lichtrood en donkerrood misschien ?Maar je kan niet alles in het rood hebben dat wordt teveel he.
Restauratie M530 LX
- elix
- Posts: 872
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Restauratie M530 LX
prachtig werk en goeie kleursmaak
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Henk,
Dit is inderdaad een speciale kleur, daar ga je er geen dozijn van vinden. Met die tint blauw straalt de 530 klasse en originaliteit uit. Alhoewel het geen officiële 530 kleur is vind ik het persoonlijk zeer geslaagd.
Dit is inderdaad een speciale kleur, daar ga je er geen dozijn van vinden. Met die tint blauw straalt de 530 klasse en originaliteit uit. Alhoewel het geen officiële 530 kleur is vind ik het persoonlijk zeer geslaagd.
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Persoonlijk zou ik voor blauw gaan. Het is één van mijn lievelingskleuren. Liever groen, geel, rood,wit of Orange.
Zo een mooie unieke wagen moet een opvallende kleur krijgen, geen zwart of grijs dan verdwijnt hij tussen de massa dagelijkse wagens.
Zo een mooie unieke wagen moet een opvallende kleur krijgen, geen zwart of grijs dan verdwijnt hij tussen de massa dagelijkse wagens.
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4939
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ik zou ook voor dat blauw gaan mooi kleur.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 872
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Voorlopig slapen we nog wat nachtjes over de kleur.
De eerste kleur die gespoten gaat worden is zwart, en dat is de kleur van het chassis.
gisteren de laatste priegeldingen afgewerkt aan de voorkant zoals diverse montagegaten geboord,
en het expansievat weer op z'n plek.
De rest zien we later wel of er nog iets gecorrigeerd moet worden.
Die zit ook weer.
De eerste kleur die gespoten gaat worden is zwart, en dat is de kleur van het chassis.
gisteren de laatste priegeldingen afgewerkt aan de voorkant zoals diverse montagegaten geboord,
en het expansievat weer op z'n plek.
De rest zien we later wel of er nog iets gecorrigeerd moet worden.
Die zit ook weer.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
-
- Posts: 4123
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Dat past alvast mooi.
Toch even nadenken over een "origineel" blauw.
Toch even nadenken over een "origineel" blauw.
- hendrik
- Posts: 4939
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- matrafan
- Posts: 2185
- Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
- Location: LIMBURG
Re: Restauratie M530 LX
Zo op het eerste zicht is dit ook hetzelfde.hendrik wrote:Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.
grt harry de matra.
Denk dat er enige vervorming ontstaan is bij het nemen van de foto.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
- hendrik
- Posts: 4939
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Jos, die van een bagheera is hoger en dikker denk ik.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Nee die van de bagheera lijkt me toch anders, hoger en smaller.matrafan wrote:Zo op het eerste zicht is dit ook hetzelfde.hendrik wrote:Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.
grt harry de matra.
Denk dat er enige vervorming ontstaan is bij het nemen van de foto.
- Attachments
-
- DSCN2914 [800x600 test tekening 2].JPG (104.08 KiB) Viewed 8987 times
Matra Bagheera S - 1977
- hendrik
- Posts: 4939
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Dat Klopt Godfried,ik heb me ook vergist.
grt harry.
grt harry.
- elix
- Posts: 872
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Het expansievat van de 530 is minder hoog en heeft een grotere diameter.
Het vat van de Bagheera lijkt veel op dat van Renault.
Na 3 weken eindelijk weer serieus de tijd gevonden om aan de 530 te werken.
En dus aan de laatste etappe van het laswerk begonnen.
Dit weekend heb ik alvast de onderkant van de dubbele vloer gemaakt.
Wat men voor ogen heeft gehad bij het ontwikkelen van deze dubbele vloer is me een raadsel.
Behalve dat het zéér roestbevorderend werkt, hou ik het maar even op warme lucht afvoer uit het motorcompartiment.
Nut of geen nut,..het zat er onder en komt weer onder.
Het ziet er eigenlijk wel heel racy uit met die diffusers
de losse componenten. Best wel veel werk geweest om de hoekstripjes te maken.
Deze hebben een verzet van 5 mm, en dat gaat dus niet op de zetbank.
Dus dat werd weer mallen frezen en persen.
alles in mekaar gepuntlast
Dat werkt lekker strak met puntlassen
Daar komt het te zitten. Er zit straks 5 mm ruimte tussen de kofferbakvloer en deze dubbele vloer.
Ook het hitteschild alvast gemaakt.
Het vat van de Bagheera lijkt veel op dat van Renault.
Na 3 weken eindelijk weer serieus de tijd gevonden om aan de 530 te werken.
En dus aan de laatste etappe van het laswerk begonnen.
Dit weekend heb ik alvast de onderkant van de dubbele vloer gemaakt.
Wat men voor ogen heeft gehad bij het ontwikkelen van deze dubbele vloer is me een raadsel.
Behalve dat het zéér roestbevorderend werkt, hou ik het maar even op warme lucht afvoer uit het motorcompartiment.
Nut of geen nut,..het zat er onder en komt weer onder.
Het ziet er eigenlijk wel heel racy uit met die diffusers
de losse componenten. Best wel veel werk geweest om de hoekstripjes te maken.
Deze hebben een verzet van 5 mm, en dat gaat dus niet op de zetbank.
Dus dat werd weer mallen frezen en persen.
alles in mekaar gepuntlast
Dat werkt lekker strak met puntlassen
Daar komt het te zitten. Er zit straks 5 mm ruimte tussen de kofferbakvloer en deze dubbele vloer.
Ook het hitteschild alvast gemaakt.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 4939
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Dat is mooi vakwerk die matra wordt on betaalbaar.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Het zal vast wel een functie hebben.
Als ze het geen functie heeft hadden ze het niet geplaatst.
Mid-motoren hebben nu eenmaal wat meer last van de warmte dus denk ook dat het is om extra koeling en isolatie daar achter te krijgen.
Het ziet er weer super netjes uit.
Als ze het geen functie heeft hadden ze het niet geplaatst.
Mid-motoren hebben nu eenmaal wat meer last van de warmte dus denk ook dat het is om extra koeling en isolatie daar achter te krijgen.
Het ziet er weer super netjes uit.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 4123
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Mooi, warmte afvoer en hitte van uitlaat.
- elix
- Posts: 872
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
De laatste serieuze ingreep is vanavond van start gegaan.
Weer het nodige zeer verwijderd en blootgelegd.
Ook al de zijkant gefabriceerd en de bodemplaat uitgefreesd.
de bodemplaat moet nog van rillen voorzien worden.
En ik ben er over aan het denken om ook het schutbord voor een groot deel te vervangen omdat
dit wel erg dun is op de onderste 10 cm. Daar slaap ik nog even over.
Alleen de spouwmuurisolatie ontbreekt nog
Ik zal het straks nog gaan missen zulke ingrepen
stukske huisvlijt
Weer het nodige zeer verwijderd en blootgelegd.
Ook al de zijkant gefabriceerd en de bodemplaat uitgefreesd.
de bodemplaat moet nog van rillen voorzien worden.
En ik ben er over aan het denken om ook het schutbord voor een groot deel te vervangen omdat
dit wel erg dun is op de onderste 10 cm. Daar slaap ik nog even over.
Alleen de spouwmuurisolatie ontbreekt nog
Ik zal het straks nog gaan missen zulke ingrepen
stukske huisvlijt
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Voor de meeste van ons zou deze laatste ingreep al onbegonnen werk zijn.Deze M530 mag van geluk spreken dat hij jou pad gekruist heeft.
Zo een geweldige restauratie heb ik nog nooit gezien.
Zo een geweldige restauratie heb ik nog nooit gezien.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 904
- Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
- Location: Mortsel
Re: Restauratie M530 LX
Henk,elix wrote: En ik ben er over aan het denken om ook het schutbord voor een groot deel te vervangen omdat
dit wel erg dun is op de onderste 10 cm. Daar slaap ik nog even over.
Ik hoop dat je een verkwikkende nachtrust gehad hebt, en dat je besloten hebt om dat schutbord toch maar te vervangen. Als je het nu niet doet ga je het waarschijnlijk de rest van je leven beklagen dat je het niet hebt gedaan. Het zou zonde zijn als al de rest perfect is behalve dat schutbord....
groetjes,
Urbain
Murena 1.6 1983
Urbain
Murena 1.6 1983
- elix
- Posts: 872
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Helemaal met je eens Urbain. En inderdaad na een goede nachtrust kijk je er weer fris tegen aan.
Dus een nieuwe slijpschijf er op en daar gaat ie weer.
Op deze manier is deze onbereikbare plek ook nog eens goed te stralen voordat alles weer dicht gemaakt wordt.
Geroest,..maar niet doorgeroest
Dus een nieuwe slijpschijf er op en daar gaat ie weer.
Op deze manier is deze onbereikbare plek ook nog eens goed te stralen voordat alles weer dicht gemaakt wordt.
Geroest,..maar niet doorgeroest
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- elix
- Posts: 872
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Flinke stappen gemaakt afgelopen week.
Alle rotte delen zijn er uit, en alles wat nog gestraald moest worden is nu ook klaar.
Het opbouwen van de achterkant kan bijna beginnen. Eerst nog wat rillen persen.
Alle rotte delen zijn er uit, en alles wat nog gestraald moest worden is nu ook klaar.
Het opbouwen van de achterkant kan bijna beginnen. Eerst nog wat rillen persen.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- GODFRIED
- Posts: 10001
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Re: Restauratie M530 LX
Nu mag je zeggen "ik heb bijna een compleet M530 chassis zonder roest" of iedereen je dat gaat geloven is de vraag.
Je bent niet te onderschatten.
Je bent niet te onderschatten.
Matra Bagheera S - 1977
- ypres
- Posts: 273
- Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
- Location: Ieper - West-vlaanderen
Re: Restauratie M530 LX
't is al meerdere keren gezegd maar 't blijft fantastisch om te zien. Goed bezig.... mooi werk....
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
word pas smid als hij oud is...
- hendrik
- Posts: 4939
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Hij kan ook zeggen dat hij zelf een matra 530 heeft gebouwd hé.
grt harrry de matra.
grt harrry de matra.
- elix
- Posts: 872
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Het was weer een heel gevecht met het schutbord onder de pers, maar uiteindelijk ben ik er tevreden mee.
Het begint ondertussen echt vorm aan te nemen. Ik streef er naar om dit jaar het laswerk klaar te hebben.
En als d'r geen gekke dingen gebeuren is dat haalbaar.
Niet dat er ineens haast bij is, maar je moet toch enigszins een plan in gedachten hebben.
Hier en daar nog wat modificeren, en dan kan het lasapparaat weer uit de kast.
Het begint ondertussen echt vorm aan te nemen. Ik streef er naar om dit jaar het laswerk klaar te hebben.
En als d'r geen gekke dingen gebeuren is dat haalbaar.
Niet dat er ineens haast bij is, maar je moet toch enigszins een plan in gedachten hebben.
Hier en daar nog wat modificeren, en dan kan het lasapparaat weer uit de kast.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 4939
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Zeer mooi gedaan komt goed.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- elix
- Posts: 872
- Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
- Location: Someren - NL
Re: Restauratie M530 LX
Dank voor alle positieve reacties jongens
Momenteel zit ik in een goede drive. Overdag veel werk voor de dagelijkse boterham, maar 's avonds even zo goed tijd voor m'n project.
Wat wil 'n mens nog meer ?
Het persen van de vloer voor de kofferbak was naar verwachting een op zichzelf staand project. Als het na uren prutsen dan eindelijk uit
de mal komt is de eerste indruk niet echt halleluja. Omdat ik geen mogelijkheid heb om de de bovenste mal voldoende op te spannen treed er
toch nog behoorlijk vervorming op in de plaat in z'n geheel.
Maar als je dan hier en daar eens een keer met de stuikhamer een klopje geeft lijkt het ineens wat.
Verder gaat het net als met de vloerdelen. Als je eenmaal begint te lassen en je werkt enigszins van binnen naar buiten dan valt het achteraf erg mee.
Het begint nu aan de achterzijde ook ineens weer op een Matra te lijken.
Allereerst het nieuwe schutbord er in gelast.
na een lange avond vechten met natuurwetten is dit het resultaat
De lasnaad van de nieuwe zijstukken valt precies op de lasflens van het nieuwe schutbord.
Zo ontstaat een sterk geheel. En dat is geen overbodige luxe met de wetenschap dat daar veel kracht op komt
door het gewicht van de versnellingsbak
naad aflassen. Zo worden dus drie platen samen gevoegd.
De zijwanden heb ik aan de bodem gepuntlast. Maar gezien de zware belasting aan de buitenzijde ook geproplast.
Zo is blijft het originele karakter zichtbaar, maar is het zeker zo sterk.
Momenteel zit ik in een goede drive. Overdag veel werk voor de dagelijkse boterham, maar 's avonds even zo goed tijd voor m'n project.
Wat wil 'n mens nog meer ?
Het persen van de vloer voor de kofferbak was naar verwachting een op zichzelf staand project. Als het na uren prutsen dan eindelijk uit
de mal komt is de eerste indruk niet echt halleluja. Omdat ik geen mogelijkheid heb om de de bovenste mal voldoende op te spannen treed er
toch nog behoorlijk vervorming op in de plaat in z'n geheel.
Maar als je dan hier en daar eens een keer met de stuikhamer een klopje geeft lijkt het ineens wat.
Verder gaat het net als met de vloerdelen. Als je eenmaal begint te lassen en je werkt enigszins van binnen naar buiten dan valt het achteraf erg mee.
Het begint nu aan de achterzijde ook ineens weer op een Matra te lijken.
Allereerst het nieuwe schutbord er in gelast.
na een lange avond vechten met natuurwetten is dit het resultaat
De lasnaad van de nieuwe zijstukken valt precies op de lasflens van het nieuwe schutbord.
Zo ontstaat een sterk geheel. En dat is geen overbodige luxe met de wetenschap dat daar veel kracht op komt
door het gewicht van de versnellingsbak
naad aflassen. Zo worden dus drie platen samen gevoegd.
De zijwanden heb ik aan de bodem gepuntlast. Maar gezien de zware belasting aan de buitenzijde ook geproplast.
Zo is blijft het originele karakter zichtbaar, maar is het zeker zo sterk.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
- hendrik
- Posts: 4939
- Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
- Location: lanaken
Re: Restauratie M530 LX
Dat heb je alweer mooi gedaan prachtig.
grt harry de matra.
grt harry de matra.
- oetker
- Posts: 8094
- Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
- Location: Opheusden NL
- Contact:
Re: Restauratie M530 LX
Men, wat een werk allemaal.
Dit wordt de duurste Matra die er rondloopt op deze aardbol.
Het chassis begint nu wel aardig te vorderen.
Het leuke werk van de opbouw is in aantocht.
Het gaat lekker Henk.
Nog even volhouden en dan
Dit wordt de duurste Matra die er rondloopt op deze aardbol.
Het chassis begint nu wel aardig te vorderen.
Het leuke werk van de opbouw is in aantocht.
Het gaat lekker Henk.
Nog even volhouden en dan
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf EV 30KWH 2017
Renault Twingo Quickshift 2006