Page 24 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Sep 14, 2018 11:06 am
by elix
Maar je kan niet alles in het rood hebben dat wordt teveel he.
lichtrood en donkerrood misschien ? :o :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Sep 14, 2018 1:31 pm
by ypres
prachtig werk en goeie kleursmaak

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 15, 2018 8:24 pm
by Urbain
Henk,

Dit is inderdaad een speciale kleur, daar ga je er geen dozijn van vinden. Met die tint blauw straalt de 530 klasse en originaliteit uit. Alhoewel het geen officiële 530 kleur is vind ik het persoonlijk zeer geslaagd.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 16, 2018 9:02 am
by GODFRIED
Persoonlijk zou ik voor blauw gaan. Het is één van mijn lievelingskleuren. Liever groen, geel, rood,wit of Orange.
Zo een mooie unieke wagen moet een opvallende kleur krijgen, geen zwart of grijs dan verdwijnt hij tussen de massa dagelijkse wagens. :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 16, 2018 10:36 am
by hendrik
Ik zou ook voor dat blauw gaan mooi kleur.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Sep 20, 2018 10:15 am
by elix
Voorlopig slapen we nog wat nachtjes over de kleur.
De eerste kleur die gespoten gaat worden is zwart, en dat is de kleur van het chassis.
gisteren de laatste priegeldingen afgewerkt aan de voorkant zoals diverse montagegaten geboord,
en het expansievat weer op z'n plek.
De rest zien we later wel of er nog iets gecorrigeerd moet worden.

Die zit ook weer.

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Sep 20, 2018 7:14 pm
by ALAIN VAN AKEN
Dat past alvast mooi.
Toch even nadenken over een "origineel" blauw. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 22, 2018 8:31 am
by hendrik
Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 22, 2018 6:21 pm
by matrafan
hendrik wrote:Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.
grt harry de matra.
Zo op het eerste zicht is dit ook hetzelfde.
Denk dat er enige vervorming ontstaan is bij het nemen van de foto.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Sep 22, 2018 6:28 pm
by hendrik
Jos, die van een bagheera is hoger en dikker denk ik.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 23, 2018 9:03 am
by GODFRIED
matrafan wrote:
hendrik wrote:Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.
grt harry de matra.
Zo op het eerste zicht is dit ook hetzelfde.
Denk dat er enige vervorming ontstaan is bij het nemen van de foto.
Nee die van de bagheera lijkt me toch anders, hoger en smaller.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 23, 2018 10:30 am
by hendrik
Dat Klopt Godfried,ik heb me ook vergist.




grt harry.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 30, 2018 7:26 pm
by elix
Het expansievat van de 530 is minder hoog en heeft een grotere diameter.
Het vat van de Bagheera lijkt veel op dat van Renault.

Na 3 weken eindelijk weer serieus de tijd gevonden om aan de 530 te werken.
En dus aan de laatste etappe van het laswerk begonnen.
Dit weekend heb ik alvast de onderkant van de dubbele vloer gemaakt.
Wat men voor ogen heeft gehad bij het ontwikkelen van deze dubbele vloer is me een raadsel.
Behalve dat het zéér roestbevorderend werkt, hou ik het maar even op warme lucht afvoer uit het motorcompartiment.
Nut of geen nut,..het zat er onder en komt weer onder.
Het ziet er eigenlijk wel heel racy uit met die diffusers 8)

de losse componenten. Best wel veel werk geweest om de hoekstripjes te maken.
Deze hebben een verzet van 5 mm, en dat gaat dus niet op de zetbank.
Dus dat werd weer mallen frezen en persen.


Image

alles in mekaar gepuntlast

Image

Dat werkt lekker strak met puntlassen

Image

Daar komt het te zitten. Er zit straks 5 mm ruimte tussen de kofferbakvloer en deze dubbele vloer.
Ook het hitteschild alvast gemaakt.


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 30, 2018 10:12 pm
by hendrik
Dat is mooi vakwerk die matra wordt on betaalbaar.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Sep 30, 2018 10:57 pm
by oetker
Het zal vast wel een functie hebben.
Als ze het geen functie heeft hadden ze het niet geplaatst.
Mid-motoren hebben nu eenmaal wat meer last van de warmte dus denk ook dat het is om extra koeling en isolatie daar achter te krijgen.
Het ziet er weer super netjes uit. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 01, 2018 7:41 am
by GODFRIED
Zeer mooi, vakkundig gemaakt. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 01, 2018 11:00 am
by ALAIN VAN AKEN
Mooi, warmte afvoer en hitte van uitlaat.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 10, 2018 11:02 pm
by elix
De laatste serieuze ingreep is vanavond van start gegaan.
Weer het nodige zeer verwijderd en blootgelegd.
Ook al de zijkant gefabriceerd en de bodemplaat uitgefreesd.
de bodemplaat moet nog van rillen voorzien worden.
En ik ben er over aan het denken om ook het schutbord voor een groot deel te vervangen omdat
dit wel erg dun is op de onderste 10 cm. Daar slaap ik nog even over.

Alleen de spouwmuurisolatie ontbreekt nog :o

Image

Ik zal het straks nog gaan missen zulke ingrepen :-?

Image

stukske huisvlijt

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Oct 11, 2018 7:58 am
by GODFRIED
Voor de meeste van ons zou deze laatste ingreep al onbegonnen werk zijn.Deze M530 mag van geluk spreken dat hij jou pad gekruist heeft.
Zo een geweldige restauratie heb ik nog nooit gezien. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Oct 11, 2018 8:15 pm
by Urbain
elix wrote: En ik ben er over aan het denken om ook het schutbord voor een groot deel te vervangen omdat
dit wel erg dun is op de onderste 10 cm. Daar slaap ik nog even over.
Henk,

Ik hoop dat je een verkwikkende nachtrust gehad hebt, en dat je besloten hebt om dat schutbord toch maar te vervangen. Als je het nu niet doet ga je het waarschijnlijk de rest van je leven beklagen dat je het niet hebt gedaan. Het zou zonde zijn als al de rest perfect is behalve dat schutbord....

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Oct 11, 2018 10:26 pm
by elix
Helemaal met je eens Urbain. En inderdaad na een goede nachtrust kijk je er weer fris tegen aan.
Dus een nieuwe slijpschijf er op en daar gaat ie weer.
Op deze manier is deze onbereikbare plek ook nog eens goed te stralen voordat alles weer dicht gemaakt wordt.



Image

Geroest,..maar niet doorgeroest

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 14, 2018 9:03 pm
by elix
Flinke stappen gemaakt afgelopen week.
Alle rotte delen zijn er uit, en alles wat nog gestraald moest worden is nu ook klaar.
Het opbouwen van de achterkant kan bijna beginnen. Eerst nog wat rillen persen.

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 15, 2018 7:44 am
by GODFRIED
Nu mag je zeggen "ik heb bijna een compleet M530 chassis zonder roest" of iedereen je dat gaat geloven is de vraag.
Je bent niet te onderschatten. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 15, 2018 8:18 am
by ypres
't is al meerdere keren gezegd maar 't blijft fantastisch om te zien. Goed bezig.... mooi werk....

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 15, 2018 8:40 am
by hendrik
Hij kan ook zeggen dat hij zelf een matra 530 heeft gebouwd hé.



grt harrry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 17, 2018 10:37 pm
by elix
Het was weer een heel gevecht met het schutbord onder de pers, maar uiteindelijk ben ik er tevreden mee.
Het begint ondertussen echt vorm aan te nemen. Ik streef er naar om dit jaar het laswerk klaar te hebben.
En als d'r geen gekke dingen gebeuren is dat haalbaar.
Niet dat er ineens haast bij is, maar je moet toch enigszins een plan in gedachten hebben.

Hier en daar nog wat modificeren, en dan kan het lasapparaat weer uit de kast.

Image



Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 17, 2018 10:50 pm
by hendrik
Zeer mooi gedaan komt goed.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Oct 20, 2018 9:27 pm
by elix
Dank voor alle positieve reacties jongens :oops:

Momenteel zit ik in een goede drive. Overdag veel werk voor de dagelijkse boterham, maar 's avonds even zo goed tijd voor m'n project.
Wat wil 'n mens nog meer ?
Het persen van de vloer voor de kofferbak was naar verwachting een op zichzelf staand project. Als het na uren prutsen dan eindelijk uit
de mal komt is de eerste indruk niet echt halleluja. Omdat ik geen mogelijkheid heb om de de bovenste mal voldoende op te spannen treed er
toch nog behoorlijk vervorming op in de plaat in z'n geheel.
Maar als je dan hier en daar eens een keer met de stuikhamer een klopje geeft lijkt het ineens wat.
Verder gaat het net als met de vloerdelen. Als je eenmaal begint te lassen en je werkt enigszins van binnen naar buiten dan valt het achteraf erg mee.
Het begint nu aan de achterzijde ook ineens weer op een Matra te lijken.

Allereerst het nieuwe schutbord er in gelast.

Image

na een lange avond vechten met natuurwetten is dit het resultaat

Image

De lasnaad van de nieuwe zijstukken valt precies op de lasflens van het nieuwe schutbord.
Zo ontstaat een sterk geheel. En dat is geen overbodige luxe met de wetenschap dat daar veel kracht op komt
door het gewicht van de versnellingsbak


Image

naad aflassen. Zo worden dus drie platen samen gevoegd.

Image

Image

De zijwanden heb ik aan de bodem gepuntlast. Maar gezien de zware belasting aan de buitenzijde ook geproplast.
Zo is blijft het originele karakter zichtbaar, maar is het zeker zo sterk.


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Oct 20, 2018 11:51 pm
by hendrik
Dat heb je alweer mooi gedaan prachtig.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 21, 2018 6:09 am
by oetker
Men, wat een werk allemaal.
Dit wordt de duurste Matra die er rondloopt op deze aardbol.
Het chassis begint nu wel aardig te vorderen.
Het leuke werk van de opbouw is in aantocht.
Het gaat lekker Henk.
Nog even volhouden en dan
auto001.gif
auto001.gif (1.01 KiB) Viewed 7465 times