Page 19 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 10, 2018 9:23 pm
by pete speed
Hé Henk, zag ik de Fiat vandaag in Heel?
Kon echter jou niet vinden.........

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 10, 2018 10:26 pm
by elix
Zojuist even in de garage gekeken, :o :o hij staat er nog steeds. 8)
ik ben het niet geweest Pete.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 10, 2018 10:28 pm
by elix
Zo perfect. Je had auto bouwer moeten worden. Zoek al maar een naam voor de firma. :lol:
Da's te veel eer Godfried, :oops: Laten we het voorlopig nog maar als hobby beschouwen. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 11, 2018 9:10 pm
by elix
Weer een stapje verder.
Het dashboard en schutbord zit er in. Ik heb geprobeerd alles zo veel mogelijk uit het zicht te lassen.
Zodat als straks de auto opgebouwd is alle naden zo origineel mogelijk lijken.
De naden heb ik ook meteen bewerkt met zinkspray. gewoon een rietje op de spuitbus, en je kunt elk
inwendig naadje en hoekje bereiken. Als het er aan de andere kant uitloopt gaat dat voorlopig niet meer roesten.
De holle ruimtewax doet later de rest.


Wat behandeld is met zinkspray is klaar

Image


Image


Image


Image


eerste behandeling meteen na het lassen

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 11, 2018 10:20 pm
by hendrik
Prachtig gedaan heb er geen woorden voor chappeau.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 11, 2018 10:29 pm
by elix
:) merci Harry

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 12, 2018 8:36 am
by GODFRIED
Zeer motiverend dat prachtig werk van jou. Dit moet anderen toch aanzetten om ook iets te doen aan hun Matra. Ook handig dat je de carrosserie naar je hand kun zetten in dat spit. Zelfs de zinkspray kan dan op de juiste plaatsen komen. Als je dan later alle naden nog eens toe spuit met nadenkit, dan gaat die carrosserie weer eeuwig mee. Volgens mij zou tech 7 zeker zo goed zijn om alle naden af te spuiten. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 12, 2018 9:25 am
by hendrik
En Godfried, jij hebt er nog ene staan wat je nog kan opmaken hé nog geen goesting?



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 12, 2018 11:16 am
by ALAIN VAN AKEN
Prachtig werk, is inderdaad inspirerend en motiverend.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 13, 2018 12:43 am
by jo
Na een lange aanloop begint het wel goed vooruit te gaan, dat is klasse, alles in het kopje plannen, neerschrijven en uitvoeren.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 18, 2018 11:05 am
by elix
We gaan het Flintstone® tijdperk afsluiten, en de vloer weer dichtmaken.
alvast een beetje voorpret van passen en meten om vervolgens tot de ontdekking te komen
dat plaatwerk wat machinaal geproduceerd is best maatvast is.
Het ziet er veelbelovend uit. Maar eerst moeten er nog in diverse onderdelen verstevigingen geperst worden.
Daarvoor moet ik de richtbank weer ombouwen tot pers, en nog wat mallen frezen.

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 18, 2018 4:43 pm
by GODFRIED
Prachtig om te zien. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 18, 2018 5:48 pm
by hendrik
Ja dat is inderdaad prachtig hé Godfried, kan mijn ogen bijna niet geloven echt vakwerk.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 19, 2018 2:28 am
by jo
Hoe ga je dit achteraf beschermen?
Zoiets zet je toch niet in de zwarte prut, dat laat je toch zichtbaar of niet?
Steenslag en in de lak?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 19, 2018 9:52 am
by elix
Er wordt niks gebitakt later.
Onderkant chassis inderdaad een laagje antisteenslag en daarna zijdeglans zwart aflakken met 2 komponenten lak.
De gevoelige hoekjes en naadjes nogmaals na behandelen met een holle ruimte was.

Mijn Fiat X1/9 is ook groen aan de onderkant.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 22, 2018 8:16 am
by elix
Weer even een impressie van een heerlijke zaterdag.

tijdelijke vloerpanelen. Gefreesd uit dun kunststof om te kijken of alles goed uitkomt.
de sleuven in de plaat worden de verstevigings rillen. maar op deze manier kan ik goed zien of het
kruis onder de vloer goed uitkomt


Image

Image

2e poging om dit onderdeel te maken.
Dit is een erg lastig ding, en de 1 mm sendzimir plaat is eigenlijk te stug hier voor.


Image

Image

eind goed,....al goed. Er kan weer gelast worden deze week.

Image

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 22, 2018 8:18 am
by GODFRIED
Geweldig, mooi. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 22, 2018 9:00 am
by ALAIN VAN AKEN
Binnenkort verkrijgbaar in Someren, nieuwe chassis (meervoud) voor M530 :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 22, 2018 9:08 am
by Murenanimal
Hallo, Henk,
kijk even hier, misschien vind je nog eventueel ontbrekende, dan wel "beter-nieuwe" onderdelen bij deze advertentie op "Marktplaats" van Vesters:
https://link.marktplaats.nl/m1287163377

Veel succes
Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 22, 2018 9:17 am
by elix
Dank voor je reactie Guido.
deze partij wordt weer eens opnieuw aangeboden. Een jaar geleden is het niet gelukt
om dit in 1 keer aan de man te brengen. Geen verkoop losse onderdelen.

ik heb in ieder geval geen 11.000 Euro over ( beschikbaar) voor een garage vol ( hulpbehoevende ? ) onderdelen.
Het zelfgemaakte chassis lijkt mijn inziens niet echt meer op een 530 chassis.
je zal ook nog wat creatief moeten zijn met nummers als je hier mee naar de keuring moet bij het RDW.

Maar,.... je weet maar nooit, en de aanhouder wint.
misschien ben ik wel te kritisch.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 27, 2018 12:11 pm
by elix
Aangezien het persen niet helemaal naar wens verliep, heb ik de versterkingstroepen aan laten rukken.
Deze balkjes kunnen wel een paar ton hebben.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 27, 2018 2:30 pm
by GODFRIED
Zwaar materiaal. Die krijg je niet krom gedrukt. succes. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 06, 2018 10:57 pm
by elix
Het valt toch erg tegen om deze vorm in de bodemplaat te persen zonder dat deze vervormd.
Ook nu is de plaat weer behoorlijk scheluw. Het gaat wel lukken om deze er in te lassen, maar gezien m'n voorbereidingen
had ik er meer van verwacht.



Image

Nee, nee,....m'n lasapparaat is niet stuk omdat er nu een houten vloer in ligt.
dit is de basis om het kruis onder de vloer te positioneren.


Image

het gat in het midden is niet voor de WC pot!

Image

zo ligt alles op een gelijk niveau.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jun 06, 2018 11:16 pm
by oetker
Houten bodem was meer iets van de 50er jaren.
Was wel eikenhout.
Wel een goede manier om het kruis er recht in te krijgen.
Perfectie alom

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 07, 2018 8:31 am
by GODFRIED
Streven naar perfectie is moeilijk. Je eigen grenzen een beetje verleggen en het gaat wat gemakkelijker. Ik heb indertijd het chassis van mijn bagheera laten verzinken. Vele platen hadden hierna kleine golven.Krom getrokken door de warmte. Toch paste alles naar behoren. :o

Je gaat er heel weinig vinden die je dat persen na doen. Ik zou het niet kunnen. Ieder kent zijn eigen. Ik ben op dat gebied enorm ongeduldig en dat is een slechte eigenschap voor precisiewerk. Ik vind die plaat geweldig. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 07, 2018 8:52 am
by ALAIN VAN AKEN
Ziet er goed uit Henk, en dat die plaat wat "trekt" dat gaat met het inlassen verdwijnen.
Trouwens niet iedereen heeft een M530 wc pot :wink: , zo kan je op je gemak het mooie werk overzien.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 07, 2018 9:30 am
by GODFRIED
ALAIN VAN AKEN wrote:Ziet er goed uit Henk, en dat die plaat wat "trekt" dat gaat met het inlassen verdwijnen.
Trouwens niet iedereen heeft een M530 wc pot :wink: , zo kan je op je gemak het mooie werk overzien.
Henk is zijn tijd vooruit. De auto's van de toekomst hebben wc aan boord. Moet ook wel met die Belgische files. :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 07, 2018 11:01 am
by hendrik
Ja dat word mooi hé met die wc pot er in.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 07, 2018 8:02 pm
by murena81
Komt het stuur dan ook in het midden? :wink:

Prachtig werk weer!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jun 07, 2018 9:07 pm
by elix
als er al een WC pot in komt, dan moet het stuur zeker in het midden.
Het zou anders een mooie knoeiboel worden. :o

maar het gat is toch echt ergens anders voor. :lol: