Page 43 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jun 01, 2020 9:44 am
by hendrik
Ik heb gisteren ook lekker genoten van mijn matra was mooi weer hé.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jun 27, 2020 7:43 pm
by elix
De laatste weken zat er niet veel beweging in het projekt door grote drukte met dagelijks (over)werk,
en nog een klein verbouwingsprojektje in de tuin. Maar,.... er schijnt licht aan de horizon.
De interieurbekleding is klaar en kan er in gemaakt worden.
En,.... vandaag is de 530 weer iets gestroomlijnder geworden.
De voorruit is er in gelijmd door de specialisten van Glascoating Someren. Een uiterst secuur werkje waar ik zelf toch liever niet aan begin.
De sierlijst om de ruit lijm ik er zelf op. Gezien de niet zo geweldige pasvorm moet dit met beleid in meerdere stappen.

Image


Image


Image

Nog even laten drogen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 01, 2020 10:21 am
by Murenanimal
Henk, op FB vraagt iemand of er nog nieuwe 530 voorruiten te vinden zijn, ofwel van een ander merk auto die passen?
Kan jij daarop antwoorden?
https://www.facebook.com/groups/2069823 ... __tn__=C-R
Groetjes
Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 01, 2020 11:57 am
by elix
Het antwoord is al gegeven in die facebook groep Guido.
VTO pièces. gelaagd glas zelfs.
kosten € 570,00 plus transport

Deze firma bouwt hard aan onderdelenuitbreiding voor de 530.
Zo te zien bijna door z'n voorraad ruiten heen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Jul 01, 2020 10:56 pm
by elix
Lekker aan de gang met het tapijt.
Kofferbak en linkerkant/tunnel is klaar.
het tapijt heb ik aan de onderkant klitteband laten stikken.
Mocht de auto ooit blank komen te staan ( wat met een 530 mogelijk schijnt te zijn )
kan ik het er zo weer uitplukken en aan de waslijn hangen.

Image



Image



Image

dun en zacht antraciet kleurig tapijt. Geen jaguar-velours.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jul 02, 2020 7:03 am
by GODFRIED
Mooi. Gij denkt ook aan alles. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 05, 2020 6:34 pm
by hans
Elix ,man man man wat is ie MOOI aan het worden 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 05, 2020 7:00 pm
by hendrik
Amai wat wordt die Matra mooi prachtig gedaan.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Jul 09, 2020 8:30 am
by elix
:oops: Dank U.

Het interieur is klaar. Nu dan toch maar begonnen aan iets waar ik al een poosje
huizenhoog tegenop gezien heb. namelijk het lijmen van de sierlijst.
Niet dat ik vies ben van een beetje kit aan de vingers, maar het probleem zit 'm in de pasvorm.
Toen de ruit gelijmd was, heb ik de lijst er al eens voorzichtig op gelegd, en deze maar weer vlug
in het magazijn terug gelegd om eens te overdenken hoe we dit weer op gaan lossen.
Inmiddels heb ik een paar uur staan kneden/boetseren met de lijst en het begint nu echt wel ergens op te lijken.
Ook dit komt wel weer goed, maar zal nog wel een paar avonden vergen.
Mocht ik later eens de pech hebben dat de voorruit sneuvelt, zou het best wel eens lastig kunnen zijn
om aan de verzekering uit te leggen dat het lijmen van de ruit 2 uur duurt, en de lijst 8 uur.

Image

interieur is nu helemaal klaar.


Image

De positie en pasvorm bepalen. Er is al een opspan-systeempje in de maak.
Wordt vervolgt.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jul 10, 2020 8:47 pm
by Vedrive
Echt prachtig interieur Henk, dit is gewoon in een mooier dan nieuwe M530 stappen. Ik ben echt onder de indruk hoe je de auto hebt opgebouwd, maar dat had je denk ik al gemerkt.
Nog dank voor je hulp paar week geleden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jul 10, 2020 10:05 pm
by elix
Geen dank Bonne. Hier in Brabant zeggen ze dan,"Ger gedoan"

Na het nodige boetseerwerk met de lijst, vanavond de lijst er op gelijmd.
Als restaureren alleen uit lijsten kitten zou bestaan, dan stond er nu geen blauwe 530 in de werkplaats.
Wat een smerig werk. :-?
Maar ook hier draait alles om voorbereiding. Eerst heb ik een opspan-systeem gemaakt waarmee de lijst gelijkmatig aangedrukt kan worden.
Omdat ik het klusje alleen gemaakt heb, heb ik boven en onder elastieken gemaakt waarmee de klembalkjes op hun plek gezet kunnen worden.
Een spanband aanbrengen en 7 balkjes gelijktijdig op hun plek houden lukt met 2 man evenmin.
Nadat de lijst op z'n plek gelijmd was heb ik deze eerst met tape gefixeerd. Dat werkt prima op de grote lange stukken, maar niet op de warse uiteinden. Dus daarna de balkjes er op met elastiek en dan enkele spanbanden er doorheen.

Het wachten is nu nog tot zondag om te zien of het ook werkelijk gelukt is.

Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Jul 10, 2020 11:51 pm
by JV
Je bent ook werkelijk voor geen enkel gat te vangen.
Formidabel, zoals die auto wordt!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 11, 2020 7:12 am
by GODFRIED
Niet te geloven hoe doe je het toch allemaal. Prachtig om te zien. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 11, 2020 9:33 pm
by pete speed
in welk museum kunnen we hem of haar straks gaan bewonderen, Henk, daar durf je toch niet meer mee te gaan rijden?
zo mooi zijn ze nieuw nog niet geweest!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Jul 11, 2020 9:39 pm
by elix
in welk museum kunnen we hem of haar straks gaan bewonderen,
Misschien mag ie straks wel ergens een beetje onopvallend tussen jouw juweeltjes komen staan. :oops: :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Jul 12, 2020 8:53 pm
by elix
De aanhouder wint. :)

1 hoekje rechtsonder passagierszijde lijm ik opnieuw.
Dat was scheef gaan zitten onder het spanbandengeweld.
t.z.t. de lijst nog heel dunnetjes afkitten zodat er geen water achter blijft staan.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jul 13, 2020 11:13 pm
by pete speed
niks onopvallend, vóóraan komt ie te staan, Henk, zo mooi!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Jul 14, 2020 8:12 am
by hendrik
Ja Henk,dat is een zeer mooie Matra geworden daar kom je geen tweede van meer tegen prachtig.





grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 08, 2020 10:32 am
by elix
't is weer even geleden dat er wat tastbaars gebeurd is aan de 530.
De moeilijke maak-dingen heb ik tot het laatst bewaard, en dat was misschien niet zo slim.
Er moeten nog allerhande dingen gemaakt worden waar diep over nagedacht moet worden hoe dit op te lossen.
Na wat mislukkingen loopt het animo dan even tegen een dipje aan.
Maar,.. na een weekje Ardennen met de nodige Belgische bieren komen de goede ideeën vanzelf weer boven.

Zo'n 4 jaar geleden heb ik alvast wat meters rubber profiel laten maken voor de achterruit dichting.
Dan heb je wel een rol rubber, maar nog geen raamrubber. Nu kun je de hoeken lijmen met contactlijm of kit,
maar origineel is dit gevulcaniseerd. Een oldtimervriend kwam met de oplossing.
Hij heeft een machine waarmee kunststof onderdelen aan elkaar gelast kunnen worden.
Dus waarom niet eens een poging wagen met de rubber.
Ook nu dus weer eerst de nodige mallen maken om alles goed op te spannen.
De rubber wordt op de contactvlakken verhit tot deze smelt, en daarna tegen elkaar gedrukt zodat het rubber samensmelt.
Dat geeft een zeer solide verbinding, die er ook nog eens origineel uit ziet.

Image

Goed gereedschap is het halve werk. ( met dank aan Alfred )

Image


Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Aug 09, 2020 8:39 am
by GODFRIED
Henk, niet tegeloven. Ik dacht dat rubber die gevulkaniseerd is niet meer te smelten was of toch niet meer zou plakken.
Gij zijt niet min. Tot alles in staat!!!!! Uw vrouw moet zeer gelukkig met je zijn. Je hebt voor alles een oplossing. :wink: :lol: :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Aug 09, 2020 1:12 pm
by pete speed
héél goed idee , Henk, ik zit regelmatig ook tegen meters rubber aan te hikken , die dan een ruitrubber moeten worden. moet met een verhit plaatje messing ook kunnen, ik ga dat in elk geval eens testen..
Dank voor de Tipe

ik loop tegen nóg een probleempje aan. Als Ik de rubber in de sponning rijg , dan gaat deze in de hoeken de kortste bocht
nemen en naar buiten staan. hoe vooorkom ik dit?
Vastlijmen mag niet want de voorruit scharniert open?

Iemand een idee??

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Aug 09, 2020 2:04 pm
by elix
Kan het zijn dat de rubber te krap bemeten is om de ruit.
Dus te kort, zodat er te veel spanning op staat.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 22, 2020 4:12 pm
by oetker
Ik denkat naar buiten staan iets met de samenstelling van het oude materiaal na veroudering.
Het is dan opgerekt en lubbert wat om de ruit.
Met de minste kracht daarop komt het naar buiten.
Iets soortgelijks gehad met de bonito achteruit.
Na koken van het rubber en veel vaseline lukte het uiteindelijk wel.
Dat rubber was maar 18 jaar oud.
Misschien zijn er nog andere manieren om het weer wat stijver te maken, maar heb ze niet kunnen vinden

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 22, 2020 11:24 pm
by pete speed
rubber is nieuw , Herman, en ik heb er meer cm ingeduwd dan de oude rubber lang was, hij zit dus ruim in de sponning, maar gaat tóch openstaan. Voordat ik de ruit monteerde heb ik de rubber ingerijgd en met klemmen in de hoeken naar binnen gebogen. Dit heeft 10 maanden zo gezeten en toch gaat ie in de hoeken open staan en dicht dus niet af.
Denk dat ik een nieuwe rubber moet laten maken.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Aug 27, 2020 10:32 pm
by elix
Het blijven lastige dingen die rubbers.
Ik moet nog portierrubbers op maat maken en lijmen.
Deze staan in 2 hoeken in een hoek van 90 graden.

Heeft iemand een tip hoe ik deze perfekt in verstek kan snijden/zagen/knippen ?

Het rubber gedeelte van deze dichting is geen probleem, maar het ijzerwerk wat in het
klemgedeelte zit is dat des te meer.
ik heb al van alles geprobeerd, echter zonder bevredigend resultaat.

Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu Aug 27, 2020 10:49 pm
by pete speed
hallo Henk,
je kunt het ijzer in de hoeken er uit trekken , het zijn u-vormige klemmetjes di je met een zijsnijtangetje er uit kunt trekksn. Daarna de rubber , waar het ijzer gezeten heeft met wat Pu-kit sealen.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Aug 28, 2020 8:18 am
by GODFRIED
Dag Henk,
Heb je het al eens geprobeerd met een dun klein slijpschijfje. Deze snijden als een mes. :wink:
Succes :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 29, 2020 10:01 pm
by elix
@ Godfried,
Met een slijpschijfje heb ik al eens geprobeerd. Dat gaat niet goed omdat het plastic smelt waar de ijzeren klemmetjes in zitten.
Ook het rubber is niet mooi strak daarna.
En niet onbelangrijk,....tel eerst je vingers na, want het is ronduit gevaarlijk omdat je de rubber niet strak op kunt spannen.
Maar zeker wel dank voor je meedenken.

@ Pete,
Deze manier werkt prima.
5 klemmetjes er uit plukken, en je hebt voldoende ruimte om een hoek van 45 graden te maken.

Image

Waar een haakse hoek gemaakt moest worden met een tang de klemmen verwijderd.


Image

Verstekbakje gemaakt op maat van de rubber. Het mes even nat maken, en het voelt als plakjes cake snijden.


Image

De hoeken gelijmd met polymeerkit van Würth®. De glans van de lijmnaad verdwijnt nog als de kit droog is.


De portierrubbers zijn nu zo goed als klaar. Er moeten nog eindstopjes gemaakt worden om de holle rubbers af te dichten
op de uiteinden. Deze giet ik nog uit PU rubber.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 29, 2020 10:32 pm
by oetker
Goed idee de ijzertjes er uit te halen op de koppelhoeken.
Voorkomt moeilijk gedoe met zagen en slijpschijf.
Zal er is mee spelen op de Murena.
Daar heb ik Twingo rubbers zitten die zo ook mooi op de hoeken kunnen aansluiten.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Aug 29, 2020 11:08 pm
by elix
Goed idee de ijzertjes er uit te halen op de koppelhoeken.
Dit heb ik niet zelf bedacht, alle credits voor Peter.

Maar meteen een filmpje toegevoegd met het geluid van de zelf gemaakte dempers.
Op sommige punten in het filmpje wordt zelfs de camera enthousiast. 8)

https://flic.kr/p/2jBnQR3