Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Vandaag eentje zien langskomen via Facebook.

Misschien een suggestie voor het kiezen van de kleur, alle kleuren en figuren dus iedereen tevreden.

Zou ergens in Monschau staan volgens ingewijden.

Image
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Werd al geopperd dat het een Herman Brood zou zijn
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Brood zou zich omdraaien in z'n graf als ie dit hoort :o
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Volgens mij was dat de reden dat hij van het Hilton sprong.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Die kleurencombinatie zag je in de jaren 70 wel meer. Ik heb dit wel altijd mooi gevonden. Ik heb nog geen automerk gevonden die dit in hun kleurengamma hebben opgenomen!! :o :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
raf
Posts: 111
Joined: Wed Mar 30, 2005 1:21 pm
Location: lommel

Re: Restauratie M530 LX

Post by raf »

Ik ben daar geweest, vorig jaar nog, verschillende keren aangebeld, geen gehoor.
Staat in Monschau als je van het centrum naar de camping wandelt. het was mijn vrouw die hem zag staan
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Ik ben daar geweest, vorig jaar nog, verschillende keren aangebeld, geen gehoor.
Da's niet zo gek Raf. Waarschijnlijk zit ie nog in de nor voor het vernielen van industrieel erfgoed. :lol:

Deze week weer lekker in de weer met de spatplaten. Dit zijn nog de enige echte serieus geroeste elementen in het project.
De platen heb ik van aluminium gemaakt. Naar mijn idee iets minder corrosie-gevoelig als er een goede primer en lak opgezet wordt.
En het laat zich ook wat prettiger verwerken. De rubber die er rondom op zitten moet ik nog maken. Deze worden wel gelijmd en niet geniet.

Nog even over gedacht of het nou echt nodig was om dit te vervangen

Image

Image

hoe die ribbels er in gemaakt worden weten we ondertussen wel.

Image

Image

Hier komt dus het Franse koloniale tijdperk weer boven.
Ik zie hier toch een beetje een Afrikaanse olifant in.
:o

Image
Last edited by elix on Thu Nov 15, 2018 12:21 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Hier komt dus het Franse koloniale tijdperk weer boven.
Ik zie hier toch een beetje een Afrikaanse olifant in. :o
Afrikaanse olifanten zijn volgens mij zwart en hebben een slurf :lol:
Ik heb die spatplaten op de Murena van stevige dak bitumen gemaakt.
Dat zit ook al jaren.
Alu is natuurlijk fraaier.
Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Wat ziet dat er allemaal zeer mooi uit. Prachtige foto van het nieuwe chassis.
Nu nog een foto van je nieuw chassis naast dat oud wat buiten stond, dan de vraag! "wie ziet het verschil?" :lol: l!!

Raf, De eigenaar heeft daar waarschijnlijk goede herinneringen aan uit zijn jeugd en zal de M530 niet willen wegdoen anders stond die daar niet meer! :o
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Mooie olifant :wink:
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

We laten de olifantenoren even voor wat het is. De rubbers liggen klaar. De platen zijn gespoten.
Even wat geëxperimenteerd welke lijm te gebruiken om de SBR rubber mee te lijmen. Dat is de Max Repair Extreme van Bison geworden.
Na een dag drogen trek je de rubber kapot als je deze wil verwijderen.

Black Friday

Image

Rubbers plotten. Origineel zijn het allemaal losse stroken die in de hoeken kris-kras over elkaar liggen en daardoor slecht afdichten.

zelfs dun rubber snijdt onze ouwe trouwe "Herrie Plotter"

Image

setje spatplaatrubbers

Image


Vandaag was het nog mooi droog weer,
dus tijd om buiten een mobiele straalcabine te bouwen. Dat scheelt me een paar uur afstoffen en vegen in de werkplaats.
Als laatste roestkrab-project was het voorruitframe aan de beurt. Gisteravond met de cleanschijf zo veel mogelijk lak en kit verwijderd
zodat het stralen wat gemakkelijker ging.
Wat er onder de troep vandaan kwam is een verrassend mooi frame.
Daarmee kan ik a.s. week weer mee aan de slag om verder alles passend te maken. Het wordt langzamerhand tijd om alles er eens op te bouwen.

Matra Open Air

Image

Het is niet wat het lijkt

Image

Het mag ook wel eens mee zitten

Image

ik heb ze wel eens anders gezien

Image

Voorlopig geconserveerd in de zinkspray

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Dat lijkt me heel bijzonder zo een ruitframe te hebben van een plek waar de meeste Matra's gewoon helemaal uit elkaar vallen.
Als er iets roestgevoelig is dan is het wel daar.
Het mag inderdaad wel eens meezitten, je hebt al genoeg moeten bijmaken.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Dat valt precies enorm goed mee, je ziet een M530 roest onbestaand :lol:
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Deze foto had ik nog even bewaard voor dit bijzondere moment. 8)

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

:D Toch roest :D
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dit hoopje roest kwam van de spatplaten.
Maar om niet al te voorbarig te zijn omdat het voorruitframe nog gestraald moest worden had ik deze foto nog niet gepubliceerd.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Je houdt het soms niet voor mogelijk.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Die roest niet weggooien!! In een potje bewaren. Je gaat het ooit vergeten zijn dat er roest was aan je M 530 en dan die kun die nog eens bekijken. :lol:

Prachtig werk. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja zeker niet weggooien die roest word nog geld waart .





grt harry de matra.
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Ha die Henk, ziet er allemaal weer fantastisch uit, wordt mooier en beter dan nieuw, nog bedankt voor de Bison -tip. Kun je me eventueel laten weten welke primer je gebruikt?
hoor graag
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Er is geen primer gebruikt Pete, wel vooraf even ontvet met chloroform.
De rubber reageert zeer heftig op chloroform, dus niet al te nat maken.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Nu we ons iets minder druk kunnen maken om de roestmaterie, komt er nog een andere Matra eigenschap de hoek om.
Dat wordt voorlopig elke dag extra lang douchen.Heerlijk spul die glasvezel.
Alle polyester delen gaan uit mekaar. Is het er niet uit gerot,...dan valt het er uit zichzelf wel uit.
Het begin is gemaakt. Eerst wordt al het ijzerwerk in de stukken vervangen zodat er weer gemonteerd/gepast kan worden.
Dat doe ik zelf, en als daarna alles op het chassis past dan krijg ik vakkundige hulp van JP-Repair uit Helenaveen die gespecialiseerd is in reparatie van
boten en jetski's etc. om de scheuren en schades te repareren.

Onderstaande beelden zal voor menig Matramens niet vreemd zijn.

Image


Image


Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Onvoorstelbaar hoe weinig goeds je tegen komt aan deze wagens.Je laat niets aan het toeval over met de hulp van die specialisten in het polyester. Ja, daar heb ik ook fouten gemaakt. Ik zou het nu ook anders doen.
Succes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

begin gemaakt met een reparatie aan de kofferdeksel voorkant.
Ook hier ben ik weer van 3 kleppen 1 goede aan het proberen te maken.
Op deze plek zijn ze allemaal gebroken.


Zo kan het natuurlijk ook. Dit blijft minstens 1 week zitten.
De dikke popnagels verzwakken de kunststof meer dan dat ze het spul bij elkaar houden
Deze klep is het niet geworden overigens.


Image

En zo zijn er nog veel punten af te werken. Hopelijk houdt dit langer stand

Image

Geef mij toch maar een lasapparaat. :evil:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Brrr... ik krijg alweer spontaan overal jeuk als ik aan al het polyester herstelwerk van m'n Rancho GR terug denk.

Mocht je trouwens nog schroef- of boorgaten in het polyester moeten dichten dan is dit prima spul daarvoor:

Image

Eenmaal uitgehard is het weer perfect te bewerken, en na voorboren pakken de schroeven (of popnagels) er ook goed in.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Stuclijstjes houden muren bij elkaar dus dat zal best wel goed gaan daar.
Die roesten ook niet zo gauw :roll:
Glasvezelstof krijg je echt wel jeuk van, dat gaat er met douchen ook nog is slecht af.
Een mens moet wat lijden om een Matra te mogen rijden. (dat rijmt ook nog).
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het polyesterwerk begint aardig te wennen. Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel leuk begin te vinden.
Alles draait om een goede voorbereiding/planning zodat je geen materiaal weg hoeft te gooien en zo veel
mogelijk uit het zelfde mengsel kunt maken.
Alle polyesterdelen heb ik aan de binnenkant eerst gestraald zodat alles tussen de vezels goed schoon is.
Zo als het er nu uit ziet ga ik toch alle scheuren etc zelf repareren. ( dan hou ik nog krediet voor andere zaken bij JP-Repair :wink: )

@ Patrick. Deze Veidec® lijm is ook erg sterk. Dit is een industriële lijm, ben ik in de winkelschappen ook nog niet tegengekomen.
Daar kan je ook gekke dingen mee doen zoals schroefdraad in tappen etc.
Deze gebruik ik om kleine geboorde gaatjes te dichten.


Image

Deze LP Plast wordt gebruikt om het ijzerwerk in het polyester te lijmen.

Image

De bevestigingsrand positioneren met een malletje zodat deze evenwijdig met de rand loopt

Image

Rand er in gelijmd met LP Plast.
De LP Plast heb ik vermengd met glasvezelsnippers. Dat maakt het extra taai.


Image

Rand voor extra stevigheid nogmaals afgewerkt met polyester en matjes.

Image

Dit soort beschadigingen moeten er nog veel gerepareerd worden.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Polyesther werk is best leuk.
Je kunt de mooiste dingen maken uit een vloeistof en een glasvezel mat.

Zelf heb ik heel wat polyesther reparaties gedaan en ook compleet nieuwe stukken gemaakt.
Planning is idd heel belangrijk.
Gebruik je ook ontluchtings rollers, deze zijn echt zeer nuttig.
Het stuk wat je maakt of repareerd wordt een stuk sterker als je alle luchtbellen eruit gedrukt hebt.
Het eindresultaat wordt ook gladder
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Zo te zien gaat al het polyesterwerk je ook perfect af zonder hulp 8) , volgens mij heb je totaal het verkeerde beroep gekozen.
Veel succes met de verdere werkzaamheden. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Je bent iemand die alles perfect doet dat is duidelijk. Een perfectionist!! Petje af, daar zou ik ook iets van mogen overnemen.Ik ben ongeduldig als ik iets aan het maken ben. Ik denk altijd maar dat het af moet.Zeer slechte eigenschap van mij. :o
Prachtig om te zien wat je doet. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply