Page 1 of 1

remmen m530

Posted: Mon Feb 09, 2015 10:49 pm
by raf
Bij het demonteren van mijn m530, zie ik dat er geen rembekrachtiging op zit.kan me iemand vertellen hoe goed of slecht de m530 remt.maw loont het de moeite om er een rembekrachtiging op te zetten. Dit is wel niet origineel , maar ik ben deze wagen voor mijn vrouw aan het restaureren (ja, ik moet ook vanalles bedenken om nog een auto aan te mogen schaffen), en dan wil ik wel dat ze niet te hard op het pedaal moet duwen. Nog een andere vraag, de ophanging, uit welke andere auto komt die? Ik weet bv dat die bij de bagheera afkomstig is van simca, hoe zit dat bij de m530? Ik heb al gezien dat de koplampen, radiator, koppeling pompje, ed hetzelfde zijn als bij de bagheera, simca dus, of hebben ee bij de m530 nog meer ford onderdelen gebruikt?

Posted: Tue Feb 10, 2015 11:10 pm
by elix
Het remt altijd te zwaar voor onze huidige maatstaven.
Mijn Fiat X1/9 ( sorry ) heeft ook rondom schijfremmen en geen bekrachtiging daar moet je gewoon je rijstijl op aanpassen. Dat hoor er nu eenmaal bij. Het is niet alleen de remmerij op die oude auto's maar ook de koppeling, de schakeling etc. die meer spierkracht vergen.
Misschien een abonnement voor de sportschool voor je vrouwtje :lol:

Wat de ophanging betreft,...ik heb (nog) geen idee. Maar ik denk dat dit specifiek M530 eigen is.
De andere delen die je noemt, heb ik ook mijn twijfels over of dit allemaal hetzelfde is.
Vaak lijkt het aan de buitenkant redelijk het zelfde totdat je alles in detail gaat bekijken of eens wat gaat meten, dan blijkt het telkens weer net dat kleine beetje anders.
De remklauwen achter lijken heel erg veel op die van de Fiat X1/9 totdat je ze naast elkaar op tafel hebt liggen. Wel één geluk,...het binnenwerk is wel identiek dus (betaalbaar) revisiespul is wel te vinden.
Al met al misschien een weinig bevredigend antwoord, maar de onderdelenvoorziening voor de 530 is erg lastig.
Daarom ga ik regelmatig laat naar bed met vierkante ogen en allemaal vreemde Franse, Engelse, Duitse, Italiaanse woorden in m'n kop
:roll: :lol:

Posted: Wed Feb 11, 2015 10:32 pm
by raf
ja , als hij hetzelfde remt als een X1/9 dan weet ik al genoeg, ik heb er ook een gehad.En idd de remmen lijken veel op elkaar, ik heb ondertussen wel een behoorlijke voorraad bagheera onderdelen, maar van 530 nog niet zo veel, maar heel weinig onderdelen zijn hetzelfde als bagheera.Ik denk dan dat ik er toch rembekrachtiging op maak, maar dan zo dat het eenvoudig naar origineel terug te bouwen is

Posted: Thu Feb 12, 2015 6:20 pm
by oetker
Inderdaad, de meeste auto's van die leeftijd heb je 4 voeten nodig.
2 om te koppelen, 2 om te remmen en het middelste been om gas te geven.
Vrouwen hebben daar helemaal niets mee.
Die hebben ook geen middenbeen :lol:

Ik zie dit toch als onderdeel van 60s rijgevoel.
In die jaren moest je remmen voooruit plannen.
Ik zou er ook niet zomaar bekrachtiging opzetten.
De rest van het remsysteem kan het misschien niet aan bij een paniekstop en blaas je de rubbers er uit.
Het is er in ieder geval niet op berekend.

Benen trainen op de sportschool lijk me een strak plan om de benodigde kracht op te doen.

Herman

Posted: Thu Feb 12, 2015 8:25 pm
by Urbain
Bij een Lancia MonteCarlo van de eerste generatie was ook rembekrachtiging voorzien, maar die werkte blijkbaar te goed zodat de wielen om de haverklap blokkeerden en het dus ook gevaarlijk werd. Na enkele jaren hebben ze de rembekrachtiger dan ook gewoon weggelaten.
Raf, ik denk dat het een kwestie wordt van proberen tot je de juiste bekrachtiging gevonden hebt.

Posted: Thu Feb 12, 2015 8:43 pm
by oetker
Electr vacuum kun je heel precies instellen.
zie
http://www.matramania.be/phpBB2/viewtopic.php?t=2015