't is geen wedstrijd Raf, het plezier in restaureren is zeker zo belangrijk als het resultaat.
maar dank voor je compliment.
De hydrauliek van de remmen en koppeling zijn nu ook een feit.
Het heeft me nog wel het hele weekend bezig gehouden.
Eerst met alle aansluitingen nogmaals nalopen. De meeste waren lek.
De flenzen aan de leidingen waren wel oké, maar moesten net als kleppen in de motor op de zitting geslepen worden.
Het was gewoon een kwestie van even de koppelingen licht aandraaien en vervolgens de leiding een paar keer rond draaien.
zo zetten de twee delen zich perfekt op elkaar zonder dat je daarna met geweld de wartels aan hoeft te draaien.
Dus het ontluchten kon weer beginnen. Ik had voor de zekerheid nog een set ontluchtingsnippels bijgekocht waarvan de pasvorm wel beter was.
Maar evengoed met de tip van Muddy ingesmeerd met vaseline. Het rempotje vol, en daar gaat ie dan. Nieuwe rondes,..nieuwe prijzen.!
Het is geen gescheiden remsysteem, dus gewoon ontluchten zonder het pedaal in te trappen. en dan zuigen maar.
Het resultaat was lucht, lucht en nog eens lucht. Veel meer dan dat er in het hele remsysteem past.
Het pedaal bouwde ook helemaal geen druk op. De hoofdremcilinder was nieuw (herfabricage) dus daar kan het niet aan liggen
Na het nodige geklieder toch maar de remcilinder gedemonteerd om te kijken hoe die er aan de binnenkant uit zag.
Daar was helemaal niets aan te zien. maar toch maar eens vergeleken met een revisie-setje dat ik nog had liggen.
De zuiger van de nieuwe cilinder is 3 mm korter, en er zitten geen gaatjes in de zuiger in het gedeelte dat tegen de primaire cup steunt.
Toch maar weer in elkaar gezet, en eens bekeken of de stift die aan het pedaal zat voldoende speling heeft zodat de zuiger helemaal terug kan komen.
Nadat dit alles gecontroleerd en oké bevonden was nogmaals geprobeerd te ontluchten. Echter met het zelfde resultaat als de eerste poging.
In een helder moment ( die waren inmiddels bijna op ) kreeg ik het idee om eens te kijken of het kleine gaatje van 1,5 mm die er voor zorgt dat er altijd remvloeistof voor de zuiger staat niet verstopt zat. Daar kon ik niet doorheen prikken. Na de cilinder weer gedemonteerd te hebben, bleek dit gaatje helemaal niet doorgeboord te zijn. Nu werd me ook duidelijk dat bij het ontluchten met vacuum de remvloeistof gewoon via de achterkant van de primaire cup in het systeem gezogen werd en dat de leiding daarna weer gedeeltelijk leeg was en er dus ook geen druk op te bouwen was.
Het gaatje geboord, en het zaakje er weer vol goede moed op gebouwd. Echter ook nu geen verandering. Daar zullen het ontbreken van de gaatjes in de zuiger dan wel schuld aan zijn.
Daarna een oude cilinder die ik had liggen en al gehoond had voor het geval dat, voorzien van de nieuwe revisie set.
En meteen bingo. Eerst ontlucht met vacuum, en daarna nogmaals met een slang in een flesje en een paar keer pompen op het pedaal.
Resultaat een keiharde remdruk. De koppeling was iets minder problematisch.
De moraal van het verhaal, voortaan niet meer blind varen op nieuwe onderdelen van gerenomeerde leveranciers.
check, check,..dubbel check.
het kleine gaatje was niet diep genoeg geboord.
interieur van de oude gehoonde cilinder. Hier zijn beide gaatjes goed zichtbaar.
links de kortere zuiger uit de nieuwe cilinder deze is 3 mm korter dan origineel.
De groeven zullen dezelfde funktie hebben als de gaatjes bij de originele zuiger.
De nieuwe cilinder is 5 mm minder diep dan de oude originele.
onderste zuiger komt uit de nieuwe cilinder, en heeft geen gaatjes.
Behalve dat het goed voelt een behoorlijk probleem opgelost te hebben, is er nog meer leuks te melden.
De nieuwe ontsteking van 123ignition® kwam afgelopen week ook binnen. Dus daar kan ik mee verder nu.
In de komende dagen kan er koelvloeistof op het blok om daarna een startpoging te wagen.
To be continued