Page 9 of 13

Posted: Mon Apr 30, 2007 7:18 pm
by Maes Jules
Deze namiddag de uitlaten aan de M530 gehangen.
De motor zou eindelijk draaien :lol: ,maar daar had de motor geen zin in.
Voor de zoveelste maal terug ontgooheld naar huis gereden,het begint stilaan mijn xxxxxx uit te hangen. :evil:

Posted: Tue May 01, 2007 9:45 am
by GODFRIED
Dag Jules,

Veel kan er niet schelen! Krijgt de motor ontsteking, staat deze op punt, is er benzine in de carburators, open de kleppen op het juiste moment? Een kabel niet goed aangesloten kan al voldoen de zijn. Probeer eens met startpiloot!!
Succes. :wink:

Posted: Tue May 01, 2007 2:55 pm
by Paul
Jules....., je hebt al voor hetere vuren gestaan dacht ik.

Posted: Wed May 02, 2007 4:31 pm
by ALAIN VAN AKEN
Jules, het ziet er alvast prachtig uit.
Wat betreft de motorproblemen, geen paniek je komt er zeker wel. Geduld en doorzetting is soms een mooie deugd;
Gaat de motor rond? Slaat hij niet aan? Is er ontsteking? Krijgt hij benzine?
Ik ben zeker dat ik binnenkort het zalige M530 motorgeluid hoor tot bij me thuis; :wink:

Posted: Sat May 05, 2007 10:09 pm
by Maes Jules
Alain en alle Matra fanaten.

Reeds iets gehoord ?????? :roll:

Hij draait. :lol: :lol: :lol:

Posted: Sun May 06, 2007 10:48 am
by benny
Prachtig werk Jules. De volhouder wint.

Posted: Sun May 06, 2007 10:54 am
by GODFRIED
Zeer mooi en vakkundig gedaan. Om te stelen!!!!! Laat ons hopen van niet. :wink:

Posted: Sun May 06, 2007 11:12 am
by Paul
Julesn nu je bijna rond bent ........ mag ik de mijne brengen? :lol:

Knap jong!!!

Is de M530 van de partij op 27 mei?

Posted: Sun May 06, 2007 3:38 pm
by Maes Jules
Paul

Ik werk eraan maar......... :roll:
De carrosserie delen moeten nog terug geplaatst worden,de remmen en ontkoppelingssysteem moeten nog gedeeltelijk geplaatst worden ook de nieuwe uitlaten zijn nog in de maak en ik moet volgend weekend werken,komt er ook nog bij dat ik samen met Benny de rondrit verder moet voorbereiden,dan nog de keuring en de papiermolen om terug een nummerplaat in mijn bezit te hebben,ik forceer niets meer maar indien het mogelijk is,dan zal hij op 27 mei rijden. :lol:

Posted: Mon May 07, 2007 2:58 pm
by Paul
't Gaat al de goede richting uit dat is ook al knap, alles op zijn tijd!

Wat ik op de foto wel merk is dat je versterkte darmen gebruikt, zijn daar referenties van?

Ikzelf speelde ook met de gedachte vooreerst de brandstofleidingen te vervangen en nu zie ik dit, het oogt ook degelijk.

Posted: Mon May 07, 2007 7:19 pm
by Maes Jules
Paul

De benzine leidingen heb ik gekocht bij een Engelsman die op de Oldtimerbeurs in Antwerpen stond,maar die leidingen zijn ook te koop bij autoshops in verschillende diameters.
De waterdarmen zijn de gewone darmen enkel voorzien van een soort metalen hoesje om het uitzicht iets mooier te maken.

Groeten

Posted: Mon May 07, 2007 9:31 pm
by ALAIN VAN AKEN
Prachtig werk Jules.
Ik ben zelf ook terug aan de Matra's bezig maar je 530 geluid hou ik nog tegoed.

Posted: Tue May 08, 2007 4:59 am
by GODFRIED
Ik krijg daar kriebels van! Ziet er te mooi uit om waar te zijn. :wink:

Posted: Thu May 17, 2007 8:41 pm
by Maes Jules
Morgen wordt de laatste werkdag om de M530 de baan op te krijgen :roll: ,zaterdag en zondag wordt opgeofferd om de rondrit te verkennen. :cry:

Groeten

Posted: Thu May 17, 2007 10:27 pm
by Paul
Doet ...hij het ....of ....doet hij het niet? :D

Posted: Mon May 21, 2007 6:51 pm
by Maes Jules
Hij doet het niet :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Een bout van de achterste remklauw heeft roet in het (Matra) eten gestuurd. :roll:

En ik wil niet onvoorbereid aan de rondrit beginnen,ik heb er nog geen enkele kilometer kunnen mee rijden,de motor draait maar dit is dan ook alles. :evil:

Groeten

Posted: Tue May 22, 2007 4:55 am
by GODFRIED
Spijtig ,wat een tegenvaller. Je hebt al voor hetere vuren gestaan dus dit zul je ook wel opgelost krijgen.
Succes :wink:

Posted: Tue May 22, 2007 8:08 pm
by Maes Jules
Opgelost zal het wel worden,maar niet voor zondag,de bouten die bij de remleidingen geleverd zijn door Simon zijn aan de broze kant,ik zoek dus een steviger oplossing.
Ook mijn watertemperatuurmeter laat het nog steeds afweten,ik heb een nieuwe sensor besteld om uit te zoeken wat het probleem juist is.

Groeten

Posted: Tue May 22, 2007 8:11 pm
by Paul
De sensor kan je met een ohm meter controleren, hij moet een resistieve waarde meten.

Posted: Tue May 22, 2007 8:28 pm
by Maes Jules
Paul

Ik heb de sensor reeds uitgemeten en in koude toestand meet ik 250 ohm en warm meet ik 100 ohm,ik weet wel niet of dit normaal is,wanneer ik de draad van de sensor tegen de massa legt,slaat de meter uit tot 130 graden.

Posted: Tue May 22, 2007 8:31 pm
by Paul
Een NTC type dus, de waarde lijkt mij normaal te zijn. Ik zou durven stellen dat hij werkt?! :o

Posted: Tue May 22, 2007 9:27 pm
by Maes Jules
Ik heb een andere (Matra 530 ) temperatuurmeter aangesloten aan de sensor met het zelfde resultaat,de naald van de meter komt tot tegen de 60 graden en dan verhoogt hij niet meer,terwijl mijn olie temperatuur reeds 80 graden aanduid.
Weet er iemand de ohmse waarde van de sensor van de M530 ?

Posted: Tue May 22, 2007 9:54 pm
by Paul
Is de ontluchting ok. Het is bekend dat het wat lastiger gaat bij deze versie. :-?

Posted: Wed May 23, 2007 6:03 am
by GODFRIED
Dag Jules,

Na het lezen van je verhaal Kan ik je verzekeren dat de temperatuurmeter ok is. Je hebt de aansluitdraad met de massa verbonden, als de meter dan stijgt moet je de fout hier niet zoeken.
60 Of 90? is een groot verschil! Dit moet je met de hand kunnen voelen. Pasop verbrandt je niet! Warm of heet dat voel je. Voel aan de waterslang die van de sensor komt. Niet vastnemen maar tegen kloppen met de hand om te voelen hoe heet deze is. Als de thermostaat open blijft zal de temperatuur ook niet veel meer stijgen. 90% zeker dat de sensor stuk is :wink: .

Posted: Wed May 23, 2007 7:32 pm
by Maes Jules
Ik heb de nieuwe sensor voor de watertemperatuur ontvangen,en op kamertemperatuur meet ik ook 250 ohm dus geen verschil met de originele !!!

Posted: Wed May 23, 2007 8:25 pm
by Paul
Had zo een vermoeden, nu weet je het natuurlijk zeker.
Bij een dergelijk lage weerstand kan een slechte massa brug de resistieve waarde opdrijven en zo een verschil maken.
Of je zit met een luchtbel, de thermostaat zou ook nog kunnen zoals Godfried vernoemd.

Posted: Wed May 23, 2007 8:32 pm
by Maes Jules
Paul

Waterpomp,waterthermostaat alles is nieuw uitgezonderd die sensor :roll: ,na de rondrit bekijk ik alles eens. :lol:

Posted: Wed May 23, 2007 9:12 pm
by GODFRIED
De weerstand van de sensor moet bij het warm worden veranderen, dit kun je zo niet meten. Het kan zijn dat de weerstand op kamertemperatuur goed is maar bij 70? niet zijn waarde bereikt. Op mijn Escort cabrio bleef de temperatuurmeter ook te laag staan. De sensor heb ik vervangen en alles was IO. De sensor niet plaatsen met tape rond de draad!
Groetjes :wink:

Posted: Wed May 23, 2007 9:17 pm
by Maes Jules
Godfried

Ik heb de sensor opgewarmd en de waarde verminderde tot 100 ohm.
Ook de sensor in de M530 deed dit.

Ik gebruik geen teflon aan de sensor,enkel een koperen dichting om een goede massa te hebben.

Groeten

Posted: Wed May 23, 2007 9:26 pm
by GODFRIED
Jules,
Dus met andere woorden het water wordt niet warm genoeg! Je hebt de test gedaan op de massa, meter is ok want deze slaat uit naar max. Als je zeker bent van de sensor moet de temperatuur van het water te laag blijven. Heb je al eens met de hand aan de waterdarm gevoelt? Waar zit de sensor bij een M530? :wink: