Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Tja, ik had ook ergens gelezen dat er SAE90 in moest maar denk dat dit niet klopt.
Ik heb er gewoon lagervet in gejast toen ik het stuurhuis aanpakte van de 2.2
Image

Aan de buitenkant zie of merk ik er verder weinig van.
Image

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Omdat het herstellen van het chassis nog een hele opgave gaat worden, zat ik al een poosje alle bekende advertentiesites
af te speuren op zoek naar een richtbank.
Dit is denk ik geen overbodige luxe om e.e.a strak en recht te houden als nagenoeg de hele bodem- en dorpels
er uit gaat straks. Meten is weten is het gezegde.
Vandaag in Duitsland op anderhalf uur rijden een geschikte en betaalbare bank gevonden. Notabene ook nog een Celette®
waar in het werkplaatshandboek naar verwezen wordt voor schadeherstel.
De bank gaat voorlopig nog samen met het chassis op zolder omdat er eerst nog heel veel losse onderdelen klaar moeten
voor het serieuze zaag- en laswerk gaat beginnen.
ik ga ook de mogelijkheid bekijken om er voor en achter kantelsteunen aan te bouwen zodat ik het chassis straks rond kan draaien.
En met wat balken moet er ook een persinstallatie van te maken zijn om strak eventueel nieuwe dorpellijsten te fabriceren.
Plannen zat dus,....nu de tijd nog :-?


Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Goed gerief is het halve werk wordt al eens gezegd. Die richtbank is inderdaad een serieuze aanwinst. Nadat we met de XJ-9 gezien hebben tot wat je in staat bent twijfelen we zelfs geen ogenblik meer dat deze 530 een prachtexemplaar gaat worden.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Zat de gebruiksaanwijzing er nog bij? 8)
Het is verassend wat er soms op zoldertjes en oude ex garages ligt.
Was zaterdag bij een 73 jaar oud baasje in Wychen.
Hij had de garage ooit van zijn vader overgenomen.
Zeer veel oudere apparatuur daar zeker daterend tot 1940.
Daar vind je dit soort dingen.
Hele spul stond te koop.
Hij had er geen zin meer in want het liep niet meer en de fut was er bij hem uit.
Toch zou het bedrijfje na wat modernisering absoluut levensvatbaar zijn.

Op zolder lagen nog 350 gereviseerde dynamo's.
Dat deed die namelijk ook in het verleden.
Ik mocht even snuffelen en vond een gereviseerde 80 Ampere Valeo voor de Murena.
De apparatuur om hem te testen stond er ook nog
Die dynamo was mijn voor 3 tientjes.
Er is nog genoeg te vinden als je maar zoekt.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Aangezien ik in Januari een vacuumvorm machine aangeschaft heb, wordt het eens tijd deze serieus uit te proberen.
De paravanplaat waar de kachel en de ruitenwissermotor onder zit onder de voorruit is zo'n typisch M530 onderdeel waarvan
je maar zelden een gaaf exemplaar ziet.
Met de stukken die ik zo links en rechts bij elkaar gesprokkeld heb ben ik een moedermal aan het fabriceren.
Met stukjes pvc plaat, seconden lijm, 2 komponentenlijm en plamuur en spuitplamuur wordt de uit 2 delen bestaande plaat gereconstrueerd.
Volgende week ga ik met deze moedermallen dan de uiteindelijke vacuum mal gieten.
Dat gaat gebeuren met PU-hars. Maar eerst nog een poosje schuren. :-?

Hoe kapot kan het zijn. Dit is het beste stuk dat ik beschikbaar had.

Image

bekisting storten met 2 komponenten lijm

Image

alles in z'n originele vorm terug dwingen met föhn en lijmtang

Image

de basis voor het grote stuk. Dit is de de dikte van de flens rondom

Image

als je gaat gieten moeten alle gaten dicht uiteraard

Image

strak maken met plamuur

Image

de moedermal in de spuitplamuur

Image

volgende stap is de spuitplamuur schuren en het gieten van de vorm mal.
Dit wordt nog een langer verhaal dan het gieten van de naafdoppen :roll:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Zo te zien vindt je het geen straf :lol:
Zijn de mallen meerdere malen bruikbaar?
Niet dat er rijen zullen ontstaan voor je deur maar er zal zeker interesse voor zijn als er geen goed onderdeel meer te vinden is.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Voorlopig even geen nagels meer knippen met die randjes en hoekjes. :lol:
Wat je op de foto ziet is gemaakt met de originele plaat en dus een beetje slapjes.
hier wordt een afgietsel van gemaakt.
het tegenovergestelde van wat je op de foto ziet wordt als vacuumvorm mal gebruikt,
en die is van PU-hars die goed hard wordt en redelijk temperatuur kan verdragen.
en dus ook meerdere malen gebruikt kan worden.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vandaag een halve dag (spuit)plamuur geschuurd en een laag 2 componenten zwart gespoten zodat
de finish al zo glad mogelijk is en het resultaat beter zichtbaar wordt.
Het is nog niet 100% naar m'n zin, maar de kleine afwijkingen die er nu nog in zitten laten zich straks gemakkelijker
aanpassen in het gietstuk.

plamuur geschuurd

Image

dit gaat als gietmal fungeren

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Het grote moment is aangebroken. We gaan de vacuummal gieten.
Dat gebeurt met Polyurethaan gietmassa van het merk Neukadur® ( what's in a name )
Het spul heeft een potlife van ongeveer 2 à 3 minuten. Dus je moet ondertussen niet even een bakje gaan doen.
Om de reactietemperatuur niet te ver op te drijven, heb ik de mal in 6 gangen gegoten.
En om giethars te besparen zijn de loze ruimtes opgevuld met MDF.
Daarna volgde een ietwat onrustige nacht. het blijft natuurlijk altijd spannend hoe het geheel uit de mal komt.
En dat viel dus tegen, want het ding wilde niet UIT de mal, ondanks dat ik veel aandacht geschonken had om alles
goed te behandelen met losmiddel. De MDF rand rondom ging er zonder probleem af. De rest heb ik met beitels, gutsen
en alles waar je maar mee kunt steken en krabben er uit gewerkt. We tikken weer 6 uur bij op de teller.

Nadat de mal verder geprepareerd was, volgde de eerste poging in de vacuumvorm machine.
Aangezien dit voor mij ook volledig nieuwe materie is, en er niemand over mijn schouder meekijkt
wat ik allemaal verkeerd doe, is het eerste resultaat me niet tegen gevallen.
E.e.a. is nog niet perfekt, maar met wat kleine aanpassingen aan de vacuumvorm machine gaat dit helemaal goedkomen.
Even het ding vrijgezaagd en eens gepast op de carrosserie. De passing is oké.
Ik kan nu verder met mal deel 2 met wat ik ondertussen bijgeleerd heb.
De vormen worden straks op de freesmachine verder afgewerkt

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Waanzinnig mooi allemaal!!
Wat een tijd gaat daarin zitten, maar het resultaat wordt dan ook beter dan nieuw.

Ga zo door :wink:
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat is toch wel vakwerk als ik dat zo zie succes er mee.


grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Meesterlijk werk.
Doe het je zeker niet na.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

merci :oops: :oops:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

We zijn van jouw al het één en het ander gewoon, maar nu ben je toch jezelf aan het overtreffen....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

ik ben even een zijsprongetje aan het maken in mijn werk/bedrijf Urbain.
Het vacuumvormen wordt ook in de reclametechniek vaak toegepast dus dat kruist elkaar mooi.
momenteel ben ik tussendoor de vacuummachine nog wat aan het modificeren, en dan komen
er waarschijnlijk daarna mooiere dingen uit.
Vanaf januari is het erg druk met m'n dagelijkse werk, en daar moeten ze toch verdiend worden.
Daarom duurt het allemaal wat langer momenteel. Maar binnen nu en een paar weken hoop ik de
paravanplaten klaar te hebben voor produktie.

groet, henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Om de moed er een beetje in te houden heb ik het experiment met de paravanplaat even terzijde geschoven.
Soms moet je gewoon weer eens even dingen maken die meteen lukken, en zorgen dat er voortgang in het projekt zit.
Daarom heeft de straalkast afgelopen week weer overuren gemaakt. De body heb ik inmiddels helemaal gestript om nog wat
onderdelen bij het laatste zinkwerk te kunnen voegen. Het meeste van dit grut is nu gestraald en binnenkort gaat dit naar de verzinkerij.
Ook alvast een begin gemaakt met de vooras en achterwielophanging. Hiervan alle silentblocs er uit geperst en de armen
gestraald / gespoten. Het middenstuk van de vooras dat de 2 onderste armen verbindt is doorgeroest.
Deze heb ik 3 stuks hier liggen waarvan er niet 1 goed genoeg is om gemonteerd te worden. ik denk er over om deze dan maar zelf te maken.

een bekende kleur bij Matra

Image

verbindingsstuk doorgeroest en vervormd

Image

Silentblocs uitpersen

Image

gestraald en in de primer

Image

gespoten met 2 komponenten lak

Image

De remschijven zijn inmiddels ook klaar. De schijven van de Renault 16 zijn met een kleine aanpassing passend op de 530.
De diameter moet van 254 naar 250 mm en de dikte moet afgedraaid worden naar 10 mm. Bij de Matra-schijven hebben de drie montagegaten schroefdraad. De Renault-schijven hebben dit niet, hier moet een moer gebruikt worden.

Renault R16 remschijven aangepast

Image

De lichtmetalen velgen waren gepoedercoat en heb ik destijds chemisch laten ontlakken.
Deze waren heel erg grof gestraald, wat volgens de ontlakker gedaan was vóór het poedercoaten.
ik ben er mee naar wheelcare in Zeeland (bij Uden) geweest om te bekijken hoe ze het beste verder afgewerkt
kunnen worden. Het plan is om ze eerst helemaal mat-zwart te spuiten, en daarna de opliggende delen ietsje af te draaien zodat
dit gedeelte blank aluminium wordt. Hij heeft ze wel vlug even opgespannen op de draaibank en gemeten of ze recht waren.
Alle vier waren nog keurig recht. Ondertussen heb ik ze alvast geglaspareld zodat het ergste grof verdwenen is.

klaar om te spuiten

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

ik heb me momenteel even helemaal vastgebeten op het onderstel.
dus veel stralen en spuiten.

schoon gebikt. Deze troep komt in ieder geval niet in het straalgrit

Image

blank gestraald

Image

in de primer HP1 van de Beer autolak. Etsende primer.

Image

Op een beurs heb ik eens een handelaar gesproken die veel schokbrekers verkocht.
ik heb hem later het gewicht van de auto en de exacte afmetingen van de originele schokbrekers gemaild
Daar kwamen deze schokbrekers uit. 1 set van Monroe voor een Wartburg
en 1 set Rekord voor welk merk weet ik helaas niet meer.
Een beetje verf doet de rest

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Die draagarm zag er niet slecht uit.
Bij Murena's is dat meestal een gatenkaas.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

ik heb het idee dat roestvorming / doorroesten bij deze armen wel meevalt.
Ze zijn aan de zijde waar het silentbloc zit wel open, dus er kan lucht in en uit.

De laatste partij te verzinken stukken zijn weer terug.
Eerst maar eens beginnen met een aantal zaken weer te assembleren zoals het schakelmechaniek
die de verbinding legt tussen versnellingspook en versnellingsbak.
Alles schoon en weer in het vet. Ook dit onderdeel kan weer in het rek in afwachting van montage.

reinigen, stralen, spuiten, verzinken. De vertrouwde volgorde

Image

schakelklok demonteren

Image

Image

alles weer gereed voor assemblage

Image

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Mooi dat is gelijk nieuw.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Mooi dat sommige dingen goed vet zijn gebleven door lekkage.
Dat scheelt een hoop roest.
Evengoed nog wel een werk.
Nou nog even het bruine ijzervretertje vangen. :lol:
Keep it up.

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dat vet zat er waarschijnlijk niet door lekkage Herman.
Het schakelmechanisme zit onder de achterbank, en is zeer moeilijk bereikbaar.
Daarom zal men er met onderhoud waarschijnlijk gewoon van onder uit telkens een flinke klodder vet ingejast hebben.
Maar een ding is zeker,... de kans op roest wordt zo wel aanzienlijk minder.

Laatst ontdekte ik dat ik toch nog iets over het hoofd heb gezien met de Renault R16 remschijven.
nadat de diameter en de dikte op de juiste maat afgedraaid waren dacht ik klaar te zijn, maar mooi niet dus.
de binnendiameter van de remschijven is ca. 2 mm groter dan de naaf. Dus de schijven centreren zich niet op de naaf bij montage.
Een handige kennis heeft de binnendiameter van de schijven ietsje ruimer uitgedraaid en 4 centreerringen gemaakt zodat alles
keurig netjes in elkaar past en de schijven goed gecentreerd op de naaf zitten.

deze binnendiameter is nog iets verder uitgedraaid zodat de centreerring wat meer body heeft.

Image

zijaanzicht centreerring

Image

dit is een voornaaf. Achter is het zelfde verhaal met dezelfde maten.

Image

Binnenaanzicht zoals het straks gemonteerd wordt, maar dan wel met een borgmoer

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat heb je alweer fijn opgelost mooi zo.


grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dat is nu het leuke aan onze oldtimerhobby Harry.
Om wanneer onderdelen niet meer voor het oprapen liggen, iets te bedenken
dat het toch weer past.

groet, Henk
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Dat is ook zo elix, daar ben ik ook altijd mee bezig dat is de bedoeling van de hobby hé en zeker nu met dat slecht weer is dat plezant succes er mee dat komt daar goed met die matra.



grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Inderdaad dat is het leuke van de hobby.
De achterste remschijven van een 2.2 waren op een bepaald moment niet meer leverbaar.
Samen met Godfried hebben we toen Alfa 75/90 schijven aangepast.
Dat werkt perfect maar er ging wel wat uitzoekwerk aan vooraf.
Alhoewel ze er nog op zitten zijn de originele ook weer leverbaar.
Daar hangt echter wel een prijskaartje aan.
Image

http://www.matramania.be/phpBB3/viewtopic.php?t=1466
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by talbotmatra »

In het clubblad van de SMSC uit 1993 is uitvoering beschreven hoe 1600 remschijven pas te maken op de 2.2. Als iemand dat wil kan ik de pagina's wel inscannen.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

talbotmatra wrote:In het clubblad van de SMSC uit 1993 is uitvoering beschreven hoe 1600 remschijven pas te maken op de 2.2. Als iemand dat wil kan ik de pagina's wel inscannen.
Tja, dan klopt de rembalans niet meer.
Een achterschijf van een i.6 heeft een veel kleinere diameter dan de 2.2.
De schijven van een 2.2 zijn juist groter vanwege het zwaardere gewicht achter.
Niettemin heb ik interesse in het artikel.

Groet Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
talbotmatra
Posts: 308
Joined: Sun Aug 19, 2012 1:30 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by talbotmatra »

De schijf is groter gemaakt om het verschil in de draagarm tussen een 1.6 en 2.2 op te vangen, aldus Matra. De rembalans blijft in orde en gewichts technisch maakt het geen verschil.

Ik stuur je het artikel dit weekend op.
Murena 1.4 - 1980
Murena 2.2 JRD - 1982
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Vandaag weer een heerlijk produktief dagje, en weer het e.e.a. samen gesteld.
Als eerste was de scharnierstang van de koplampen aan de beurt.
alle delen waren eerder al gestraald, gespoten en verzinkt.

Dit kan wel wat aandacht gebruiken.

Image

klaar voor de volgende 40 jaar

Image

Image

Daarna heb ik de voorwiel ophanging weer compleet gemaakt.
Dus de silentblocs en kogels er in


Ook hier weer wat voor en na foto's.

Image

Image

Image

Image

Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Post Reply