V4

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

V4

Postby Maes Jules » Fri Sep 23, 2005 10:08 pm

Deze foto gevonden op internet van een Ford 1700 V4 motor,maar iedere kant van de motor heeft 2 uitlaten :roll: (zie foto) bij mijn V4 is dit 1 uitlaat.
Weet iemand hier meer over ???
Attachments
V4 motor.jpg
V4 motor.jpg (83.27 KiB) Viewed 5272 times

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Postby Paul » Fri Sep 23, 2005 11:05 pm

Euh, ....., zijn dat geen inlaten? :o :-?

robin2cv
Posts: 71
Joined: Mon Mar 01, 2004 12:07 am
Location: elewijt

Postby robin2cv » Fri Sep 23, 2005 11:39 pm

inderdaad dit zijn inlaten waar 2 dubbele webers opzitten.
Misschien gewonn vergissing ?!
greets robin

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Sat Sep 24, 2005 8:00 pm

Het inlaatspruitstuk met de 2 webers heb ik ook op mijn M530 staan,maar onder het blauwe kleppendeksel ziet u 2 gaten voor de uitlaat,bij mijn V4 is dit 1 gat.
Attachments
M530(3).jpg
M530(3).jpg (498.74 KiB) Viewed 5262 times

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Postby Paul » Sat Sep 24, 2005 9:23 pm

Ja, klopt, lijkt mij een kompleet andere uitlaatcollector. :-?

benny
Posts: 3129
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Postby benny » Sun Sep 25, 2005 12:41 pm

Hallo Jules,

misschien is het een competitie-uitlaatcollector van bij Ford of van bij Saab. Maar het kan ook een zelfgemaakte uitlaatcollector zijn.

Benny.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Mon Sep 26, 2005 7:28 pm

Op een site van Saab Sweden foto gevonden van de dubbele uitlaat voor een Ford V4 1700 motor
Attachments
dubbelblas.jpg
dubbelblas.jpg (6.69 KiB) Viewed 5233 times

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Mon Sep 26, 2005 8:59 pm

Ik heb wat zoekwerk gedaan in verband met de Ford V4 motor met de dubbele uitlaatcollecteur,het blijkt een Ford 1700 V4 van ENGELSE makelij te zijn,en die motor zou gebruikt geweest zijn in de Ford Corsair modellen.

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Postby Paul » Mon Sep 26, 2005 9:45 pm

Is dus niet zo maar over te brengen naar een Matra. Trouwens, alles gaat blijkbaar terug over op ??n enkele einduitlaat, dan lijkt er mij niet veel te winnen?

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Tue Sep 27, 2005 8:57 pm

Ik heb het even opgezocht en de winst met die Engelse V4 is te verwaarlozen,die motor zou 76.5 pk hebben.
Nogthans in alle tuning bladen wordt gesproken om de uitlaat te vergroten.
Op het Duits forum van Matraclub is er ook iemand die zijn V4 opgepept heeft,ik heb enkele foto's gekregen en die uitlaat lijkt zeker 1 cm groter in diameter dan die van mijn V4.
Ik zoek nog eens of ik die foto bewaart heb.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Tue Sep 27, 2005 9:02 pm

Foto gevonden :D
Attachments
Auslass.jpg
Het gat van die uitlaat is toch groter ?
Auslass.jpg (43.29 KiB) Viewed 5199 times

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Postby Paul » Tue Sep 27, 2005 9:10 pm

Hoe pak je zo iets aan. Dan dien je ook de uitlaat zelf nog op maat te maken.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Tue Sep 27, 2005 9:20 pm

Het gat van de uitlaat kan uitgefreest worden,maar de buis van de uitlaat moet dan zeker ook aangepast worden.
Maar om een goed voelbaar effect te hebben denk ik dat hij ook zijn inlaat en uitlaatkleppen vergroot heeft.
Ik neem eens kontakt met hem op om het te vragen,en ik vraag ook eens hoeveel pk. zijn motor nu heeft.

edgard
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2005 12:35 am

v' 4

Postby edgard » Tue Sep 27, 2005 11:41 pm

Hoi Jules ?

Ik denk dat je de matra bedoelt van R Rheger uit Noorwegen.

Zijn adres en site en fotos van zijn Matra.

http://foto.aftenposten.no/show_album.p ... 23&palbum=

Groetjes Edgard

edgard
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2005 12:35 am

V4

Postby edgard » Tue Sep 27, 2005 11:53 pm

Sorry jules het is Rolf Heger. De naam verkeerd gespeld. Ik denk dat je hem ook wel in het Duits kan antwoorden,want dat Noors je weet wel


Ik zie wel dat hij de motor langs boven uithaald wat niet zo een gemakkelijke oplossing is.Het gemakkelijks is langs onder dan kan hij volledig gemonteerd met de versnellingsbak losgedaan worden.

MVG Edgard

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Wed Sep 28, 2005 7:26 pm

Ja Edgard ik bedoelde wel degelijk Rolf(die ik trouwens door jou toedoen heb leren kennen)ik heb een mail gekregen van hem met wat uitleg: zijn inlaatkleppen zijn 41 mm. en de uitlaatkleppen 36 mm. zijn motor heeft volgens hem nu 125 pk. en moest hij mijn carburatoren hebben dan zou hij 145 pk. hebben.
Attachments
100_0742.JPG
Foto van de motor van Rolf ingebouwd in zijn Matra 530
100_0742.JPG (551.37 KiB) Viewed 5163 times

User avatar
rheger
Posts: 8
Joined: Thu Sep 29, 2005 9:19 am
Location: Norway

Postby rheger » Thu Sep 29, 2005 9:36 am

Hi

My name is Rolf Heger and I live in Norway. Since some of you are interested in getting more power out of the Ford V4 engine, I will tell what I found out until now. SAAB used the same engine in Sweden for rally cars. Therefore SAAB factory tuned this motor. There were mainly 3 different power stages available, between 125 and 145 horse power. The latest tunig stage was about 170 hp with the double exhaust system. It is still possible to get old tuning parts in Sweden. I wrote an article in the German Matra forum about the tuned V4, here is the link: http://www.matraforum.de/thread.php?thr ... 980bdfb785
The direct link to the SAAB tuning pars catalog is: http://www.vsaab.com/SportRally/TOC.htm
The underlined topics in the index are hyperlinks and go directly to the factory tuning instructions with drawings and power diagrams. Click on 6 and then on "Directions for competition modifications..."

Gretings from Norway, Rolf

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Thu Sep 29, 2005 8:42 pm

Rolf

Thanks for the explanation and the addresses of Saab Sweden.
But has the exhaust himself then made you with larger fails ?

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Fri Sep 30, 2005 6:37 pm

Rolf heeft een foto opgestuurd van de uitlaatpijpen die hij zelf gemaakt heeft.
Attachments
Auspuff komplett.jpg
Oude en nieuwe uitlaten naast elkaar
Auspuff komplett.jpg (40.41 KiB) Viewed 5120 times

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Sat Oct 08, 2005 8:52 pm

Vandaag een bezoek gebracht aan Saab garage Vandenborre in kuurne waar David (71Sonnett) een Ford V4 heeft klaar staan om ingebouwd te worden in een Saab Sonnett.
Ik heb van David heel wat tips gekregen betreffende die Ford V4 om de inlaatpoorten en de uitlaatpoorten te vergroten,een ingreep die door een een handige harry :roll: :roll: zelf kan uitgevoerd worden.
Ik heb deze namiddag alles wat ontsteking betreft van mijn V4 nogmaals nagekeken en tot het besluit gekomen dat alles in orde was.
Ik heb dan maar mijn carburatoren en het inlaatspruitstuk verwijderd,en daar heb ik inderdaad vastgesteld dat de inlaatpoort heel wat kleiner is dan mijn inlaat spruitstuk.
Dus alles gaat er morgen verder uit om die poorten te kunnen aanpassen en hopelijk is het probleem van mijn V4 dan opgelost.
Ik hou jullie op de hoogte.
Attachments
V4.1.JPG
V4.1.JPG (142.7 KiB) Viewed 5091 times

User avatar
72sonett
Posts: 11
Joined: Tue Apr 12, 2005 10:22 pm
Location: Groningen, NL
Contact:

Re: V4

Postby 72sonett » Thu Oct 13, 2005 9:15 pm

Maes Jules wrote:Deze foto gevonden op internet van een Ford 1700 V4 motor, maar iedere kant van de motor heeft 2 uitlaten


Dat zijn inderdaad cilinderkoppen met een dubbele uitlaatpoort. Deze zijn gebruikt in de rally uitvoeringen an de SAAB 96. Zie ook deze rally motor in het SAAB museum in Uusikaupunki (Finland);
Image

Deze koppen zijn erg zeldzaam en dus duur. Ik weet dat er mensen zijn geweest die standaard koppen hebben omgebouwd tot deze uitvoering door de ene opening met flens en al weg te frezen en er een grotere plaat met twee openingen voor in de plaats te lassen. Ook het vergroten van de ene standaard uitlaatopening van 32 naar 44 mm geeft al een aanmerkelijke rendement/vermogens verbetering.
MH
'72 97 '77 96 '79 96
'91 900i 2.1
'95 900SE

User avatar
72sonett
Posts: 11
Joined: Tue Apr 12, 2005 10:22 pm
Location: Groningen, NL
Contact:

Postby 72sonett » Thu Oct 13, 2005 9:19 pm

Maes Jules wrote:...Ford 1700 V4 van ENGELSE makelij te zijn,en die motor zou gebruikt geweest zijn in de Ford Corsair modellen.


Nee, je bent in de war met de Engelse Ford ESSEX V4. Deze motor heeft niets gemeen met de Ford V4 uit Keulen, zoals in de M530 en de Saab 95/96/97 en de Ford 12/15/17M
MH

'72 97 '77 96 '79 96

'91 900i 2.1

'95 900SE

User avatar
72sonett
Posts: 11
Joined: Tue Apr 12, 2005 10:22 pm
Location: Groningen, NL
Contact:

Postby 72sonett » Thu Oct 13, 2005 9:38 pm

Maes Jules wrote:...waar David (71Sonnett) ...


Jules, het is Sonett, S O N E T T (!);

Image

Ik heb een standaard 1500 V4 (65 pk) omgebouwd naar 1700 cc, met grotere kleppen, een andere nokkenas en een Weber 32/36 DGAV carb, en ook de uitlaatpoorten zijn vergroot naar 44 mm. Deze motor heeft nu 86 pk en zit nu in mijn '72 Saab Sonett III;
Image
MH

'72 97 '77 96 '79 96

'91 900i 2.1

'95 900SE

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Thu Oct 13, 2005 9:49 pm

72sonett wrote:
Maes Jules wrote:...waar David (71Sonnett) ...


Jules, het is Sonett, S O N E T T (!);

Sorry david want ook 71Sonett is nog fout,het is inderdaad 72Sonett :oops: :oops: :oops:

Ik heb zaterdag laatstleden de Ford V4 motoren van David gezien in de Saab garage en ik heb heel wat tips van David geleerd waarvoor nogmaals bedankt .

User avatar
72sonett
Posts: 11
Joined: Tue Apr 12, 2005 10:22 pm
Location: Groningen, NL
Contact:

Postby 72sonett » Thu Oct 13, 2005 10:10 pm

Maes Jules wrote:Ik heb zaterdag laatstleden de Ford V4 motoren ....


Overmorgen, zaterdag 15/10 is er een onderdelendag van de Saabclub NL, daar worden (uiteraard) ook veel Ford V4 onderdelen aangeboden. Misschien ook interessant voor de M530 eigenaren?

Deze onderdelendag is van 10:00 - 16:00 uur, op een industrieterrein aan de westkant van Rhenen (bij Arnhem).
MH

'72 97 '77 96 '79 96

'91 900i 2.1

'95 900SE

User avatar
rheger
Posts: 8
Joined: Thu Sep 29, 2005 9:19 am
Location: Norway

Postby rheger » Thu Oct 20, 2005 1:20 pm

Hi

Actually I planned to write something about head tuning but I haven't found the time until now. And since some of you already want to start with porting the heads, here are som pictures how it should look like.

http://foto.aftenposten.no/show_album.php?aid=916255

Please also refer to the Saab instructions

http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg13.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg14.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg15.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg16.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg19.htm
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_6/Ch6Pg22.htm

There are more information in the text from chapter 6.

Best Regards from Norway, Rolf

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Wed Nov 02, 2005 9:11 pm

Maandag 31 oktober een vrije dag,dus werd het sleutelen aan de M530.
Begonnen met de versnellingbak los te maken en te verwijderen.
Toen kwam de motor aan de beurt,langs onder de motor uithalen lukte mij niet,dan maar langs boven proberen,maar die opening bleek te klein.
Drukgroep en vliegwiel gedemonteerd maar het lukte nog niet.
Dan maar waterpomp en poulie gedemonteerd en ja zo lukte het,de motor is uit de wagen.
Moe,gekraakt en gebroken en een wijsvinger die dubbel dik is,maar gelukkig dat die motor uit de wagen is.
Attachments
demon5.JPG
demon5.JPG (132.2 KiB) Viewed 4847 times

User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Postby Paul » Wed Nov 02, 2005 9:19 pm

Jong, jong toch, waar ben je mee bezig. :-?
Ijs op die vinger, kan helpen. :lol: :D

benny
Posts: 3129
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Postby benny » Thu Nov 03, 2005 11:01 am

Jules, is het zo beschreven in het werkplaatshandboek? Gelukkig heb je geen Bagheera, daar kan de motor enkel langs onder eruit.
O ja, op eBay staan er op dit moment veel onderdelen te koop. Misschien zit er iets interessants tussen voor jou of iemand anders met een 530.
Succes met de motor,

Benny.

Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Postby Maes Jules » Thu Nov 03, 2005 8:06 pm

Het zal wel niet de juiste en beste manier zijn die ik toegepast heb om de motor er uit te halen,volgens het werkplaatshandboek word de achterophanging en de versnellingsbak en de motor in ??n stuk langs onder uitgehaald,maar dan moet de wagen tamelijk hoog opgekrikt worden.
Ik bezit een duits werkplaatshandboek en mijn duits is niet zo goed om alle details te begrijpen :oops: ,het vlaamse werkplaatshandboek is nog niet in mijn bezit,en ik heb de zekerste,voor mij toch (en de moeilijkste )oplossing toegepast.
Ik heb nu nog wel even de tijd om een andere oplossing te vinden om de motor terug te plaatsen,(ik ga nog eens te rade gaan bij Edgard)eerst de motor zelf onder handen nemen.
Attachments
demon 1.JPG
demon 1.JPG (134.01 KiB) Viewed 4797 times


Return to “M530”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests