Onderdelen V4

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules,

Kom je zondag dan breng ik de Renault referentie mee.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Origineel, vind ik even niet. Meer gegevens nodig.
Ik heb een stel universele meegenomen die ik desnoods mag terugbrengen, ze lijken sprekend op het exemplaar van de afbeelding (simon). :-?

Kom je zondag naar de vergadering?
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

De stukken zijn bij Tenax voor de berubbering,ik laat eerst 2 stuks maken en plaatst die in de steunbuis van mijn Matra zodat ik zeker ben dat de afmetingen korrect zijn.
Attachments
Tenax 2.JPG
Tenax 2.JPG (37.65 KiB) Viewed 7221 times
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Prachtig, mooi, wat een werk is daar ingekropen. :o
Nu maar duimen dat alles goed gaat.
Jules, je ben een prachtkerel, dat je dit klaar speeld, dat gaan er je niet veel nadoen.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Fantastisch werk Jules, een voorbeeld voor ons allen.
Ik heb je stuurhoes besteld en stuur ze je per post op. Indien OK bestel ik een tweede exemplaar en kunnen we er enkele in stock leggen bij Godfried voor de club.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9845
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jules,
Je maakt een deel M530 rijders gelukkig en spaart hun een deel kopzorgen. "Waar een wil is is een weg" Dat heb je nu weer bewezen.
Proficiat. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Het begint ontmoedigend te werken,vanavond voor de zoveelste keer naar Tenax gereden,ik had gevraagd om eerst 2 stukken klaar te maken zodat ik die in mijn steunbuis zo kunnen plaatsen om zo na te zien of alle afmetingen klopten,vanavond nieuws gekregen dat er 1 stuk klaar is,het 2 de stuk zit vast in de matrijs,er moet nu nog een stuk bijgemaakt worden om het gegoten stuk uit de matrijs te kunnen duwen.
Attachments
1 o.k..JPG
1 o.k..JPG (40.47 KiB) Viewed 7189 times
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

En...., dat ene stuk ziet dat er al goed uit, Jules?

Na al deze inspanningen ga je de moed toch niet verliezen, h?? :(
Lukt het eigenlijk nog wel aan de vooropgestelde prijs?
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Paul

Het eerste stuk is inderdaad in orde,spijtig van die tegenslag dat het tweede stuk vast zit in de matrijs,ik probeer morgen er iets op te vinden om het stuk los te krijgen.
Als ik een oplossing vind voor zondag dan zouden de stukken klaar zijn eind volgende week,anders is het voor na nieuwjaar.
Attachments
2 ok.JPG
2 ok.JPG (29.86 KiB) Viewed 7181 times
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Jules dat ziet er goed uit, heel goed zelfs.


Ik heb zelfs een vermoeden dat het beter is als het origineel.

Als ik met iets kan helpen roep je maar. Op een zondag kan ik wel iets versieren.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9845
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Spijtig dat het een beetje tegen zit. Maar er is altijd wel een oplossing te vinden. Misschien aan de andere kant van de matrijs Links en rechts een gat boren dat op de ijzeren ring uitkomt. Dan kun je langs hier de cilentblok eruit kloppen. veel succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Vandaag moest het een Matraloze dag worden,ik had aan het vrouwtje beloofd om te gaan shoppen.
Het probleem van de matrijs zat mij echter dwars,ik ben dus vanmorgen vroeg toch maar naar de garage gereden,het probleem is relatief vlug opgelost geweest,ik denk dat er bij Tenax gewoon steeds langs 1 kant in het gaatje geklopt werd (Godfried,er waren onderaan de matrijs 4 gaatje ingeboord om het stuk uit de matrijs te kunnen kloppen)ik heb dus 4 boutjes van 4 mm. in de gaatjes ingebracht,daarop een plaat en tussen een bankschroef aangespannen,zonder veel moeite kwam het stuk los.(ik denk dat er bij Tenax niet veel moeite gedaan is geweest)
Morgen tracht ik dus een plat stuk met 4 ronde gelaste stukjes van 4 mm. te maken en dan nog naar Tenax te dragen.
Ik hoop dat het dan eindelijk eens meevalt.

De afmetingen van de stukken zijn wel perfect,alles past precies op zijn plaats.

En nu vlug gaan shoppen zodat ik toch nog goede punten krijg.



Groeten
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Prachtig nieuws Jules.

Nu zorgen dat iedereen blij is en blijft. 8)
User avatar
GODFRIED
Posts: 9845
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi zo. Nog eventjes en je kunt dit hoofdstuk afsluiten. Wat een mens allemaal over heeft voor zijn Matra! Gelukkig zijn er nog van die mensen die niet opgeven. Proficiat. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Er gisteren niet in geslaagd om het bijkomende stuk te maken. :evil:
Ik heb het stuk vandaag gemaakt en nog vlug naar Tenax gebracht,die spijtig genoeg reeds gesloten was,het stuk gewikkeld in plastiek dan maar op een zichtbare plaats gelegd.
En nu maar afwachten hoeveel stukken hij nog kan maken.
Tenax sluit op 20 december 2006 tot 5 jan. 2007. :x

Groeten
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

De aanhouder wint altijd
Jules fantastisch werk.
Hoed af.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Vandaag bericht gekregen van Tenax dat de stukken de eerste week van januari zullen klaarliggen,de oven werd deze week niet meer opgestart :cry:
Dus nog even geduld.

Groeten
User avatar
GODFRIED
Posts: 9845
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Op een week zal het nu ook niet meer aankomen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Op mijn M530 is een pomp geplaatst die op de M530 stond voor uitvoer naar Zwitserland.(dubbele pomp)
De remleidingen zijn rechtstreeks op de pomp aangesloten,op het document is niet duidelijk te zien hoe het in werkelijkheid moet,iemand die dit weet of over betere documenten beschikt ?
Attachments
M530 rem 1.JPG
M530 rem 1.JPG (39.24 KiB) Viewed 7087 times
M530 rem 2.JPG
M530 rem 2.JPG (44.15 KiB) Viewed 7087 times
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Jules, ik begrijp niet goed wat je wilt weten of bedoelt.
Kan een foto helpen? Waarvan juist dan?
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Jules, bedoel je de manier waarop de leidingen liggen? Als het dat is kan een andere 530 bezitter hier zeker een foto van doorsturen.
Of is er een ander probleem?
User avatar
GODFRIED
Posts: 9845
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik denk dat jules bedoelt, waar moet ik de remleidingen aansluiten op de pomp. Links, rechts, achter, voor. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

De rempomp is niet van een gewone M530,voor de uitvoer naar verschillende landen werden andere normen geeist.
Zo is de rempomp die ik heb kunnen kopen een rempomp voor een gescheiden circuit.
Nu zijn de twee leidingen aangesloten op de aansluitstukken in het midden van de rempomp,maar bij de rempomp is er ook nog een ?????? :roll: (zie rood omlijnd op tekening)en dit is niet aangesloten,ik denk dat het een soort voeler is die een verschildruk meet en woorop een lampje kan aangesloten worden bij een defect.
Attachments
reml. M530.2.JPG
reml. M530.2.JPG (43.31 KiB) Viewed 7042 times
reml. M530.JPG
reml. M530.JPG (48.03 KiB) Viewed 7045 times
User avatar
GODFRIED
Posts: 9845
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Jules,
Op de tweede tekening heb je twee onderdelen aangeduid. 1 De remlekkageverklikker. 2 De hoofdrempomp.

De remlekkageverklikker is deze standaard op een M530? Zo ja, als er een drukverschil ontstaat tussen de voor en achterremmen zal er een lampje gaan branden en werkt alleen de voorrem of de achterrem en is het overbodig dit nog eens op de hoofdrempomp te monteren.

De hoofdrempomp! Bij de meeste rempompen is er in het midden een boutje gedraaid dat er voor zorgt dat de zuigers in de rempomp tot op een bepaalde positie terug kunnen komen. Zou het kunnen dat dit boutje ontbreekt? :wink:
Attachments
hoofdrempomp.JPG
hoofdrempomp.JPG (46.61 KiB) Viewed 7029 times
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9845
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jules,
Ik denk dat je de remlekkageverklikker bedoeld. Zie beschrijving.
:wink:
Attachments
tekst 2.JPG
tekst 2.JPG (55.66 KiB) Viewed 7022 times
tekst 1.JPG
tekst 1.JPG (47.71 KiB) Viewed 7022 times
remlekkageverklikker.JPG
remlekkageverklikker.JPG (31.34 KiB) Viewed 7022 times
Matra Bagheera S - 1977
matra530lx
Posts: 489
Joined: Sun Aug 06, 2006 3:17 pm
Location: 2220 Hallaar

Rem schema voor M530 zwitserse uitvoering

Post by matra530lx »

Dit is de correcte wijze om een M530 met gescheiden remsysteem aan te sluiten.
Attachments
M530 zwitsers rem schema.jpg
M530 zwitsers rem schema.jpg (188.32 KiB) Viewed 7012 times
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Bedankt Godfried en Matra530 LX,het was dit schema van de zwitserse Matra's 530 dat ik zocht :lol: ,ik vergelijk het morgen met mijn M530.

Groeten
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Het schema komt overeen met de werkelijkheid op de M530,alleen bij de beschrijving van de lekverklikker bij Godfried staat het electrisch kontakt onderaan,bij het schema van Matra530LX staat het kontact bovenaan.
Vandaag de voorste remmen terug gemonteerd met dit resultaat.
Attachments
zadel 1.JPG
zadel 1.JPG (36.26 KiB) Viewed 6871 times
M530 n.rem.JPG
M530 n.rem.JPG (42.93 KiB) Viewed 6989 times
M530 n.rem2.JPG
M530 n.rem2.JPG (40.66 KiB) Viewed 6989 times
M530 n.rem4.JPG
M530 n.rem4.JPG (40.73 KiB) Viewed 6989 times
Last edited by Maes Jules on Sun Feb 11, 2007 1:02 pm, edited 1 time in total.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9845
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Jules,
Dat ziet er goed uit en kan weer 20 jaar mee zonder problemen.
Ik zie dat je het chassis ook een goede antiroest behandeling hebt gegeven. Je M530 zal je dankbaar zijn voor deze goede werken. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Prachtig werk Jules. 8)
Je stuurhoes zou ook binnenzijn bij mijn leverancier. Ik stuur ze dinsdag of woensdag op. Laat bij ontvangst iets weten zodat we er enkele in stock kunnen leggen en anderen ook verder helpen.
Post Reply