Page 1 of 2

V4

Posted: Fri Sep 23, 2005 10:08 pm
by Maes Jules
Deze foto gevonden op internet van een Ford 1700 V4 motor,maar iedere kant van de motor heeft 2 uitlaten :roll: (zie foto) bij mijn V4 is dit 1 uitlaat.
Weet iemand hier meer over ???

Posted: Fri Sep 23, 2005 11:05 pm
by Paul
Euh, ....., zijn dat geen inlaten? :o :-?

Posted: Fri Sep 23, 2005 11:39 pm
by robin2cv
inderdaad dit zijn inlaten waar 2 dubbele webers opzitten.
Misschien gewonn vergissing ?!
greets robin

Posted: Sat Sep 24, 2005 8:00 pm
by Maes Jules
Het inlaatspruitstuk met de 2 webers heb ik ook op mijn M530 staan,maar onder het blauwe kleppendeksel ziet u 2 gaten voor de uitlaat,bij mijn V4 is dit 1 gat.

Posted: Sat Sep 24, 2005 9:23 pm
by Paul
Ja, klopt, lijkt mij een kompleet andere uitlaatcollector. :-?

Posted: Sun Sep 25, 2005 12:41 pm
by benny
Hallo Jules,

misschien is het een competitie-uitlaatcollector van bij Ford of van bij Saab. Maar het kan ook een zelfgemaakte uitlaatcollector zijn.

Benny.

Posted: Mon Sep 26, 2005 7:28 pm
by Maes Jules
Op een site van Saab Sweden foto gevonden van de dubbele uitlaat voor een Ford V4 1700 motor

Posted: Mon Sep 26, 2005 8:59 pm
by Maes Jules
Ik heb wat zoekwerk gedaan in verband met de Ford V4 motor met de dubbele uitlaatcollecteur,het blijkt een Ford 1700 V4 van ENGELSE makelij te zijn,en die motor zou gebruikt geweest zijn in de Ford Corsair modellen.

Posted: Mon Sep 26, 2005 9:45 pm
by Paul
Is dus niet zo maar over te brengen naar een Matra. Trouwens, alles gaat blijkbaar terug over op ??n enkele einduitlaat, dan lijkt er mij niet veel te winnen?

Posted: Tue Sep 27, 2005 8:57 pm
by Maes Jules
Ik heb het even opgezocht en de winst met die Engelse V4 is te verwaarlozen,die motor zou 76.5 pk hebben.
Nogthans in alle tuning bladen wordt gesproken om de uitlaat te vergroten.
Op het Duits forum van Matraclub is er ook iemand die zijn V4 opgepept heeft,ik heb enkele foto's gekregen en die uitlaat lijkt zeker 1 cm groter in diameter dan die van mijn V4.
Ik zoek nog eens of ik die foto bewaart heb.

Posted: Tue Sep 27, 2005 9:02 pm
by Maes Jules
Foto gevonden :D

Posted: Tue Sep 27, 2005 9:10 pm
by Paul
Hoe pak je zo iets aan. Dan dien je ook de uitlaat zelf nog op maat te maken.

Posted: Tue Sep 27, 2005 9:20 pm
by Maes Jules
Het gat van de uitlaat kan uitgefreest worden,maar de buis van de uitlaat moet dan zeker ook aangepast worden.
Maar om een goed voelbaar effect te hebben denk ik dat hij ook zijn inlaat en uitlaatkleppen vergroot heeft.
Ik neem eens kontakt met hem op om het te vragen,en ik vraag ook eens hoeveel pk. zijn motor nu heeft.

v' 4

Posted: Tue Sep 27, 2005 11:41 pm
by edgard
Hoi Jules ?

Ik denk dat je de matra bedoelt van R Rheger uit Noorwegen.

Zijn adres en site en fotos van zijn Matra.

http://foto.aftenposten.no/show_album.p ... 23&palbum=

Groetjes Edgard

V4

Posted: Tue Sep 27, 2005 11:53 pm
by edgard
Sorry jules het is Rolf Heger. De naam verkeerd gespeld. Ik denk dat je hem ook wel in het Duits kan antwoorden,want dat Noors je weet wel


Ik zie wel dat hij de motor langs boven uithaald wat niet zo een gemakkelijke oplossing is.Het gemakkelijks is langs onder dan kan hij volledig gemonteerd met de versnellingsbak losgedaan worden.

MVG Edgard

Posted: Wed Sep 28, 2005 7:26 pm
by Maes Jules
Ja Edgard ik bedoelde wel degelijk Rolf(die ik trouwens door jou toedoen heb leren kennen)ik heb een mail gekregen van hem met wat uitleg: zijn inlaatkleppen zijn 41 mm. en de uitlaatkleppen 36 mm. zijn motor heeft volgens hem nu 125 pk. en moest hij mijn carburatoren hebben dan zou hij 145 pk. hebben.

Posted: Thu Sep 29, 2005 9:36 am
by rheger
Hi

My name is Rolf Heger and I live in Norway. Since some of you are interested in getting more power out of the Ford V4 engine, I will tell what I found out until now. SAAB used the same engine in Sweden for rally cars. Therefore SAAB factory tuned this motor. There were mainly 3 different power stages available, between 125 and 145 horse power. The latest tunig stage was about 170 hp with the double exhaust system. It is still possible to get old tuning parts in Sweden. I wrote an article in the German Matra forum about the tuned V4, here is the link: http://www.matraforum.de/thread.php?thr ... 980bdfb785
The direct link to the SAAB tuning pars catalog is: http://www.vsaab.com/SportRally/TOC.htm
The underlined topics in the index are hyperlinks and go directly to the factory tuning instructions with drawings and power diagrams. Click on 6 and then on "Directions for competition modifications..."

Gretings from Norway, Rolf

Posted: Thu Sep 29, 2005 8:42 pm
by Maes Jules
Rolf

Thanks for the explanation and the addresses of Saab Sweden.
But has the exhaust himself then made you with larger fails ?

Posted: Fri Sep 30, 2005 6:37 pm
by Maes Jules
Rolf heeft een foto opgestuurd van de uitlaatpijpen die hij zelf gemaakt heeft.

Posted: Sat Oct 08, 2005 8:52 pm
by Maes Jules
Vandaag een bezoek gebracht aan Saab garage Vandenborre in kuurne waar David (71Sonnett) een Ford V4 heeft klaar staan om ingebouwd te worden in een Saab Sonnett.
Ik heb van David heel wat tips gekregen betreffende die Ford V4 om de inlaatpoorten en de uitlaatpoorten te vergroten,een ingreep die door een een handige harry :roll: :roll: zelf kan uitgevoerd worden.
Ik heb deze namiddag alles wat ontsteking betreft van mijn V4 nogmaals nagekeken en tot het besluit gekomen dat alles in orde was.
Ik heb dan maar mijn carburatoren en het inlaatspruitstuk verwijderd,en daar heb ik inderdaad vastgesteld dat de inlaatpoort heel wat kleiner is dan mijn inlaat spruitstuk.
Dus alles gaat er morgen verder uit om die poorten te kunnen aanpassen en hopelijk is het probleem van mijn V4 dan opgelost.
Ik hou jullie op de hoogte.

Re: V4

Posted: Thu Oct 13, 2005 9:15 pm
by 72sonett
Maes Jules wrote:Deze foto gevonden op internet van een Ford 1700 V4 motor, maar iedere kant van de motor heeft 2 uitlaten
Dat zijn inderdaad cilinderkoppen met een dubbele uitlaatpoort. Deze zijn gebruikt in de rally uitvoeringen an de SAAB 96. Zie ook deze rally motor in het SAAB museum in Uusikaupunki (Finland);
Image

Deze koppen zijn erg zeldzaam en dus duur. Ik weet dat er mensen zijn geweest die standaard koppen hebben omgebouwd tot deze uitvoering door de ene opening met flens en al weg te frezen en er een grotere plaat met twee openingen voor in de plaats te lassen. Ook het vergroten van de ene standaard uitlaatopening van 32 naar 44 mm geeft al een aanmerkelijke rendement/vermogens verbetering.

Posted: Thu Oct 13, 2005 9:19 pm
by 72sonett
Maes Jules wrote:...Ford 1700 V4 van ENGELSE makelij te zijn,en die motor zou gebruikt geweest zijn in de Ford Corsair modellen.
Nee, je bent in de war met de Engelse Ford ESSEX V4. Deze motor heeft niets gemeen met de Ford V4 uit Keulen, zoals in de M530 en de Saab 95/96/97 en de Ford 12/15/17M

Posted: Thu Oct 13, 2005 9:38 pm
by 72sonett
Maes Jules wrote:...waar David (71Sonnett) ...
Jules, het is Sonett, S O N E T T (!);

Image

Ik heb een standaard 1500 V4 (65 pk) omgebouwd naar 1700 cc, met grotere kleppen, een andere nokkenas en een Weber 32/36 DGAV carb, en ook de uitlaatpoorten zijn vergroot naar 44 mm. Deze motor heeft nu 86 pk en zit nu in mijn '72 Saab Sonett III;
Image

Posted: Thu Oct 13, 2005 9:49 pm
by Maes Jules
72sonett wrote:
Maes Jules wrote:...waar David (71Sonnett) ...
Jules, het is Sonett, S O N E T T (!);

Sorry david want ook 71Sonett is nog fout,het is inderdaad 72Sonett :oops: :oops: :oops:

Ik heb zaterdag laatstleden de Ford V4 motoren van David gezien in de Saab garage en ik heb heel wat tips van David geleerd waarvoor nogmaals bedankt .

Posted: Thu Oct 13, 2005 10:10 pm
by 72sonett
Maes Jules wrote:Ik heb zaterdag laatstleden de Ford V4 motoren ....
Overmorgen, zaterdag 15/10 is er een onderdelendag van de Saabclub NL, daar worden (uiteraard) ook veel Ford V4 onderdelen aangeboden. Misschien ook interessant voor de M530 eigenaren?

Deze onderdelendag is van 10:00 - 16:00 uur, op een industrieterrein aan de westkant van Rhenen (bij Arnhem).

Posted: Thu Oct 20, 2005 1:20 pm
by rheger
Hi

Actually I planned to write something about head tuning but I haven't found the time until now. And since some of you already want to start with porting the heads, here are som pictures how it should look like.

http://foto.aftenposten.no/show_album.php?aid=916255

Please also refer to the Saab instructions

http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg13.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg14.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg15.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg16.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg19.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg22.htm

There are more information in the text from chapter 6.

Best Regards from Norway, Rolf

Posted: Wed Nov 02, 2005 9:11 pm
by Maes Jules
Maandag 31 oktober een vrije dag,dus werd het sleutelen aan de M530.
Begonnen met de versnellingbak los te maken en te verwijderen.
Toen kwam de motor aan de beurt,langs onder de motor uithalen lukte mij niet,dan maar langs boven proberen,maar die opening bleek te klein.
Drukgroep en vliegwiel gedemonteerd maar het lukte nog niet.
Dan maar waterpomp en poulie gedemonteerd en ja zo lukte het,de motor is uit de wagen.
Moe,gekraakt en gebroken en een wijsvinger die dubbel dik is,maar gelukkig dat die motor uit de wagen is.

Posted: Wed Nov 02, 2005 9:19 pm
by Paul
Jong, jong toch, waar ben je mee bezig. :-?
Ijs op die vinger, kan helpen. :lol: :D

Posted: Thu Nov 03, 2005 11:01 am
by benny
Jules, is het zo beschreven in het werkplaatshandboek? Gelukkig heb je geen Bagheera, daar kan de motor enkel langs onder eruit.
O ja, op eBay staan er op dit moment veel onderdelen te koop. Misschien zit er iets interessants tussen voor jou of iemand anders met een 530.
Succes met de motor,

Benny.

Posted: Thu Nov 03, 2005 8:06 pm
by Maes Jules
Het zal wel niet de juiste en beste manier zijn die ik toegepast heb om de motor er uit te halen,volgens het werkplaatshandboek word de achterophanging en de versnellingsbak en de motor in ??n stuk langs onder uitgehaald,maar dan moet de wagen tamelijk hoog opgekrikt worden.
Ik bezit een duits werkplaatshandboek en mijn duits is niet zo goed om alle details te begrijpen :oops: ,het vlaamse werkplaatshandboek is nog niet in mijn bezit,en ik heb de zekerste,voor mij toch (en de moeilijkste )oplossing toegepast.
Ik heb nu nog wel even de tijd om een andere oplossing te vinden om de motor terug te plaatsen,(ik ga nog eens te rade gaan bij Edgard)eerst de motor zelf onder handen nemen.