Page 15 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Oct 21, 2017 1:29 pm
by Henk
Die is dadelijk véél beter dan nieuw, geweldig zoals je dit doet....

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Oct 21, 2017 6:50 pm
by murena81
Héél mooi allemaal.
Handig als je zóóóó handig bent :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 22, 2017 7:46 pm
by benny
Daar doe ik mijn petje voor af.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 23, 2017 8:16 am
by elix
Dank voor de complimentjes jongens. 8)
Nog een paar weken verstevigings-ribbeltjes en randjes aanbrengen, en dan kan het lasapparaat serieus uit de kast.

@ Muddy,:
Kom je nog weg met de originele delen waar de chassisnummers ingeslagen zijn, of moet dit via het formele traject ook allemaal opnieuw gebeuren?
bij de schouwing bij RDW heb ik samen met de keurmeester, met een loupje en een lamp het chassisnummer ontcijferd.
Dit is zo slecht ingeslagen dat het bijna onleesbaar is.
RDW heeft een tijdelijk VIN nummer aangebracht. Als de auto klaar is moet deze worden gekeurd bij RDW.
Als men daar vindt dat de auto streetlegal is wordt het tijdelijke VIN-nummer verwijderd, en het chassisnummer opnieuw ingeslagen omdat dit bijna niet leesbaar is.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 23, 2017 7:53 pm
by Muddy Bandit
Top, daar is dus al over na gedacht... dat formele deel gaat dus ook helemaal goed komen. 8)

Het zou doodzonde zijn als het daar uiteindelijk nog mis op loopt, ik weet uit ervaring hoe lastig (en vooral duur) het dan kan gaan worden om nog weer legaal de weg op te mogen. :(

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 25, 2017 11:56 am
by hansie
:D geweldig dit

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 05, 2017 8:32 pm
by elix
Voordat al dat mooie nieuwe plaatwerk er in gelast kan worden, moet er eerst nog een hele boel oud zeer verwijderd worden.
De dubbele bodem onder het voetbord en de aansluiting van de binnenschermen zijn nu nagenoeg vrij gemaakt om
weer opgebouwd te kunnen worden.
Eerst moet dit gedeelte weer op sterkte zijn. Dan volgt nog de rand onder in het motorcompartiment waar alle leidingen etc. door heen gaan.
Daarna kunnen de dorpels en de vloer er in z'n geheel uit en weer er in.

Image



Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Nov 06, 2017 6:47 pm
by matrafan
Chapeau, d'r zijn nog mensen met karakter.

Er is nog een pak werk aan maar ik zie al dat da allemaal prima in orde gaat komen.

Veel amusement met de verder werkzaamheden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 07, 2017 9:19 am
by hendrik
Dat is nog wat voor jou hé Jos, als je op pensioen bent.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 07, 2017 6:38 pm
by matrafan
Ten eerste Harry als het aan die pipo's in Brussel ligt zal ik nog wel effe moeten doorwerken.

Dan is het pensioen nog meerdere jaren verwijdert.

Ten tweede als mijne rug nie gaat beteren zal er van Matra sleutelen niet zoveel meer overblijven.

Ben al blij als ik degene die ik nu heb kan blijven onderhouden.

Maar van rugklachten zal ik U niet veel meer kunnen vertellen.

En als laatste als ge ziet wat pensioentje ze voort uitbetalen zal er weinig overschieten voor restauratie onderdelen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 07, 2017 6:55 pm
by oetker
matrafan wrote:Chapeau, d'r zijn nog mensen met karakter.

Er is nog een pak werk aan maar ik zie al dat da allemaal prima in orde gaat komen.

Veel amusement met de verder werkzaamheden.
Jaja, Henk beschouwt het niet als een straf.
Het tempo zit er goed in.
Dit wordt de beste 530 op aarde 8)

Groet

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Nov 07, 2017 9:06 pm
by hendrik
Ja Jos, wat de rug betreft kan ik wel van meespreken maar ik red me hier wel op mijn gemak hé. En dat pensioen dat is wat anders hier in Belgie hé daar kom je niet ver mee. Hier moet je een bruine zijn dan krijg je meer per maand dan iemand die hier 40 jaar heeft gewerkt . Ik hoop voor jou dat je snel op pensioen kan gaan.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 08, 2017 6:25 am
by elix
Hé jongens, ik snap de frustratie die zo hier en daar speelt wel. Daar hoef je niet voor in België te wonen.
Maar het lijkt me een beter idee om het hier over Matra's te hebben. Daarmee vergeet je juist al het onrecht
dat ons wordt aangedaan. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 08, 2017 6:20 pm
by matrafan
Groot gelijk Henk.

Vandaag begonnen met de kleine mankementjes aan de matra te herstellen zodat deze in de winterstalling kan.

Voorlopig todo list:

Geen groot licht (relais?)

Vreemd geluid achter de zonneblinden in de wagen (losgekomen kabel)

Een mistlamp die niet brandt (ampoel of aarding probleem?)

Ruitesproeiers ????

En der zal nog wel een en ander boven water komen.

Dus zijn we nog wel effe matra-zoet.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 11, 2017 10:38 pm
by elix
Gewoon lekker bezig blijven Jos, Als er niks meer te sleutelen valt is het ook niet goed. :wink:

Voor het geval dat iedereen gaat denken dat ik alleen maar stukken uit mijn 530 zaag en slijp.
Vandaag het eerste hoekje er in gefabriekt.
De nieuwe dorpels etc. komt weer tegen de nieuwe stukken die er nu in gelast worden


Image

We werken van binnen naar buiten. De dorpels en stijlen zijn later aan de beurt

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Nov 11, 2017 11:41 pm
by hendrik
Mooooooi gedaan prachtig werk.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 26, 2017 1:04 pm
by elix
De voorwielophanging kan er straks ook weer met een gerust hart onder geschroefd worden.
De montagepunten van de vooras zijn vernieuwd zodat er weer een stevige basis is.
De hele complexe constructie heb ik nog enkele uren op zitten stralen met een klein straalpistool.
Omdat de vloer er nog uit ligt kun je nu in elk hoekje komen, met tot gevolg dat je ook hier weer enkele slechte
plekken tegen komt. Dus ook hier weer werk aan de winkel.
Vandaag gaat het chassis weer aan het spit, dan kan ik eerst nog een paar lasjes afwerken die ik liever onderhands las
en daarna ga ik aan de achterkant beginnen.
Hier is eerst de plaat aan de beurt die onderdeel uitmaakt van het schutbord tussen het motorcompartiment en cabine.


Deze plaat in de ophanging was aanvankelijk niet ingecalculeerd, maar doorgeroest en dus toch maar vervangen
de zwarte plekjes hier en daar zijn geen doorgeroest gaatjes, maar dat is bodycoating die er niet geheel afgestraald is.


Image

Ook dit 3-hoekige paneel links en rechts vervangen

Image

niet bepaald goed toegangkelijk met lassen

Image

Uitlijnen van de montagepunten van de vooras met een mal. Zo staan ze haaks en op de juiste afstand.
Vanaf dit punt moet straks ook nog het e.e.a. gemeten worden.


Image

alles na het lassen meteen in de zinkspray. ook de binnenkantjes van de constructie zoveel mogelijk vol gekliederd.

Image

vergelijkend warenonderzoek.
De Tectane® 728 is ca. 90% zink, dit laat zich niet meer lassen als je wat royaal met spuiten bent geweest.
De Tectane® 574 Zink-Alu spray is stukken beter over-lasbaar. Maar het blijft een kwestie van dunnetjes aanbrengen als je
er nog overheen moet lassen.


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 26, 2017 4:16 pm
by Urbain
Henk,

Dit gaat in orde komen. Nu dat je terug aan het opbouwen bent geeft dat direct meer motivatie om verder te doen. Ik zou 's avonds een probleem hebben om tijdig te stoppen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 26, 2017 9:05 pm
by murena81
Uit hoeveel losse delen bestaat dit chassis eigenlijk?? :o
Volgens mjj waren die Fransen destijds erg enthausiast met ontwerpen.

Deze komt iig weer goed!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Nov 27, 2017 8:27 am
by elix
de naam MATRA Mécanique, Aviation et Traction verklaart de bouw van de 530.
Het is nog net geen aluminium met popnagels, Dat deze bouwwijze in staal met zo veel blinde hoekjes
niet ideaal is hebben de ingenieurs waarschijnlijk niet aan gedacht. :roll:
Roest heeft op deze manier vrij spel.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Nov 27, 2017 11:06 am
by oetker
Overal kan water blijven staan.
Gezien de kwaliteit van het Franse staal in die tijd is het logisch dat er veel roest is.
Ik herinner mij nog de oude Renault Dauphine van mijn broer.
Die zakte gewoon in elkaar bij de B-stijl, en toen was het einde verhaal.

Het is niet iets typisch Frans.
Mijn mini's uit die tijd deden eigenlijk hetzelfde.
Als je netjes elk jaar de zaken in de tectyl zette dan kon je de leeftijd wel wat jaartjes oprekken.
Meestal werd dat na de 1e eigenaar niet meer gedaan.

Het roestduiveltje is in de nieuwere auto's wel stukken beter maar niet volledig verdwenen.
Alles onder jaartal 2002 ziet er ook niet best meer uit en vereist ook vaak laswerk.
Alles van die leeftijd is eigenlijk wel afgeschreven.
Tegenwoordig wordt er gewoon roestgarantie gegeven van 12 jaar.
Dat was in de 60s 12 maanden :o

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 03, 2017 8:21 pm
by elix
Nu de voorkant weer zo ver is dat het een goede basis vormt voor de dorpels en de vloer, is het de beurt aan de achterkant.
de onderste plaat van het schutbord in de motorruimte is ook maatbepalend voor de dorpels en de vloer.
Afgelopen week ben ik gestart met het verwijderen van de oude doorgeroeste plaat. Deze was op de vitale punten bij de dorpels doorgeroest.
in het midden van de plaat was weinig roest te vinden omdat daar in de loop der jaren veel olie en vet opgehoopt is.
Het draaispit in combinatie met de richtbank is een zegen voor de stramme zere knieën. Alles is heel goed bereikbaar,
en ik kan m'n werk bijna geheel staande doen.
Het verwijderen van de oude doorgeroeste plaat ging dan ook heel gemakkelijk.
Ik had al vaker gelezen dat het chassis op de plek waar de achteras aan het chassis is bevestigd graag wil scheuren.
Zo ook bij mijn project.
De scheur heb ik dicht gelast, en vervolgens de zwakke hoek voorzien van een verstevigingsplaat van 1.5 mm dik.
de beide platen heb ik vooraf in de alu-zinkspray gezet ( zie mijn vorige post over doorlasbaarheid ) alvorens het op elkaar te lassen.
Wetend dat dit niet origineel is zullen de naden later toch allemaal afgekit gaan worden. Mijn inziens is veel ernstige roestvorming bij deze
chassis te wijten aan het ontbreken van kitnaden op cruciale punten.
Nog ca. 1 week en dan heb ik de achterkant ook weer zo ver dat de vloer en dorpels aan de beurt komen.
Zo tussendoor ben ik al persmallen aan het frezen voor het patroon in de dorpels en de vloer.
Om deze delen te kunnen persen ben ik al een eind op dreef om de richtbank om te bouwen als grote pers.
Dat komt later,....nu eerst weer wat sfeerplaatjes.

Eerst wat plaats maken.

Image

Het wordt steeds meer een doorkijk-Matra

Image

Deze scheur ontstaat waarschijnlijk door torsiekrachten van de motor.

Image

Daar gaan we iets aan doen. Dit is de linker zijde.
de andere kant is niet gescheurd maar wordt er preventief in gemaakt


Image

Image

Deze kan er bijna in, maar moet eerst nog voorzien worden van een verstevigingsstrip en wat lasmoeren

Image

Daar hoort ie te zitten

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 03, 2017 10:48 pm
by oetker
Deze scheur ontstaat waarschijnlijk door torsiekrachten van de motor.
Vaak zijn de motorsteunen bij de oude voertuigen zodanig af dat de motor klappen uitdeelt op het chassis.
De motor kan bij gas geven een korte aanloop nemen om het chassis te slaan waardoor er veel extra krachten op de bevestiging uitgevoerd worden.
Beetje steviger uitvoeren is zeker een goede remedie.

Het gaat lekker zo te zien. 8)

Groet Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Dec 09, 2017 10:33 pm
by elix
Zoals eerder al aangegeven wordt er ook nog gewerkt aan een persinrichting die gemonteerd kan worden op de richtbank.
Daar heb ik me vandaag maar op vastgebeten. ik ben een frame aan het bouwen waar de perscilinder en pomp van mijn reeds
aanwezige pers op uitgewisseld kunnen worden. Het frame is gemaakt met UNP 100 en UNP 120 balken zoals de bestaande pers.
Het biedt straks de mogelijkheid om grotere delen zoals de dorpels en de vloerdelen van de verstevigingsribbels te voorzien.
Het frame is inmiddels bijna klaar.
Ook heeft een vriend vandaag mijn krachtstroominstallatie weer zodanig aangepast dat ik mijn puntlasapparaat weer kan gebruiken
zonder dat de zekering automaat telkens uitschakelt.
De elektriciën had vorig jaar het nodige aan de groepen veranderd omdat er een nieuwe freesmachine bijgeplaatst werd,
met tot gevolg dat ik niet meer kon puntlassen.

Voor veel licht plaatwerk is puntlassen een uitkomst. Dus zal dat ook menigmaal toegepast worden.
het dragend chassiswerk wordt echter Co2 gelast.


snake-preview home made pers

Image

Dit apparaat heeft bij de restauratie van de Fiat X1/9 zijn nut reeds bewezen.
met pneumatische tang en spotpistool voor het lassen van draadeinden etc.


Image

voor dit soort laswerk uitermate geschikt. Bijkomend voordeel,... de verzinkte plaat laat zich prima puntlassen.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Dec 09, 2017 10:45 pm
by hendrik
Dat is echt vakwerk dat doen er je niet veel na.

grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Dec 09, 2017 11:41 pm
by matrafan
Inderdaad zéér mooi werk, met het juiste materiaal kun je inderdaad fijn werk afleveren.

Dit wordt echt een pronkstukje. :D :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 10, 2017 7:55 am
by hendrik
En jos, hoe zit het met jou tweede bagheera is die al klaar?

grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 10, 2017 5:30 pm
by matrafan
hendrik wrote:En jos, hoe zit het met jou tweede bagheera is die al klaar?

grt harry de matra.
Staat jammer genoeg nog altijd op dezelfde plaats.

Bedoeling is wel om er deze winter aan verder te doen maar dat is zo al enkele jaren dus afwachten???

Ik heb nu nog een nieuwe distributieketting binnen voor de rode als die erin zit dan zullen we wel zien.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 10, 2017 5:53 pm
by hendrik
Ha zo ik dacht dat die klaar was succes er mee.

grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Dec 10, 2017 10:11 pm
by murena81
Als het M530 chassis klaar is, hoe ga je het dan behandelen tegen corrosie?
Tegenwoordig kun een oldtimer of een chassis net als bij moderne auto's in een kataforesebad laten dompelen.
Dat lijkt me wel de finishing touch?