Page 31 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 09, 2019 10:43 am
by hendrik
Ik heb tot nu toe nog maar ene keer elektrische problemen gehad bij mijn Murena toen stond ik ook langs de weg in panne.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 09, 2019 11:22 am
by GODFRIED
hendrik wrote: Sun Jun 09, 2019 10:43 am Ik heb tot nu toe nog maar ene keer elektrische problemen gehad bij mijn Murena toen stond ik ook langs de weg in panne.

grt harry de matra.
Een nieuwe auto kopen en dan dan kan dit ook nog gebeuren, "maar dit kun je zelf niet meer maken". :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 09, 2019 12:04 pm
by hendrik
Ik ben ook niet zo gek van nieuwe auto's daar zit te veel elektronica in.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 09, 2019 10:55 pm
by pete speed
heb bij mijn restauratieprojecten ook altijd nieuwe kabelbomen gemaakt. Ik gebruik altijd professioneee tangen ( behoorlijk duur ) en heatshrinking connectors, die maken een waterdichte krimkous rond de connector.
hier een kleine impressie van zo'n kabelslaatje...de relais zaten er oorspronkelijk niet in, maar zo functioneert het beter en het zit onder het dashboard, zodat de originaliteit geen geweld aangedaan wordt.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 20, 2019 11:53 am
by elix
Weer een staaltje van Hollandse zuinigheid. Te weinig stroomdraad besteld. :D
in afwachting van de postbode heb ik ondertussen dan maar de koeling onder handen genomen.
De 530 staat bekend om z'n koelproblemen, en nu is het makkelijk om daar meteen iets aan te doen.
Daarom een dubbele koelfan er op gemonteerd. Deze 2 samen hebben een capaciteit van ca. 1450 m3/h
Voor de geleidingsplaat waar de fans op gemonteerd zijn heb ik gekozen voor de gulden middenweg, met een gemiddelde aan openingen.
Als je veel snelweg rijdt, heeft deze bij voorkeur veel openingen waar de lucht doorstroomt. Bij stads/file verkeer is het beter dat
deze gesloten is rondom de ventilatoren, zodat de lucht door de ventilator gezogen wordt, met een beter koelresultaat.
We gaan het zien later.



Image

De uitslag frezen uit aluminium 1,5 mm dik


Image

Randen omgezet, hoeken verstevigd, en bevestiging passend gemaakt op de radiator


Image

Mat zwart gelakt, en voorzien van 2 stuks SPAL ventilatoren VA14-AP11/C34A

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 20, 2019 12:33 pm
by hendrik
Ik heb er geen worden voor echt vakwerk.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 20, 2019 3:09 pm
by GODFRIED
Zeer mooi gemaakt. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 21, 2019 7:44 pm
by Murenanimal
Henk, ik geloof zeker dat als jij het “boekje” van deze
restauratie laat uitgeven dat met uitzonderlijk veel exemplaren
zou kunnen verkocht gaan worden.
Jij hebt gouden handen!....
Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 22, 2019 7:12 pm
by elix
Dank voor de peptalk jongens. :)

Het vordert gestaag. De kabelboom is bijna klaar. De koelslangenset is binnen.
Dus nu een combi van verschillende dingen. Eerst heb ik de radiateur ingebouwd.
Daarna de beplating die er overheen zit aangepast nadat ik op Amicale530 hier het e.e.a. over gelezen had.
De kap is in tweeën gedeeld zodat er altijd aan de ventilatoren en slangen gewerkt kan worden zonder van
alles en nog wat uit te moeten bouwen.
Wellicht niet origineel, maar wel functioneel.
De rest van de dag gevuld met het laatste deel van de kabelboom die nu dan bijna gereed is.

Image

Image

Doordat de kap onthoofd is, is alles goed bereikbaar geworden.

Image

De bodem er in.


Image

De kap aangepast

Image

Da's geen straf om daar onder te liggen. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 27, 2019 9:03 am
by elix
Als het dan echt te warm wordt om onder de auto te gaan liggen, is er nog wel wat anders te prutsen.
Zoals bijvoorbeeld de ruitensproeiers. Dit zijn koperen buisjes van 3 mm die met (metalen) clipjes op de arm vastgeklikt zijn.
Alleen valt er meestal niet veel meer te klikken omdat ze weggerot zijn. Op beurzen bijna elke ruitenwisserarm in m'n handen gehad op zoek naar bruikbare clips, maar zonder resultaat. Daarom maar eens een poging ondernomen om ze te frezen uit 6 mm dik
HPE-plaat, wat na veel gepriegel is gelukt. Weer een groot probleem van 9 x 8 mm opgelost 8)


Image


Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 27, 2019 2:01 pm
by GODFRIED
Tot in de details perfect. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 27, 2019 2:40 pm
by ALAIN VAN AKEN
Had zelf ook gekeken voor je clips en deze zijn inderdaad moeilijk te vinden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 27, 2019 4:58 pm
by elix
Dat is inderdaad de beroemde speld in de hooiberg.
ik denk dat deze oplossing zo gek nog niet is.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 27, 2019 7:32 pm
by hendrik
Mooi gedaan.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 28, 2019 3:07 pm
by ypres
Prachtig werk
Niks slimmer dan een mens, zolang ie leeft....

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 03, 2019 9:03 am
by elix
De bedrading zit er inmiddels bijna helemaal (werkend) in.
Daarom de extra koelfan voor de motorruimte ook maar een plekje gegeven.
De ventilator is aan de linker kant ingebouwd. De hulp koppeling cilinder profiteert op deze
manier ook nog een beetje mee vlak bij de hete uitlaatbocht.
De ventilator wordt via een thermoswitch op de carburateurvoet geactiveerd.
Deze ventilator is bedoeld om de temperatuur in de motorruimte, en vooral in de carburateur omlaag te brengen
nadat de de warme motor stil gezet is, en zo vapour-lock te voorkomen.

Image

luchtverplaatsing 260 m3 / h

Image


Image

extra luchtinlaat aan de onderkant

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 03, 2019 9:46 am
by hendrik
Mooi gedaan prachtig. Ik ga bij mijn murena ook zo een ventilator plaatsen voor mijn carburateur te koelen dat is beter hé.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 03, 2019 12:24 pm
by oetker
Cool.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jul 04, 2019 8:54 am
by servais57
Bonjour

Le ventilateur aspire l'air du moteur ou souffle l'air sur le moteur ?



Hallo

Zuigt de ventilator lucht uit de motor of blaast hij lucht op de motor?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jul 04, 2019 10:04 am
by elix
Hallo Servais,

De ventilator blaast op de motor.
Het doel is om de carburateur te koelen als de motor is stop gezet.
Als de opening aan de zijkant niet voldoet, monteer ik er een slang op die gericht staat op de carburateur.
Het zelfde principe vindt je bij de Fiat X1/9


Bonjour Servais,

Le ventilateur souffle sur le moteur.
L'objectif est de refroidir le carburateur lorsque le moteur est arrêté.
Si l'ouverture latérale n'est pas satisfaisante, je monte un tuyau qui pointe vers le carburateur.
Vous retrouverez le même principe chez Fiat X1 / 9, et ça marche bien.

cordialement,
Henk

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jul 05, 2019 12:03 am
by hansie
Echt mooi geworden ,respect :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 06, 2019 9:56 pm
by elix
:oops: :oops:

Het gaat lekker z'n gangetje. de 530 wordt met de dag meer auto.
Misschien lijkt het niet hard te gaan met opbouwen, maar het is nu eenmaal geen Lego® systeem dat je even in elkaar klikt.
Alleen al van de montage van de kachelslangen krijg je het zo warm dat deze voorlopig niet aan hoeft. :o

In de vakantie wil ik beginnen met de revisie van de versnellingsbak. De motor zou op redelijke termijn na de vakantie terug zijn van revisie.
Als dat compleet is kan de hele aandrijflijn compleet met achteras en ophanging er onder.
Met het huidige tempo moet de doelstelling van 2020 streetlegal haalbaar zijn. 8)

Image


Image


Image

Nightmare on Elmstreet !

Image


Image

en natuurlijk de nodige infra structuur :)

Image


Image

Eigen bedenksel. Als de handrem niet aangespannen is,
ligt deze te rammelen in de tunnel op van alles en nog wat dat daar onder ziit.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 07, 2019 1:06 am
by pete speed
Zij wordt veel te mooi, Henk, straks durf je er nog niet meer mee te rijden. Hopelijk wordt het geen z.g. ""trailer queen "", maar jou een beetje kennende, zie ik je volgend jaar in Steyl op Steyl Promotion , dit keer met de Matra.
Dan kom ik ook met een Matra, promise!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 07, 2019 7:54 am
by GODFRIED
Ongelofelijk, alles ziet er nieuw uit. Alles is waarschijnlijk bijna nieuw.Hoe doe je dit toch? Je bent een man met capaciteiten en een enorm geduld.
Dit wordt de beste, mooiste M530 ooit. Prachtig :wink: :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 07, 2019 9:50 am
by hendrik
Ja dat word een prachtige matra beter kan het niet.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 13, 2019 6:58 pm
by elix
Soms mag oude achterhaalde techniek wel een beetje geholpen worden. Maar het moet er wel als een oldtimer uit blijven zien.
Daarom heb ik de nodige uurtjes geprutst aan een manier om de elektrische brandstofpomp weg te stoppen.
Rekening houdend met het niveau van de tank heb ik een plekje gevonden achter de accu waar de pomp mooi verborgen ingebouwd is.
Ik heb er een soort cassette van gemaakt, die wanneer het nodig is goed bereikbaar is d.m.v. de accu en 2 boutjes los te maken.

Image

de pomp is gemonteerd in een soort bakje, dat gemakkelijk demontabel is.

Image

achter de accu is dit amper zichtbaar

Image

Het nodige leidingwerk er in. Dit is geen koperen remleiding, maar Cupro®.
Een legering van koper en nikkel heeft een veel hogere kwaliteit dan een koperen remleiding.
en is weinig corrosie gevoelig

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 14, 2019 8:05 pm
by ypres
Ronduit schitterend.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 14, 2019 8:32 pm
by Muddy Bandit
Het blijft prachtig om mee te kunnen genieten van al dit perfecte werk. 8)
elix wrote: Sat Jul 13, 2019 6:58 pm
Image

Is dit "hangslot" een verzegeling van de RDW?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 14, 2019 10:41 pm
by elix
Is dit "hangslot" een verzegeling van de RDW?
Ja, dat is een tijdelijk VIN nummer. Omdat ik de auto in Frankrijk gekocht heb zonder kenteken/papieren.
Het viel destijds niet mee bij RDW om een geschikt plekje te vinden dat niet rot was zodat het kon blijven zitten
tijdens de restauratie :lol:

Als de auto straks gekeurd wordt bij RDW, wordt het chassisnummer opnieuw ingeslagen omdat het originele nummer
bijna niet leesbaar was.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 14, 2019 11:53 pm
by Muddy Bandit
Dat chassisnummer opnieuw inslaan kan nog wel eens een heel kritiek momentje gaan worden.
Je zou zo'n keurmeester dan toch haast een dreun gaan verkopen omdat hij de verse lak daarmee gaat beschadigen.... beter eventjes de andere kant op gaan kijken. :lol: