Page 32 of 33

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jul 15, 2019 10:35 am
by Henk
Gelukkig zijn de slagletters verleden tijd bij de RDW, ze graveren nu netjes.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 20, 2019 10:16 pm
by elix
Gelukkig Henk. Dan hoeft m'n aambeeld van 100 kg. niet mee :D

Ook nog even zaken gedaan met Aliexpress. De originele instrumentenverlichting is op z'n zachts uitgedrukt een ramp.
Origineel zitten er 24 V 3 Watt lampjes in die niet meer licht geven dan een gloeiende spijker.
Met moderne led-techniek hoeft tegenwoordig niemand meer in het donker te zitten.
Het lijkt of het lampje in de KM teller meer licht geeft, maar dat is bedrog. Ik kan niets anders bedenken als dat dit komt omdat er meer witte cijfers in zitten, en dus meer reflectie.. ik heb de lampjes een keer gewisseld, maar dat veranderde niets.
Alleen de controle-lampjes moeten wel wat gedimd worden. Met een weerstandje van 4K is dit probleem ook weer opgelost.


Image

Matra by night.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 21, 2019 6:44 am
by oetker
Dat is het mooie van LED lampjes.
Ze geven veel licht bij weinig vermogen.
Je kunt dan een vrij lichte weerstand gebruiken (denk 1-2 Watt).
Zelf zou ik het gedaan hebben met een stabilisator die je kunt optillen door een potmeter in de massa-leiding van deze stabilisator te plaatsen.
Het voordeel daarvan is dat de lichtopbrengst stabiel blijft ook als je motor op toeren komt en je via een regelaar ook nog kunt dimmen.
Ook al bij Alie voor weinig kant en klaar te vinden.

https://nl.aliexpress.com/item/32634502 ... lsrc=aw.ds

of deze.

https://nl.aliexpress.com/item/32787402 ... c30214f603

Zelf heb ik deze in bestelling.
Verwacht dat ze in de Murena en de Bagheera passen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 21, 2019 8:11 am
by hendrik
Als ze passen dan Laat je het maar weten hé herman dan bestel ik ze me ook.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 21, 2019 8:19 am
by GODFRIED
Ja mooie verlichting en ze trekken weinig stroom. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 21, 2019 8:31 am
by oetker
hendrik wrote:
Sun Jul 21, 2019 8:11 am
Als ze passen dan Laat je het maar weten hé herman dan bestel ik ze me ook.

grt harry de matra.
Je hoort het van me Harry.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 21, 2019 8:33 am
by hendrik
Ok dank u herman.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Aug 02, 2019 10:20 pm
by Urbain
Henk,

Misschien nog iets dat je mist.... alhoewel alles al zo goed als compleet is.

https://www.2dehands.be/a/auto-onderdel ... 9f8598c624

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Aug 02, 2019 11:28 pm
by elix
Dank voor je tip Urbain, maar je raadt het al,.....ook bij Thomas ben ik al eens op bezoek geweest.
Heb daar ook wel wat leuke dingen kunnen kopen.
De dingen die op de foto's staan ben ik reeds in voorzien.

Maar je meedenken wordt zeer zeker gewaardeerd. 8)

merci, Henk

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Aug 04, 2019 1:36 pm
by elix
Na de nodige pintjes Guinness®, en een week op de verkeerde weghelft te hebben gereden zijn de Matra werkzaamheden weer hervat.
Als alles volgens plan verloopt komt de motor binnen afzienbare tijd terug van het revisiebedrijf. Tegen die tijd wil ik de versnellingsbak ook gereviseerd hebben. zodat straks alles compleet met de achteras in één keer ingebouwd kan worden.

Een oude versnellingsbak die jaren stil gelegen heeft is geen optie om in te bouwen en mee te gaan rijden.
Ik wil in ieder geval de lagers, dichtingen en synchromesh ringen vernieuwen. De tandwielen zien er na reiniging nog goed uit.
Wat van een paar naaldlagers niet te zeggen is.

Ik ben begonnen met het cosmetische gedeelte, het uitwendig reinigen, stralen en spuiten van de bak dat nu helemaal klaar is
Inmiddels is de zoektocht naar (Engelse maten) lagers en keerringen begonnen.

Image



Image

dit schreeuwt om aandacht


Image



Image



Image



Image



Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 05, 2019 9:18 am
by oetker
Zo zeg, die bak zag er van binnen wel smeuiig uit.
Versnellinsbakolie ziet er normaal toch anders uit.
De vraag is of je daar ook nog alle onderdelen voor gaat vinden.
Ook al weer een hele opdracht op zich.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 05, 2019 11:04 am
by ALAIN VAN AKEN
Idd een vettig boeltje, ziet er nu optisch al mooier uit.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 05, 2019 6:18 pm
by Muddy Bandit
oetker wrote:
Mon Aug 05, 2019 9:18 am
Zo zeg, die bak zag er van binnen wel smeuiig uit.
Versnellinsbakolie ziet er normaal toch anders uit.

Waarschijnlijk nog een overblijfsel van de categorie ouderwetse garagetrucjes: pers een lading vet in de bak, dat stopt de lekkage en de bak wordt wat stiller.
Dat trucje heb ik vroeger ook diverse keren succesvol toegepast. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 05, 2019 8:10 pm
by GODFRIED
Muddy Bandit wrote:
Mon Aug 05, 2019 6:18 pm
oetker wrote:
Mon Aug 05, 2019 9:18 am
Zo zeg, die bak zag er van binnen wel smeuiig uit.
Versnellinsbakolie ziet er normaal toch anders uit.

Waarschijnlijk nog een overblijfsel van de categorie ouderwetse garagetrucjes: pers een lading vet in de bak, dat stopt de lekkage en de bak wordt wat stiller.
Dat trucje heb ik vroeger ook diverse keren succesvol toegepast. :wink:
Dat heb ik nog nooit gehoord. :o Wat ze allemaal doen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Aug 05, 2019 10:18 pm
by murena81
Jaa, dit soort klussen zijn zoo belonend.
Van oud en vies naar schoon en nieuw, prachtig!

Persoonlijk had ik de binnenkant van het plaatstalen carterdeksel niet gespoten.
Weet niet of dat blijft zitten als het continue in de (af en toe hete) olie zit..

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Aug 06, 2019 12:40 am
by Muddy Bandit
GODFRIED wrote:
Mon Aug 05, 2019 8:10 pm
Muddy Bandit wrote:
Mon Aug 05, 2019 6:18 pm

Waarschijnlijk nog een overblijfsel van de categorie ouderwetse garagetrucjes: pers een lading vet in de bak, dat stopt de lekkage en de bak wordt wat stiller.
Dat trucje heb ik vroeger ook diverse keren succesvol toegepast. :wink:
Dat heb ik nog nooit gehoord. :o Wat ze allemaal doen.
Tsja... ik ben als kind in de jaren '70 opgegroeid in een werkplaats, en dan leer je wel wat van die trucjes die nergens in de boeken vermeld worden.
Koelsystemen maakten we vroeger inwendig ook schoon door een litertje koelvloeistof te vervangen door schoonmaakazijn, en motoren reinigden we inwendig door een litertje dieselolie of ATF-olie aan de motorolie toe te voegen.... een half uurtje stationair laten pruttelen naast de werkplaats en dan weer verversen, het zag er weer als nieuw uit.
Die geintjes hoef je met de moderne motoren helemaal niet meer te proberen, maar het oude spul was toch wel aardig bestand tegen dat soort "behandelingen". :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Aug 06, 2019 10:50 am
by elix
Persoonlijk had ik de binnenkant van het plaatstalen carterdeksel niet gespoten.
Weet niet of dat blijft zitten als het continue in de (af en toe hete) olie zit..
Geen probleem.
Waarschijnlijk wordt een motorkap in de zon warmer dan de onderkant van de versnellingsbak.
Gestraald, geprimerd en afgelakt met 2 komponentenlak.
De binnenkant is origineel ook zwart gelakt.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Aug 06, 2019 12:31 pm
by murena81
ahh, als het idd goede 2k lak is zal het wel gaan.
Spuitbuslak is een ander verhaal.

Ik had het moeten weten, jij neemt geen halve maatregelen :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Aug 09, 2019 8:07 pm
by elix
in afwachting van de gereviseerde motor en versnellingsbak alvast de testbok gemaakt.
Alles wordt eerst proefgedraaid op de bok zodat we na inbouw in het chassis hopelijk geen verrassingen meer tegenkomen
in de vorm van lekkage etc.
Ook de uitlaatdempers kunnen zo gemakkelijk passend gemaakt worden door de uitlaten-man.

Image

even het oude (slechte) blok samengevoegd met het versnellingsbakhuis voor de maatvoering.

De versnellingsbakrevisie kan misschien nog wel even duren.
Het valt erg tegen om de juiste lagers te vinden. Het zijn allemaal Engelse maten, en daar hebben hier tegenwoordig
nog maar weinig mensen kaas van gegeten. Alles is inmiddels metrisch. Zelfs aan de andere kant van de Noordzee.
Ondertussen zeker 10 uur internet verder, en hier en daar al wel wat gevonden, maar nog niet compleet.
ik zoek vooral nog 2 conische lagers. Als iemand op het forum me hier mee kan helpen waar ze te vinden zou dat helemaal top zijn.

wat ik er uit gehaald heb is SKF® K-08132 / K-08125 en SKF® KM-84510 - 2 / KM-84548 - 2
bij beide lagers is 1 nummer voor de cup, en 1 nummer voor het lager.

Image

Hier krijg je geen vuile handen meer van. In z'n totaliteit een redelijk gemakkelijke bouwdoos.

Voor de motorrevisie zijn veel onderdelen nog wel verkrijgbaar.Dat regelt het revisiebedrijf.
Om wat tijd te besparen voor het revisiebedrijf zou ik in mijn vakantie eens rondkijken voor geschikte zuigers.
Dat heeft me toch wel een beetje moeite gekost om de correcte maat te vinden.
De overmaat is geen probleem, maar er zijn enkele verschillende maten in compressiehoogte.
En aangezien deze motoren toch al niet de grootste krachtpatsers zijn, behoort concessies doen aan de compressie hoogte
niet tot de mogelijkheden.
Het closed deck blok in mijn project komt uit een Ford Granada zo is gebleken uit de motorcode MYC
Als je dan gaat internetten op Ford Taunus zuigers, schiet dat niet op.
De zuigers die ik gevonden heb zitten in de 4 cilinder, maar ook in de 6 cilinder motor. Dat verklaart dan ook de letters 6C4 die achter de motorcode staan.
Al met al toch weer een redelijke vooruitgang geboekt tijdens de vakantie.
Als er straks zo maar eens plotseling onderdelen gevonden worden, dan gaat het ineens weer (zichtbaar) hard.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Aug 09, 2019 8:26 pm
by Muddy Bandit
Wat die lagers betreft eens op afmeting gaan zoeken i.p.v. op een nummer, op die manier heb ik al meerdere keren succes geboekt.
http://www.westlandtechniek.nl/

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 10, 2019 7:37 am
by servais57

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 10, 2019 8:02 am
by GODFRIED
Hoe doe je dat toch allemaal zo perfect. Mooi. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 10, 2019 1:40 pm
by elix
Wat die lagers betreft eens op afmeting gaan zoeken i.p.v. op een nummer, op die manier heb ik al meerdere keren succes geboekt.
Patrick, mijn dank is groot. Ik ben gaan zoeken met de inch-maten, en meteen bingo !
Heb de catalogus van Timken® gedownload. Daar op de exacte afmetingen de juiste lagers gevonden.
De nummers op de Timken lagers corresponderen ook 1 op 1 met de info op de SKF lagers.
Daarna even gegoogled met de gevonden Timken nummers en ineens een probleem opgelost bij 1 Engelse verkoper op ebay.
Waarschijnlijk is de versnellingsbak dan toch nog vóór kerstmis dicht :o 8)

Ook aan Servais hartelijk dank voor het meedenken. merci :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Aug 11, 2019 10:03 am
by Muddy Bandit
Geen dank, je hebt ze zelf gevonden... ik ben blij dat het zoeken nu gelukt is en het werk weer door kan gaan.
Keep up the good work. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Aug 15, 2019 5:38 pm
by elix
ik moet de planning m.b.t. vóór kerstmis klaar met de versnellingsbak misschien wel bijstellen.
De lagers zijn inmiddels compleet op 2 naaldlagers na.
Dat is echt een lastig verhaal. naaldlagers in inch-maten, als je daar over begint, dan gooit iedereen meteen de deur dicht.
Ondertussen heb ik vierkante ogen van het staren naar m'n beeldscherm. Diverse (onbeantwoorde ) mails verstuurd
Maar nog steeds nul.

Daarom deze noodoproep. Weet iemand op het forum nog zo'n winkeltje met heeeel veel laatjes en een oud mannetje met stofjas en bril.
Die dan zijn sigaar in de asbak legt en gewoon even een lager voor je pakt. 8)



Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Aug 16, 2019 11:22 am
by murena81
Je zou Gerim in de Meern eens kunnen proberen.
En als het alleen om de naalden gaat, die zijn misschien wel los te krijgen, net als losse kogels.

Mijn broer heft voor zn Snoek ook losse kogels voor baklagers gekocht.
Lagers waren iets van 300 euro per stuk!!
Nu voor een paar euro klaar.

Ik hoop dat ze daar iets voor je kunnen betekenen!

En als ze iets hebben wat het net niet is, maar aan te passen is, kan ik ook wel wat voor je betekenen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 17, 2019 10:43 am
by elix
Dank voor je tip Erik,

de plaatselijk technische groothandel hier in het dorp kwam ook met deze oplossing om de lagers te verbouwen.
De naalden die er in zitten zijn 1,97 x 13,7
Er zijn naalden in de handel 2 x 13,8. Dat ga ik eens proberen. de breedte van 0,1 mm meer is geen probleem, dat past nog ruim.
De diameter van de naald is 0,03 mm meer. Ik verwacht niet dat dat problematisch is.
De naalden zijn gewoon uit de kooi te klikken, daar ben ik ondertussen al achter.

to be continued 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 17, 2019 9:55 pm
by elix
Het wachten op onderdelen heeft ook zo z'n voordelen.

De laatste dagen weer eens serieus werk gemaakt van de R.A.W. glaasjes.
En zie daar,... het begint ergens op te lijken.
Nog een paar kleine dingetjes oplossen zoals o.a. het montage-gaatje in de juiste hoek er in boren.
Andere lijm uitproberen die geen waas achterlaat op de hars.
Maar gieten zonder luchtinsluiting gaat steeds beter.

Image


Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Aug 18, 2019 8:30 am
by GODFRIED
Dat ziet er prachtig uit. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Aug 18, 2019 10:04 am
by hendrik
Ja zeer mooi gedaan.




grt harry de matra.