530 SX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

530 SX

Post by Urbain »

Ben vorig weekend eens gaan kijken naar een 530 SX.
De wagen staat in Wuustwezel ten noorden van Antwerpen en slechts een 30 tal minuten van bij mij thuis.

Ziet er compleet uit, maar zoals verwacht roest aan de chassisbalken, maar waarschijnlijk enkel het zijdelings plaatgedeelte onder de polyester dorpel.
Bodemplaat van het koffer ziet er nog stevig uit, enkel aan de linker zijkant moet er een stukje ingezet worden.
Wat mij echter het meest verontrust is dat de rechtse deur er wat afgezakt inhangt. Ik vrees dat de deurstijl verrot is, vanuit de wielkast voelde het niet al te hard aan. Ik kon de deur ongeveer 1cm vertikaal op en neer bewegen en het voelde niet aan als speling op de scharnieren.
De rechtse kant nog heb niet kunnen bekijken.
Volgens de eigenaar heeft hij er vorig jaar nog mee gereden....
Ik zie ook geen osmose op het polyester.
Vraagprijs voorlopig 4000€ wat ik wel wat veel vind in deze toestand.
En wetende dat bij een Matra alles veel erger is dan het er op voorhand uitziet heb ik maar gezegd dat ik er nog een goed moet over nadenken.
Maar ik vind het toch een toffe auto...
Attachments
530sx.jpg
530sx.jpg (20.84 KiB) Viewed 4990 times
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Post by elix »

Verschillende aspecten spelen mee in dergelijke aanschaf.

Je geeft zelf al aan dat het met een Matra altijd erger gesteld is dan het er aanvankelijk uit ziet. Met die gedachte in je achterhoofd valt het alweer minder tegen. Als je zelf kunt lassen / plaatwerken dan doe je er gewoon wat langer over...Maar als je het aan derden over moet laten die je per uur af moet rekenen, dan wordt het waarschijnlijk een kostbaar plaatje.

De prijs van een oldtimer wordt meestal op het optische afgewogen. Hoe staat de auto in de lak. Is er roest zichtbaar. etc.
Zeker zo belangrijk is de technische staat van de auto. Hoe ziet het er onder de motorkap uit. Hoe ziet de bedrading er uit. Zien deze dingen er nog onversleuteld uit, of hangt alles met noodoplossingen aan elkaar.
Een kunststof carrosserie opnieuw strak maken en lakken is minder kostbaar dan een auto technisch weer in topconditie terugbrengen.

Is de auto nog compleet ? zoals emblemen, origineel stuur etc.
Hoe is de staat van de verlichting inwendig zoals reflectors etc. De bolle lampen op een SX volgen tegenwoordig de goudprijs. met pinkers aan de
voorzijde is het al niet veel anders gesteld.Een SX heeft als voodeel dat de diverse chroomdelen zoals bumpers etc mat zwart zijn gespoten. Dat bespaart je zomaar € 650,00 op verchroomkosten

Helaas waar, de prijzen van goede onderdelen staan in geen enkele verhouding met de handelswaarde van een M 530
Daarom moet je misschien wel een beetje gek zijn om aan dergelijke voiture te beginnen. Hier op Matramania heet dat "beetje gek" passie.

Op het Matra Passion forum staat een totaalrestauratie waar men helemaal stil van wordt. Deze man heeft alle plaatwerk in perfectie nagemaakt.
Dus waar een wil is,.. is een weg.

Kortom als het compleet is, en het voelt technisch allemaal redelijk goed
dan zou ik een goed bod wel durven overwegen.
Succes

Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply