Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Weer wat geleerd. Inderdaad verklaarbaar.
Nu kan ik met een gerust hart experimenteren met de mengselschroef :o :D
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vandaag het uitlaatprojekt zo goed als afgerond. Nog een paar kleine cosmetische dingen aan de buitenkant afwerken en dan kan de motor/versnellingsbak eindelijk ingebouwd worden.
Na 3 weken frezen, persen, buigen en lassen ben ik erg content met het geluid. Niet te luidruchtig maar een lekker diep zwaar soundje.
Achteraf ben ik toch blij dat ik voor deze omweg gekozen heb. Het lijkt me dat de 530 origineel zo ook ongeveer geklonken moet hebben toen die uit de fabriek rolde.

Image

Dat werkt erg prettig op de motorbok.

Image

Hier wordt de onderste steun passend gemaakt.
De steun zit op 2 tapeinden vast in de zijkant van de bak, Bij de originele manier zit deze met de bouten vast waarmee ook de deksel aan de onderkant vast zit, en dat geeft vaak lekkage.


En een filmpje mag natuurlijk niet ontbreken.
https://flic.kr/p/2hWaktD
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Het geluid is moeilijk te beoordelen maar een 530 klinkt wel ongeveer zo.
Zit hier een Solex carburateur op?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

d'r zit een nieuwe Solex 32 TDID op

het geluid is op de video inderdaad niet top.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Een nieuwe zou goed moeten zijn zeker als die origineel voor de 530 ismaar deze carbs zitten ook in andere auto's.
Heb je naar de sproeierbezetting gekeken?
Vacuum lek ergens?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Hey Herman, de motor moet straks nog gewoon netjes afgesteld worden. ik heb de ontsteking nog niet eens met de lamp afgesteld.
De sproeiersetting heb ik laatst eens gecheckt. En voor zover ik alles begrijp wat in het werkplaatshandboek staat klopt dit gewoon.
Hij loopt nog niet eens zo slecht stationair nu. Dat komt wel goed straks als er wielen onder de auto zitten.

De Solex 32 TDID zit ook op de Opel GT, en de Audi 80 en waarschijnlijk nog wel meer merken.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Dat is een mooi geluid. Geen radio meer nodig!!! :wink: :lol:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

De voltooiing komt dichterbij
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Misschien toch nog te veel Fiat X1/9 tussen de oren ?
Zo gaat ie niet passen :roll:

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Hmmm, dat maak jij toch gewoon pas dan? :wink:
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Gelukkig is er keuze: of je draait de wagen of je draait de pallet. Hoekmeter op 90
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Ziet er wel allemaal even mooi uit :D :D :D
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Als het zo ver mis zat dan was je wel degelijk aan pauze toe. :lol:
Prachtig wat je daar doet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Toch maar 'n kwartslag gedraaid. :wink:

https://flic.kr/p/2i1VfPE
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Restauratie M530 LX

Post by ypres »

Mooi werk
proficiat
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat wordt een prachtige matra mooi zo.




grt harry de matra.
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

op Leboncoin staat vandaag een "trekhaak" te koop voor een 530
https://www.leboncoin.fr/equipement_aut ... 14639.htm/
groetjes
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Die staat daar al heel lang op Guido.
Dat gaat nooit passen. Deze is zeker niet voor een M530
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

https://www.vroom.be/nl/nieuws/5-sportw ... tent=blok1

Hier een artikel waarin de 530 te weinig vermogen verweten wordt. Maar in die tijd wisten we niet beter.... en het moest ook nog betaalbaar blijven.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De heren journalisten kunnen er maar geen genoeg van krijgen.
Als je geen inspiratie hebt blaas je een artikel van een ander maar weer nieuw leven in.

zie de link die Benny 3 november 2018 plaatste
https://gocar.be/nl/autonieuws/classic- ... ruitgingen

Al had de M530 maar 50 pk, had ik daar nog geen moeite mee.
Hier in Nederland mag het al niet harder meer als 100 km/h op de snelweg
op de buitenwegen is het al bijna overal 60 km/h
en in de kom 30 km/h
Dan is het een zegen als er niet al te veel paardenkrachten onder de kap liggen te trappelen. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Mijn broer reed vroeger met een Ford Capri 1500 en ik met een Ford Escort 1100. Soms mocht ik mijn broer zijn Capri meenemen. Ik vond dit toen een geweldige auto, deze had toen meer als genoeg vermogen. Het was heerlijk rijden.
Maar zoals je aanhaalt wat ben je met veel vermogen, je kunt het toch niet meer gebruiken. Hier is het ook overal 30-50 en 70 en op enkele plaatsen nog 90 km/uur. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja een ford Capri die zag ik ook graag was een mooie auto .



grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Ach, een bom motorvermogen is ook niet alles.
Mijn '71 Jeep Wagoneer is daar dan wel rijkelijk van voorzien (305 pk/380 Nm) en gooit dit er ook al uit tegen de 4000 rpm, maar als je het aanspreekt bereik je alleen maar dat de banden gaan roken en de auto overal naar toe gaat waar je absoluut niet heen wilt.
En dan laten we het maar helemaal niet hebben over de brandstofconsumptie. (bij heel rustig rijden is 1:3,5 nog net haalbaar :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Muddy Bandit wrote: Tue Dec 24, 2019 12:01 pm 1:3,5 nog net haalbaar
Dat reed ik ook zo'n beetje met mijn Chevy Vandura 5.7 op ralenti toerental. :o
De Capri is ook bet leuk maar dat moet dan wel een 2600RS zijn.
Dan heb je tenminste wat power.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het projekt groeit. Langzaam aan begint het serieus op een echte auto te lijken.
En,....er beginnen lege plekken te ontstaan in m'n magazijn.
Morgen naar de bandenboer, en een paar RVS remleidingen die ik te lang besteld had aan laten passen.


Image


Heerlijk zo een paar vrije dagen naar boven liggen staren.


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Mooi beter dan toen ze uit de fabriek kwamen.





grt harry de matra.
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Echt prachtig. 8)

Hoort het trouwens zo dat die spiebanen van de aandrijfas zo ver uit schuiven en niet met een stofhoes beschermd worden, of is dit alleen maar het geval in de vrij hangende stand van de ophanging?
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De spiebanen steken inderdaad zo ver uit omdat alles op z'n laagste punt hangt.
Om dit punt in het dagelijks verkeer te halen moet je met een redelijke snelheid over een verkeersdrempel. :o

Er zit een soort schraapveer van vilt in de kraag van de as die fungeert om het vuil buiten houden.
Voor de rest met regelmaat de vetspuit er flink op, en niet aan 4x4 evenementen deelnemen. :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Ah kijk, interne viltringen....
In de 4x4 wereld lossen we dit vuilprobleem meestal op door er een stuk (brom)fiets binnenband als hoes omheen te plaatsen, roest en vuil in de spiebanen vreet uiteindelijk de assen en kruisstukken op.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

ziet er echt fantastisch uit zo ,chapeau
Post Reply