Page 28 of 31

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Feb 04, 2019 12:26 pm
by benny
Prachtig werk. 1 opmerking (De 3 plaatjes zorgen er voor dat het scherm niet naar binnen gedrukt kan worden, en hiermee kun je ook op
de ronde pasvorm van het portier aansluiten): Ik zou die schroefjes 180° draaien anders kan je er niet meer aan.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Feb 04, 2019 1:18 pm
by elix
ik had dat ook liever anders gezien Benny. Maar dat gaat niet.
De gebogen afdekplaten die de ruimte tussen de A-stijl en het voorscherm afsluiten zijn naar
1 kant omgezet. Naar de voorkant toe. Op deze rand komt straks een strip mosrubber.
Anders had ik de plaatjes voor het aanzicht ook liever aan de andere kant van de plaat gemonteerd.
De schroeven zijn goed bereikbaar van onder het voorscherm. In tegenstelling als ze aan de binnenkant zouden zitten.
Dan zit de onderste achter het deurscharnier.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Feb 08, 2019 9:47 pm
by hansie
elix wat is een mosrubber?
ik dacht dat op deze rand juist kit moest ? Althans zo zat het bij mijn bagheera.
Blijft een prachtig project die m530 van jou :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Feb 09, 2019 9:29 am
by elix
Mosrubber is het hele zachte rubber met een open structuur. Als je even googeld op een rubberprofiel-site zie je wat ik bedoel.
Omdat het zo zacht is wordt het vaak gebruikt als trillingsdemper. in dit geval bijvoorbeeld om het voorscherm wat af te dichten bij de A-stijl, maar ook om vibratie op te vangen.
Bij mijn Fiat X1/9 zat dit ook op diverse plaatsen om het plaatwerk wat stiller/stabieler te maken. Echter bij een metalen auto als de X1/9 kreeg je daar enorme roestvorming van omdat het rubber heel poreus is, en dus ook vocht vasthoudt

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Feb 09, 2019 9:08 pm
by elix
Rest nu nog het passend maken van de koplampdeksels. Het kan zomaar zijn dat dit ook weer 3 avonden kost.
Desnoods kost het 5 avonden,....alles beter dan een Matra die je loensend aankijkt.
Deze materie ben ik dus inderdaad de afgelopen week elke avond mee bezig geweest.
beetje naar boven,...beetje naar links,...beetje naar achter,...beetje vijlen,...paar vulringetjes.
Dus beetje bij beetje was de week weer te kort. Maar met maximaal resultaat.

Vandaag de bumperset gepast. De voorkant is naar m'n zin. De achterkant moet nog (sorry, alweer) een beetje volgens
het bovenstaande procedé. Maar dat is peanuts vergeleken met voorgaande dingen.
Welbeschouwd valt de pasvorm van de carrosseriedelen niet tegen, na een toch wel behoorlijke ingreep onder het jasje.



Image


Image

Ze wordt steeds fotogenieker. 8)


Image

Stel je voor dat dit niet past.


Image


De denkbeeldige horizontale lijn zichtbaar gemaakt om de positie van de achterbumper te bepalen.
Zodat de zijkant niet omhoog of omlaag wijst.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Feb 09, 2019 9:34 pm
by oetker
Ik zie dat je het knipperlensje inmiddels ook hebt.
Het ziet er allemaal al supergoed uit.
Een paar weken kwijt aan passen deden ze in de fabriek zeker niet.
Het blijft altijd leuk te kijken hoe dat professioneel gaat.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Feb 09, 2019 9:53 pm
by Muddy Bandit
Het blijft een mooi project om te volgen: het geduld, de passie en het vakmanschap straalt er gewoon van af.
Kan zijn dat ik het ergens in dit topic gemist heb, maar is de definitieve kleur inmiddels al bekend of blijft dat nog even een verrassing?
(persoonlijk vind ik de originele blauwe kleur nog het mooiste jasje, maar trek je vooral niets aan van de smaak van een ander :oops: )

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Feb 10, 2019 7:33 am
by GODFRIED
Wat een geweldig Trabant filmpje. Als je tegenwoordig zo met een auto omgaat staat die vol blutsen. :o

Geef mij die M 530 maar. Nu Henk die in handen heeft is dat kwaliteit geworden. Ik denk dat je zo geen tweede gaat vinden. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Feb 10, 2019 11:38 pm
by pete speed
hé Henk,
dit is de moeilijkste fase vind ik altijd; álles moet perfect passen, want eenmaal het nieuwe lakjasje erop, kan niets meer gecorrigeerd worden. Meestal kom je erachter dat je dan tóch iets vergeten bent, maar dat moeten we echt zien te vermijden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Feb 11, 2019 12:30 am
by benny
Ben ook bezig met de panelen passend te maken. Je weet niet hoeveel keer ik al de panelen erop en weer eraf heb genomen. Ik wacht nu op beter en warmer weer om verder te doen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Feb 11, 2019 11:14 pm
by matrafan
Ondertussen een beetje verder geraakt. :lol: :lol: :lol:

Staat volledig geschuurd en klaar voor de lakkerij.

Grondlaag laten spuiten en dan lakken.

Nog een beetje met de bumpers bezig dan een goede spuiter zien te vinden.

Ik ben wel nog op zoek naar kleurcodes van het zwart en groen, iemand deze bij de hand??

Image

Image

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 12, 2019 9:00 am
by hendrik
Goed bezig Jos,ga je ze zwart groen laten spuiten mooi?




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 12, 2019 9:25 am
by GODFRIED
Dat begint flink op te schieten, ziet er mooi uit.
Ga je er een X van maken? :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 12, 2019 12:34 pm
by matrafan
Yep, yep, gaat inderdaad de zwart groen uitvoering worden.


Zoek wel nog de kleurcodes van het zwart en groen.


Iemand die nog een kleurpalletje met de nummers van vroeger heeft liggen?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 12, 2019 12:51 pm
by GODFRIED
Dit is het enige wat ik hiervan heb. Hier heb ik mijn kleur uitgekozen.
Raf gaat je waarschijnlijk kunnen helpen, die heeft een X gehad.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 12, 2019 5:40 pm
by matrafan
Bedankt Godfried denk dat ik hiermee al een stuk verder kan.

Volgens mij staan de nummers die ik moet hebben er al bij.

Als ze deze vergelijken met de huidige kleurnummers mag dat geen probleem zijn (denk ik)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 12, 2019 5:45 pm
by hendrik
Jos dat is fijn hé nu je thuis bent en meer tijd hebt voor je Matra's.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 12, 2019 7:09 pm
by matrafan
hendrik wrote:
Tue Feb 12, 2019 5:45 pm
Jos dat is fijn hé nu je thuis bent en meer tijd hebt voor je Matra's.
grt harry de matra.
Scheelt inderdaad wel wat tijd maar er wordt toch al "veel van tevoren" gepland.

Denk nu al ooit 'wanneer had ik toen tijd om te gaan werken'

Maar beter zo dan dat ik moet aftellen tot avond :D :D :D

Als het weer wat beter wordt zal dat zeker niet beteren

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Feb 13, 2019 7:35 am
by GODFRIED
matrafan wrote:
Tue Feb 12, 2019 5:40 pm
Bedankt Godfried denk dat ik hiermee al een stuk verder kan.

Volgens mij staan de nummers die ik moet hebben er al bij.

Als ze deze vergelijken met de huidige kleurnummers mag dat geen probleem zijn (denk ik)
Ik heb hier de 586 van, boven links.
Met deze code kunnen ze de kleur volledig achterhalen. Tegenwoordig maken ze die gewoon bij en dit kan in iedere goede autoshop of lakkerij.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Feb 14, 2019 12:17 am
by hansie
matrafan wrote:
Tue Feb 12, 2019 12:34 pm
Yep, yep, gaat inderdaad de zwart groen uitvoering worden.


Zoek wel nog de kleurcodes van het zwart en groen.


Iemand die nog een kleurpalletje met de nummers van vroeger heeft liggen?
is een hele mooie combi 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Feb 14, 2019 12:20 am
by hansie
elix wrote:
Sat Feb 09, 2019 9:29 am
Mosrubber is het hele zachte rubber met een open structuur. Als je even googeld op een rubberprofiel-site zie je wat ik bedoel.
Omdat het zo zacht is wordt het vaak gebruikt als trillingsdemper. in dit geval bijvoorbeeld om het voorscherm wat af te dichten bij de A-stijl, maar ook om vibratie op te vangen.
Bij mijn Fiat X1/9 zat dit ook op diverse plaatsen om het plaatwerk wat stiller/stabieler te maken. Echter bij een metalen auto als de X1/9 kreeg je daar enorme roestvorming van omdat het rubber heel poreus is, en dus ook vocht vasthoudt
aha duidelijk ,dat worden dus 2 mosrubbers voor de bagheera ,bedankt voor de uitleg.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 26, 2019 10:48 pm
by elix
heerlijk spul dat "mastique polyester" :wink:

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Feb 26, 2019 10:55 pm
by ALAIN VAN AKEN
Mastique fantastique

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Feb 27, 2019 7:05 am
by GODFRIED
Ja, dat stinkt en stoft enorm. Maar het is niet te missen. :wink:
Ben je je daar zelf mee bezig?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Feb 27, 2019 11:05 am
by elix
Heb ik 6 jaar voor m'n boterham gedaan (niet OP m'n boterham :o )
ik vindt dit erg leuk werk. Lijkt een beetje op zandsculpturen maken, maar dan toch weer anders. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Feb 27, 2019 11:50 am
by oetker
Een hobby die begint met silly puty 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Feb 27, 2019 5:39 pm
by GODFRIED
elix wrote:
Wed Feb 27, 2019 11:05 am
Heb ik 6 jaar voor m'n boterham gedaan (niet OP m'n boterham :o )
ik vindt dit erg leuk werk. Lijkt een beetje op zandsculpturen maken, maar dan toch weer anders. :lol:
Dan heb je ervaring genoeg. Ook hiermee moet je wat geduld hebben en volharden. :wink:
Jij bent van alle markten thuis.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Mar 06, 2019 6:35 am
by elix
Om met de planning straks niet verkeerd uit te komen, eerst maar het motorblok geprepareerd om naar het revisiebedrijf te brengen.
Ik heb de beschikking over 2 motoren. Het blok dat er bij aanschaf in lag was niet origineel Matra gezien de code die op het blok staat.
Later heb ik nog eens een blok bijgekocht dat wel uit een 530 was uitgebouwd. Deze heeft het aluminium carter, maar was wel uit de eerste serie
met enkele carburateur. Inmiddels was ik ook door een insider getipt over de 2 versies die er gemaakt zijn binnen deze motoren.
Het zo geheten open-deck en closed-deck. Het open-deck blok heeft naar men mij verteld heeft een minder goede reputatie m.b.t. het heel houden van de koppakking.
Aangezien ik aan de buitenkant van het blok geen aanwijzingen kon vinden of het een open-, of closed blok is, deze beide maar open gemaakt.
Het origineel blok blijkt een open-deck te zijn, met nog een addertje onder het gras. Als de krukas 180 graden gedraaid wordt slaat deze op een punt vast. tijdens demontage van het blok kwam ik ook een verdwaalde parker tegen onder het ontstekingshuis.
De keuze staat voor mij vast dat het closed deck blok naar de revisie gaat.Dan wel cosmetisch opgepimpt met het alu carter en het distributiedeksel van de 530. Dit blok ziet er ook beter uit in de koelkanalen

Het originele grijze Matra blok.

Image

Open-deck Matra blok met zware aderverkalking.

Image

Het closed-deck blok dat er bij aanschaf in lag.
Hier heb ik wat meer vertrouwen in.


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Mar 06, 2019 7:13 am
by GODFRIED
Dat is even schrikken die eerste motor. Wat een troep zit daarin. Zoals je weet kunnen die revisie bedrijven wel alles reviseren maar als je de keuze hebt zou ik ook de beste nemen.
Deze Ford motoren waren indertijd onverslijtbaar.
Succes. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Mar 07, 2019 6:39 am
by elix
Het zijn inderdaad bijna onverwoestbare blokken Godfried. Echter als ik zo hier en daar lees op verschillende fora dan is de kunststof distributie
toch een zwakke schakel. Deze schijnen wanneer het blok weer wordt belast na een aantal jaren stilstand uit elkaar te kunnen vallen.
De distributie van het originele grijze Matra blok is zo'n verdacht setje.
De tandwielen van het jongere zwarte blok zien er stukken beter uit.

Oude grijze Matra blok. ( open-deck )Hier zijn de tandwielen van de balans-as en de nokkenas nog geheel van kunststof.

Image

Jongere zwarte blok ( closed-deck ) Dit lijkt me sterker.

Image