Page 25 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 21, 2018 9:58 am
by benny
Vertel maar niet aan de technische controle wat je allemaal vervangen hebt, ze zouden wel eens kunnen tegenwerken.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 21, 2018 10:21 am
by elix
Omdat veel delen vervangen zijn in plaats van uitgestukt, ziet het er straks nog redelijk origineel uit als de auto opgebouwd is.
ik heb tijdens de schouwing met inklaren aan de keurmeester gevraagd of ik het chassis na reparatie mocht afkitten / bitakken etc.,
of dat het laswerk zichtbaar moet blijven. Dat hoeft dus niet. De auto kan compleet afgewerkt worden voor de keuring.
De keurmeesters bij RDW zijn wel wat "plaatjes over gaatjes" gewend, dus ik maak me hier niet al te veel zorgen om.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 21, 2018 12:14 pm
by benny
Dat is goed nieuws.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 21, 2018 12:43 pm
by hendrik
Hier in belge lukt dat niet hier zijn ze veel te streng vind ik.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Oct 25, 2018 11:04 am
by elix
Gisteravond de achteras er met behulp van een dummy-lager onder gebouwd.
Dat ging in ieder geval al probleemloos. Ook nog maar meteen eens gemeten naar de voorkant van het chassis
of het allemaal nog recht zit t.o.v. elkaar. Soms sta ik er zelf van te kijken dat het nog allemaal zo goed past :o
Of zou dat toch iets met de richtbank van doen hebben :roll:

De versnellingsbak even aan de motor gehangen om de positie van de versnellingsbak-steun op te kunnen meten.
Deze maat heb ik nodig om de balk aan de onderkant tegen de kofferbakvloer te lassen.
Nu deze maat bekend is kan ik alles op en aan de kofferbak af lassen.

Het gaat om de maat tussen motorsteun en versnellingsbaksteun

Image

Dat moet corresponderen met de montagegaten in de balk

Image

Even een dummy van het lager gefreesd om de as correct te positioneren

Image

Zo kan ik meten van motorsteun naar versnellingsbaksteun

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Oct 25, 2018 5:58 pm
by ALAIN VAN AKEN
Het zware werk zit erop, opbouw begonnen

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 28, 2018 10:26 pm
by elix
Nog niet helemaal Alain, Er moeten nog nieuwe spatplaten gemaakt worden die onder de schermen zitten.
Daar zitten ook allemaal van die verstevigingsrillen in.
En,...het is nog niet gedaan met roestvreten. Er liggen op zolder nog 3 targabeugels waar ik nog 1 goede uit moet maken.
Het voorruitframe moet ook nog minimaal gerepareerd worden.
En dan :o zal het wel kerstmis zijn 8)

Maar het gaat goed vooruit. Dit weekend de dubbele bodem er onder gelast. En wat klein grut aan de binnenkant van de balk
die onder de vloer ligt afgewerkt.

de 2 bussen zijn bedoeld als versteviging voor de trekhaak. En platen er in van 12 mm dik met M10 x 1,25 draad
Daar hangt straks de versnellingsbak aan.


Image

alles van binnenuit gelast, geeft aan de buitenkant een origineel aanzicht.
En het is beter om vanuit 1 mm plaat ( bodem ) naar 1,5 mm plaat ( balk ) te lassen.
De proplassen zijn zo ook netjes weg te slijpen zonder dat alles er omheen te dun geslepen word.


Image

Die zit.

Image

Dubbele vloer opspannen zodat de te lassen flenzen goed strak aanliggen.

Image

zelfde verhaal als met de balk

Image

De verstevigingshoeken er in. Deze zijn 2 mm dik plaat.

Image

Onderkant klaar

Image

Het begint toch weer op een auto te lijken.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 29, 2018 12:28 am
by jo
Wat een constructie, knap dat je dat allemaal hebt kunnen achterhalen en vooral kunnen uitvoeren.
Als je dit ziet snap je waarom er nog maar zo weinig van zijn.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 29, 2018 7:33 am
by GODFRIED
Inderdaad daar is weinig uitleg bij nodig. Hier is een professionele vakman aan het werk. Dit heeft je niemand voorgedaan.Het moeten al zeer dure exclusieve wagens zijn eer iemand aan zo iets begint. Zeer weinigen die hier aan zouden beginnen. Daar hangt een onbetaalbaar prijskaartje aan.
Henk, zeer straf van je. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 29, 2018 8:22 am
by ALAIN VAN AKEN
Henk, begint idd weer op een volledig roestvrij auto te lijken. Mooi beeld trouwens.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 29, 2018 9:35 pm
by matrafan
Zéér mooi Henk.

"Prachtwerk" dat wordt een héél mooie Matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 29, 2018 10:07 pm
by hendrik
Ja dat wordt zeker een mooie Matra Hé Jos, en ook on betaalbaar die is nu al beter dan toen ze uit het fabriek kwam.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 30, 2018 8:18 am
by elix
Wat een constructie, knap dat je dat allemaal hebt kunnen achterhalen
@ Jo, Daarom ligt er hier nog steeds een ontmantelde donor buiten.
Deze was nog origineel ongelast. Daar kun je nog veel info/maten uithalen.
Maar ook hoe sommige delen over elkaar gelast zijn etc.

Zoiets dus :-?

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 30, 2018 8:51 am
by hendrik
Ja dat ziet er niet zo goed uit hé.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 31, 2018 10:45 pm
by elix
Vanavond geen lasapparaat of slijptol. Gewoon passen en meten.
ik ben er nu wel gerust op dat het goed komt. Straks nog wat kneden met de sponningen, maar de basis is oké

zelfs de bumper werkte goed mee 8)

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 01, 2018 7:46 am
by GODFRIED
Die passingen zien er nu al goed uit. :wink: Nu komt het aangename werk.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 01, 2018 11:01 am
by jo
Ha ja het moet niet altijd rocket sience zijn, met boerenverstand kom je een heel eind.
Je mag nooit iets wegdoen voor het einde van een project.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 01, 2018 11:32 am
by hendrik
Ja zo te zien past het mooi hé.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 01, 2018 7:04 pm
by murena81
Geen idee of je nog een motor of onderdelen zoekt maar ik moest aan jou denken.

Ford v4 motor 1500 2x
€ 175,00
http://link.marktplaats.nl/m1339547269? ... ialbuttons

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 01, 2018 7:09 pm
by elix
Dank voor je tip. In motoren ben ik reeds voorzien.
De aangeboden motoren horen ook niet in de 530 thuis, daar ligt de 1700 motor in.
De 1500 ligt o.a. in de Saab 96
Maar toch mijn dank.

vriendelijke groet,
Henk

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Nov 01, 2018 11:16 pm
by murena81
Ok mooi, dan gaan ze vast naar een andere liefhebber.
Anders was het in ieder geval geen gekke prijs geweest.

Succes verder met je grandiose project!!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 03, 2018 9:32 pm
by elix
Nu komt het aangename werk.
Bijna Godfried.
Eerst toch nog maar even de targabeugel onder handen nemen. :o
Volgens mij is dit samen met het voorruitframe het meest onderschatte onderdeel van een M530 restauratie.
Je komt eigenlijk bij restauraties op internet maar weinig ontlede targabeugels tegen. Er zit immers toch kunststof en kunstleer omheen,
dus zal het wel meevallen. Maar,.....Wat daar allemaal in kan roesten hou je niet voor mogelijk.
Bij de 2 donoren die ik gebruikt heb zaten samen 3 beugels, en de beugel op mijn eigen project, maakt samen 4 stuks.
Van deze 4 samen ben ik 1 goede roestvrije aan het maken.
Onderstaande foto's spreken voor zich en zijn we weer een hele zaterdag verder.

3 beugels en een losse dakrand die ik uit een beugel gehaald heb die inmiddels al naar de hoogovens is afgevoerd.

Image

Je zou het niet zeggen, maar dit is de beste beugel die als basis kan dienen.
En zoals de foto laat zien, ben ik daar helemaal ondersteboven van


Image

Een puntgaaf achterruitframe komt uit de oudste beugel

Image

De polyester schil nadat al het ijzer er uit gehaald is

Image

Hier ben ik erg blij mee. Nergens doorgeroest of diep ingeroest.

Image

Met dit soort schijfjes eerst alle oppervlakteroest en ander ongerief verwijderd.
Deze schijven halen geen metaal weg zoals een slijpschijf, maar verwijderen met gemak lak, kit en oppervlakteroest etc.


Image

Gecleand en gestraald

Image

Van 2 raamlijsten 1 goeie maken

Image

Image

Dakgoot uit de reeds afgevoerde donor. Dit was een SX, waarschijnlijk heeft deze goot minder te verduren gehad
door het vaste dak. Daarom zitten er ook geen afvoerbuisjes aan.


Image

Klaar voor consumptie.

Image

Gek dat deze hier allemaal doorroesten. :o Het ovale gat is waterafvoer.
Aan de achterkant zit hier een afvoerbuisje aan.
Het uiteinde van de goot is gewoon doodlopend en zit onder de dakrubber. Daar kan alleen water in, maar niet meer er uit.


Image

Dit zijn de afvoerbuisjes. Die wachten nog op recuperatie. ( ik begin al Belgisch te leren :D )

Image

Het voorruitframe bij een gemiddelde 530 is meestal ook een nachtmerrie.
Gelukkig heb ik nog een heel mooie gebruikte gevonden. Met weinig roest. Hoewel ik toch al 1 gaatje ontdekt heb :-?
Ik zal maar beter niet te hard gaan roepen, maar erger als bovenstaande zal het niet worden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 04, 2018 8:47 am
by GODFRIED
Onbegrijpelijk! Hoe hou je de moed er toch in? Je bent een enorme doorzetter. Het zijn van die mannen wat in de oertijd zorgde dat de populatie overleefde. Je zou een goed krijger geweest zijn. :lol:

Dit maakt het maar weer eens duidelijk waarom er nog zo weinig goede M 530 te vinden zijn. Zeer weinigen die zo een project tot een goed einde kunnen brengen en dan spreek ik in niet van "in nieuwe staat". :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 06, 2018 10:48 pm
by elix
:oops:

Het ijzerwerk in de targabeugel is weer compleet en zonder bruin spul.
Alle componenten vanavond weer samengevoegd. Het polyester lijm ik er later wel op.
Volgende patiënt is het voorruitframe.

Image


Image


Image


Oh ja !,....gisteravond ook nog een emotioneel afscheid gehad. Je raakt er zo aan gehecht
aan zo'n trouwe studievriend :-?


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 07, 2018 6:25 am
by oetker
Dat frame ziet er uit als een ingewikkeld stukje architectuur.
Daar had je geen mal voor dus moest je varen op de studievriend.
Zo'n vriend heb ik ook gehad.
Daar kan je heel veel van leren.
Image

Ik heb nog overwogen hem aan de muur te hangen als kunstwerk :roll:
De vrouw zag het niet ziiten :x

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 10, 2018 9:14 pm
by elix
Voordat we met verf in de weer gaan moet er nog veel klein grut afgewerkt worden.
Als het chassis straks gespoten is, wil ik er eigenlijk niet meer aan boren, zagen, slijpen of lassen.
Deze buisjes zijn de versteviging voor het montagepunt van de veiligheidsgordel. En hoe kan het ook anders,
ook dit weer te ver doorgeroest om het te laten voor wat het is.
Met gebruikmaking van de originele buisjes en een stuk verwarmingsbuis is dit probleem ook weer gefixt.

Image

Image

Image

dergelijke constructie zou ik zelf niet kunnen bedenken.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 10, 2018 10:06 pm
by elix
Zijdelings ben ik ook nog wat anders aan het uitdokteren.
De temperatuur in de motorruimte wordt bij een middenmotor vaak erg hoog nadat de motor uitgeschakeld is.
Dit resulteert in slecht starten als men na een poosje weer op pad wil.
Deze ventilator gaat ingebouwd worden in één van de zijvakken naast de motorruimte. De ventilator zal bediend
worden door een thermoschakelaar ( waarschijnlijk op de voet van de carburateur net zoals bij mijn Fiat X1/9)
De eerste X1/9's hadden ook een serieus startprobleem als deze warm waren. Nadat ze uitgerust werden met een blower in de
motorruimte was dit opgelost.

3 snelheden blower. De snelheden kunnen afzonderlijk aangesloten worden.
Op de laagste stand blaast ie al harder als op mijn X1/9.
Er wordt nog over nagedacht hoe e.e.a. aan te sluiten zodat het ook als koelassistent kan dienen op de hoogste stand
bij extreem warm weer, of file.
Een origineel rooster was niet leverbaar, dan maken we het maar zelf


Image

linkse of rechtse vak wordt nog over nagedacht

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 11, 2018 12:28 am
by Murenanimal
Henk,
Zo’n blower, zuigt ook ergens lucht vandaan?
Kan je deze dan omgekeerd monteren, zodat deze de warme lucht UIT de motorruimte naar buiten brengt,
of is dat niet mogelijk omdat het gebruikte materiaal voor de blower niet bestand is tegen “warmte of hitte”?

In mijn Murena heeft er ooit iets soortgelijks gezeten, met zuigeffect en afvoer van de warme lucht
via de rechter-achter-luchtrooster.
Ik heb deze eruit gehaald wegens niet origineel van de auto en omdat er slijtage op de kogellagers was gekomen,
waardoor er een piepend geluid ontstond als deze via het thermocontact in werking ging bij in file rijden.

Welk merk en type blower heb jij gevonden en waar, tegen welke prijs?
Bedankt alvast voor enige informatie.
Guido

P.s. Ik ben een stille genieter van jou “kunst en kunde”.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 11, 2018 8:29 am
by GODFRIED
Henk, dat je niks aan het toeval overlaat dat is wel duidelijk. :wink:
Dat starten na stilstand is ook een ellende bij de bagheera. Ik vind dat zeer vervelend. :(

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 11, 2018 1:31 pm
by elix
Het merk ventilator is SPAL gekocht bij Venus auto elektra in Didam https://www.venus.nl/spal/centrifugal_blower/
het model is 008-A100-93D 12V
hij kostte € 110,00 plus verzending.

Volgens opgave in de specs trekt deze ventilator max 5,3 amp.
ik heb het opgemeten en de waardes liggen als volgt.
stand laag 2,8 A
stand midden 3,25 A
stand hoog 3,8 A
De fan is bijzonder stil. Als die straks ingebouwd is zal je er niet veel van horen.

aangezien de fan draait als de motor stilstaat, en er dus geen laadstroom is lijkt het me raadzaam om
de fan op z'n laagste stand te laten draaien.
ik kan ook enigszins rekening houden door een zwaardere accu te plaatsen.
De dynamo die er in komt is 55A dat moet voldoende zijn om de fan op volle kracht te laten draaien bij lopende motor.

En het vraagstuk zuigen of blazen, daar heb ik m'n theorie over.
Een kaars uitzuigen is lastiger dan om die uit te blazen.
De warme lucht hangt boven in het motorruim. De ventilatiesleuven zitten ook hoog onder de achterruit.
Als ik nu overdruk creëer boven in het motorruim door daar koele lucht in te blazen zal deze overdruk z'n weg naar buiten zoeken
door de ventilatiesleuven.
De koele lucht trek ik aan onder de auto daar komt een rooster met sleuven in. En er kan waarschijnlijk al voldoende koele lucht
aangezogen worden die langs de schokbrekerophanging naar binnen kan.
foto's volgen nog als het zo ver is.