Page 20 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 09, 2018 9:43 pm
by elix
Het voetbord zit er in en is nu ook afgelast. Nu kan ik verder aan de vloer.
Het houten paneel is een goed hulpmiddel om alles netjes vlak te positioneren.
De verstevigingshoekjes alvast er in gehecht op de juiste plek en kokers passend gemaakt.
Rest nu nog het maken van de vierkante plaat met het ronde gat in het midden en dan kan er weer gelast worden.
Dat is misschien wel weer iets voor morgen.

Voetbord onderkant. Alles vanaf de vloerzijde gelast zodat het zichtbare gedeelte zo origineel mogelijk uit ziet.
De naden worden nog afgekit.


Image

verstevigingshoeken van 2 mm dik.

Image

nu de plaat onder het middenkruis nog.
De kooikonstruktie van het spit heb ik nu ook gedeeltelijk gedemonteerd. Het chassis is al behoorlijk stevig


Image

Weet trouwens iemand of de eigenschappen van kit na het uitharden veranderen als je dit verdund met bijv. thinner. ?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 10, 2018 2:18 am
by Muddy Bandit
Je bedoelt de nadenkit?
Ik weet wel dat de hechting minder wordt als je dat spul gaat verdunnen, maar of de eigenschappen na uitharding veranderen geen idee.
Maar wil je het chassis niet eerst gaan spuiten alvorens de nadenkit aan te brengen?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 10, 2018 6:46 am
by GODFRIED
Meestal wordt alles eerst in de grondverf gezet en dan pas afgespoten met nadenkit of er moeten plaatsen bijzijn waar je anders niet meer bij kunt.
Ik ben er zeker van als je de plaats goed ontvet waar de nadenkit komt het zeker zo goed op de blanke plaat kan. Alleen verf is dunner en loopt beter tussen de openingen in. Volgens mij zal de structuur van de nadenkit niet veranderen bij het verdunnen als je de juiste verdunning gebruikt. Deze verdampt volledig. Ik denk ook als je tech 7 gebruikt dat deze niet moet onderdoen voor nadenkit. Ik heb daar indertijd mijn voorruit en de deurpanelen mee geplakt op het verzinkte chassis.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 10, 2018 9:01 am
by oetker
Ik zou het niet verdunnen maar gebruik het na lassen op de naden
De vakman zegt max 10% verdunnen.
Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 10, 2018 10:26 am
by elix
Maar wil je het chassis niet eerst gaan spuiten alvorens de nadenkit aan te brengen?
Na het lassen zet ik de naden in de zink met een rietje aan de spuitbus.
de zink loopt er aan alle kanten tussen uit.
als dit een aantal dagen gedroogd heeft, zet ik dit met een gerust hard in de kit.
Er zijn naden die als het chassis klaar is, niet meer of moeilijk bereikbaar zijn zoals bijvoorbeeld onder het voetbord.
dat is een dubbele afgesloten vloer.
Als er veel gelast en geslepen wordt wil er ook nogal wat slijpsel in de naden belanden. Aangezien dit verbrand ijzer is, en dus al aan het roesten
kan dit maar beter niet in de naden terecht komen.
Ook daarom wil ik wat naden alvast afkitten.
Mijn idee was om de kit wat te verdunnen zodat er niet overal dikke kitworsten op de naden zitten zodat de naden nog zichtbaar blijven.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 10, 2018 2:25 pm
by ALAIN VAN AKEN
Waarom gebruik je geen strijkbare nadenkit uit blik? Deze is van zichzelf al redelijk dun en hoeft niet verdund te worden.
Wordt veel gebruikt in carrosseriebedrijven.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 10, 2018 4:49 pm
by elix
Waarom gebruik je geen strijkbare nadenkit uit blik?
met dit soort kit ben ik destijds ook begonnen bij de restauratie van m'n X1/9.
ik ben er na 1 blik mee gestopt omdat ik er geen mooie strakke kitnaden mee kon trekken.
Het waren geen naden die op fabriekswerk leken.
Dit is ook niet overal nodig, maar er zijn naden die in het zicht liggen, en daar wil ik toch proberen om dat zo strak mogelijk te maken.
Voor het Matraproject gebruik ik de Fixit® kit van Würth. Dat is een MS Polymeer die ook uitermate geschikt is voor carrosseriebouw.
Vanmiddag even een beetje geëxperimenteerd met het verdunnen van deze kit.
Een klein scheutje thinner maakt er een heel fijn verwerkbare massa van.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 10, 2018 5:13 pm
by jo
Bij Wurth hebben ze ook https://eshop.wurth.be/is-bin/INTERSHOP ... egorypageA dat is Nitrilrubber, kun je verdunnen met Sika cleaner. Olie en benzinebestendig.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jun 11, 2018 10:05 pm
by jollyroger
Ik gebruikte bij mijn bagheera daar vroeger verspuitbare nadenkit van 3M (Spetterkit)

Wordt dat op vandaag niet meer gebruikt?

Zoals op dit plaatje:

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jun 12, 2018 7:45 am
by GODFRIED
jollyroger wrote:Ik gebruikte bij mijn bagheera daar vroeger verspuitbare nadenkit van 3M (Spetterkit)

Wordt dat op vandaag niet meer gebruikt?

Zoals op dit plaatje:

Image
Dat ziet er zeer professioneel uit. Bestaat volgen mij nog steeds. Met een borstel kun je wel alles beter toe smeren en eventueel iets dikker zetten. Maar dicht is dicht.:wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jun 12, 2018 8:34 am
by hendrik
Ja dat is fijn spul hé.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jun 12, 2018 9:43 am
by elix
Bij Wurth hebben ze ook https://eshop.wurth.be/is-bin/INTERSHOP ... egorypageA dat is Nitrilrubber, kun je verdunnen met Sika cleaner. Olie en benzinebestendig.
Dat ben ik ook al eens tegen gekomen Jo. ik ben beroepsmatig Würth klant.
Mijn voorkeur gaat nu nog steeds uit om de MS Polymeer een klein beetje te verdunnen.
ik heb gemerkt dat die dan heel mooi smeert / vloeit.

De spetterkit ken ik ook, maar dat is nogal Duits en uit een later tijdperk dan de Matra 530 uit eind 60 begin 70
Die wisten nog niet eens wat kit was :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 13, 2018 12:45 am
by jo
Wat denk je van deze techniek voor roestvrije overlappen? https://youtu.be/N3kpFJTsOF0

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 13, 2018 6:36 am
by elix
Dat ziet er allemaal gelikt uit Jo. Dit is moderne autoschadetechniek ten top.
Helaas heb ik bij mijn project nog niet 1 paneel zo netjes zien passen als wat men in het filmpje laat zien.
Ook is het niet aan te raden om alles aan het chassis te puntlassen met een doorsnee puntlasapparaat.
Bij mijn Matra 530 projekt is het af en toe behoorlijk bikkelen om een onderdeel passend te krijgen, en eerlijk gezegd zou ik met alle hoekjes en naadjes niet weten waar te beginnen met smeren.

Voorlopig dus nog gewoon even aan de slag na het lassen met zinkspray, kit en holle ruimte wax. :wink:
Maar het mag duidelijk zijn dat er wel veel veranderd is in roestpreventie in 50 jaar.

op dit moment heeft het kruis onder de vloer de aandacht.
Door het verwijderen van de 96 puntlassen aan het kruisstuk is dit niet bepaald strak en recht gebleven.
Dus eerst maar een paar uurtjes hameren en persen voordat e.e.a. weer naar behoren past.

Daar moet het kruisstuk komen

Image

Het kruisstuk richten in een mal

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 13, 2018 7:43 am
by GODFRIED
Dat kruis waar heb je dat uitgehaald? Toch niet zelf gemaakt? :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 13, 2018 8:41 am
by ALAIN VAN AKEN
Techniek qua schadeherstel zoals in het filmpje wordt inderdaad bij moderne wagens courant toegepast, nu doet het niet denken aan de montage van onze polyester onderdelen. Lijm en klinknagels. Principe is herzelfde.
Kruis is een recup onderdelen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 13, 2018 9:35 am
by jo
Ja mijn mond viel gisteren ook open toen ik dat zag, had zoiets van zo doen ze dat dus.
Heb een paar weken bij Parijs in de fabriek gewerkt waar ze de nieuwe Clio maken, transport systeem geïnstalleerd.
Daar zie je dus de losse delen geperst worden, buiten de automatisatie en de precisie nog niet veel veranderd dan 50 jaar geleden, viel me toen op hoe dun sommige delen wel niet zijn, kreeg dan uitleg over het materiaal, verschillende delen uit het chassis zijn uit echt hoogwaardig en speciaal staal gemaakt.
Zag de chassis ook samengesteld worden, gepuntlast, maar vanop een afstand, in die kooien waar het gebeurd staat geen mens.

Ik dwaal af, vind het bekijken van hoe je het aanpakt al even fascinerend als de opbouw van die Clio's, vakwerk waar menig huidig carrosserie hulpje geen flauw idee van heeft hoe hij dat zou aanpakken.
Moet ik aan mijn pa zaliger denken, die kon ook uren op een plaat kloppen tot het goed was, weet nog dat hij de langsliggers in de motorruimte van mijn Hyundai Pony uit 1980 verving door zelfgeklopte. De dealer kon er niet vanover dat mijn wagen geen roest had, hier moet hij zeker geroest zijn maar dat was dus niet meer, hoe kan dat want er bestaan daar geen vervangstukken voor...

Kan me zelf ook redelijk behelpen, zeker wat gereedschap betreft, overdrijf daar wat in, ik koop het of ik maak het (gereedschapsmaker van opleiding) ik mis gewoon de ruimte om het optimaal te benutten.
Kijk graag mee naar je vorderingen, heb er al uit geleerd zelfs. :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 13, 2018 11:05 am
by elix
Dat kruis waar heb je dat uitgehaald? Toch niet zelf gemaakt?
dat is nog het enigste originele stukje aan de onderkant.
Daar slaan we straks het chassisnummer in :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 13, 2018 11:27 am
by GODFRIED
Dat verklaart dan dat los boren van die puntlassen. Toen in dat onderdeel in een mal zag liggen voor recht te maken zoals jij dat noemt wist ik het niet meer. :roll: Je zou eigenlijk in ieder onderdeel wat je gemaakt hebt het je naam moeten persen. Die onderdelen moeten niet onder doen voor de originele door Matra geperst. Een kenner van Matra zal zeggen" ja, die passen goed, heeft Henk gemaakt". :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 15, 2018 7:00 am
by elix
Herman zei het eerder al,.het lijkt op een mecano doos.
Inderdaad. Als er veel onderdelen klaar liggen dan gaat het ook ineens rap als er even de tijd voor is.

sterk staaltje Matra.

Image

Het kruis afgelast in de hoeken.en alvast voorzichtig een vloerdeel passen

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 15, 2018 9:58 am
by ALAIN VAN AKEN
Ziet er weer gelikt uit Henk, de voltooiing komt steeds dichter.
Opbouw is het leuker gedeelte en veel ligt al afgewerkt klaar.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 15, 2018 1:04 pm
by GODFRIED
Perfect. Daar valt je mond van open! :o :wink: :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 15, 2018 3:59 pm
by hendrik
Ja dat is vakwerk mooi gedaan.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jun 15, 2018 7:31 pm
by jo
Zo hoort dat gedaan te worden, is gelijk Cornellius en de Jean Struyf het deden. Alleen te goed of niet.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 16, 2018 7:57 am
by GODFRIED
jo wrote:Zo hoort dat gedaan te worden, is gelijk Cornellius en de Jean Struyf het deden. Alleen te goed of niet.
Zo eenvoudig is dit niet. Weinigen die deze restauratie tot een goed einde zouden brengen. Van nul beginnen. Petje af. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 16, 2018 9:45 am
by hendrik
Ja je moet ook de ruimte hebben en het materiaal en handig zijn anders kan je er beter niet aan beginnen.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 17, 2018 10:26 am
by elix
Mocht ik ooit nog een M530 restaureren ( zal waarschijnlijk niet gebeuren :roll: ) dan wordt het in ieder geval geen sendzimir-verzinkte plaat meer.
Je moet het laswerk heel goed prepareren, want als er op een plek waar je moet lassen nog zink aanwezig is dan vergeet het maar.

de vloerdelen prepareren om af te lassen.

Image

de hoekconstructies onder de vloer weer in oude glorie hersteld.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 17, 2018 11:10 am
by GODFRIED
Ja dat is extra werk. Je hebt verschillende soorten platen. De plaat die ik gebruik kun je zo lassen. Het beschermlaagje op de plaat brandt weg. Dat zal wel geen zink zijn. Een verzinkte plaat kun je niet lassen of je moet de zink weg slijpen. Waarschijnlijk kun je deze plaat dan ook niet puntlassen.

Succes. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 17, 2018 11:16 am
by oetker
Dat is balen want volgens mij moet er nog wel gepuntlast worden.
Extra handycap.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jun 17, 2018 11:32 am
by elix
puntlassen gaat juist prima.
Wat jij bedoeld Godfried is waarschijnlijk zincor®. Dat was ik aanvankelijk ook van plan te gebruiken.
Maar op het Franse forum was ook iemand aan het restaureren met verzinkte plaat, en de firma die het laser- en kantwerk voor me gedaan heeft was nogal enthousiast over sendzimir verzinkte plaat. Daarom ben ik toch maar aan de slag gegaan met sendzimir plaat.
Zo'n groot probleem is het nu ook weer niet. Het is alleen wat meer werk.