Onderdelen V4

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik denk dat de vraag aan mij reeds beantwoordt is. Afbeeldingen werken terug voor 98%.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Enkele laatst geplaatste foto's zullen opnieuw geplaatst moeten worden daar ze verloren zijn na het plaatsen van een back-up.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

ALAIN VAN AKEN wrote:De jongens hebben een site, maar jammer genoeg nog under construction

http://www.renoprotec.be/
De site van Renoprotec is nu aktief,daar kunt u voorbeelden zien hoe de onderdelen (remklauwen)behandeld worden. :lol:
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Maatvoering uitlaatpotjes Matra 530

Post by matra530lx »

Beste Jules,

Ik zal ze dit weekend opmeten en op het forum plaatsen.
Het heeft wat langer geduurd dan voorzien, maar het komt er aan.
Ik zal ook de positie van de achterste chasisbalk, ten opzichte van de potjes aan geven.
Indien er nog iets anders vandoen is laat het maar weten.

Groetjes,

Matra 530 LX
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

GODFRIED wrote:Dag Jules,
De remklauwen zien er beter uit dan netjes.Z??r mooi!Ik vraag me af hoe ze die remklauwen plaatselijk afgedekt hebben om te poederlakken?.De remklauwen zijn zeer roestgevoelig en is dit zeker de beste behandeling.In de winterperiode misschien ook eens overwegen om te laten poederlakken.Bedank voor de tip. :wink:
Dit zijn de remklauwen klaar voor poederlakken.
Attachments
Afgewerkt
Afgewerkt
Renoprotec 3.JPG (19.02 KiB) Viewed 8437 times
Remklauw na poederlakken
Remklauw na poederlakken
renoprotec 2.jpg (4.23 KiB) Viewed 8442 times
Voor poederlakken
Voor poederlakken
renoprotec 1.jpg (4.44 KiB) Viewed 8442 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als ik die foto bekijk voor het poederlakken. Ze hebben in de openingen een stukje plastiekendarm gestoken! Waarschijnlijk zal dit wel geen plastiek zijn want deze zou smelten bij het bakken van de poeder. Misschien dat ze de stukjes darm verwijderen voor het bakken! Het blijft mij toch een beetje een raadsel. Ik denk dat ze hier met remklauwen geen ervaring hebben. Ik moet toch eens informeren. Het is de beste oplossing. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Ik ben daar zaterdag nog geweest en er lagen tientallen remklauwen om te poederlakken,dus die mannen weten wel wat ze doen.

:lol: Groeten
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

poederlakken

Post by matra530lx »

Godfried,

Ik zal op de nieuwjaarsreceptie wat informatie en hulp materialen meebrengen, om u en de andere wat meer in zicht over de werking van het poederlakken van onderdelen te bezorgen.
Ik ben namelijk vijf jaar productieleider geweest in een firma waar we over een eigen poederlakkerij beschikte en mag dus wel zeggen dat ik daar iets van af weet.

Met vriendelijke groet,

Matra 530 LX
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Matra530lx en Jules,

Ik kijk er naar uit. Het poederlakken interesseert me omdat het een mooie maar vooral degelijke afwerking is. Ik heb mijn remklauwen indertijd zuiver gemaakt en opnieuw geverfd. Twee jaar daarna was er al niets meer van te zien. Je krijgt die roest maar niet gestopt. Ik had thans goede verf genomen, Hammeride. Maar het heeft niet het verwacht resultaat opgeleverd. Ik zou ze weer opnieuw moeten behandelen. Ik ben wel heel blij met de cilinderpasta van FTE deze doet zijn werk uitstekend. Heb sindsdien geen problemen meer met vastzittende cilinders. Echt een aanrader voor alle oldtimers. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Vandaag de remleidingen van de M530 vervangen,ik heb ook de rempomp,koppelingpomp en hulp koppelingpomp gedemonteert om de dichtingen te vervangen,maar bij de dubbele rempomp (zwitsers type) heb ik een probleem :evil: met het demonteren van het tweede deel van de rempomp in de cilinder,dit deel beweegt maar ik weet niet hoe ik het uit de cilinder krijg.
Nu op zoek naar de nodige dichtingen . :roll:
De verbinding tussen reservoir en koppelingspomp is van een soort plastiek en ook de leiding naar de hulppomp is van plastiek,waar is die leiding van het reservoir en die dichtingen voor plastiek leiding te verkrijgen ?

17/20/07 22.55 u
Dichtingen voor koppeling pomp gevonden bij Simon, :lol: ik wou ook de achterste cilinders van de remklauwen vernieuwen maar staan niet meer in prijslijst van Simon ook de dichtingen voor de rempomp zijn niet te vinden.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jules staat er op de rempomp een boutje? Er zijn rempompen waar je eerst een boutje moet uitdraaien om het tweede gedeelte te kunnen verwijderen. Graag een foto van de rempomp.

Deze onderdelen ,dichtingen zijn niet in de clubstock. Staan er nummers en merk op de rempomp en op de remklauw. Ik denk dat dit iets voor Alain gaat worden! Als hij niet reageert op deze oproep zal ik hem een PM doen. Maar graag alle gegevens die je bezit doorsturen.
Groetjes :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Dit is dan de rempomp,het eerste deel is gemakkelijk verwijderbaar,maar nu zit de 2de cilinder nog in de rempomp,en om beschadegingen te vermijden wacht ik de raad af van iemand die beter op de hoogte is.
Attachments
Zw.rempomp.JPG
Zw.rempomp.JPG (25.87 KiB) Viewed 8352 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Die koper schroef is dat een aansluiting of een verluchtingsnippel? Draai deze er eens uit!
Als je met perslucht probeert schiet de cilinder er dan niet uit?
Heeft er iemand een werkplaatshandboek van de M530? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Die koperen schroef is een drukkontakt,en daaronder vind ik niets,ook met perslucht lukte het mij niet om de cilinder te verwijderen.
In het werkplaatsboek staat er niet veel in van die rempomp,daar die enkel gebruikt werd voor de M530 die uitgevoerd werd naar Zwitserland.
Maar Matra530LX weet raad en zal mij dat uitleggen op de nieuwjaars :roll: receptie.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Hoe meer vrienden! Hoe meer kennis! Ik wil het ook weten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Vandaag ongeval gehad bij het uitladen van de geriviseerde motor met heel wat schade aan de motor.
Alle aktiviteiten aan de Matra worden stopgezet tot ??????
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Je meent het?! :-?
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4061
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules, hoeveel pech kan een mens hebben. Kunnen we helpen, laat het dan AUB weten.
Sterkte
georges1
Posts: 203
Joined: Sun Sep 15, 2002 2:00 am
Location: 9960 Assenede

Post by georges1 »

Jules, wat voor schade heb je aan de motor?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,

Ja, het kan ons allemaal overkomen en het is meestal vlug gebeurd. Dat je nu evenstjes het allemaal niet meer ziet zitten is te begrijpen. Je moet je zelf niets verwijten. Ik ken dat gevoel en denk dat iedere doe-het-zelver weet wat het is tegenslag hebben door het maken van banale fout of verkeerde inschatting. Had ik dit !!!!Had ik dat!!!!! Het is gebeurd. Probeer het hoofd koel te houden, morgen of overmorgen zal de zon weer voor je schijnen.
Jules je bent een volhouder het luk je! Veel sterkte.
Als we iets kunnen doen laat het dan weten.
:cry:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Na heel wat slapeloze nachten en dank zei de nodige steun en stukken van Jean (Matra530LX) is de motor terug als nieuw ?????
De opbouw kan nu starten maar of hij af zal zijn in mei ???????? ik doe mijn best.
Attachments
VNM1.JPG
VNM1.JPG (62.57 KiB) Viewed 8282 times
VNM3.JPG
VNM3.JPG (42.95 KiB) Viewed 8282 times
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Ja, wadde, da's t? schuun om te gebruiken.
Prachtig!!!!!!!!

Ik vrees dat ik bij jou eens op scholing moet komen, ik wordt jalours!
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,

Zeer mooi! Een voorbeeld voor velen van hoe het moet! Spijtig dat die motor niet in mijn een Bagheera past :lol: Prachtig werk geleverd !!!!!!!!

Ps : Laat nog enkele foto's volgen. Ik krijg er kriebels van!
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,

Ik krijg maar geen antwoord over de levertijd van die remcilinders. Moet ik een beetje druk gaan gebruiken, of was alles bluf! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Godfried

Ik denk dat het bluf was,toch bedankt voor de moeite.

Groeten
User avatar
GODFRIED
Posts: 9839
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jules,
Graag gedaan. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Wat loopt er mis Jules, er was toch een oplossing met bussen?
Dacht ik.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

De motor zit terug op zijn plaats,maar mijn geheugen laat mij in de steek hoe de kleine darmen aan de waterpomp verbonden waren.(ik had reeds een verandering uitgevoerd daar ik geen aut. shoke meer heb.)
Iemand een goede tekening (matra 530 LX) ?

Paul foto's bijgevoegd van alternator.

Groeten
Attachments
Alt 1.JPG
Alt 1.JPG (41.43 KiB) Viewed 8216 times
Alt 2.JPG
Alt 2.JPG (38.08 KiB) Viewed 8216 times
Alt 3.JPG
Alt 3.JPG (43.03 KiB) Viewed 8216 times
M O P 1.JPG
M O P 1.JPG (40.39 KiB) Viewed 8216 times
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Waar doel je juist op Jules?
Ik kan trachten ook wat fotos te maken, maar ik denk dat ze niet zo mooi zullen zijn.
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Aansluiten waterleiding

Post by matra530lx »

Jules,

Als je op pagina 65 kijkt van uw reparatieboek, daar heb je een tekening van het volledige koelsysteem.

groetjes Matra 530LX
Post Reply