Page 35 of 51

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Oct 11, 2019 11:28 am
by ypres
Een tip : zet zo'n dingen in het vervolg in de betreffende categorie --> bvb rancho :wink: :wink:
zo voorkom je "vervuiling" van zo'n mooi verhaal als deze pracht-restauratie....

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Oct 11, 2019 2:17 pm
by hendrik
En Jos, heeft moeder de vrouw de broek aan hoor ik.




grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Fri Oct 11, 2019 4:14 pm
by elix
sneakpreview :o

vanmiddag alvast een fotootje van de spuiter.
alles in de grondlak en binnenkanten in de kleur.


Image


Daar wordt ik nou vrolijk van. :D

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sat Oct 12, 2019 1:06 pm
by murena81
lijkt me zwak uitgedrukt, zal eerder super vrolijk zijn toch?

En het wordt strak nóg mooier!
Twee jaar geleden had ik ook zo'n moment, heerlijk als alles weer mooi strak in de lak zit.
Zelf ben je weeeeken bezig met voorbereiden en de spuiter maakt het in twee uurtjes af.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 13, 2019 9:51 pm
by elix
Dit zijn de hoogtepunten in een restauratie Erik. 8)

Er wordt gezegd dat mannen niet kunnen multi-tasken.
Hoe zo niet ?.
De olie zit nog niet in de versnellingsbak, of de carrosseriedelen staan al in de grondlak met een kleurtje aan de binnenkant.
Dan ook nog de tijd gevonden om de pasvorm van de scharnierrubbers eens kritisch te bekijken
en daar nieuwe mallen voor te maken. Daarna deze ook nog gegoten in PU rubber.

Image

effe genieten


Image

Dit is meer naar m'n zin


Image

complete set


Image

weer enkele uren huisvlijt

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 13, 2019 10:00 pm
by hendrik
Mooi gedaan prachtig.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 14, 2019 8:19 am
by GODFRIED
Niet min die Henk. Wat een geweldige vent! :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 14, 2019 2:26 pm
by pete speed
gomosamme Henk , dik compliment !
dat ziet er strak uit; je zou in de ontwerpafdeling van een Italiaanse top-autofabriek moeten werken.
Vind de kleur ook steeds mooier ; ben benieuwd als het jasje klaar is .

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 14, 2019 2:29 pm
by pete speed
hendrik wrote: Fri Oct 11, 2019 2:17 pm En Jos, heeft moeder de vrouw de broek aan hoor ik.




grt harry de matra.
Ha ha Harry, waarom zou Jos het beter hebben dan wij?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Oct 14, 2019 3:15 pm
by hendrik
Ik weet niet om dat hij ouder is.



grt harry de matra.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 15, 2019 12:08 am
by Muddy Bandit
elix wrote: Sun Oct 13, 2019 9:51 pm Dit zijn de hoogtepunten in een restauratie Erik. 8)

Er wordt gezegd dat mannen niet kunnen multi-tasken.
Hoe zo niet ?.
De olie zit nog niet in de versnellingsbak, of de carrosseriedelen staan al in de grondlak met een kleurtje aan de binnenkant.
Dan ook nog de tijd gevonden om de pasvorm van de scharnierrubbers eens kritisch te bekijken
en daar nieuwe mallen voor te maken. Daarna deze ook nog gegoten in PU rubber.

Image

effe genieten
Het volgen van deze restauratie is gewoon één groot genieten van het begin af aan: nergens wordt er een compromis gesloten ten koste van de kwaliteit, en het vakmanschap straalt er gewoon van af. 8) 8)
Ik heb zelf al aardig wat leuke en gekke dingen gedaan wat betreft restauratieprojecten, maar dat werk kan niet tippen aan hetgeen wat jij hier presteert.... dit is gewoon beter als origineel.

Ga je al die mallen die je inmiddels gefabriceerd hebt nog verder gebruiken voor kleinschalige reproducties?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Tue Oct 15, 2019 8:32 am
by elix
Ga je al die mallen die je inmiddels gefabriceerd hebt nog verder gebruiken voor kleinschalige reproducties?
Dat begint al langzaam op gang te komen. Met name in Frankrijk is er interesse. 8)
En aangezien de AOW langzaam in zicht begint te komen, hoef ik dan niet naar een tijdsbestedingscursus. :wink:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Oct 16, 2019 8:38 am
by elix
De rubber waar de stuurstang doorheen gaat in het schutbord is waarschijnlijk het meest onbekende onderdeel aan een 530.
Ik heb er nog nooit een gezien. Ook niet in de donors die ik gedemonteerd heb.
Omdat ik een hekel heb aan natte voeten heb ik de rubber dan ook maar zelf gemaakt.
Eerst geprobeerd met een grote doorvoer-tule waar je zelf het gat in moet maken. Maar omdat de stang nogal schuin naar beneden staat
trekt de tule aan één zijde open.
Daarom maar een zondagje knutselen om een gietmal te maken. De moeite is beloond. De rubber past prima.
De uitgang lijkt op de foto veel te ruim, maar inwendig is de uitgang scherp net als een oliekeerring. zo kun je de as stevig afklemmen met minimale wrijving.
Misschien niet origineel, maar wel afdoende.

Weer zo'n lang verhaal over een klein onderdeeltje.

Image


Image

Daar zit ie. De wazige rand er omheen is nog een afdruk van de vorige mislukte knutsel

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 20, 2019 11:03 am
by elix
Gentleman,..... start your engines ! 8)

https://flic.kr/p/2hxmMai

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 20, 2019 11:30 am
by Muddy Bandit
8) 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 20, 2019 2:16 pm
by murena81
Gaaf Henk,
Altijd leuk om zo'n vers blok weer op te starten, spannend ook.

Zelf zou ik ervoor kiezen om het blok zo weinig mogelijk op de bok onbelast te laten lopen.
Als je dit blok goed wilt laten inlopen moet het rijdend in de auto gebeuren.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 20, 2019 4:12 pm
by elix
Het is ook niet de bedoeling om het blok in te laten lopen op de bok.
Maar om er zeker van te zijn dat alles lekvrij en oké is kies ik voor deze manier.
Om aan de motor van een Murena of Bagheera te werken moet je aardig atletisch zijn.
Dat is voor de 530 niet veel anders. Ik geen lid ben van de lokale atletiekvereniging, dus
dan moet je wat anders bedenken. :wink:

Werkelijke afstellingen kunnen op de bok niet gemaakt worden.
Als de motor al goed stationair wil lopen, en ik de ontsteking met de stroboscoop af kan stellen ben ik al een heel end.
De sproeiersetting moet ik ook nog bekijken, Ik weet niet wat er nu in zit omdat dit een nieuwe carburateur is.
Ook de uitlaatdempers moeten nog passend gemaakt worden. Dat is zo ook een stuk prettiger
dan op de brug.

Maar er zit in ieder geval weer leven in. 8)

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 20, 2019 6:08 pm
by oetker
In ieder geval weet je dat die loopt.
Het 530 geluid zit er al aardig in.
Doe je nog een compressietest voor je hem inbouwt?

Groet Herman

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Oct 20, 2019 10:16 pm
by elix
ik heb de compressie gemeten voordat de motor gelopen heeft.
Deze was bij alle 4 cilinders gelijk 8,7 bar.
ik zal later nog eens meten.
De oliedruk gaat naar dik 4 bar. De oliepomp is nieuw.
De sensor heb ik destijds gecheckt met perslucht en een reduceerventiel. Die waardes klopten vrij nauwkeurig.
Voordat de motor is gaan lopen heb ik deze eerst flink rond gestart met de bougies er uit.
Daarna kon je de olie terug horen lopen in het blok.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 10, 2019 5:02 pm
by elix
Nadat de motor even gelopen heeft is de compressie momenteel rondom 7,8.
De eerder gemeten 8,7 zal wel aan de olie gelegen hebben waarmee e.e.a. in elkaar gemonteerd wordt bij de revisie.
De compressie is echter beide keren gemeten met de gasklep dicht en koude motor.

De laatste week ben ik bezig geweest met de voorbereiding van de uitlaatdempers.
ik had 2 dempers gekocht die normaal op een Hyster heftruck zitten.
aangezien een heftruck toch al gauw een 1500 cc motor heeft dacht ik dat dit geen probleem hoeft te zijn
voor 2 cilinders van een 1700 cc V4. Dat is tenslotte maar 850 cc.
Nadat bleek dat de in- en uitlaatpijp niet op 1 lijn zaten, en dus de uitlaatpijpen asymetrisch onder de auto uitkomen.
Heb ik de dempers open gemaakt waarna de inlaatpijp gedraaid kon worden zodat in en uit op 1 lijn zitten zoals de originele Matra dempers.
Echter ik kwam in de dempers geen wollig materiaal tegen. Deze dempers hebben alleen maar verschillende compartimenten waardoor de uitlaatgassen een flinke omweg maken. Een flinke tegendruk is het gevolg. Bij een 2-takt zou dit nog wel wat vermogen op kunnen leveren. Maar bij de Matra gaat dat niet werken. Het geluid was zeker niet slecht, maar ik zal toch een andere oplossing moeten bedenken.
Na heel veel uren prutsen alles maar in de schrootbak gegooid. nieuwe rondes,...nieuwe prijzen.
De dempers moeten rond zijn, ca. 300 x 160 mm, en de in- uitlaat nagenoeg tegenover elkaar. Als er bij iemand een lichtje gaat branden zo van zoiets zit onder een Nissan of Renault of wat dan ook. Dan maak je me blij.

Maar ook nog leuke dingen te melden.
Vandaag stond de spuiter voor de deur met het voorruitframe dat hij afgelakt heeft.
ik moet zeggen,..ik wordt steeds enthousiaster over de kleurkeuze.Hoewel dit op de foto's niet goed over komt.
Op de foto is het een beetje babyblue. Maar het is helder lichtblauw.
Om volgende week niet tot achter m'n oren onder de vette holleruimtewas te geraken als het frame gemoteerd gaat worden, het frame vandaag maar meteen volgeprutteld.


Image


Image


Image


Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 10, 2019 9:32 pm
by oetker
Ik heb ergens ooit gelezen dat Renault 6 eind stukken passen maar dat is van horen zeggen.
Is hiet niets te vinden.

http://www.pmperformance.nl/maatdempers.html
Image

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 10, 2019 10:16 pm
by oetker

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Sun Nov 10, 2019 11:02 pm
by oetker
Als ik zo rondkijk zal het er wel op neer komen dat je bij een uitlaatboer laat maken of iets universeels.
Dat is niet Henks idee vermoed ik maar er is niet veel keuze.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Nov 11, 2019 12:37 pm
by murena81
Ik vind dat blauw echt heel mooi.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Nov 11, 2019 9:21 pm
by oetker

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Nov 11, 2019 10:28 pm
by elix
Dezelfde worden ook aangeboden op Leboncoin Herman.
Ze zijn netjes gemaakt, dat wel.
Vaak worden dit soort bouwsels na verloop van tijd ook weer aangeboden op internet omdat ze te luidruchtig zijn.
ik betwijfel of er veel wol in zit om te dempen.
Als je de dempers op deze manier last lijkt me dat de wol aan de binnenzijde al voor de helft verdwenen is voordat de motor gestart wordt.
De originele dempers zijn romdom gerollast. dan heeft het binnenwerk het niet zo zwaar te verduren.

Someren is niet zo groot, en ik wil straks niet te boek hier in het dorp als die ouwe nozem in die blauwe knetterbak. :o :-? :lol:

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Mon Nov 11, 2019 10:50 pm
by oetker
Ik had ook al gelezen dat de binnenwerken niet zo lang stand houden, enbij open uitlaat krijg je dan best wel wat lawaai.

Rollasen? die kende ik nog niet.

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 13, 2019 12:59 pm
by pete speed
Hallo Henk,
laat de uitlaten en potten voor mijn oldtimers buigen of maken bij een goede man in Deurne; hij heeft mij al vaker tegen zeer acceptabele prijzen geholpen : hij maakt het voor je in RVS of PB-staal, wat je wil, heeft ook veel uitlaatpotten, verlopen, flex-stukken enz enz , alles wat je nodig hebt om een nieuwe goed klinkende uitlaat te maken :

Johan Dielissen 0614366158, Strijpsebaan 2 Deurne.

Wel altijd een afspraak maken want hij is erg druk; moet er binnenkort ook weer heen.

groet vanuit Beesel

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 13, 2019 1:49 pm
by elix
Daar heb ik reeds kontakt mee Peter. Hij gaat dit ook voor me fixen. Echter had hij geen passende dempers liggen.
Hij heeft vooral Amerikaans spul. Dat is ook zijn specialisme.
Ik heb afgesproken om de dempers zelf te zoeken dan maar zodat Johan het er straks onder fabriekt.

ik ben al uren bezig op internet. Maar uitlaathandels moet je niet om de afmetingen van een demper vragen
dan moeten ze opstaan,..of ze moeten de fabrikant bellen omdat ze 'm zelf ook niet op voorraad hebben.
En dat is natuurlijk ook wel erg veel gevraagd. :-?

Weet iemand misschien de afmetingen van de einddemper van een Nissan Micra ?

Re: Restauratie M530 LX

Posted: Wed Nov 13, 2019 9:31 pm
by ALAIN VAN AKEN