Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Dat komt weer helemaal goed dus, kost alleen weer ff tijd.

Wat een vreemde schroeven trouwens.
Komen die uit de vliegtuig industrie?
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

deze boutkop is origineel voor de Matra 530.
Daar is origineel de hele carrosserie mee afgemonteerd. Maar dan zijn het bouten met een bolle kop
en een kunststof ring er onder. Je had daar een speciale schroevendraaier voor nodig heb ik wel eens begrepen
Geen probleem om deze nieuw in elkaar te schroeven. Maar na 20 jaar zul je moeten boren of slijpen.

Maar,.... dat is met een kruiskop boutje na 20 jaar niet veel anders.
Daarom gaat er bij elke bout die ik gebruik een flinke klodder vet mee het draadgat in.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

zo zitten in de motorruimte van mijn project hoofdzakelijk zwart gepassifeerde bolkoppen met gleuf, ook steeds moeilijker te vinden, net zoals gleufhoutschroeven, kartelmoeren, en holle slotbouten.
De keurmeesters op een concours d' élegance letten daar wel op en dit bepaalt mede de uitslag én uiteindelijk dus ook de waarde van de auto.
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

én uiteindelijk dus ook de waarde van de auto.
De waarde zullen we maar niet al te veel over na denken Pete. Als we de gemaakte uren in ogenschouw nemen wordt dat gegarandeerd een teleurstelling. Het gaat om de emotie, en die nemen ze me niet af.

De ophokplicht heeft ook zo z'n voordeel. Momenteel geen paasprotocollen of ander jaarlijks terug kerende evenementen.
Dus volop tijd om te bouwen. Er begint al aardig schot in te komen. Niet dat het volgende week al rijdt maar de stapel onderdelen in m'n magazijn begint te slinken. Als alles volgens plan verloopt gaat ie eind april naar de stoffeerder voor de vloerbedekking en de hemel (targabeugel).
De portieren zijn inmiddels helemaal klaar. En als de stoffeerder klaar is, kan het glas er in.

Image

ik moest nog vlug even aan de handrem trekken. Ze wil naar buiten. De verveling begint toe te slaan. :o

Image

Er stond nog een vol blik anti-steenslag op de plank, die heb ik maar leeg gespoten in de 2 portieren om dienst te doen als anti dreun.
De normale anti dreun platen hechten niet goed op het ruwe kunststof.
Baat het niet dan schaadt het niet.


Image

Nieuwe plastic over de gaten tegen vocht, vuil en tocht.

Image

Nieuwe snorren er in aan binnen- en buitenkant van het glas.

Image


Image

Het bovenste deel van de kunstleer bekleding heb ik met nieuw kunstleer gemaakt.
Het onderste deel met de structuur komt van panelen van donorauto's. Het kunstleer is met groene zeep, borstel en warm water schoon
gemaakt en ziet er weer prima uit.
Alle delen zijn voorzien van nieuw hardboard en schuimrubber en de raamslinger opnieuw verchroomd. Al met al zijn voor dit eindresultaat 6 portieren nodig geweest.
En nog een aandeel van Alain, die gezorgd heeft voor nieuw rubber onder de driehoekruitjes.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Henk, even over de slotgaten ;
staat ie opgehokt of op zijn wielen; en staat ie op een vlakke vloer?
het is een een open auto en die torderen altijd wat
ben er ook wel eens tegenaan gelopen en toen bleek dat ie bij de montage niet zuiver recht stond.; heb toen de zaak uitgelierd met een doorzichtige tuinsblang en het probleem was opgelost.
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Pete, het slotvanger probleem aan de linker kant zit helemaal zeker in de passing van de plaat met draadgaten in de stijl en de slotvanger.
Deze 3 montagepunten corresponderen niet met elkaar. Dit probleem pas ik nog aan door één draadgat dicht te lassen en opnieuw van schroefdraad te voorzien.
Het fenomeen van een open auto ken ik van de Fiat X1/9. Die is ook voor een groot deel herbouwt in een spit.
De carrosseriedelen van de Matra zijn afgehangen met de auto staand op de wielpunten.
Toen de auto naar de spuiter is geweest stond deze normaal op de wielen met correcte sponningen.

ik weet niet of het de rij-eigenschappen nadelig beïnvloed, maar dit chassis is waarschijnlijk iets stijver als dat men van de 530 gewend is.
Moet er wel bij vermeld worden dat de meeste 530's steeds soepeler worden na verloop van tijd. Sommige zelfs zo soepel dat de achteras aan de handremkabels meegesleurd wordt. :o :lol:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

:wink: :wink: :lol:
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vandaag heb ik een klus aangepakt waar ik al een poosje tegen aan liep te hikken.
Het bekleden van het motordeksel.
Ik kom eigenlijk op internet alleen maar foto's tegen van restauraties waarbij er stiknaden op de hoeken zitten.
Een bezoek aan het autobekledingsbedrijf die mijn stoelen gedaan hebben bracht geen uitkomst. Die begonnen ook al meteen over naden op de hoeken. Aangezien het bij Matra 50 jaar geleden al lukte om dit naadloos te maken, had ik het idee dat dit te doen moet zijn met de hedendaagse materialen.
Op internet dashboard kunstleer en lijm gekocht, en zelf maar geprobeerd.
Dit kunstleer is heel elastisch. Na een paar uur stoeien is dit het resultaat, waar ik helemaal happy mee ben.

Image


Het blanko deksel.


Image


Eerst een laag schuimrubber boven op. Dan het kunstleer, daarna wat plaatmateriaal in de vorm van het deksel.
Vervolgens alles gefixeerd met 120 kg. ijzer zodat je af en toe een beetje kracht kunt zetten
.


Image

ik heb m'n zin. Geen naden op de hoeken.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
servais57
Posts: 5
Joined: Thu Jul 04, 2019 8:52 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by servais57 »

Pas d'autres photos entre la première photo et la seconde ?
Je ne suis pas sûr d'avoir compris comment tu as procédé.

Mais le résultat est super.
Mais ce sera de couleur blanche ?
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat is super mooi gedaan.




grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

merci Harry,

Voor Servais57 even een beknopte uitleg in mijn beste Google-Frans.

sur la première couche de caoutchouc mousse.
Il y a un grand tissu en similicuir surdimensionné dessus.
puis tout est fixé avec des plaques et des poids pour que le cuir ne bouge pas, mais puisse encore tirer fermement.
Le cuir est destiné aux tableaux de bord et est très extensible. Aucun pistolet à air chaud n'est utilisé.
Un gros morceau de cuir donne plus d'élasticité qu'un morceau court.
De cette façon, vous pouvez éviter les plis.
Collez tous les coins en premier. Resserrez ensuite les lignes droites avec la force nécessaire et collez-les.
Enfin, collez tout soigneusement autour du bord.
Et pour le reste, prenez votre temps. En tant qu'artisan non formé, j'y ai passé environ 3 heures.
Sur les photos, la couleur apparaît blanche. Le gris a été utilisé qui se rapproche étroitement de la couleur d'origine.



op de bovenkant 1 laag schuimrubber.
Daar komt een grote oversized imitatieleer lap over heen.
dan alles gefixeerd met platen en gewichten gewichten zodat het leer niet verschuift, maar er toch stevig aan kunt trekken.
Het leer is voor dashboards, en is heel rekbaar. Er is geen föhn gebruikt.
Een groot stuk leer geeft meer rek dan een kort stuk.
Zo kunje plooien vermijden.
Eerst alle hoeken vastlijmen. Daarna ook weer met de nodige kracht de rechte stukken strak trekken en vastlijmen.
Als laatste alles netjes om de rand naar binnen lijmen.
En voor de rest neem de tijd. Als ongeoefend stofferder ben ik er ca. 3 uur mee bezig geweest.
Op de foto's lijkt de kleur wit. Er is grijs gebruikt dat de originele kleur dicht benaderd.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Henk super gedaan, niet evident om zoiets naadloos te krijgen
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Dat is een sterk staaltje van kunnen. Kunstleder uitrekken dat kan ik nog begrijpen maar doen krimpen op de hoeken vind ik zeer straf.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

is niet gekrompen Benny, maar het is een kwestie van rekken.
Daarom is het belangrijk dat je een hele ruime lap hebt die ver op kan rekken.
Aan een kort randje gaan trekken werkt niet
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by jo »

Bestaat inderdaad kunstleer met veel rek, verkopen ze vooral voor dashborden te bekleden.

Dat ze het vroeger konden maken ligt ook aan de technieken, met stoom en dan vacuum in een vorm trekken.
Ik heb de Autoneum-fabriek in het Franse Dieppe mee leeggehaald en naar Genk verhuisd.
Kan me best voorstellen dat ze destijds voor Matra werkte, voor Alpine ben ik haast zeker, dat fabriek staat ook in Dieppe.
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Maar als je van het bovenvlak je kunstleer overplooit naar de zijvlakken heb je toch op de hoeken flappen kunstleer te veel?
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

niet als je lap kunstleer veel groter is dan het te beplakken object.
Je trekt met beide handen op de hoek naar buiten. dan spant het zich om de hoek.
daarna trek je de rechte tussenstukken naar buiten.
Als je op de foto kijkt zie je onder de kap de mishandelde rand kunstleer nog zitten.
Dit werk je later in stukjes netjes de hoek om.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Je hebt het volle respect van mij. Je bent een kunstenaar.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9841
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Zo een vakman kom je maar zelden tegen. Prachtig. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

:oops: :oops:

Er is een gezegde,.."Als Mozes niet naar de berg komt,..Komt de berg wel naar Mozes".
En dat is momenteel van toepassing op m'n projekt.
De Matra zou a.s. week naar de stoffeerder gaan voor de vloerbedekking en wat laatste kleine dingen.
Maar nu is gebleken dat stoffeerder Jan ernstig ziek is, en dat hij de (begrijpelijk) de handdoek in de ring heeft gegooid.
Erg vervelend voor de goede man, eens te meer omdat zijn echtgenote ook hulpbehoevend is.
Dit wens je niemand toe.

een andere oplossing is reeds gevonden voor de bekleding.
Maar daarvoor moet de Matra enkele dorpen verderop gebracht worden.
In de eerder geplande optie was het hier 2 straten verder.
Nu wordt dat wel even anders en erg omslachtig, en de Matra is dan waarschijnlijk
een week of 2 op vakantie.
Dan maar 2 avonden passen, meten, frezen, buigen en poppen. en zie daar een module om de bekleding passende te maken
zonder dat de stoffeerder hoeft te bukken.
Ondertussen kan ik gewoon verder aan mijn voiture.


Image

Er zijn nog veel digitale bestanden aanwezig, dus dat komt nu ook goed van pas.
Enkele kleine aanpassingen aan de eerder gemaakte chassisdelen en de pasvorm is perfekt.



Image

De kofferbak wordt ook niet vergeten.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

:lol: ... je bent ook voor geen enkel gat te vangen.
Gezien het tempo krijg ik inmiddels het sterke vermoeden dat je dit prachtige project nog graag voor de bouwvak afgerond wilt hebben? 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

als je je verveelt, Henk, dan kun je in mijn schuurtje terecht: daar liggen nog wel wat klusjes te wachten op een échte duizendpotige vakman.....
ben gietmalletjes van metaal en klei aan het maken voor een paar verdwenen onderdelen.
Heb nog geen printer, anders zou ik ze kunnen printen, maar kleien is ook leuk ; doet me aan mijn jeugd denken.

koffie en broodjes zijn natuurlijk gratis.
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Wanneer starten we de CAO onderhandelingen Pete :D
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

als je je verveelt, Henk, dan kun je in mijn schuurtje terecht
Vervelen is er hier niet bij Peter,
Toen laatst de motor een keer liep kwam ik tot de ontdekking dat er een remschijf achter nogal hobbelde.
Nadat ik met de meetklok eens rond ben geweest bleek al snel dat de aangepaste Renault schijven geen succes is.
Alle schijven zijn ovaal. De een wat meer als de ander, maar mijn inziens niet acceptabel.
Dus maar weer eens diep ademhalen,...een keer slikken en nieuwe besteld van het merk Xtrem Motorsport uit Frankrijk.
Weer een probleem getackeld.

Image

exact als de originele Matra schijven.

Image


Het stuurhuis moet ik ook nog een keer open maken. Hier heb ik wellicht een afstelling niet goed gedaan.
Beide voorwielen zijn aan de voorkant ca. 15 mm in te drukken.
Het voelt als veerdruk, en is ook alleen aanwezig bij indrukken. Ik heb al een idee wat het is.
Maar eerst heb ik een paar contra borgmoeren besteld in Engeland zodat het straks weer verantwoord in elkaar gebouwd kan worden

Voor de rest niks te klagen. Alles loopt lekker. Heel veel kleine dingen afwerken nu.

Image

Dit is de herriebak. Die moet straks een bak herrie tegenhouden.

Image

Image

Nieuwe schoentjes passen.


Image

Dit ziet de buurman als die uit het raam kijkt.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dit ziet de buurman als die uit het raam kijkt.
En dit zie ik, als 's morgens de werkplaatsdeur omhoog gaat. 8)

https://flic.kr/p/2iYbLxc
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

machtig mooie prestatie, Henk, respect!

Val niet in heh gat dat langzaam aan het ontstaan is, gaat gepaard met ontwenningsverschijnselen, trillen en huilbuien, maarrrrrr het gaat weer over als je een nieuw project vind, bij mij althans............
Kom graag kijken als de coronastorm wat geluwd is.
The Pete
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat is een mooie Matra geworden 1 uit de duizend.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Ik ben jaloers. Ik ben in blijde verwachting dat dat ooit hier ook zo zal zijn.
User avatar
hendrik
Posts: 4851
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Je moet je best doen hé Benny dan wordt jou matra ook mooi.




grt harry de matra.
benny
Posts: 3834
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny »

Weet ik. Maandag gaat hier alles weer open en kan ik noodzakelijke zaken kopen om verder te kunnen doen.
Post Reply