M530, Ford V4 motor
- hendrik
- Posts: 4871
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: M530, Ford V4 motor
Ik zou toch eens het vacuum potje op de ontsteking nakijken Herman daar heb ik ook al eens problemen mee gehad dat de motor niet goed draaide.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: M530, Ford V4 motor
Ik heb ook nog 4 ontstekingen liggen waarvan 1 gerestaureerd en ga alles nalopen volgende maand.
Ik begin met kleppen stellen
Compressie meten.
Ontsteking vervangen controleren.
4 bougies en kabels zijn al vernieuwd onlangs.
Benzinetank afkoppelen en klein test tankje plaatsen met pomp.
Als die dan nog niet goed loopt moet er ergens inde motor iets niet in orde zijn
Ik begin met kleppen stellen
Compressie meten.
Ontsteking vervangen controleren.
4 bougies en kabels zijn al vernieuwd onlangs.
Benzinetank afkoppelen en klein test tankje plaatsen met pomp.
Als die dan nog niet goed loopt moet er ergens inde motor iets niet in orde zijn
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 3861
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Re: M530, Ford V4 motor
Soms kan je zoeken tot in het oneindige en toch nog de oorzaak niet vinden. Het kan frustrerend zijn.
-
- Posts: 1648
- Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
- Location: Almelo NL
Re: M530, Ford V4 motor
Check ook even of de distributie niet te veel speling geeft, als de ketting opgerekt is kun je wel aan het afstellen blijven met de ontsteking en carburateur.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Ben ik ook de hele dag druk mee.....
Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: M530, Ford V4 motor
Ketting en tandwielen 2 jaar terug vernieuwd.Muddy Bandit wrote: ↑Sun Feb 11, 2024 10:41 am Check ook even of de distributie niet te veel speling geeft, als de ketting opgerekt is kun je wel aan het afstellen blijven met de ontsteking en carburateur.
Dat heeft veel gebracht toen.
Inlaatspruitstuk ga ik er ook afhalen.
Zou zo maar een inwendig scheurtje kunnen zijn.
De motor had een paar jaar terug al weinig compressie
Ik heb toen de kop gereviseerd met nieuwe pakkingen.
Ik weet het gewoon niet meer.
het blijft een vreemde zaak.
1x per jaar trad dit wel op een soms vaker.
Elke keer was het op te lossen met sproeiers uitspuiten en wat carb cleaner.
De meest aanwijsbare oorzaak is de benzine.
Ik ga komende maand systematisch aan de gang
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 272
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, Ford V4 motor
Ik heb een paar gebruikte Ford OHC 2.0 zuigers op de kop getikt.
Hoewel van een ander type motor zijn deze te gebruiken voor een Ford V4-1700. De zuiger is iets hoger en komt dan vrijwel gelijk met bovenkant cylinder blok, de compressie is dan ook hoger. De cylinder moet wel worden geboord/gehoond daar de standaard boring van de Ford OHC 0,8 mm groter is. Op zich prima daar de cilinders van het blok toch versleten zijn.
De zuigerveren worden vernieuwd.
Zuigers schoon maken met schuren/ borstelen en zuigerveer groeven uit krabben ben ik nooit zo weg van in verband met beschadigingen/krassen. Van een oude rvs frietpan en wat onderdelen van Ali een ultrasoon reiniger gemaakt.
Uit eerste tests bleek dat de electronica en ultrasone elementen erg heet worden. (Mag ook maar 10 a 15 minuten aan staan)
Heb er een koeler opgebouwd die lucht over de elektronica blaast en via gaten onderdoor langs de ultrasone elementen voert.
Werkt perfect, bijkomende voordeel, de opgewarmde lucht maakt het bad lekker warm. Kan nu langdurig draaien.
Dat is ook wel nodig om de zuigers schoon te krijgen. Heb geen speciale reinigingsvloeistof.
Resultaat Oud vs. Nieuw
Hoewel van een ander type motor zijn deze te gebruiken voor een Ford V4-1700. De zuiger is iets hoger en komt dan vrijwel gelijk met bovenkant cylinder blok, de compressie is dan ook hoger. De cylinder moet wel worden geboord/gehoond daar de standaard boring van de Ford OHC 0,8 mm groter is. Op zich prima daar de cilinders van het blok toch versleten zijn.
De zuigerveren worden vernieuwd.
Zuigers schoon maken met schuren/ borstelen en zuigerveer groeven uit krabben ben ik nooit zo weg van in verband met beschadigingen/krassen. Van een oude rvs frietpan en wat onderdelen van Ali een ultrasoon reiniger gemaakt.
Uit eerste tests bleek dat de electronica en ultrasone elementen erg heet worden. (Mag ook maar 10 a 15 minuten aan staan)
Heb er een koeler opgebouwd die lucht over de elektronica blaast en via gaten onderdoor langs de ultrasone elementen voert.
Werkt perfect, bijkomende voordeel, de opgewarmde lucht maakt het bad lekker warm. Kan nu langdurig draaien.
Dat is ook wel nodig om de zuigers schoon te krijgen. Heb geen speciale reinigingsvloeistof.
Resultaat Oud vs. Nieuw
- Attachments
-
- ultrasoon reiniger van oude frietpan.jpg (131.04 KiB) Viewed 1170 times
- GODFRIED
- Posts: 9880
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: M530, Ford V4 motor
Het is wel vreemd dat het probleem zich maar zelden voordoet "of is het nu constant geworden"? Dit maakt het zoeken naar de de oorzaak zoveel moeilijker.oetker wrote: ↑Sun Feb 11, 2024 9:05 pmMuddy Bandit wrote: ↑Sun Feb 11, 2024 10:41 am Check ook even of de distributie niet te veel speling geeft, als de ketting opgerekt is kun je wel aan het afstellen blijven met de ontsteking en carburateur.
1x per jaar trad dit wel op en soms vaker.!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Succes
Ik heb ook ooit een nieuw ultrasoon toestel gekocht maar heb het het nooit aan het werken gekregen. Ik had dit gekocht om de carburators zuiver te maken. Van ellende terug weggedaan voor een spotprijsje.
Matra Bagheera S - 1977
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: M530, Ford V4 motor
Ja vaag, want na inspuiten en doorblazen met carb cleaner was het weer een tijdje goed.
Is nu constant geworden en zelfs met 4 gereviseerde carbs hetzelfde probleem.
@Bonne ....mooi stukje huisvlijt.
Misschien moeten mijn carburateurs er ook een week of 3 in liggen of zo.
Is nu constant geworden en zelfs met 4 gereviseerde carbs hetzelfde probleem.
@Bonne ....mooi stukje huisvlijt.
Misschien moeten mijn carburateurs er ook een week of 3 in liggen of zo.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 272
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, Ford V4 motor
Herman, ga de Matra Solex carburateur er nog instoppen.
Als dat werkt neem ik de cleaner wel mee als ik op de koffie kom.
Als dat werkt neem ik de cleaner wel mee als ik op de koffie kom.
- oetker
- Posts: 8008
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: M530, Ford V4 motor
Altijd welkom
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
-
- Posts: 272
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, Ford V4 motor
De Solex carburateur heeft ook in het ultrasoon bad gelegen.
Viel mij tegen. Heb geen speciaal reinigings middel zoals Tickopur. Weet niet wat dat doet, het spul is flink aan de prijs en zie dat niet iedereen laaiend is. Die "reclame" filmpjes geloof ik wel, daar gaat alles altijd alles perfect en zo klaar Ik heb geleerd dat restaureren meer bestaat uit dingen die niet goed gaan en veel tijd in zit.
Vertrouw wel op alles los, perslucht en het doorprikken van alle kanaaltjes. Ik gebruik hiervoor kunstof of messing draadjes uit messing staalborstel. Van grof tot fijn.
Je moet voorkomen dat je krassen trekt in de sproeier gaatjes want dan klopt de flow niet meer.
Zit toch een hoop kleine onderdelen in een carburateur.
Zag dat de sproeier bezetting niet overeen kwam met die welke imijn Matra manual (revue technique) staat maar dat zegt niks. Er zijn meerdere sproeier bezettingen mogelijk om zo een motor goed te laten lopen. Zal eens rondneuzen in mijn oude "Piet Olyslager" collectie of ik deze sproeier bezetting bij Ford kan vinden. Kan me niet voorstellen dat Matra een unieke sproeier bezetting had die niet met Ford overeen komt. (Maar ik laat me altijd graag verrassen).
Sproeiers en venturi waren slecht te lezen naar met foto/flits en inzoomen op telefoon goed te zien.
Viel mij tegen. Heb geen speciaal reinigings middel zoals Tickopur. Weet niet wat dat doet, het spul is flink aan de prijs en zie dat niet iedereen laaiend is. Die "reclame" filmpjes geloof ik wel, daar gaat alles altijd alles perfect en zo klaar Ik heb geleerd dat restaureren meer bestaat uit dingen die niet goed gaan en veel tijd in zit.
Vertrouw wel op alles los, perslucht en het doorprikken van alle kanaaltjes. Ik gebruik hiervoor kunstof of messing draadjes uit messing staalborstel. Van grof tot fijn.
Je moet voorkomen dat je krassen trekt in de sproeier gaatjes want dan klopt de flow niet meer.
Zit toch een hoop kleine onderdelen in een carburateur.
Zag dat de sproeier bezetting niet overeen kwam met die welke imijn Matra manual (revue technique) staat maar dat zegt niks. Er zijn meerdere sproeier bezettingen mogelijk om zo een motor goed te laten lopen. Zal eens rondneuzen in mijn oude "Piet Olyslager" collectie of ik deze sproeier bezetting bij Ford kan vinden. Kan me niet voorstellen dat Matra een unieke sproeier bezetting had die niet met Ford overeen komt. (Maar ik laat me altijd graag verrassen).
Sproeiers en venturi waren slecht te lezen naar met foto/flits en inzoomen op telefoon goed te zien.
- elix
- Posts: 871
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: M530, Ford V4 motor
Een klein scheutje Tickopur R33 werkt prima in combinatie met warm water van ca. 60 graden. niet langer dan 10 minuten in het bad laten liggen.
Laat je het te lang in het bad liggen, dan komt er een zwarte carburateur uit.
Ik heb met dit spul hele goeie resutaten gehaald. Kost wat,.....maar dan heb je ook wat.
Laat je het te lang in het bad liggen, dan komt er een zwarte carburateur uit.
Ik heb met dit spul hele goeie resutaten gehaald. Kost wat,.....maar dan heb je ook wat.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- talbotmatra
- Posts: 309
- Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm
Re: M530, Ford V4 motor
Ik doe regelmatig kabelbomen en carburateurs met R33 in het ultrasoonbad, komen er als nieuw uit.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
Murena 2.2 JRD - 1982
-
- Posts: 272
- Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am
Re: M530, Ford V4 motor
Dank heren voor jullie ervaringen.
Ik heb nog een partij carburateurs liggen die een schoonmaak kunnen gebruiken. Zal Tickopur toch eens aanschaffen..
Mijn afwijkende Solex sproeier bezetting inmiddels gevonden bij Ford. O.m. in een Capri 1.7 af september 1970. De Revue technique die ik heb met M530 gegevens is wat ouder.
Uit werkplaatshandboek Piet Olyslager's met Ford modellen begin 1950 tot begin 1970. Heb hier een hele doos vol van. Altijd handig en ook mooi om door de oude modellen te bladeren.
Ik heb nog een partij carburateurs liggen die een schoonmaak kunnen gebruiken. Zal Tickopur toch eens aanschaffen..
Mijn afwijkende Solex sproeier bezetting inmiddels gevonden bij Ford. O.m. in een Capri 1.7 af september 1970. De Revue technique die ik heb met M530 gegevens is wat ouder.
Uit werkplaatshandboek Piet Olyslager's met Ford modellen begin 1950 tot begin 1970. Heb hier een hele doos vol van. Altijd handig en ook mooi om door de oude modellen te bladeren.