Page 42 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 12, 2020 1:48 pm
by murena81
Nou Henk, mocht ie echt af zijn straks, dan kun je deze nog in de goede kleur maken :wink:

https://www.marktplaats.nl/a/antiek-en- ... sPage=home

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue May 12, 2020 2:03 pm
by elix
Ik ben niet zo gecharmeerd van elektrische auto's Erik. :cry:

deze is overigens niet overvraagd in deze staat en met doos.
Dat kom je zelden tegen.
Maar voor dat geld ga ik straks liever 2 keer tanken met 530 :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed May 13, 2020 2:47 pm
by Vedrive
Oei Henk, electrische aandrijving en M530 raakt bij mij een klein snaartje.
10 jaar geleden bijna de opbouw van mijn m530 opgestart maar dan met electrische aandrijving.
Ik werkte destijds als kenniswerker op de HAN Automotive om mijn skills op electrische en fuel cell aangedreven voertuigen wat op te krikken. Veel electrisch was er nog niet maar zat er wel aan te komen (alhoewel daar destijds nogal wat om werd gelachen).Veel systeem kennis opgedaan en ook het nodige netwerk opgebouwd. Ik heb daar voor Burton al een elektrisch aangedreven auto opgebouwd en was onder de indruk van prestaties op gebied van comfort en wat ik maar noem lineair respons tussen "gaspedaal" en aandrijving. Met de kennis, kunde en mogelijkheden om aan de juiste materialen te komen plan opgestart dit op de m530 los te laten. Echter in 2011 is de wetgeving voor electrische voertuigen (R100) aangescherpt op gebied van EMC (Electromagnatic compatibility, zeg maar stralings gevoeligheid voor electrische storingen).
Vanuit mijn ervaring in de automotive research wist ik dat de kosten voor EMC testen op een enkele auto dermate duur is (naast de complete ombouw! ) dat dit
t plan is afgekapt. Nu ik met de restauratie bezig ben denk ik nog regelmatig hoe ik e.e.a. het beste in zou kunnen bouwen. Wie weet ga ik nog es een kleine haalbaarheid en engineering studie doen met wat prestatie rekenwerk......Voorlopig komt er een V4 in.
Niet dat ik nou alles elektrisch wil (met m'n buurman bezig een Supra met 800+ pk te optimaliseren) maar ook de eenvoud en robuustheid van een electrische aandrijving past eigenlijk bijzonder goed bij de opbouw van sommige klassiekers. Het is maar wat je er mee wil.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 14, 2020 12:20 pm
by elix
Oldtimers ombouwen naar moderne technieken is voor mij gelijk aan vernielen van industrieel erfgoed.
We kunnen ter bescherming de Nachtwacht in het Rijksmuseum ook overspuiten met 2 komponenten blanke lak.
Maar dat is ook niet de manier.

Oldtimerpassie is voor mij de hang naar vroeger. Toen je nog echt in moest schatten wanneer je ging remmen voor een voorligger.
En met 2 handen schakelen en sturen. Een rit van 500 km was vroeger al een zware klus zonder airco, stuur- en rembekrachtiging.
Dat mag van mij zo blijven. Met het dak er af is dat geen straf. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 14, 2020 3:03 pm
by Vedrive
Qua beleving en behoud van, 1000% mee eens Henk, geen zorgen. Vandaar ook dat mijn schuur vol staat met dat soort spul, boot met 1 cylinder diesel uit jaar 0, engelse motorfietsen, Opel GT ook niet nieuw.
Ik heb gisteren nog op mijn Panter gereden, als ik dat start met shoken, vlotteren, voor ontsteking verstellen, wel-geen gas geven op juiste moment en dan net niet gelanceerd worden door de kick starter, -die klappen-.
Helmpje op en dan die grijns, mijn mondhoeken doen er nog zeer van, echt genieten , het vroeger gevoel druipt er vanaf.
Dus begrijp het niet gerkeerd, wat heel erg meespeelde in mijn overwegingen was:
1. Klasieker mag bij mij niet "vernield" worden, als voorbeeld ik heb alle spullen liggen om GT met Dubbele Webers uit te voeren, maar dan moet ik binnenscherm en deel waar kachel zit zodanig wijzigen dat je niet meer terug kan, gaat niet gebeuren. Met electrische ombouw binnen de 1/3 regeling in Nederland wijzig je de aandrijving ( is motor) . Daarna mag je niks meer veranderen aan basis van chassis/onderstel of carrosserie. Je vernield niks en zou dus technisch simpel terug kunnen.
2 . Ik maak me beetje zorgen hoe lang we met dit soort auto's nog mogen rijden op die paar momenten dat we dat willen.

En ja, dat ik daarnaast zo ontzettend heb genoten van de ritjes met de elektrische Burton met dak eraf ...kan dat niet veranderen.
Net 530 chassis na 33 jaar onder zeiltje weggehaald dus mijn mondhoeken doen al weer pijn 😀😀.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 14, 2020 10:56 pm
by pete speed
helemaal eens mannen, het gaat om de beleving,
Vandaag de 91 - jarige Chrysler Imperial roadster uit de garage gerold om een flink stuk te gaan toeren.

startprocedure: ampco-kleppensmeersysteem aanzetten. *hoofdstroomschakelaar op aan zetten. * chokeknop uittrekken * benzinekraan open zetten * ontsteking op laat zetten * contactsleutel naar rechts om de electrische benzinepomp wat benzine in de Stewartpomp te laten transporteren voor een snellere start * handgas op 2 zetten * contactsleutel naar links op contact zetten * koppeling intrappen * startpedaal intrappen en dan gebeurt het:
de krukas van de 5 liter 6 cilinder draait twee keer rond en de naaimachine draait boterzacht op 150 toeren.
Even wachten tot de updraft Carter carburateur begint te fluiten, dan de choke dicht en de ontsteking afstellen op de stuurkolom naar voorontsteking * het handgas er af * in de eerste versnelling zetten, * beetje gas geven, en de hele buurt hoort dit dan, want hij begint als een leeuw te brullen* koppeling op laten komen en de twee ton zware roadster gaat met je aan de haal,
stuur en rembekrachtiging is er niet bij en na 150km merk je dat Pete een dagje ouder wordt, want het is hard werken.
De voorontsteking afstellen zodat hij mooi rond loopt en trekt en als hij goed op temperatuur is en je gas blijft geven wijst de mijlenteller tenslotte 95 mijl/uur aan. Hij kan nog iets harder, maar dan moet de voorruit plat gelegd worden.
De beleving om met deze bijna 100 jaar oude machine op pad te gaan is een onvergetelijk feest.
hierbij een plaatje voor de liefhebbers:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 14, 2020 11:25 pm
by JV
Prachtig!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 15, 2020 8:12 am
by elix
Geweldig Pete !

Aangezien Chrysler aandelen heeft gehad in Matra, toch nog een verantwoord verhaal op een Matra forum. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 15, 2020 10:07 am
by benny
Dat waren nog eens machines.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 15, 2020 12:01 pm
by Vedrive
Schitterend Pete, en dan die startprocedure, prachtig.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 15, 2020 2:29 pm
by oetker
even boodschappen doen was er niet bij.
Voor je de boel op gang het was de dag om.
Je valt er in ieder geval zeker op.
Hoort nog een leren helm met zo'n brilletje bij met van die grote ronde randen.
mooi hóor.😃

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 15, 2020 9:13 pm
by matrafan
Dat waren inderdaad nog eens echte "oldtimers".

Effen de sleutel omdraaien en vertrekken zat er niet in.

Is denk ik ook altijd wel een spannend moment om te vertrekken??

Doet ie het of doet ie het niet???

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 15, 2020 11:07 pm
by hendrik
Jos, een Matra vertrekt altijd hé.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 15, 2020 11:59 pm
by pete speed
hij start áltijd, alléén als je vergeet te tanken.......... is het over, maar wanneer de motor niet start als de krukas 5x rond is gegaan, ben je óf iets vergeten in de startprocedure óf de benzinetank is leeg. Bij de dorst die hij altijd heeft, komt dat nog wel eens voor :lol: :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat May 16, 2020 6:52 am
by GODFRIED
Wat een beest. :wink: Maar mooi.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 21, 2020 10:31 am
by Murenanimal
Sjiek, uitzonderlijk en onbetaalbaar mooi.
Prachtig om zo iets knaps het jouwe te mogen noemen.
Corona-vrije groeten, blijf gezond.
Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Thu May 21, 2020 11:21 pm
by pete speed
003.JPG
003.JPG (10.19 KiB) Viewed 6941 times
Ja Guido, 10 jaren aan gerestaureerd en hiermee begonnen::

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 22, 2020 6:41 am
by Murenanimal
Van lelijke eend, naar sierlijke zwaan.
Ik sta woordeloos van bewondering!
10 jaar van je leven hierin geïnvesteerd, maar het resultaat is een auto alsof deze nieuw is.
Mooi mooi mooi.
Guido

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 22, 2020 8:01 am
by GODFRIED
pete speed wrote: ↑Thu May 21, 2020 11:21 pm 003.JPGJa Guido, 10 jaren aan gerestaureerd en hiermee begonnen::
Wat heb je daar een mooie wagen van gemaakt. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 22, 2020 10:14 am
by benny
Ik maak een diepe buiging uit respect en vooral bewondering voor wat je daar gedaan hebt.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri May 22, 2020 12:31 pm
by matrafan
Dat zijn pas "echte" restauraties, respect voor mensen die zoiets tot een goed einde brengen.

Velen beginnen met goede moed maar geven al snel op.

"Mooi" "Mooi" das het enige wat ik hier nog aan kan toevoegen. :roll: :roll: :roll:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 24, 2020 12:04 pm
by Joop90
Hahah wie weet maak ik nog eens gebruik van dat aanbod!

Verder wel een uitdagend project hoor! Ik blijf het op de voet volgen en ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Keep up the good work!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 24, 2020 12:49 pm
by elix
Hahah wie weet maak ik nog eens gebruik van dat aanbod!
Dag Joop90. Welk aanbod ?

Zoals laatst vermeld moest het stuurhuis nog een keer kritisch bekeken worden.
Er zat speling in naar 1 kant wat meer als veerdruk voelde dan als speling.
Speling kon eigenlijk niet het geval zijn met een nieuw lager en nieuwe bronzen bussen er in.
Mijn vermoeden wat het was klopte helemaal. ik had de kogel van de spoorstang nèt tegen de veer gedraaid
zodat er geen speling meer voelbaar was. Dat was dus fout. De spoorstang kon nog een beetje tegen de veerdruk in ingedrukt worden.
De moer die de spoorstang opsluit moet gewoon vast gezet worden.
De veer die er achter zit zorgt er voor dat het schoteltje waar de stuurstangkogel in valt op spanning tegen de kogel gedrukt blijft.
In Engeland bij een MG-parts firma 2 nieuwe contra-borgmoeren gescoord, en alles weer afgemonteerd.
Al met al een kleine ingreep met heel veel werk er omheen. Het stuurhuis de- en monteren bij een 530 is een ramp.
Vooral de aansluiting van de stuurstang met de spieën op het stuurhuis. tenminste als je dit klusje alleen doet.
Maar het probleem is opgelost, en dat telt.

Image

Deze veer moet bijna helemaal ingedrukt. ik had de kogel er net tegen aan gemonteerd zodat er geen speling
meer aanwezig was. Maar daarom was de stang nog wat in te drukken.


Image

De veer houdt het schoteltje tegen de kogel op spanning.


Image


nieuwe borgmoeren van een MG - B stuurhuis.
Het stuurhuis van deze MG's is inwendig het zelfde als van de M530.
In Engeland zijn daar nog redelijk nieuwe onderdelen voor te vinden.

Verder nog wel kans gezien om het interieur wat verder af te werken. Zoals bekleden van de targabeugel en het voorruitframe.
alvast dempingsvilt passend gemaakt voor de vloer en rolgordels ingebouwd. Het wachten is nu op de autostoffeerder voor het vloertapijt
en de zonneklepjes.

Image

Vilt voor de demping, en plastic folie tegen condens en luchtjes.


Image

Niks meer aan doen, dat zit. ( het zit trouwens voor geen meter op die bank :roll: )
Wat mij betreft mag de stoffeerder bellen dat het tapijt klaar is. Maar waarschijnlijk zal ik dat bellen zelf wel moeten doen. :-?

Image

Je hoort de laatste tijd vaak "stay safe". We doen ons best.
Op de B-stijl rolt de automaat perfect omdat die daar goed in lijn zit met het montagepunt boven.
Diverse optie's geprobeerd zoals op de vloer etc. maar dan rolt ie niet volledig op. En een gesp van de gordel tussen het portier
en de dorpel is bij een kunststof carrosserie wel tricky.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon May 25, 2020 11:39 am
by Vedrive
Ziet er allemaal weer keurig en doordacht uit Henk, complimenten.
Jouw aandacht voor geluid isolatie van alle blik kan ik me inmiddels goed voorstellen nu ik met het "chassis klankbord" bezig ben.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 31, 2020 2:21 pm
by elix
Op een mooie pinksterdag,................samen in de zon. 8)

Image

Geen meeting helaas. Dan zo maar een sfeerplaatje.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 31, 2020 2:42 pm
by hendrik
Dat ziet er mooi uit.




grt harry.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 31, 2020 3:43 pm
by benny
Prachtig, echt prachtig !!!!!

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 31, 2020 8:41 pm
by matrafan
WAUW DAT IS EEN JUWEELTJE.

PRACHTIG :lol: :lol: :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun May 31, 2020 9:54 pm
by pete speed
Man, man Henk, wat is tie mooi geworden, durf je er wel nog mee te rijden?

Jammer dat het feestje morgen niet doorgaat bij jou, maar als de coronacrises achter de rug is, rijd ik toch een keertje naar Someren, want ik wil hem/haar graag een keer in het echt zien.

Énnnnnn, ik moet helaas toegeven dat je gewonnen hebt, mijn Project is welliswaar bijna klaar, maar gaat pas over 3 weken naar de bekleder.

Volgend jaar samen naar ""Steijl Promotion"", dan kom ik met de Murena S. Moeten we eigenlijk ook nog een D Jet , Rancho en Bagheera zien te charteren, kunnen we mooi bij elkaar staan én rijden.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Jun 01, 2020 7:39 am
by GODFRIED
Zeer mooi, nu volop genieten van deze prachtige wagen.:wink: