Page 30 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Apr 29, 2019 3:32 pm
by hendrik
Mooi daar zijn geen woorden voor prachtig gedaan.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Apr 29, 2019 5:15 pm
by GODFRIED
Te mooi om te bekleden. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Apr 29, 2019 10:14 pm
by murena81
Hier is maar één woord voor: WAUW!!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Apr 29, 2019 10:53 pm
by elix
Even een detailfoto van de lakstructuur aan de onderkant.
Dit is precies wat ik voor ogen had. Hier wordt straks niets meer overheen gekliederd.
Hooguit zal er ergens wat holle ruimte wax zichtbaar zijn op sommige randjes

De glans zal in de komende tijd nog iets minder worden.

Image



Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Apr 30, 2019 1:36 am
by Muddy Bandit
8)
Dat zijn de resultaten waar elke RDW keurmeester heel blij van gaat worden. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Apr 30, 2019 11:37 am
by Urbain
Henk,

Een prachtresultaat, vanaf nu kan je stilaan gaan opbouwen en dat werkt motiverend. Ben je er al uit welke kleur het uiteindelijk wordt?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Apr 30, 2019 11:56 am
by ALAIN VAN AKEN
Ik zou gaan voor transparant :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Apr 30, 2019 11:57 am
by oetker
Inderdaad, mooi zwart is niet lelijk.
Vroeger deden ze dat om wat te verdonkeremanen.
Dit chassis valt niets aan te verdonkeremanen.
Het is gewoon eenzame perfectie.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 02, 2019 12:05 am
by hansie
echt geweldig mooi geworden :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 11, 2019 10:49 pm
by elix
Urbain wrote: Tue Apr 30, 2019 11:37 am Henk,

Een prachtresultaat, vanaf nu kan je stilaan gaan opbouwen en dat werkt motiverend. Ben je er al uit welke kleur het uiteindelijk wordt?
Met dat opbouwen ben ik deze week mee begonnen Urbain. En ik moet zeggen,..dit bevalt me wel.
De carrosseriedelen moeten nog wel geschuurd en gespoten, maar door nu alvast e.e.a. op te bouwen kom ik nog
kleine dingen tegen die ik nog moet zoeken. zoals bepaalde lengtes boutjes, slangklemmen en verschillende maten doorvoerrubbers etc.
Komende week zal ik ook de stoffeerder eens benaderen of die kan komen meten om de vloerbedekking te maken.
Er zijn nog veel stukken oude bekleding aanwezig voor de maatvoering, maar sommige dingen wil ik ietsje anders dan origineel.

Wat de kleur betreft,..daar ben ik wel uit. Dat wordt helder blauw, waarschijnlijk RAL 5015

Als eerste begonnen met aanbrengen van de anti-dreun platen,en daarna begonnen met opbouwen van de centrale tunnel.
Nieuwe RVS koelbuizen, accukabel, en benzineleiding en de kilometer-tellerkabel er in. Gevolgd door de bediening voor de schakeling en handrem.

Technisch is de restauratie al ver klaar, maar er zijn toch nog wel zaken die nog niet gedaan waren en nog aandacht vragen. Zo ook de accukabel nieuw gemaakt met gesoldeerde klemmen. Deze was hard en zwart van binnen

Image

Image

De teflon binnenvoering van de gaskabel was niet meer wat het moest zijn. Deze daarom vervangen zodat het weer soepel glijdt.
De binnenkabel is origineel een gladde draad, maar dit wordt nu een gewone bromfiets/motorkabel van 2 mm dik.

Image

bediening schakeling en handrem op z'n plek

Image

Er ontbreken nog een paar dunne waterslangen van de kachel. Dat wordt gewoon universele koelslang.
en er zitten nog nergens geen slangklemmen op. Dit worden RVS klemmen.
Ook even de achterbank er op gelegd om te checken of deze nergens op drukt.


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 12, 2019 9:13 pm
by murena81
Fantastisch, loon naar werken

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 14, 2019 4:55 pm
by ypres
prachtwerk - hou vol ... :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 14, 2019 5:51 pm
by hendrik
Ja dat is zeer mooi gedaan prachtig werk.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed May 15, 2019 6:25 am
by GODFRIED
Wat een vakman. Waarom werden er zo niet meer gemaakt. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed May 15, 2019 4:17 pm
by Urbain
Henk,

Het is weer zoals we van u gewend zijn, gewoonweg perfect.
Ik denk dat die RAL5015 de 530 goed zal staan.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed May 15, 2019 10:29 pm
by matrafan
Ik ben hier ook aan het restaureren maar aan dit kan ik niet tippen.

Dit overtreft de productie van destijds.

Deze zal zeker niet zo snel roesten als diegenen die toen de fabriek verlieten.

PRACHTWERK.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 25, 2019 10:08 pm
by elix
:oops: :oops: dank U.


Digitale fotografie is een zegen voor een minder wordend geheugen.Tijdens de demontage heb ik veel foto's gemaakt, en met enige regelmaat moet ik toch even achter het beeldscherm om terug te kijken hoe e.e.a. in elkaar zit.
De meeste dingen onder de paravan zitten weer op hun plaats. Daar kan straks het voorruitframe weer overheen gebouwd worden.
Daarna wordt het lastig om daar nog iets te moeten sleutelen.
Zoals eerder al gemeld, zijn er nog enkele dingen die nog niet gedaan waren. Zo ook het verbindingsstuk waarmee de draagarmen aan het chassis zijn gemonteerd, en waarmee tevens het camber afgesteld wordt. ik had 3 exemplaren beschikbaar waarvan de een nog slechter was dan de ander. Dus dan is zelf maken weer de oplossing.
Ik had dit onderdeel eerder al digitaal getekend en laten laseren en kanten tegelijk met al het andere plaatwerk. Mijn gepensioneerde broer was in zijn werkzaam leven gecertificeerd lasser, die heb ik bereid gevonden om deze onderdelen af te lassen.
Ondertussen is ook dit onderdeel weer gemonteerd en hangen de draagarmen er al onder.




Image

Uit naam van veiligheid gaat dit onderdeel niet meer terug. Dit is niet de enigste doorgeroeste plek



Image

Bouwdoos


Image


Image



Image

Uitlijnen zal straks waarschijnlijk niet veel problemen meer opleveren
zonder vastgeroeste schroefdraad en met een flinke klodder vet er tussen.




Image

Het voorruitframe overlapt straks de helft van wat nu zichtbaar en nog goed bereikbaar is.



Image

Daar zit het home-made tussenstuk



Image

Jammer dat m'n verenspanner door oneigenlijk gebruik onbruikbaar is geworden.
Anders hadden de veren en schokbrekers er vandaag ook onder gezeten

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 26, 2019 1:04 am
by pete speed
mooi werk, Henk, durf je er straks nog wel mee de straat op? Ben zelf altijd de eerste tijd doodsbang dat er iemand tegenaan rijdt en rijd dan zo voorzichtig, dat je het zelf mogelijk veroorzaakt.

Heb de afgelopen 3 dagen zitten puzzelen , draaien, ruimen en draadsnijden op een kapconstructie. Inderdaad maar goed dat ik er veel digitale foto's van gemaakt. had, zo complex als ze dat gemaakt hebben, maar nu kan ze helemaal open én dicht....op naar het volgende onderdeel; de sierlijsten.

Ondertussen echter even de oude Murena 1.6 onderhanden nemen; éen van de silentblokken op de linker achterdraagarm heeft speling en die van de andere kant heeft al een bus WD40 geslikt, maar wil niet meer loskomen, dus volgende week de luchtzaag erin, de bout doorzagen en alle silentblokken en -bouten vernieuwen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 26, 2019 8:04 pm
by pete speed
Henk,
op de site ""lesanciennes"" staat een set nieuwe Cipa buitenspiegels voor de M530, mogelijk iets voor jou?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon May 27, 2019 8:12 am
by elix
Dank voor je speurwerk Pete,
Er staan hier al 2 doosjes met nieuwe spiegels in het rek.
En inderdaad Cipa. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 30, 2019 2:24 pm
by elix
Stapje verder. De voortrein compleet er in.
De vangbanden die ik gekocht had via Leboncoin waren waarschijnlijk toch niet origineel Matra 530
ondanks dat er op de foto's een Matra kaartje aanhing met het onderdeelnummer er op.
Het kaartje zat er niet meer aan toen ik de banden ontving. :o :evil: ( gek hè )
Deze waren dus echt te lang. Daardoor hangt het hele vooras-gebeuren aan de schokbreker bij maximale uitslag naar beneden
Nadat ze 1 cm ingekort waren hangt het weer zoals het hoort.



Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 30, 2019 6:01 pm
by GODFRIED
Wat een prachtig werk. :wink: :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 30, 2019 10:17 pm
by hendrik
Ja dat gaat een mooie matra worden.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 08, 2019 2:02 pm
by elix
Aangezien ik nog op de bestelde set koelslangen aan het wachten ben, eerst maar aan de nieuw kabelboom begonnen.
Voor m'n X1/9 heb ik destijds ook de kabelboom compleet nieuw gemaakt, en tot op heden 6 jaar later nog geen elektrische problemen gehad.
De oude bedrading is zwart en hard met slechte contacten. Daarom wordt alles nieuw gemaakt. De stekkers soldeer ik ook allemaal na het krimpen.
De moderne draad is uitwendig een stuk dunner terwijl de kern de juiste dikte heeft. Dat maakt dat de kabelboom dunner en beter hanteerbaar wordt. Alle stekkers en draad weer gevonden bij Rick Donkers. Die is te vinden onder www.rdae.nl Dat is wat je noemt one-stop-shopping.

De kabelboom van de 530 bestaat uit 4 delen. Dat werkt wel prettig en overzichtelijk.
Ik moet nog even uitzoeken hoe de voeding voor de koplampen loopt. Als dit net als bij de X1/9 over de schakelaar loopt, ga ik dat nog aanpassen met een extra relais.
Maar vandaag om in de stemming te komen alvast het korte boompje van de stuurkolom gemaakt.

Image

ik ben dol op spaghetti

Image

kabelboom van de stuurkolom.

Image

weer goed voor 40 jaar

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 08, 2019 2:47 pm
by GODFRIED
Henk, je laat niks aan het toeval over. Alles moet perfect zijn. Mooi :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 08, 2019 6:31 pm
by hendrik
Ja dat komt goed met die matra.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 08, 2019 8:00 pm
by matrafan
Als alles vernieuwd wordt zal dat zeker weer jaren perfect werken.

Heb hier vandaag meerdere elektro problemen opgelost aan de bagheera.

Gaande van aangeladen ampoelen tot slechte contacten op stekkers / lamphouders en andere verbindingen

Toch alles kunnen herstellen alleen nog de achtermistlampen nog te herstellen.

Ik had nochthans al deze verlichting enkele jaren geleden gecontroleerd (gevolg van een niet verwarmde garage??)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 08, 2019 10:04 pm
by hendrik
Ja Jos, als je geen verwarming in de garage hebt kan dat geburen hé.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 08, 2019 10:30 pm
by oetker
Na al die jaren is de draadboom zeker niet soepel meer.
Minste of geringste is kabelbreuk en de koper is vaak zwart en slecht te solderen.
De connectoren zijn allemaal slecht geworden en bron van slechte contacten
Beste is dan nieuwe draadboom.
Bij de Murena's eigenlijk ook nodig maar ik doe het er nog maar even mee.
De motorruimte kabelbomen heb ik wel nieuw gemaakt want dat was totale puinhoop geworden door hitte vd motor.
Sommige connectoren heb ik vervangen en andere doorverbonden.
Momenteel is het redelijk betrouwbaar maar eigenlijk gewoon aan vervanging toe.
Henk kiest gewoon voor de beste oplossing.

Groet Herman
Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 09, 2019 9:14 am
by GODFRIED
Ik moet niet te hard roepen. Voorlopig weinig elektrische problemen. Ik heb indertijd enkele kabelbomen gesloopt voor wat onderdelen en ja, sommige kabels zijn iets zwart door het te warm worden. Weinig of geen zware problemen tegengekomen bij het slopen van die kabelbomen.
Ik heb bijna alle stekkers uit elkaar gehaald contacten zuiver gemaakt en ingevet met Vaseline. :wink:

Vocht en contacten gaat niet goed samen!!!