Page 21 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 17, 2018 5:06 pm
by GODFRIED
Ik heb hier enkele platen staan. Ik kan er geen merk op terugvinden. Zijn egaal grijs van kleur. Die platen wat jij gebruikt zullen veel beter beschermd zijn tegen roest. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 17, 2018 10:35 pm
by jo
Ja zincor, goede plaat, laagje zal inderdaad wel dunner zijn want je kunt er zo doorlassen

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 21, 2018 10:45 pm
by elix
Denk je klaar te zijn met het kruis, blijkt het toch 4 mm omhoog gekomen te zijn in het midden.
de tunnel en de vloer sloten daarom niet lekker aan op de dwarsbalken.
Dan maar een avondje met de heftruck en zwaar ijzer in de weer. ik heb eens een trekcilinder gekocht voor weinig die in de aanbieding was.
Die blijkt nu dus goud waard te zijn. Het was een hele toer om het ding er onder te bouwen, en maar 5 minuten werk om het
kruis wat naar beneden te trekken.
Maar de vloer ligt er nu zonder spanning in.

Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 21, 2018 11:53 pm
by oetker
Zoveel voorbereid en dan kwam er toch nog veel spanning in.
Dat heb ik bij je gezien vorige week.
Een makkie is dit allang niet meer.
Maar goed dat je veel specialistisch gereedschap hebt om je te helpen.
Weer een stapje verder. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 22, 2018 11:10 am
by Urbain
Weeral knap opgelost. Die richtbank heeft zijn geld ondertussen wel opgebracht.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 22, 2018 11:49 am
by GODFRIED
Een vakman die voor alles een oplossing weet. Probleem goed opgelost. :wink:
Je staat er soms van te kijken hoeveel sommige onderdelen bewegen, verschuiven tijdens het lassen. :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 23, 2018 11:23 pm
by elix
Vandaag een mijlpaal bereikt in het projekt. De vloer zit er in.

Het feest kan beginnen

Image

Image

alle laspunten eerst vastgezet met zelfborende parkers
zo ga je met lassen er ook diep in.


Image

daar wordt ik nou vrolijk van

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 24, 2018 7:09 am
by GODFRIED
Dat ziet er zeer mooi uit. Geweldig vakwerk. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 24, 2018 8:58 am
by ALAIN VAN AKEN
Dat is ineens een ganse stap vooruit.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 24, 2018 9:18 am
by murena81
Het Flintstone tijdperk is hiermee definitief voorbij, top

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 24, 2018 10:35 am
by hendrik
Ja zeer mooi gedaan echt vakwerk.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 24, 2018 11:18 am
by Muddy Bandit
Dat is restaureren in hoofdletters 8) …. je zou het bijna zonde gaan vinden om hier straks een tapijt over te moeten leggen. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 24, 2018 9:26 pm
by Urbain
Henk,

Dit is weer een mijlpaal die je bereikt hebt, ik kan me best inbeelden dat je daar vrolijk van wordt.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jun 25, 2018 10:14 am
by Henk
Die is dadelijk te mooi om mee te gaan rijden,..

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 29, 2018 6:49 am
by elix
Dank voor de positieve reacties iedereen. :)

Hieronder een paar plaatjes van een ogenschijnlijk simpel verstevigingshoekje dat echter niet te maken was op de
beschikbare machines van het metaalbedrijf.
Er zitten een paar vouwen in die tegenstrijdig zijn t.o.v. elkaar
Daarom maar een stempel-mal gemaakt om toch m'n zin te krijgen.
Weer een avond prutsen, maar wel gelukt.

platen knippen

Image

uit volkern gefreesde mal en stempel

Image

persen

Image

het resultaat

Image

afgelast. Daar hoort ie te zitten

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 29, 2018 8:14 am
by GODFRIED
Dat is geen eenvoudig onderdeel om te maken. Zeer vakkundig nagemaakt. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 29, 2018 9:55 am
by hendrik
Ja zeer mooi gedaan komt goed.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 29, 2018 10:28 am
by ALAIN VAN AKEN
Heel mooi, maar had ook niet anders verwacht :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 29, 2018 11:45 am
by Urbain
Perfectie bestaat nog.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 29, 2018 7:32 pm
by matrafan
Diegenen die dit kunnen verbeteren moeten nog geboren worden, "Top werk".

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jul 02, 2018 8:31 am
by Murenanimal
Henk,

als je hier weer een boek van gaat maken zoals van je X1/9,
dan denk ik dat er in de Matra-gemeenschap (in Europa) nog redelijk wat geïnteresseerde mensen
zullen zijn die er wat graag een exemplaar van willen bezitten.
Hoe je dat moet aanpakken met een eventuele (Franse??) en uitgever (en vertaling) weet ik wel niet.

In elk geval ik volg je hier al heel de tijd, maar ik durf er niets over te schrijven
omdat ik niet zo technisch onderlegd ben.
Maar voor een leek als ik, ongelofelijk wat een inventieve, creatieve persoon ben je toch!

Nog véél succes gewenst bij deze, het komt perfect goed met jou restauratie.
Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jul 03, 2018 8:58 am
by elix
Dank voor je complimenteuse woorden Guido, :oops:
Het is wel de bedoeling dat ik ook van dit project een boek ga maken.
Maar,.....als het in het Frans moet, dan zal het een dun boekje worden. :lol:

De laatste week is het met m'n dagelijkse werk minder hectisch en dat resulteert in een vlotte voortgang van project M530.
De voorzieningen voor de veiligheidsgordels zitten er inmiddels ook weer onder.
ik ben nu begonnen aan de tunnel en achterbank.
Voor het achterbank onderstel moesten weer de nodige mallen gemaakt worden om de rand om te kunnen zetten
en de versteviging in het midden te persen.
Eigenlijk is dat niet zo moeilijk, behalve de smalle rand aan de achterzijde. zo gauw je de rand ombuigt zal deze hol naar binnen gaan staan.
Dit probleem heb ik opgelost door hier de mal op elkaar te bouten met aan weerszijden een strip schuurlinnen er tussen.
Het resultaat is meer dan bevredigend.
Nog wat klein prutswerk hier en daar passend maken, en dan wordt ook hier weer gelast.

versteviging en gordelpunten klaar

Image

opspannen. De dikke balken die ik onlangs aangeschaft heb doen prima hun werk.

Image

schuurlinnen op de achterste rand om alles op z'n plek te houden ( experiment geslaagd )

Image

Daar gaat ie dan.

Image

Bij 4 ton perskracht werkt de plaat prima mee. zie het resultaat.

Image

Nog even de rillen er in.

Image

Daar hoort het thuis.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jul 03, 2018 4:33 pm
by ypres
prachtig werk inderdaad :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jul 03, 2018 5:59 pm
by GODFRIED
Ongelofelijk wat jij kunt.
Je bent een geweldige vent daar zijn er te weinig van gemaakt, veel te weinig!! :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 04, 2018 11:01 am
by elix
Je bent een geweldige vent daar zijn er te weinig van gemaakt, veel te weinig!! :wink:
Misschien zijn er wel te veel Matra's gemaakt Godfried. :lol:

De achterliggende gedachte dat deze restauratie zo open en bloot op internet wordt gepubliceerd is eigenlijk tweeledig.
Op de eerste plaats moet er op een matraforum wat te lezen te zijn over onze Matra's en wat ons zo bezig houdt.
En de geïnteresseerde krijgt op deze manier ook meer inzicht hoe zo'n 530 nou in elkaar steekt. (of uit elkaar valt :o :roll: )
Het maakt denk ik ook het verschil zichtbaar tussen de term "opknappen" en "restaureren".
Dat eerste is eigenlijk niet mijn ding, maar het staat uiteraard eenieder vrij om er van te maken wat hij/zij wil of binnen de mogelijkheden valt.

Een andere reden is ook om kennis en onderdelen te delen.
De bereidheid om de nog beschikbare onderdelen te delen met iemand die "restaureert" is groter dan met iemand die "opknapt"
Wat ik inmiddels gevonden heb aan mogelijk alternatieve stukken, mogen andere 530 liefhebbers ook weten.
Daarom heb ik op ons forum ook een topic aangemaakt met alternatieve onderdelen voor de 530, zodat andere 530 bezitters hier ook weer mee verder kunnen. ( heeft Alain voor me gedaan 8) )
Als voorbeeld noem ik dan maar even de onderste fuseekogel die bij een gerenomeerd "Matra"bedrijf
in Frankrijk € 80,00 moet kosten, en die je met een beetje zoeken hier ook vindt voor € 15,00
In de 4 jaar dat ik nu bezig ben met dit projekt, heb ik verschillende aardige en interessante contacten opgedaan.
Helaas zitten deze contacten (nog) niet in Frankrijk. Dat is eigenlijk meer éénrichtingsverkeer.
Het blijft daar momenteel nog beperkt tot 1 M530 bezitter waar ik wel eens contact mee heb.
De rest kijkt daar bij voorkeur de andere kant op, maar zou wel graag wat chassisnummers etc. willen weten voor de archieven.

Kort samen gevat bedoel ik te zeggen,
Het gaat me er niet om, zo van kijk mij nou.
Maar het geeft me enorm veel voldoening om te proberen deze uitdaging tot een goed einde te brengen.
En hopelijk beleven jullie daar als lezer ook plezier aan.
Als de M530 gemeenschap er dan ook nog beter en/of slimmer van wordt is dat mooi meegenomen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 04, 2018 1:51 pm
by Urbain
elix wrote:
Nog even de rillen er in.
Terwijl wij onze hersenen zouden pijnigen hoe we dit alweer zouden moeten doen is het voor Henk een fluitje van een cent. Hij heeft ondertussen zoveel ervaring en gereedschap dat hij hiervoor zijn hand niet meer omdraait.
Prachtwerk Henk

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 04, 2018 4:05 pm
by ALAIN VAN AKEN
Henk, wat je daar beschrijft is ook één van de reden waarom Matramania bestaat.
Nu velen staan aan de kant en werpen (al dan niet terecht) met kritiek maar ons doel is en blijft zoveel mogelijk Matra's op de baan te houden. Dit mag nooit uit het oog verloren worden.
Onze club middelen zijn jammer genoeg beperkt maar we doen wat kan binnen ons "budget".
Heb trouwens nog een onderdeel gevonden dat je M530 weer wat "perfecter" gaat maken. Weet je nog de kleine schade met de sigaret. :wink: Nieuw ligt klaar.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 04, 2018 6:58 pm
by jo
Tja zo is mijn baas begonnen met als hobby 356ers op te maken, lees hij laat een ander al het werk doen en monteert op het laatste de emblemen.
Verleden jaar kocht hij weer zo'n stuk Zwitserse kaas, hij stuurt hem dan naar een lasser ergens in Rotterdam en dan komt die terug, liefst niet te dicht bij gaan kijken, vorm zit er terug in en de gaten zijn dicht meer valt er niet over te zeggen, na ettelijke kg plamuur komt daar dan een zogezegd strakke wagen uit, nu ja strak, nog steeds niet te dichtbij gaan....
Dan denken ze dat ze goed bezig zijn.

Op youtube volg ik Home Built By Jeff, daar heb ik dan meer respect voor.

Teveel Matra's schrijf je, teveel van alle wagens dan, ken er weinig die het je nadoen bvb. die plaat van de achterbank, Bvba Oldtimer Service Matthias Verhelle die ik op facebook volg, die kan dat ook nog, die klopt alles met de hand, perfectie. Geert Soomers Automobielrestauratie -Old Metal Matters nog zo ene, weer andere methode.

Dat inzicht is inderdaad een groot deel van waar ik ook nieuwsgierig naar ben, die bodem, groot plat vlak met ja een kruis eronder en ja kokerbalken maar nog steeds groot vlak, dan komt dat achterbankje, zie je toch de stevigheid komen. Geweldige reportage.
Maar super hoe je die tot het laatste detail ontcijferd hebt.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 04, 2018 8:22 pm
by pete speed
beste Henk,
het lijkt me dat er in Belgiė heel wat tweetalige Matra-liefhebbers rondlopen, die jou graag helpen je boek naar het Frans te vertalen.
Ik doe hiebij een oproep aan die Matra-liefhebbers, zich bij Henk te melden.
hoor graag,

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 04, 2018 8:32 pm
by ALAIN VAN AKEN
Vertaling geen probleem :wink: