Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4843
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Zeer mooi gedaan. En Elix, komt er nog geen einde aan het restaureren van de onderdelen ?



grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Er schijnt al wel licht aan de horizon Harry, maar toch zijn er nog behoorlijk wat zaken af te werken voordat ik de slijptol in het chassis zet.
Zoals een motor met versnellingsbak die aan de binnenkant nog eens daglicht moeten gaan zien.
De portieren waarvan de buitenpanelen opnieuw er op gelijmd gaan worden en het ijzerwerk aan de binnenkant er in gelijmd.
Alle portier en ruitrubbers nog op orde maken. De rubber voor de achterruit heb ik al een aantal meters laten maken, maar nu moeten
deze nog afgewerkt worden. De lichtmetalen velgen moeten nog gespoten worden en afgedraaid.
Dan loopt het experiment met de vacuumgevormde paravanplaten nog.
al met al nog een hele poos te gaan, maar tijd is niet belangrijk.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4843
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dan gaat je voorlopig nog niet vervelen hé. Maar het is wel fijn om te doen en je leert nog altijd van alles bij zo een Restauratie succes er mee.
En zet er maar genoeg foto's op het forum hé ik zie dat graag.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dit kom je niet elke dag tegen. Een nieuwe Solex 32TDID.
Laat die nou op deze motor thuishoren.
Op mijn X1/9 had ik eerst ook een gereviseerde carburateur zitten, die ik later vervangen heb
door een nieuwe. En dat liep meteen een stukje beter.
Hij was niet bepaald gratis. Maar als je paarden als hobby hebt moet daar ook elke dag haver in,
en mag je als dank stront scheppen. ( met deze excuses hou ik mijn resto-hobby draaglijk :wink: )


Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4843
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Allee dan heb je weer geluk. Een hobby kost altijd geld hé elix.
Ik denk dat paarden je meer zullen kosten met de tijd.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Ik heb ook niet zo veel geluk met reviseren van carbs.
Slijtage kun je niet goed herstellen.
Mazzeltje dat je nog wat kon vinden.

De meeste paarden eten ook hooi.
Je snapt niet dat een beest dat zoveel hooi eet, zo hard kan zitten :roll:

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vandaag weer een hoofdstuk afgerond, en de velgen opgehaald bij Wheelcare in Zeeland (Uden) http://www.wheelcare.nl
Het resultaat was boven verwachting. René van Wheelcare had bij aanvang niet zo'n hoge verwachtingen
van de kwaliteit van het aluminium. En aangezien de velgen in het verleden al eens zwaar mishandeld waren doordat
ze gepoedercoat waren en daarvoor heel grof gestraald, was het maar de vraag of deze sporen van destructie
nog uit te wissen waren.

hieronder een overzicht van de verrichte werkzaamheden.

zo begon het na een tochtje Bielefeld ( D ) vise versa.
velgen gepoedercoat en in de verkeerde kleurstelling ( tenminste niet origineel )


Image

velgen chemisch laten ontlakken bij C&T Technics in Uden, daar kwam dit zeer grove straalwerk onderuit.

Image

Velgen in m'n straalkast met fijner grit gestraald. Daarna de opliggende delen wat geschuurd.
en vervolgens alles nogmaals geglaspareld.


Image

Daarna met de velgen naar wheelcare geweest om advies in te winnen hoe we de opliggende delen
weer mooi glanzend kunnen krijgen.
Daar werd besloten dat ik de velgen mat zwart ( zijdeglans ) zou spuiten, en wheelcare zou er daarna een
heel dun laagje afdraaien. Ik kreeg nog wel het advies mee om de laklaag zo dun mogelijk te houden
zodat met het afdraaien geen lakschilfers zouden ontstaan op de scherpe randjes.
Zo gezegd, zo gedaan.


Image

vorige week de velgen weggebracht, en vandaag na 1 week weer opgehaald ( ja, ja, die mensen zijn er ook )
Dit eindresultaat had ik niet durven dromen. De velgen zijn afgedraaid met een diamantbeitel dat geeft
naar het schijnt een mooier eindresultaat.


Image

Ook meteen de zelfgemaakte naafkapjes gepast

Image

Weer wat minder ruimte in het magazijn. Die vinden we over 3 jaar wel weer terug

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Weeral knap gedaan Henk, maar zo zijn we het van u gewoon...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Het ziet er inderdaad geweldig strak uit.
Bijna mooier als nieuw.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
User avatar
hendrik
Posts: 4843
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja zeer mooi gedaan kan niet beter.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2146
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Is maar één woord voor:

Prààààààààààààààààààààààchtig
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Echt prachtig werk
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

He Elix,
moet een voorraamrubber voor mijn restauratieproject laten maken omdat het originele profiel niet meer te koop is.
mag ik vragen waar je de achterraamrubber voor de M530 hebt laten maken???
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Tuurlijk mag je dat vragen Pete.

Dat is gemaakt bij Rhimex in Strijen
http://www.rhimex.nl
ik heb daar 20 strekkende meter laten maken, dat is zo ongeveer het minimum.


groetjes Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Geweldig mooi die velgen
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Matramartin
Posts: 164
Joined: Mon Feb 10, 2014 8:30 pm
Location: Veenendaal
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by Matramartin »

Schitterende velgen, ik zou ze er zo onder leggen.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank voor de bemoedigende woorden jongens :wink:

Om er voor te zorgen dat de 530 niet te veel op een verzinkte bloemengieter gaat lijken, wordt een groot deel van de kleine verzinkte onderdelen weer matzwart gespoten. Zo hoort het er tenslotte origineel uit te zien. Maar op deze manier is het wel goed tegen corrosie beschermd.
De koplampbediening is ook weer gereed en compleet.

zo ziet ongeveer alles er uit vóór behandeling


Image

verzinkte delen spuiten. eerst met een laag etsende primer, daarna 2K mat zwart

Image

en klaar !

Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4843
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Zeer mooi dat kan niet beter je maakt er wel werk van hé. Als je moest zeggen dat het nieuwe onderdelen waren dan zou ik je direct geloven echt waar gelijkt nieuw.





grt harry de matra.
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Zoals Harry zegt, niet van nieuw te onderscheiden. Je haalt eer van je werk.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Ik zie nog een toekomstig dilemma komen... durf je er straks nog wel mee te rijden? :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

durf je er straks nog wel mee te rijden? :wink:
Geen probleem,....ik drink me vooraf eerst wat moed in. :o
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

:lol:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Er wordt gezegd dat de crisis nu echt op z'n eind loopt, ..en dat is te merken ook.
De laatste tijd niet veel tijd gehad om serieus iets onder handen te nemen.
Maar,.........het is vakantie. En aangezien ik geen 3 weken op een Turks hotelterras russisch bier hoeft te drinken,
ga ik er weer lekker tegenaan.

Ondertussen zijn alle verzinkte bouten, ringen en steuntjes etc. weer op de goede plaats opgeborgen bij het onderdeel
waar ze bij horen.
De benzinetank lag al geruime tijd op zolder, en nadat ik deze al 10 keer opzij had geschoven heb ik hem na de 11e keer maar meegenomen naar beneden, om er eens serieus werk van te maken.
Ik had al het vermoeden dat het iets meer werk zou worden dan stralen en lakken. En inderdaad de tank bleek zo lek als een mandje
maar dan alleen midden onder. De rest ziet er nog prima uit.
Die gaten ontstaan daar omdat daar een kunststof kap zit die de radiateur afschermt, en onder de tank doorgaat.
Met als gevolg dat daar veel vuil ophoopt dat nooit meer droog wordt.
Het rotte stuk heb ik er uit geslepen, en een verzetrandje er in geknepen. Vervolgens een passtuks gemaakt.
Mijn broer gaat dit er in lassen. Hij heeft jaren beroepsmatig achter de laskap gezeten dus dat zal wel goed komen.

bovenkant wel gevorderde vliegroest, maar niet diep

Image

het beroemde mandje

Image

na het stralen wordt de schade pas echt zichtbaar

Image

de ellende er uit geslepen

Image

de binnenkant valt heel erg mee

Image

passtuk er in gemaakt

Image

morgen breng ik de tank weg om afgelast te worden.
Wordt vervolgt.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4843
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat komt goed met die tank dat zie ik nu al,maar die ziet er inderdaad nog niet zo slecht uit voor zijn leeftijd hé.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Ja valt inderdaad niet tegen zo te zien,
Het mag ook wel eens een keer meevallen.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Zou het zinvol zijn om die tank te laten verzinken? Dan hoef je je nooit meer zorgen te maken. Alleen of dat langs de binnenkant zal lukken ? Misschien eerst de binnenkant stralen voor het dicht lassen?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Deze tanks zijn al verzinkt Urbain. Zowel binnen- als buitenkant.
ik heb de binnenkant met kunst en vliegwerk zo goed mogelijk gestraald met grof grit.
en nog geschudt met nieuw grof straalgrid er in zodat de losse witte aanslag die er in zat er af is.
als het laswerk gereed is ga ik de binnenkant nog coaten om er zeker van te zijn dat ook de lasnaad
waarmee de 2 helften op elkaar zitten goed dicht is.
Origineel is de tank niet gelakt, maar gewoon grauw verzinkt. De buitenkant maak ik daarna strak en spuit ik mat zwart.
misschien niet origineel,..maar wel mooier van aanzien.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

lekker van de hak op de tak. Vandaag de tank weggebracht voor het laswerk,
dus volgende patiënt.

Er lagen 3 stuks zekeringkastjes van het model Scintex 6740 die allemaal wel een facelift konden gebruiken.
Aangezien ik al meerdere keren gezien heb op advertentiesites dat dit model met 4 zekeringen ook op
de Renault Alpine past en ook redelijk gezocht wordt, heb ik ze maar alle 3 gerevitaliseerd. Dan heb ik weer wat voor de (ruil)handel.
d.w.z. het kunststof schoongemaakt, gepareld en met kunststof lak gespoten.
De dekseltjes gelijmd met chloroform, dat smelt het kunststof weer aan elkaar.
De contacten die de zekeringen vasthouden gepareld.
De stekkercontacten en boutjes en messing moertjes en veerringetjes vernieuwd.


Image

De ingrediënten

Image

verzekerd van een goed contact


Image

Van mij mag deze vakantie wel tot kerstmis duren. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7991
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

De dekseltjes gelijmd met chloroform
He, dat kende ik nog niet.
Is dat een kan en klaar produkt en hoe doe je dat?

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Herman,

Aan cloroform had ik ook nog niet gedacht, ik doe het meestal met aceton, aan beide zijden van de breuk aanbrengen en dan goed samendrukken.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
Post Reply