Page 34 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 28, 2019 9:45 pm
by elix
@ Peter, Hopelijk weer niet "even"in dat grote gebouw aan de Maas in Venlo ? :roll:

Deze week weer een flinke stap vooruit. De motor was klaar bij het revisiebedrijf.
Dus maar meteen alle machines uitgezet en met spoed naar de Helmondse Motoren Revisie.
Binnenkant is weer helemaal nieuw met nieuwe zuigers en nokkenas en verder alle lagers, klepstoters etc.
Het afbouwen van de motor heb ik zelf gedaan vandaag.

Alles valt nu mooi op z'n plek met de planning.
De carrosseriedelen worden 11 oktober a.s. in de grondlak gezet en de binnenkanten blauw gespoten.
Dus heb ik nu rustig de tijd om de versnellingsbak weer in elkaar bouwen.
Alle onderdelen voor de bak zijn inmiddels ook binnen.
in één week lijkt het me haalbaar om de motor samen met de versnellingsbak in testbok te hebben hangen.
Als de motor dan ook nog wil starten,...... dan kan het geheel naar de uitlatenman in Deurne om de uitlaat passend te maken.
Daar zit een bedrijf dat custom-made uitlaatsystemen bouwt.

De volgende stap is dan de hele aandrijflijn er onder bouwen.

Image


Zo komt 't dan terug van revisie


Image


Om discussies te vermijden wordt het blok gelabeld met temperatuur-indicatie stickers.
( hebben ze natuurlijk afgekeken van Grolsch, alleen hun stickers worden rood, en die van Grolsch blauw )



Image


Image


Image


met een glasplaat er op zou dit best een mooie salontafel zijn.


Image

Dit ligt op de versnellingsbak te wachten.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 28, 2019 10:12 pm
by oetker
Durf je straks nog wel in dit goud kostende project te rijden?
Ik zou hem in de woonkamer zetten als die klaar is 8)
Jouw motor is sneller klaar als de mijne die al zowat een jaar bij de Betuwsche Motor Revisie in Tiel ligt voor controle.
Nou had ik wel gezegd dat er geen haast was want heb een goed lopende er in zitten maar toch......

Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 29, 2019 8:27 am
by GODFRIED
ALAIN VAN AKEN wrote: Tue Sep 24, 2019 9:22 am Guido,

Bestand foto's mag wel niet te groot zijn.

Zie bijgevoegd
Ik vind hier geen problemen mee. Ik kan eenvoudig foto's plaatsen.

Guido, zo werk het.
Klik naast options op de drie streepjes, dan zie je nu attachments staan. Klik dan op atachments dan op add files en selecteer de foto op je computer of gsm die je wil plaatsen door hier een dubbele klik op te geven. Klik dan op submit en je foto staat op het forum gedeelte. Als ze te groot is krijg je een foutmelding. Je kunt de foto steeds verwijderen en meerdere of een andere plaatsen.
Succes :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 29, 2019 8:36 am
by GODFRIED
Henk, Wat heb je die toch met die motor gedaan! Die ziet er veel beter uit dan dat die van de productielijn bij Ford kwam en ja, met een glazen plaat erop zou ik die ook in mijn living willen.
Die sticker onthoud die dan de hoogste temperatuur??
Zeer mooi. :wink:

Henk als mijn foto je stoort tussen al die juweeltjes van jou dan haal ik ze weg. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 29, 2019 10:19 am
by hendrik
Ja dat is een mooie motor geworden die wil ik ook wel voor salontafel hebben een glazen plaat er op een klaar.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 29, 2019 10:50 am
by elix
Henk als mijn foto je stoort tussen al die juweeltjes van jou dan haal ik ze weg.
Da's geen probleem Godfried. Mooi groen is ook niet lelijk.
En over korte tijd wordt het misschien wel zo blauw op de foto's in dit topic dat we graag nog eens terug scrollen naar jouw groene beauty. :wink:

De temperatuur-indicatie stickers worden er door het revisiebedrijf op geplakt.
Zo hebben zij controle bij eventuele klachten als de motor stuk zou lopen.
Als de motor heet gelopen is verkleurt deze sticker en dit blijft zichtbaar.
Er staat een gradenverdeling op zodat je kunt zien hoe warm het geweest is.

De motor is voor de rest gewoon standaard gebleven. Geen snelle/hete nokkenassen en dat soort spul.
Alleen alles wat draait voorzien van nieuwe lagers. Koelkanalen gespoeld enzovoort.
De opbouw zoals carburateur, ontsteking, waterpomp etc. is allemaal nieuw, en heb ik in de voorbije 5 jaren bij elkaar gesprokkeld.
De dynamo heeft 55 Ampère i.p.v. de standaard 45 A. Voor het geval de extra koelfan in de motorruimte straks wat meer vraagt
is daar ook weer in voorzien.
Om deze dynamo een plekje te geven heb ik wel de steun aan moeten passen( deels zelf gemaakt)

De carburateur moet ik met het werkplaatsboek er langs inwendig nog bekijken wat er aan sproeier setting in zit.
Dat is een mooi klusje voor de donkere avonden die er weer aan zitten te komen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 29, 2019 12:39 pm
by GODFRIED
Henk,
Van die kerels zoals U ga je er niet te veel vinden. De wereld zou veel mooier en perfecter zijn.
Maar gemakkelijk moet dat niet zijn als je de grens zo hoog legt. Ik zou dat echt niet kunnen. Petje af. :wink:
Prachtig werk wat je verzet.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 29, 2019 7:19 pm
by matrafan
Zoals Herman al aanhaalt: durf je daar straks nog mee rijden?

Die is dan te mooi om ermee buiten te komen :D :D :D.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 29, 2019 7:46 pm
by hendrik
Ik zou de in de living zetten ze is te mooi voor op de weg te rijden.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 29, 2019 9:27 pm
by Urbain
Mooi, mooier, mooist....

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Sep 30, 2019 10:25 am
by Murenanimal
Motor te mooi om te verstoppen in de motorruimte.
Houden zo en .... tegen de lage emissiezones een elektrische aandrijflijn inbouwen ;-)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 01, 2019 8:23 am
by murena81
Ja, dit ziet er ook weer perfect uit zeg!
Dat blauw is prachtig.

Hopen dat de uitlaat bouwer er ook heel voorzichtig mee zal zijn.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 01, 2019 11:50 am
by ypres
prachtig meesterwerk inderdaad :o :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 06, 2019 8:23 pm
by elix
Ik zit nog redelijk op schema. Motor klaar,... en nu ook de versnellingsbak afgebouwd.
komende week wordt het huwelijk tussen motor en versnellingsbak voltrokken. En dan wordt het echt spannend,
of d'r ook leven in zit.
Deze keer geen lang zeververhaal. Gewoon plaatjes kijken.



Image

Lagers persen

Image

aandrijfas lager op voorspanning zetten, waarna het tegenoverliggende lager vastgedraaid wordt

Image

zelfgemaakt gereedschap om de as op voorspanning te zetten

Image

't differentieel d'r in.

Image

schakelmechaniek opbouwen. Het past maar op één manier, maar toch was het wel even puzzelen. Op de e.o.a. manier wilde het niet schakelen als alle 3 de assen van het mechaniek er in zaten. En met niet schakelen bedoel ik ,...
wel in de versnelling maar niet meer er uit.
Na het geheel een paar keer uit elkaar genomen te hebben, en weer terug geplaatst, kreeg ik in een helder moment in de gaten dat de schakel hevels aan de buitenkant ondersteboven zaten. De hevels behoren naar boven gericht gemonteerd te worden. Dat had ik ook zo gedaan, alleen hing de bak ondersteboven.


Image

21 losse naaldjes per kant er in geplakt.

Image

Alles weer d'r in en geen onderdelen over gehouden. Meteen wat versnellingsbak olie er
over gegoten zodat het straks geen droge start kent.



Image


Deze olie gebruik ik ook in de versnellingsbak van m'n Fiat X1/9.
Moet even op gang komen als ie nog koud is, maar daarna schakelt het prima.


Image

axiale speling hoofdas uitklokken. speling moet tussen 0,13 en 0,38 mm liggen.
deze was 0,52 mm nadat het met de momentsleute aangehaald was. ik had een pakking gemaakt van 0,4 mm dik.
Dus deze daarna maar gemaakt uit 0,2 mm dik en het probleem was opgelost.


Image

Door de week snijdt deze machine letters. In het weekend zijn het pakkingen.

Image

Poppetje gezien,.....kastje dicht.

Image

Hoe dan ook, het blijft een zware klomp gietijzer.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 06, 2019 8:56 pm
by hendrik
Dat is mooi vakwerk prachtig.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 07, 2019 6:36 am
by GODFRIED
Geweldig, wat een kunstwerk. Ik denk dat gij alles kunt. :wink:
Onvoorstelbaar hoe vakkundig je dit toch allemaal doet. Zo mooi.
Gij hebt precies meer uren in een dag dan iemand anders. Zet je de tijd stil? :o Veel slapen zal er niet bijzijn.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 07, 2019 7:28 pm
by Murenanimal
Henk,

als je auto klaar is en je "het boek" ook hebt afgewerkt, kan je weer terugkijken op een titanenwerk.
Ik vind dat je erg trots mag zijn dat je alles kan wat je kan.
Ik geef wel toe, ik ben nogal jaloers op je kunde. ;-)

Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 07, 2019 8:31 pm
by Muddy Bandit
Mocht je alvast naar de volgende uitdaging zoeken:
https://veiling.catawiki.nl/kavels/2991 ... -1500-1983

Deze zou bij jou in goede handen zijn. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 07, 2019 9:13 pm
by elix
:oops: :oops: Dank u jongens

@Patrick
Deze zou bij jou in goede handen zijn. :wink:
Ik heb een heel geduldige echtgenote, en m'n huwelijk zit nu nog in rustig vaarwater.
Dat kan dan zo maar veranderen met één keer bieden catawiki. :roll: :-? :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 07, 2019 9:41 pm
by Muddy Bandit
elix wrote: Mon Oct 07, 2019 9:13 pm
Ik heb een heel geduldige echtgenote, en m'n huwelijk zit nu nog in rustig vaarwater.
Dat kan dan zo maar veranderen met één keer bieden catawiki. :roll: :-? :lol:
Tsja, ik ken dat ook maar al te goed, het is blijkbaar overal hetzelfde. :wink:
Ik mag van m'n wederhelft pas weer wat kopen als ik de 2 andere projecten weggewerkt heb, ze sloeg haast op tilt toen ik deze advertentie liet zien. :oops:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 07, 2019 11:03 pm
by hansie
hier thuis ook heel herkenbaar :-) :roll:
maar man man man wat een fantastisch werk wat je hier laat zien

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 08, 2019 6:38 am
by GODFRIED
Muddy Bandit wrote: Mon Oct 07, 2019 8:31 pm Mocht je alvast naar de volgende uitdaging zoeken:
https://veiling.catawiki.nl/kavels/2991 ... -1500-1983

Deze zou bij jou in goede handen zijn. :wink:
Deze ziet er nog goed uit. Daar kun je zo mee wegrijden. Geen roest te zien of toch zeer weinig. Iemand die niks kent van de Rancho zal zich hier laten vangen. Met een lier erop, daar is iets moois van te maken. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 08, 2019 12:11 pm
by murena81
En toch blijft zo'n Rancho een gave bak.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 09, 2019 7:47 am
by GODFRIED
murena81 wrote: Tue Oct 08, 2019 12:11 pm En toch blijft zo'n Rancho een gave bak.
Ik ben het met je eens. Ik zou nu kiezen voor een rancho als ik het over zou doen. Veel plaats en een stoer uiterlijk. :wink:
Alleen een te lichte motor. :(

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 09, 2019 9:26 am
by hendrik
Een bagheera is toch veel mooier hé godfried.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 09, 2019 8:12 pm
by matrafan
Als ik akkoord kreeg met moeder de vrouw dan ging toch één van de twee bagheera's eruit en kwam een Rancho in de plaats.

Ik heb al voorgesteld van de KIA op te ruimen maar dit viel ook al niet in goeie aarde.

Rancho heeft nu eenmaal geen moderne voorzieningen als airco en dergelijk.

Maar we blijven hopen ooit zal ze misschien bijdraaien.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 09, 2019 8:27 pm
by elix
misschien een argument Jos. Wat dacht je van de hoge instap. :roll:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 09, 2019 8:32 pm
by matrafan
elix wrote: Wed Oct 09, 2019 8:27 pm misschien een argument Jos. Wat dacht je van de hoge instap. :roll:
De instap van de KIA is al hoger als van een gewone auto dus dat is geen optie.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Oct 10, 2019 12:56 am
by Muddy Bandit
Er is nog wel een simpel trucje ook al kun je dat trucje in de praktijk meestal slechts 1x toepassen: geef het gewoon als een origineel en goedbedoeld verjaardagscadeau aan je wederhelft. :wink:
(op deze manier is de Talbot Horizon dus ook bij ons gekomen en gebleven, een gegeven paard mag je immers niet in de mond kijken :lol: )

Maar goed... ik wil geen stoker zijn in een goed huwelijk, dus laten we het hier maar weer gewoon gaan houden bij deze prachtige M530 in opbouw. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Oct 10, 2019 7:57 pm
by matrafan
Zoals ik die van ons ken zal dat ook niet pakken :evil: :evil: :evil: .

Maar zoals ge aanhaalt laat ons verder genieten van het prachtige werk van Henk.

Das inderdaad veel leuker om te volgen.