Page 33 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 31, 2019 8:24 pm
by elix
Voor dat jullie gaan denken dat ik in de hangmat onder de klapperboom heb gelegen de laatste tijd,
kan ik laten weten dat er nog steeds vooruitgang in het project zit.

Vandaag met 3 verschillende restauratie-disciplines bezig geweest.

De laatste week heb ik heel veel tijd besteed aan de perfectionering van de RAW glaasjes.
Na toch weer het nodige in de vuilnisbak gekiepert te hebben, zijn we er bijna.
Aangezien het gietsel telkens 24 uur in de mal zit, hoef ik daar niet bij te gaan zitten wachten.

De lagers voor de versnellingsbak heb ik inmiddels allemaal gevonden.
Vanmorgen de losse naaldjes binnen gekregen om de 2 laatste naaldkooi-lagers te reviseren.
Deze lagers hebben geen standaard maatvoering.
Waarschijnlijk zijn deze op Ford specificatie gemaakt. Maar met losse naaldjes die 0,03 mm dikker zijn , en 0,1 mm langer
is het probleem opgelost.
De as past perfect in elkaar, probleem opgelost

Image

spijker in de bankschroef. Het puntje er af vijlen, en zie daar een perfecte drijver.
De naalden klikken er zonder moeite uit vanuit de binnenkant.


Image

Er is niet veel kracht voor nodig. Alleen een kwestie van op de juiste plek bij het nokje drukken.

Image

naalden 2 x 13,8 mm

Image

1 kant er in schuiven, en er in klikken met een tangetje

De rest van de dag is dan nog gevuld met de spuitplamuur schuren, en alle binnenkanten
strak en glad schuren.
M'n plan is iets gewijzigd. Aanvankelijk wou ik alleen de binnenkanten schuren en spuiten.
Daarna alles opbouwen en vervolgens de spuitplamuur aan de buitenkant schuren.
Echter dit is niet te doen omdat veel randjes iets afgerond zijn, en niet scherp.
inmiddels is de helft van de carrosserie al strak geschuurd en klaar voor de grondlak.

Alle delen worden los in de grondlak gezet, en meteen de binnenkanten in kleur gespoten.
Daarna wordt alles opgebouwd, en de grondlak geschuurd.

Maar dan moet wel eerst de complete aandrijving met achteras er onder.
De motor zal ook niet lang meer op zich laten wachten heeft men beloofd.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 07, 2019 10:12 pm
by elix
De richting aanwijzer glaasjes zijn eindelijk naar m'n zin. Nadat het gieten geen problemen meer opleverde nog wat geëxperimenteerd om de binnenkant zo strak mogelijk af te werken. En zie daar,.... dit ziet er in ieder geval beter uit dan een met plakband gerepareerd exemplaar.

Image

De chrome randjes komen er op de foto niet helemaal uit, maar die zien er echt chrome uit.


Image

klaar,..compleet met RVS boutje.

Ondertussen dat de blanke lak moet drogen, ook maar eens gekeken naar de oliedrukzender die ik in Reims voor een prikkie heb gekocht.
Getest met perslucht, en het resultaat valt niet tegen. De dashboard meter zit redelijk in de buurt van de persluchtmeter.
Er zal wel een T-stuk op het motorblok geplaatst moeten worden zodat er straks ook een oliedrukschakelaar bij kan voor het lampje.
Maar misschien vindt ik op de beurs in Malmedy oktober a.s. wel een zender met dubbele aansluiting. ( het liefst weer voor een prikkie :wink: )

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 08, 2019 12:52 am
by Muddy Bandit
Waar heb je dat mooie chromen randje in de glaasjes eigenlijk mee gerealiseerd?
Ik zit bij m'n '71 Jeep Wagoneer met het probleem dat er voor de verlichtingsglaasjes van de stadslichten/knipperlichten nog wel volop reproducties leverbaar zijn voor weinig (die heb ik ook al liggen) maar daarin ontbreken die chromen randjes die het pakkingmateriaal onzichtbaar moeten maken.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 08, 2019 7:53 am
by GODFRIED
Henk,
Ongelofelijk hoe mooi en vakkundig je dit weer hebt afgewerkt. :o Wat een vakman. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 08, 2019 9:57 am
by elix
Waar heb je dat mooie chromen randje in de glaasjes eigenlijk mee gerealiseerd?
Dat is een peperdure zelfklevende folie van 3M.
De lijntjes zijn daarna onder 2 komponenten blanke lak gespoten. Dan krijgt het nog extra diepte.
Op de foto is dit niet zichtbaar.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 08, 2019 11:05 am
by hendrik
Ja dat is zeer mooi gedaan gelijk nieuw.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 08, 2019 12:51 pm
by Muddy Bandit
elix wrote: Sun Sep 08, 2019 9:57 am
Waar heb je dat mooie chromen randje in de glaasjes eigenlijk mee gerealiseerd?
Dat is een peperdure zelfklevende folie van 3M.
De lijntjes zijn daarna onder 2 komponenten blanke lak gespoten. Dan krijgt het nog extra diepte.
Op de foto is dit niet zichtbaar.
Bedankt voor deze tip, daarmee heb ik in de komende winteravonden ook weer wat nuttigs te doen. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 08, 2019 8:21 pm
by Urbain
Henk,

Je bent een echt genie.Ik denk zelfs dat de originele glaasjes waarschijnlijk niet zo goed afgewerkt waren...

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Sep 09, 2019 10:54 am
by Murenanimal
Rossreferentielijst onderdelen 530

https://mcd-forum.matra530et2-1-3-2019-08-forum-pdf/

link werkt niet, maar ik weet niet hoe ik het pdf op mijn pc hier kan aanhangen??
Iemand die me dat kan uitleggen aub.

Von Christoph Hauser
Ersatzteilnummern mit Verweis auf Ersatzteilkatalogseite

Matra530ET2.1.3_2019-08 Forum.pdf

Die Ersatzteilkataloge gibt es in elektronischer Form schon seit langem, u.a. auch früher als Scan von Simon. Meines Wissens gab es aber nie eine Liste der Ersatzteilnummern mit Bezug zur Katalogseite ausserhalb des Werks. Deshalb erstellte ich sie selbst schon vor langer Zeit.
Einige von Euch werden die Liste kennen, da ich sie schon oft verteilte. Hier nun eine aktualisierte Version und auch einige Erklärungen dazu.
Die ursprüngliche Liste entstand mit der Schreibmaschine durch Abtippen aller Nummern, die im Katalog 1972 aufgeführt sind. Später wurden die in der Rta 291/292 enthaltenen Nummern hinzugefügt (markiert mit RTA). Diese entsprechen z.T. dem ersten Ersatzteilkatalog zum 530 A. Die nur dort enthaltenen Nummern sind ebenfalls eingefügt worden mit Bezeichnung A.
Später habe ich eine Vergleichsliste Matra - Simca eingefügt. Dies ergab einerseits zu allen Matra-Nummern die entsprechende Simca-Nummer und andererseits viele Nummern, die in keinem der vorhandenen Ersatzteilkataloge aufgeführt sind. Diese Nummern wurden mit X? bezeichnet und am Ende eingefügt. Zu guter letzt wurden alle unbekannten Nummern der Preisliste von 1968 hinzugefügt und mit TARIF bezeichnet.
Als Simon den Vertrieb der 530-Ersatzteile einstellte, kamen noch einige Nummern hinzu, die in seiner Preisliste aufgeführt waren oder aber von Teilen, die ich kaufte. Da ich die Liste auch von Zeit zu Zeit bei Amicale530 weitergebe, sind die Erklärungen in so etwas wie Französisch enthalten.

Herzliche Grüsse aus derSchweiz

CHristoph

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Sep 09, 2019 2:02 pm
by elix
Deze lijst heeft Christoph inderdaad al vaker gepubliceerd Guido.
Tot op heden heb ik er nog niet echt iets mee kunnen doen.
Ik ben niet zo van de cijfertjes en tabelletjes. :wink:
In ieder geval dank voor de tip.

even gezocht om een PDF op het forum te zetten, maar het lukt me ook niet.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Sep 09, 2019 7:28 pm
by oetker
Een PDF moet je ergens uploaden.
bvb op dropbox of google drive
De link kan je dan op het forum plaatsen.

mvgr Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Sep 10, 2019 7:47 am
by ALAIN VAN AKEN
Bestand kan rechtstreeks op forum geplaatst worden.
Als attachment.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Sep 17, 2019 10:36 pm
by elix
Geen vel meer op de vingers, maar strak maken is bijna klaar.
Heerlijk schuurwerk die spuitplamuur.
begin oktober staat gepland voor grondlak, en binnenkanten spuiten.

Image


Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Sep 18, 2019 1:08 pm
by hansie
ik vind m zo al mooi :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Sep 18, 2019 1:12 pm
by hendrik
Ja dat ziet er al heel mooi uit.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Sep 18, 2019 6:40 pm
by matra151
Henk,

Dit wordt de mooiste 530 die er rondrijdt ;-)
Proficiat met al je prachtige prestaties!

Groetjes
André

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Sep 18, 2019 9:01 pm
by matrafan
Dit wordt inderdaad een "uniek" exemplaar.

We zullen ver moeten zoeken om zo nog eentje te spotten.

Prachtig

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 21, 2019 8:00 pm
by elix
dank voor de complimenten :oops: :oops: .

Vandaag ben ik op "the point of no return"beland
het wordt dus definitief blauw, en de eerste dingetjes zijn al gespoten. 8)

Image


Image


Image

Het voorruitframe staat inmiddels ook in de grondlak.
Dit wordt straks afgelakt als de andere onderdelen in de grondlak worden gezet en de binnenkanten worden gespoten.
Als dat gebeurt is kan de complete carrosserie opgebouwd worden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 21, 2019 8:06 pm
by matrafan
Apart kleurtje maar wordt wel mooi. :) :) :)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 21, 2019 9:40 pm
by oetker
Fantastisch om te zien dat het weer een auto aan het worden is.
Als je ziet van hoever je gekomen bent met dit project, chapeau af hoor.
Je hebt echt gouden handen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 21, 2019 9:49 pm
by Muddy Bandit
Een heel mooie en tijds originele kleur voor de M530 8) , dit vind ik persoonlijk veel beter passen als dat geel, rood, oranje of metallic wat je meestal op dit model ziet.

Het wordt geleidelijk aan tijd om eens op zoek te gaan naar een spiegelende RVS plaat van 5x2 meter waar de auto straks op geparkeerd kan worden, dan blijft al het vakmanschap aan de onderkant van de auto tenminste ook goed zichtbaar. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 22, 2019 8:04 am
by GODFRIED
Zeer mooi. Dit gaat de mooiste M530 worden die ooit gebouwd werd. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 22, 2019 10:03 am
by Urbain
Henk,

Nu begint het echt op een 530 te lijken. Ik vind persoonlijk dit een heel mooie kleur. Misschien geen originele 530 kleur maar ik denk dat het de wagen echt zal staan. Goede keuze.
Nu dat de afwerking dichter bij komt, zou ik problemen hebben om er niet dag en nacht aan te willen werken.... maar als je het perfect wil doen kun je best je tijd er voor nemen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 22, 2019 10:24 am
by elix
Ik heb me voorgenomen dat hét in 2020 klaar moet zijn. Dat is best wel rekbaar. Januari zal niet lukken, maar december is nog wel erg ver weg.@ pete speed.: misschien is de patersplak in Steyl een mooi streven 😎 dat is in juni

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Sep 23, 2019 10:09 am
by ypres
M 8) 8) atra blauw.... heel mooi

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Sep 23, 2019 10:06 pm
by Urbain
Henk,

Zou je de binnenkant van het polyester ook niet lakken, om eventuele osmose tegen te gaan? Die 530 zal wel altijd droog gestald worden, maar zeker is zeker... nu kan het nog.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Sep 23, 2019 10:26 pm
by elix
Helemaal mee eens Urbain dat is ook het plan.
Als straks alles in de grondlak staat, en de zichtkanten blauw gespoten zijn,
wordt alles met 2K lak zwart afgelakt aan de binnenkant.
Deels voor het oog, maar ook deels om osmose tegen te gaan.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Sep 23, 2019 11:14 pm
by Murenanimal
Ik wil hier een foto opladen vanuit mijn iPad, van een 530, die als enigste! Op 66 Matra’s aanwezig was op de meeting van MatraPassion dit week-end in Reims/Frankrijk waar ik met vrouwlief Dani en MatraMac onze hond aanwezig zijn geweest.....
Maaaaaar dat gaat echt niet.
Webmaster Graag een beetje uitleg hoe te doen, en dan volgen er nog foto’s van Murena’s Rancho’s en Bagheera’s.

Ik heb dit er bijgehaald, info van Alain
Quote

Goeiemorgen Guido,

In het PM gedeelte kunnen geen foto's bijgevoegd worden.
Op het forum kan dit wel door onderaan op attachment, add file te drukken en dan te bladeren op je pc, smartphone, tablet,....
Je mag altijd foto's mailen.

Mvg,
Alain
Ik heb géén ONDERAAN te zien attachment, ADD file, dus is er iets wat om een of andere manier mij NIET is toegestaan?

Groetjes Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Sep 24, 2019 9:22 am
by ALAIN VAN AKEN
Guido,

Bestand foto's mag wel niet te groot zijn.

Zie bijgevoegd

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Sep 24, 2019 4:12 pm
by pete speed
was ""even "" op vakantie, maar nu weer terug en online.
Ha Henk, in Steijl, dat zou mooi zijn, maar dan ben ik met de Delahaye mogelijk nog niet zo ver, hoop natuurlijk van wel, want de restauratie duurt ondertussen al 10 jaar én er is nog zóveel te xoen ( zucht). Maar allee, het is hobby hé, het moet morgen niet klaar zijn.