Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Weeral prachtig gedaan. Waar een wil is, is een weg....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Aceton werkt inderdaad vaak ook goed met deze kunststoffen.
Dit soort dingen zijn vaak gemaakt van ABS of polystyreen. Dat lost op in aceton en chloroform.
als je een scheurtje in de kunststof hebt dat nog redelijk aansluit op elkaar laat je er gewoon een druppel
chloroform op vallen. Het werkt zich als kruipolie in de scheur en smelt het kunststof weer samen.
ik gebruik chloroform beroepsmatig om acrylaat ( PMMA )mee te verlijmen. Het werkt alleen als de te lijmen delen een perfekte
passing hebben. Dus na machinale bewerking. Nog een goede eigenschap is dat het glashelder blijft op de gelijmde vlakken.


Voor de alchemisten onder ons zie de foto. in James Bond films doen ze ook nog allerhande criminele dingen met chloroform. :o
Maar hier op het Matra forum zitten alleen maar aardige mensen. :lol:
Het is ook niet meer bij elke drogisterij te koop. Dus zul je het internet op moeten.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Inderdaad wel op internet te vinden.
In Nederland doen ze al moeilijk als je een busje Tri wil kopen.

Zelfde formule. CHCI3
http://www.ebay.co.uk/itm/1Liter-PREMIU ... SwnTJW~y5w

Vermoedelijk niet geschikt voor de achterlichten?
Dat is harder plastic.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Waarschijnlijk juist wel Herman. Ik heb als test geprobeerd een barst dicht te lijmen van een oud richtingaanwijzerglas. De hechting was goed, maar de barst bleef toch nog zichtbaar
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

elix wrote: als het laswerk gereed is ga ik de binnenkant nog coaten om er zeker van te zijn dat ook de lasnaad
waarmee de 2 helften op elkaar zitten goed dicht is.
Wellicht al bekend maar ik zeg het liever te vaak: let er even op dat je een ethanolbestendige coating gaat gebruiken, lang niet alle verkrijgbare tanksealers voldoen hier aan. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank voor je tip Muddy, Daar heb ik niet bij stil gestaan.
Heb je een bepaald merk waarvan je weet dat het goed spul is ?

bij voorbaat dank voor de tip

groetjes Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar over POR-15 hoor ik goede verhalen wat betreft ethanolbestendigheid.
Zelf hanteer ik het principe "wat er niet in zit kan ook geen problemen veroorzaken", de kwetsbare delen zoals felsnaden van een metalen tank vloei ik liever dicht met de soldeerbrander. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De werkwijze in de tankreparatie is toch nog enigszins aangepast.
Een vriend kwam met het idee dat hij de plaat er in zou lassen met koper.
En aangezien mijn broer al aangegeven had dat het kritisch zou worden om de plaat er met TIG in te lassen
i.v.m. de resterende plaatdikte leek me dat de beste keus.
Bij terugkomst van de tank bleek e.e.a. keurig Co2 gelast te zijn, met als groot voordeel dat het plaatwerk niet te veel vervormd was.
Om er zeker van te zijn of alles dicht was heb ik een aansluiting voor de luchtslang gefabriceerd om de tank af te persen.
daaruit bleek dat er nog enkele kleine gaatjes in de las zaten.
De las heb ik dicht gevloeid met soldeertin.
Ook de waarschuwing van Muddy m.b.t. inwerking van ethanol op de coating in de tank heb ik ter harte genomen.
Ik kan op internet geen coating vinden die een hoger ethanol gehalte dan 10% garandeert.
Om eerlijk te zijn, heb ik liever geen coating in m'n tank. En inderdaad,....wat er niet in zit, gaat ook niet los zitten.
Dus heb ik de lasnaad van de 2 helften ook dicht gevloeid met tin.
Meteen nog enkele plekjes waar wat dieper ingestraald was met tin wat opgevuld.

Daarna het waterpartijtje in de tuin bevorderd tot controle-bak waarin de tank ondergedompeld kon worden.
De tank is helemaal dicht, en coating ga ik er dan ook niet in doen omdat de binnenkant er nog prima uit ziet.

Rest nu nog het e.e.a. wat strak te maken en te spuiten.

afpers aansluiting


Image

laswerk vertind

Image

de naad van de 2 helften vóór bewerking

Image

de naad dicht gevloeid

Image

na de vaatwasser eerder in dit topic, is nu de waterpartij aan de beurt

Image

dicht en klaar om strak te maken en te spuiten

Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Je hebt goed je best gedaan met die tank maar gaat dat wel houden met tin je had dat beter met koper gelast dan ben je er zeker van dat het houd hé.





grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De plaat is ook gelast Harry, maar om alles 100% dicht te maken heb ik het nog vertind. De felsnaad was niet lek, maar ook deze voor de zekerheid vertind.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ha zo hopelijk blijft het dicht hé.





grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

binnenkort zijn de portieren aan de beurt. Daarom ondertussen al wat mechanische zaken onder handen genomen.
het ijzerwerk aan de binnenkant is inmiddels verzinkt en zwart gespoten.
De rails onder aan de ruiten gelijmd met kit. Origineel zit de ruit met een rubber lapje in de rail geschoven,
maar daar blijft al het water in staan met roest tot gevolg.
De rails die er nu in zitten zijn gestraald, verzinkt en zwart gespoten dus dat kan er voorlopig wel even tegen.
De raammechanieken gereinigd, gespoten en gesmeerd. Dat draait ook weer prima.

rail aan de ruit gelijmd met kit

Image

hefmechaniek gedemonteerd

Image

alles weer clean

Image

alles weer in de lak en het vet

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Het zijn bijna nieuwe onderdelen mooi.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Nog niet elektrisch gelukkig.
Bij de Murena is dit een steeds wederkerend probleem van afbrekend plastic en motoren die het moeilijk hebben.
Het ziet er allemaal nog goed uit ondanks dat dit soort onderdelen vaak water gezien hebben.
Zouden de ramen wel houden met kit?
Normaal is het een klemvaste verbinding met een omgevouwen rubber volgens mij.
Dat gaat er zwaar in maar kan bij kracht ook nog enigzins bewegen.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Met deze kit worden reclameborden van 50 kg. probleemloos aan de muur gehangen.
na uitharding lijkt het bijna rubber. Groot voordeel is dat de gehele rail opgevuld is en waterdicht.
Het gaat gemakkelijker om de originele manier met de rubber flap uit elkaar te halen dan deze gelijmde versie.


Image

na het lijmen het overtollig materiaal weggesneden, en rondom voor de zekerheid dun afgekit met
zwarte siliconenkit.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

Dit werkt prima als er geen direct contact is tussen ruit en rail, ik heb het ook al vele keren zo toegepast zonder er problemen van te ervaren.
Het enigste probleem wat ik me nog kan bedenken is dat spul weer verwijderen na een ruitbreuk, maar daar hoef je deze degelijke toepassing echt niet voor te laten. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Weer een pakketje binnen uit Duitsland.
Deze mag samen met de nieuwe Solex 32TDID er voor gaan zorgen dat de motor straks loopt als een zonnetje.
De contactpunten worden vervangen door een hal-sensor.

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Hoef je in ieder geval geen puntjes meer te vervangen.
Er zijn ook van die kleine complete modules van Powerspark.
Laagohmige bobine er op en klaar.
Ze zijn er voor Capri maar niet expliciet voor 17M gezien.

Herman
Attachments
Powerspark.jpg
Powerspark.jpg (24.31 KiB) Viewed 8018 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Deze setjes van het merk accuspark® zijn ook te koop in Nederland voor 39,00 euro,
en zijn voor de Ford V4 motoren met vacuumvervroeging.
in mijn X1/9 heb ik een Pertronic ontsteking zitten. Als set van sensor en bobine gekocht, die niet bepaald gratis was.
De bobine was al na 10.000 km naar z'n grootje. :roll:
ik denk dat ik maar eens de accuspark ga proberen. Daar kan ik me geen bult aan vallen, en ik ben toch lid van de ANWB :wink:

De benzinetank is ook weer klaar en compleet.Op de foto's blinkt ie wel erg hard, maar dat komt voor een groot deel door de flits van de camera.

alles weer d'r op en d'r an.

Image

dat heeft er toch ooit anders uit gezien

Image

inmiddels ben ik de veroorzaker van de roestige onderkant van de tank ook te lijf gegaan.
Dat is de polyester kap die de radiateur en de onderkant van de tank afschermt.
Daar zitten aan de onderkant ook de koel- en chassisbuizen aan vast geschroefd. Het laat zich raden dat de beugels hiervoor
ook compleet verrot waren. Daarom enkele persmallen gemaakt en nieuwe geperst.
De kap zelf was hier en daar ook stuk en ben ik tussendoor aan het repareren met polyester en matjes

deze kap zit aan de onderkant van de tank

Image

persmallen voor de beugels

Image

Image

de contrabeugel aan de bovenkant van de kap

Image

meteen een paar extra gemaakt voor het geval ze weer doorroesten :lol:

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Is er eigenlijk iets waar je geen oplossing voor kunt bedenken....?

Vandaag nog een berg onderdelen voor een 530 te koop gevonden, maar het ziet er naar uit dat hij alles in één keer kwijt wil.
http://www.kapaza.be/nl/auto-diversen/u ... 089775.htm
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Urbain ik heb aan het begin van deze restauratie geroepen dat het allemaal perfekt moet zijn.
Dat zal ik dan ook blijven proberen.
Er verdwijnt hier ook regelmatig iets in de vuilnisbak, maar daar hoor je me hier op het forum niet over. :wink:

Dank voor je tip op Kapazaa. Tegen beter weten in heb ik de verkoper toch maar vast een berichtje gestuurd.
Het zal voor de verkoper nog niet zo meevallen om de hele partij aan 1 persoon te slijten (denk ik).
in Duitsland staat ook al een paar jaar een verzameling 530's te koop die in 1 keer weg moeten.

Na het demonteren van 2 donors begint de zolder hier ook al aardig vol te geraken.
ik zoek eigenlijk nog voornamelijk nieuwe stukken zoals wat rubbers etc. een linker pinker in perfecte staat
een hoofdremcilnder en zo meer van dat kleine grut.
En om daar nu een vrachtwagen vol stukken voor aan te schaffen gaat me net iets te ver.

De restauratie begint al behoorlijk vorm te krijgen en is al aardig compleet. Alleen is dat nog niet zo zichtbaar omdat
alles opgeslagen ligt in kisten.
Als straks de slijptol uit de kast komt wordt het voor de buitenwereld ineens een restauratie. 8)
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Morgen eerst maar eens naar de beurs in Malmedy.
Samen met het vrouwtje en een gevulde picnickmand over de mooie ardennenwegen.
Die mand moet op de heenweg wel leeg,....op de terugweg hoop ik dat er bruikbare onderdelen in zitten. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

De portieren worden binnenkort opnieuw gelijmd, en daarom alvast een begin gemaakt met alles voor te bereiden.
De buitenpanelen zaten op verschillende plaatsen los. Geen optie dus om hier en daar wat te plakken.
En omdat de strip waar de ruitlikker op gemonteerd zit ook helemaal verrot was moest alles toch uit elkaar om dit goed te repareren.
Later bleek dat bij het linker portier het plaatje met de schroefgaten waar het scharnier opgeschroefd zit ook verdwenen was in het portier.
Dan ook maar dit gedeelte er af gebroken. ik weet niet of het door de leeftijd van het kunststof komt, maar je breekt alles met weinig moeite uit elkaar.
Ook hier kwam weer van dat bruine knisperige spul uit. :o Dat wordt ook weer stralen, verzinken
Ik denk er over om preventief dan ook maar het zelfde te doen met het rechter portier. Want daar ritselt ook van alles in als je die omkeert.
Gelukkig heb ik totaal 6 portieren beschikbaar waarvan ik zoals eerder gemeld uiteindelijk 2 goede portieren kan maken.
Daarna met een scherpe houtbeitel alle achtergebleven polyester weggebikt, en zie daar,.. weer een schone basis om te gaan lijmen.
Alle contactvlakken ga ik eerst nog stralen met grof nieuw grit voor een goede hechting.
Een kennis die goed thuis is in het repareren van polyester boten gaat me helpen met het lijmen.
Dat gaat gebeuren met een goedje dat ook bij DAF Trucks gebruikt wordt om spoilerdelen aan elkaar te lijmen.

Nu dan eerst maar wat plaatjes van kunststof portieren die niet kunnen roesten :roll:

deurpanelen los

Image

hier hoort het scharnier vast te zitten

Image

Dan maar alles er af

Image

Daar is niet veel meer aan vast te knopen


Image

Ook nodig aan vervanging toe

Image

Dit moet er allemaal af

Image

...en dat gaat prima met een scherpe houtbeitel

Image

alle ingrediënten klaar zo ver. Met een goede stalen hoek uit een donor.

Image

Al het polyester wil ik straks vóór het lijmen eerst flink dik in de lak zetten. De te lijmen delen plak ik dan wel eerst af.
Waarschijnlijk heb je dan met opbouwen minder glasvezel in je huid.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Zo te zien heb je nog wat werk aan die deuren maar jouw kennende komt dat wel goed hé.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Dat beloofd nog wat voor de toekomst van onze Murena's.
Ook daar zit het nodige ijzer in de deuren.
Ik heb al deuren gezien waar dat ook losbreekt en daar tussen kun je niet ontroesten.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Na 2 halve dagen bikken, stralen, schuren en spuiten heb ik de beide portieren zo ver dat ze binnenkort weer in elkaar gelijmd kunnen worden.
Het meeste ijzerwerk in de portieren is eerder al opnieuw verzinkt en weer zwart gespoten. Omdat de prijs voor het verzinken in de 1e plaats bepaald wordt door de order aanmaak en in de 2e plaats door de kilo's, heb ik besloten om het laatste ijzer dat er uit de portieren komt maar te behandelen met HP1 verdunner van de Beer® Dit komt ook in elk naadje en heeft een etsende werking door de fosfor die er in zit.
Daarna heb ik deze delen in de HP1 primer gezet, en met 2K lak zwart gespoten.
Ook meteen het polyester zo ver mogelijk voorzien van een dikke laag 2K lak zodat er zo veel mogelijk glasvezel opgesloten zit.
Het monteren van de raamgelijders etc zal straks iets prettiger zijn met minder glasvezels in m'n handen hoop ik.

restmateriaal wegbikken

Image

in het rechter portier was het roestduiveltje ook al behoorlijk actief geweest.
daarom ook maar meteen een donor gesloopt.


Image

het ijzerwerk gestraald

Image

en geprimerd en gelakt

Image

de binnenkanten zaten vol met oude lijmlagen. Deze heb ik verwijderd met een siliconenschijf in de boormachine
en handmatig met schuurpapier. Deze siliconenschijven zijn bedoeld om stickers te verwijderen.
Die rolt de sticker / lijm er gewoon af door de temperatuur in combinatie met stroefheid


Image

in de hoekjes nog een beetje handwerk

Image

alle oud zeer verwijderd

Image

binnenkant in de 2K lak. De randen nog vrijgelaten om te lijmen.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Ziet er weer gelikt uit.
Zo kun je goed zien hoeveel handwerk in de bouw van zo'n deur zit,
Dat werken met glasfiber is op zich al een crime door het stof daarvan wat zo lekker in je huid gaat zitten.
Jeukt als de pest voor dagen.
Ik snap niet dat er mensen zijn die die dagelijks met polyester en met bvb glaswol kunnen werken.
Ik zou er helemaal gek van worden.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Murenanimal
Posts: 308
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal »

Effectief prachtig hoe er aan deze restauratie gewerkt word,
daar kan ik enkel jaloers op zijn.
Je moet natuurlijk ook de plaats, de vakkennis, maar vooral er de tijd voor hebben.
En soms héél vroeg opstaan zie ik bij "Oetker" ;)
allemaal goedemorgen en nog een fijne week.
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

afgelopen weekend naar de beurs geweest in Rosmalen.
Daar heb ik de hal-sensor gevonden waar het eerder in dit topic over ging.
Dit komt van de fa. Classic Car Engineering Europe uit Venray. ( http://www.ccee.nl of http://www.accuspark.nl )
Het is de accuspark. Deze set koste € 39,00 wat ongeveer een derde is van de pertronic set die in mijn X1/9 zit.
Of deze net zo goed is zal de tijd wel leren.
De pasvorm is in ieder geval 100% op 1 klein dingetje na. Het boutje waar origineel de contactpunten mee vast zitten
is te kort voor de dikkere voetplaat van de sensor. Dus dat even vervangen en klaar. Of het allemaal funktioneert zoals het hoort
kom ik over een paar jaar wel achter.

ontsteking leeggruimen. contactpunten en condensator verwijderen.


Image

het setje waar het om draait. De witte warmte-isolerende pasta moet er nog onder maar
die breng ik wel aan tegen de tijd dat de motor gaat lopen.


Image

pasvorm is perfect. Ook de sensorring past netjes op de as.
Wel even opletten dat de doorvoerrubber niet ondersteboven in het gat zit,anders blokkeert deze de vacuumvervroeging


Image

klaar.

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Normaal gesproken heb je daar alleen een Hall sensor zitten en de electronica erbuiten.
Dit kleine dingetje heeft alle electronica er in zitten.
Het bestaat al een tijdje en heb er nog weinig verkeerds over gehoord.
Lijkt me een goede aanpassing maar het heeft de juiste bobine nodig.
Een bobine met een te lage ohmse waarde kan de module overbelasten dus zou voor het voorschrift van de fabrikant gaan.
De originele bobine van de 530 lijkt me niet geschikt.
Je mooet iets hebben voor electr. ontstekingen van 1-2 ohm op de primaire spoel.
bvb DLB 198 van Lucas.
http://www.ebay.co.uk/itm/DEFENDER-DISC ... SwbsBXj2Dj

1 module mee voor reserve = maar 39 Euro dus zolang je in de experimentele fase bent.....

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply