Page 26 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 13, 2018 7:02 pm
by matrafan
Vandaag eentje zien langskomen via Facebook.

Misschien een suggestie voor het kiezen van de kleur, alle kleuren en figuren dus iedereen tevreden.

Zou ergens in Monschau staan volgens ingewijden.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 13, 2018 8:29 pm
by jo
Werd al geopperd dat het een Herman Brood zou zijn

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 13, 2018 10:32 pm
by elix
Brood zou zich omdraaien in z'n graf als ie dit hoort :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 13, 2018 10:37 pm
by oetker
Volgens mij was dat de reden dat hij van het Hilton sprong.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 14, 2018 7:50 am
by GODFRIED
Die kleurencombinatie zag je in de jaren 70 wel meer. Ik heb dit wel altijd mooi gevonden. Ik heb nog geen automerk gevonden die dit in hun kleurengamma hebben opgenomen!! :o :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 14, 2018 6:22 pm
by raf
Ik ben daar geweest, vorig jaar nog, verschillende keren aangebeld, geen gehoor.
Staat in Monschau als je van het centrum naar de camping wandelt. het was mijn vrouw die hem zag staan

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 14, 2018 10:45 pm
by elix
Ik ben daar geweest, vorig jaar nog, verschillende keren aangebeld, geen gehoor.
Da's niet zo gek Raf. Waarschijnlijk zit ie nog in de nor voor het vernielen van industrieel erfgoed. :lol:

Deze week weer lekker in de weer met de spatplaten. Dit zijn nog de enige echte serieus geroeste elementen in het project.
De platen heb ik van aluminium gemaakt. Naar mijn idee iets minder corrosie-gevoelig als er een goede primer en lak opgezet wordt.
En het laat zich ook wat prettiger verwerken. De rubber die er rondom op zitten moet ik nog maken. Deze worden wel gelijmd en niet geniet.

Nog even over gedacht of het nou echt nodig was om dit te vervangen

Image

Image

hoe die ribbels er in gemaakt worden weten we ondertussen wel.

Image

Image

Hier komt dus het Franse koloniale tijdperk weer boven.
Ik zie hier toch een beetje een Afrikaanse olifant in.
:o

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 15, 2018 4:27 am
by oetker
Hier komt dus het Franse koloniale tijdperk weer boven.
Ik zie hier toch een beetje een Afrikaanse olifant in. :o
Afrikaanse olifanten zijn volgens mij zwart en hebben een slurf :lol:
Ik heb die spatplaten op de Murena van stevige dak bitumen gemaakt.
Dat zit ook al jaren.
Alu is natuurlijk fraaier.
Groet Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 15, 2018 7:55 am
by GODFRIED
Wat ziet dat er allemaal zeer mooi uit. Prachtige foto van het nieuwe chassis.
Nu nog een foto van je nieuw chassis naast dat oud wat buiten stond, dan de vraag! "wie ziet het verschil?" :lol: l!!

Raf, De eigenaar heeft daar waarschijnlijk goede herinneringen aan uit zijn jeugd en zal de M530 niet willen wegdoen anders stond die daar niet meer! :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 15, 2018 10:11 pm
by ALAIN VAN AKEN
Mooie olifant :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Nov 23, 2018 9:35 pm
by elix
We laten de olifantenoren even voor wat het is. De rubbers liggen klaar. De platen zijn gespoten.
Even wat geëxperimenteerd welke lijm te gebruiken om de SBR rubber mee te lijmen. Dat is de Max Repair Extreme van Bison geworden.
Na een dag drogen trek je de rubber kapot als je deze wil verwijderen.

Black Friday

Image

Rubbers plotten. Origineel zijn het allemaal losse stroken die in de hoeken kris-kras over elkaar liggen en daardoor slecht afdichten.

zelfs dun rubber snijdt onze ouwe trouwe "Herrie Plotter"

Image

setje spatplaatrubbers

Image


Vandaag was het nog mooi droog weer,
dus tijd om buiten een mobiele straalcabine te bouwen. Dat scheelt me een paar uur afstoffen en vegen in de werkplaats.
Als laatste roestkrab-project was het voorruitframe aan de beurt. Gisteravond met de cleanschijf zo veel mogelijk lak en kit verwijderd
zodat het stralen wat gemakkelijker ging.
Wat er onder de troep vandaan kwam is een verrassend mooi frame.
Daarmee kan ik a.s. week weer mee aan de slag om verder alles passend te maken. Het wordt langzamerhand tijd om alles er eens op te bouwen.

Matra Open Air

Image

Het is niet wat het lijkt

Image

Het mag ook wel eens mee zitten

Image

ik heb ze wel eens anders gezien

Image

Voorlopig geconserveerd in de zinkspray

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 4:46 am
by oetker
Dat lijkt me heel bijzonder zo een ruitframe te hebben van een plek waar de meeste Matra's gewoon helemaal uit elkaar vallen.
Als er iets roestgevoelig is dan is het wel daar.
Het mag inderdaad wel eens meezitten, je hebt al genoeg moeten bijmaken.

Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 9:10 am
by ALAIN VAN AKEN
Dat valt precies enorm goed mee, je ziet een M530 roest onbestaand :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 10:27 am
by elix
Deze foto had ik nog even bewaard voor dit bijzondere moment. 8)

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 10:46 am
by ALAIN VAN AKEN
:D Toch roest :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 11:09 am
by elix
Dit hoopje roest kwam van de spatplaten.
Maar om niet al te voorbarig te zijn omdat het voorruitframe nog gestraald moest worden had ik deze foto nog niet gepubliceerd.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 11:12 am
by ALAIN VAN AKEN
Je houdt het soms niet voor mogelijk.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 2:09 pm
by GODFRIED
Die roest niet weggooien!! In een potje bewaren. Je gaat het ooit vergeten zijn dat er roest was aan je M 530 en dan die kun die nog eens bekijken. :lol:

Prachtig werk. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 3:21 pm
by hendrik
Ja zeker niet weggooien die roest word nog geld waart .





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 6:27 pm
by pete speed
Ha die Henk, ziet er allemaal weer fantastisch uit, wordt mooier en beter dan nieuw, nog bedankt voor de Bison -tip. Kun je me eventueel laten weten welke primer je gebruikt?
hoor graag

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 24, 2018 6:37 pm
by elix
Er is geen primer gebruikt Pete, wel vooraf even ontvet met chloroform.
De rubber reageert zeer heftig op chloroform, dus niet al te nat maken.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 28, 2018 10:54 pm
by elix
Nu we ons iets minder druk kunnen maken om de roestmaterie, komt er nog een andere Matra eigenschap de hoek om.
Dat wordt voorlopig elke dag extra lang douchen.Heerlijk spul die glasvezel.
Alle polyester delen gaan uit mekaar. Is het er niet uit gerot,...dan valt het er uit zichzelf wel uit.
Het begin is gemaakt. Eerst wordt al het ijzerwerk in de stukken vervangen zodat er weer gemonteerd/gepast kan worden.
Dat doe ik zelf, en als daarna alles op het chassis past dan krijg ik vakkundige hulp van JP-Repair uit Helenaveen die gespecialiseerd is in reparatie van
boten en jetski's etc. om de scheuren en schades te repareren.

Onderstaande beelden zal voor menig Matramens niet vreemd zijn.

Image


Image


Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 29, 2018 8:45 am
by GODFRIED
Onvoorstelbaar hoe weinig goeds je tegen komt aan deze wagens.Je laat niets aan het toeval over met de hulp van die specialisten in het polyester. Ja, daar heb ik ook fouten gemaakt. Ik zou het nu ook anders doen.
Succes. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Dec 06, 2018 10:23 pm
by elix
begin gemaakt met een reparatie aan de kofferdeksel voorkant.
Ook hier ben ik weer van 3 kleppen 1 goede aan het proberen te maken.
Op deze plek zijn ze allemaal gebroken.


Zo kan het natuurlijk ook. Dit blijft minstens 1 week zitten.
De dikke popnagels verzwakken de kunststof meer dan dat ze het spul bij elkaar houden
Deze klep is het niet geworden overigens.


Image

En zo zijn er nog veel punten af te werken. Hopelijk houdt dit langer stand

Image

Geef mij toch maar een lasapparaat. :evil:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Dec 07, 2018 12:39 am
by Muddy Bandit
Brrr... ik krijg alweer spontaan overal jeuk als ik aan al het polyester herstelwerk van m'n Rancho GR terug denk.

Mocht je trouwens nog schroef- of boorgaten in het polyester moeten dichten dan is dit prima spul daarvoor:

Image

Eenmaal uitgehard is het weer perfect te bewerken, en na voorboren pakken de schroeven (of popnagels) er ook goed in.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Dec 07, 2018 4:23 am
by oetker
Stuclijstjes houden muren bij elkaar dus dat zal best wel goed gaan daar.
Die roesten ook niet zo gauw :roll:
Glasvezelstof krijg je echt wel jeuk van, dat gaat er met douchen ook nog is slecht af.
Een mens moet wat lijden om een Matra te mogen rijden. (dat rijmt ook nog).

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Dec 12, 2018 8:39 am
by elix
Het polyesterwerk begint aardig te wennen. Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel leuk begin te vinden.
Alles draait om een goede voorbereiding/planning zodat je geen materiaal weg hoeft te gooien en zo veel
mogelijk uit het zelfde mengsel kunt maken.
Alle polyesterdelen heb ik aan de binnenkant eerst gestraald zodat alles tussen de vezels goed schoon is.
Zo als het er nu uit ziet ga ik toch alle scheuren etc zelf repareren. ( dan hou ik nog krediet voor andere zaken bij JP-Repair :wink: )

@ Patrick. Deze Veidec® lijm is ook erg sterk. Dit is een industriële lijm, ben ik in de winkelschappen ook nog niet tegengekomen.
Daar kan je ook gekke dingen mee doen zoals schroefdraad in tappen etc.
Deze gebruik ik om kleine geboorde gaatjes te dichten.


Image

Deze LP Plast wordt gebruikt om het ijzerwerk in het polyester te lijmen.

Image

De bevestigingsrand positioneren met een malletje zodat deze evenwijdig met de rand loopt

Image

Rand er in gelijmd met LP Plast.
De LP Plast heb ik vermengd met glasvezelsnippers. Dat maakt het extra taai.


Image

Rand voor extra stevigheid nogmaals afgewerkt met polyester en matjes.

Image

Dit soort beschadigingen moeten er nog veel gerepareerd worden.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Dec 12, 2018 1:32 pm
by murena81
Polyesther werk is best leuk.
Je kunt de mooiste dingen maken uit een vloeistof en een glasvezel mat.

Zelf heb ik heel wat polyesther reparaties gedaan en ook compleet nieuwe stukken gemaakt.
Planning is idd heel belangrijk.
Gebruik je ook ontluchtings rollers, deze zijn echt zeer nuttig.
Het stuk wat je maakt of repareerd wordt een stuk sterker als je alle luchtbellen eruit gedrukt hebt.
Het eindresultaat wordt ook gladder

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Dec 12, 2018 7:24 pm
by Muddy Bandit
Zo te zien gaat al het polyesterwerk je ook perfect af zonder hulp 8) , volgens mij heb je totaal het verkeerde beroep gekozen.
Veel succes met de verdere werkzaamheden. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Dec 13, 2018 6:33 am
by GODFRIED
Je bent iemand die alles perfect doet dat is duidelijk. Een perfectionist!! Petje af, daar zou ik ook iets van mogen overnemen.Ik ben ongeduldig als ik iets aan het maken ben. Ik denk altijd maar dat het af moet.Zeer slechte eigenschap van mij. :o
Prachtig om te zien wat je doet. :wink: