen spijt van (al zit de Murena mij even niet lekker :cry: )

Ik zal verslag uitbrengen bij "Murena"
Last edited by Paul on Mon Jul 02, 2007 9:39 am, edited 2 times in total.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Mon Jul 02, 2007 5:22 am

Toch niets ernstigs? :wink:
Matra Bagheera S - 1977

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Mon Jul 02, 2007 9:07 pm

Paul

Hopelijk valt de schade aan de motor van de Murena mee.

Succes met het zoeken naar de oorzaak van die tatata... :roll:

Groeten

georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Postby georges1 » Mon Jul 02, 2007 10:27 pm

Hallo Paul,
Wat is er precies mis met de Murena?

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Wed Jul 11, 2007 8:51 pm

Gisteren avond de ontsteking en de carburatoren van de M530 laten bijregelen,de motor draaide heel wat beter, :lol:
Er ontsnapte wel wat warm koelwater via de vulopening,mogelijk de dichting van de vulstop die het begeven heeft. :evil:
Zaterdag wordt een test op de weg gedaan en hopelijk rijdt hij beter dan de vorige keer,ook de remmen zijn nogmaals ontlucht en de pedaaldruk blijft goed.

benny
Posts: 3161
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Postby benny » Wed Jul 11, 2007 8:53 pm

We duimen allemaal mee.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8002
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Postby GODFRIED » Thu Jul 12, 2007 1:42 pm

Jules,

Het kan niet blijven duren! De problemen zullen nu wel ophouden.

Veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977


Return to “M530”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests