Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Mooi daar zijn geen woorden voor prachtig gedaan.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Te mooi om te bekleden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Hier is maar één woord voor: WAUW!!
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Even een detailfoto van de lakstructuur aan de onderkant.
Dit is precies wat ik voor ogen had. Hier wordt straks niets meer overheen gekliederd.
Hooguit zal er ergens wat holle ruimte wax zichtbaar zijn op sommige randjes

De glans zal in de komende tijd nog iets minder worden.

Image



Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
Muddy Bandit
Posts: 1646
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit »

8)
Dat zijn de resultaten waar elke RDW keurmeester heel blij van gaat worden. :wink:
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971
Ford Transit FT130 MK1 1969
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Een prachtresultaat, vanaf nu kan je stilaan gaan opbouwen en dat werkt motiverend. Ben je er al uit welke kleur het uiteindelijk wordt?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4059
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik zou gaan voor transparant :wink:
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Inderdaad, mooi zwart is niet lelijk.
Vroeger deden ze dat om wat te verdonkeremanen.
Dit chassis valt niets aan te verdonkeremanen.
Het is gewoon eenzame perfectie.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
hansie
Posts: 70
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie »

echt geweldig mooi geworden :D
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Urbain wrote: Tue Apr 30, 2019 11:37 am Henk,

Een prachtresultaat, vanaf nu kan je stilaan gaan opbouwen en dat werkt motiverend. Ben je er al uit welke kleur het uiteindelijk wordt?
Met dat opbouwen ben ik deze week mee begonnen Urbain. En ik moet zeggen,..dit bevalt me wel.
De carrosseriedelen moeten nog wel geschuurd en gespoten, maar door nu alvast e.e.a. op te bouwen kom ik nog
kleine dingen tegen die ik nog moet zoeken. zoals bepaalde lengtes boutjes, slangklemmen en verschillende maten doorvoerrubbers etc.
Komende week zal ik ook de stoffeerder eens benaderen of die kan komen meten om de vloerbedekking te maken.
Er zijn nog veel stukken oude bekleding aanwezig voor de maatvoering, maar sommige dingen wil ik ietsje anders dan origineel.

Wat de kleur betreft,..daar ben ik wel uit. Dat wordt helder blauw, waarschijnlijk RAL 5015

Als eerste begonnen met aanbrengen van de anti-dreun platen,en daarna begonnen met opbouwen van de centrale tunnel.
Nieuwe RVS koelbuizen, accukabel, en benzineleiding en de kilometer-tellerkabel er in. Gevolgd door de bediening voor de schakeling en handrem.

Technisch is de restauratie al ver klaar, maar er zijn toch nog wel zaken die nog niet gedaan waren en nog aandacht vragen. Zo ook de accukabel nieuw gemaakt met gesoldeerde klemmen. Deze was hard en zwart van binnen

Image

Image

De teflon binnenvoering van de gaskabel was niet meer wat het moest zijn. Deze daarom vervangen zodat het weer soepel glijdt.
De binnenkabel is origineel een gladde draad, maar dit wordt nu een gewone bromfiets/motorkabel van 2 mm dik.

Image

bediening schakeling en handrem op z'n plek

Image

Er ontbreken nog een paar dunne waterslangen van de kachel. Dat wordt gewoon universele koelslang.
en er zitten nog nergens geen slangklemmen op. Dit worden RVS klemmen.
Ook even de achterbank er op gelegd om te checken of deze nergens op drukt.


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
murena81
Posts: 226
Joined: Sat Jan 21, 2012 10:25 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by murena81 »

Fantastisch, loon naar werken
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Restauratie M530 LX

Post by ypres »

prachtwerk - hou vol ... :wink:
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat is zeer mooi gedaan prachtig werk.




grt harry de matra.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Wat een vakman. Waarom werden er zo niet meer gemaakt. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain »

Henk,

Het is weer zoals we van u gewend zijn, gewoonweg perfect.
Ik denk dat die RAL5015 de 530 goed zal staan.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Ik ben hier ook aan het restaureren maar aan dit kan ik niet tippen.

Dit overtreft de productie van destijds.

Deze zal zeker niet zo snel roesten als diegenen die toen de fabriek verlieten.

PRACHTWERK.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

:oops: :oops: dank U.


Digitale fotografie is een zegen voor een minder wordend geheugen.Tijdens de demontage heb ik veel foto's gemaakt, en met enige regelmaat moet ik toch even achter het beeldscherm om terug te kijken hoe e.e.a. in elkaar zit.
De meeste dingen onder de paravan zitten weer op hun plaats. Daar kan straks het voorruitframe weer overheen gebouwd worden.
Daarna wordt het lastig om daar nog iets te moeten sleutelen.
Zoals eerder al gemeld, zijn er nog enkele dingen die nog niet gedaan waren. Zo ook het verbindingsstuk waarmee de draagarmen aan het chassis zijn gemonteerd, en waarmee tevens het camber afgesteld wordt. ik had 3 exemplaren beschikbaar waarvan de een nog slechter was dan de ander. Dus dan is zelf maken weer de oplossing.
Ik had dit onderdeel eerder al digitaal getekend en laten laseren en kanten tegelijk met al het andere plaatwerk. Mijn gepensioneerde broer was in zijn werkzaam leven gecertificeerd lasser, die heb ik bereid gevonden om deze onderdelen af te lassen.
Ondertussen is ook dit onderdeel weer gemonteerd en hangen de draagarmen er al onder.




Image

Uit naam van veiligheid gaat dit onderdeel niet meer terug. Dit is niet de enigste doorgeroeste plek



Image

Bouwdoos


Image


Image



Image

Uitlijnen zal straks waarschijnlijk niet veel problemen meer opleveren
zonder vastgeroeste schroefdraad en met een flinke klodder vet er tussen.




Image

Het voorruitframe overlapt straks de helft van wat nu zichtbaar en nog goed bereikbaar is.



Image

Daar zit het home-made tussenstuk



Image

Jammer dat m'n verenspanner door oneigenlijk gebruik onbruikbaar is geworden.
Anders hadden de veren en schokbrekers er vandaag ook onder gezeten
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

mooi werk, Henk, durf je er straks nog wel mee de straat op? Ben zelf altijd de eerste tijd doodsbang dat er iemand tegenaan rijdt en rijd dan zo voorzichtig, dat je het zelf mogelijk veroorzaakt.

Heb de afgelopen 3 dagen zitten puzzelen , draaien, ruimen en draadsnijden op een kapconstructie. Inderdaad maar goed dat ik er veel digitale foto's van gemaakt. had, zo complex als ze dat gemaakt hebben, maar nu kan ze helemaal open én dicht....op naar het volgende onderdeel; de sierlijsten.

Ondertussen echter even de oude Murena 1.6 onderhanden nemen; éen van de silentblokken op de linker achterdraagarm heeft speling en die van de andere kant heeft al een bus WD40 geslikt, maar wil niet meer loskomen, dus volgende week de luchtzaag erin, de bout doorzagen en alle silentblokken en -bouten vernieuwen.
The Pete
User avatar
pete speed
Posts: 562
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed »

Henk,
op de site ""lesanciennes"" staat een set nieuwe Cipa buitenspiegels voor de M530, mogelijk iets voor jou?
The Pete
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Dank voor je speurwerk Pete,
Er staan hier al 2 doosjes met nieuwe spiegels in het rek.
En inderdaad Cipa. :wink:
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Stapje verder. De voortrein compleet er in.
De vangbanden die ik gekocht had via Leboncoin waren waarschijnlijk toch niet origineel Matra 530
ondanks dat er op de foto's een Matra kaartje aanhing met het onderdeelnummer er op.
Het kaartje zat er niet meer aan toen ik de banden ontving. :o :evil: ( gek hè )
Deze waren dus echt te lang. Daardoor hangt het hele vooras-gebeuren aan de schokbreker bij maximale uitslag naar beneden
Nadat ze 1 cm ingekort waren hangt het weer zoals het hoort.



Image


Image
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Wat een prachtig werk. :wink: :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat gaat een mooie matra worden.



grt harry de matra.
User avatar
elix
Posts: 871
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix »

Aangezien ik nog op de bestelde set koelslangen aan het wachten ben, eerst maar aan de nieuw kabelboom begonnen.
Voor m'n X1/9 heb ik destijds ook de kabelboom compleet nieuw gemaakt, en tot op heden 6 jaar later nog geen elektrische problemen gehad.
De oude bedrading is zwart en hard met slechte contacten. Daarom wordt alles nieuw gemaakt. De stekkers soldeer ik ook allemaal na het krimpen.
De moderne draad is uitwendig een stuk dunner terwijl de kern de juiste dikte heeft. Dat maakt dat de kabelboom dunner en beter hanteerbaar wordt. Alle stekkers en draad weer gevonden bij Rick Donkers. Die is te vinden onder www.rdae.nl Dat is wat je noemt one-stop-shopping.

De kabelboom van de 530 bestaat uit 4 delen. Dat werkt wel prettig en overzichtelijk.
Ik moet nog even uitzoeken hoe de voeding voor de koplampen loopt. Als dit net als bij de X1/9 over de schakelaar loopt, ga ik dat nog aanpassen met een extra relais.
Maar vandaag om in de stemming te komen alvast het korte boompje van de stuurkolom gemaakt.

Image

ik ben dol op spaghetti

Image

kabelboom van de stuurkolom.

Image

weer goed voor 40 jaar
Last edited by elix on Sun Jun 09, 2019 3:16 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 ready to roll !
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Henk, je laat niks aan het toeval over. Alles moet perfect zijn. Mooi :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja dat komt goed met die matra.




grt harry de matra.
User avatar
matrafan
Posts: 2140
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan »

Als alles vernieuwd wordt zal dat zeker weer jaren perfect werken.

Heb hier vandaag meerdere elektro problemen opgelost aan de bagheera.

Gaande van aangeladen ampoelen tot slechte contacten op stekkers / lamphouders en andere verbindingen

Toch alles kunnen herstellen alleen nog de achtermistlampen nog te herstellen.

Ik had nochthans al deze verlichting enkele jaren geleden gecontroleerd (gevolg van een niet verwarmde garage??)
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979
Kia Stonic bj.: 2022
Camper Fiat Ducato Challenger Bj.: 2003
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik »

Ja Jos, als je geen verwarming in de garage hebt kan dat geburen hé.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7982
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker »

Na al die jaren is de draadboom zeker niet soepel meer.
Minste of geringste is kabelbreuk en de koper is vaak zwart en slecht te solderen.
De connectoren zijn allemaal slecht geworden en bron van slechte contacten
Beste is dan nieuwe draadboom.
Bij de Murena's eigenlijk ook nodig maar ik doe het er nog maar even mee.
De motorruimte kabelbomen heb ik wel nieuw gemaakt want dat was totale puinhoop geworden door hitte vd motor.
Sommige connectoren heb ik vervangen en andere doorverbonden.
Momenteel is het redelijk betrouwbaar maar eigenlijk gewoon aan vervanging toe.
Henk kiest gewoon voor de beste oplossing.

Groet Herman
Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED »

Ik moet niet te hard roepen. Voorlopig weinig elektrische problemen. Ik heb indertijd enkele kabelbomen gesloopt voor wat onderdelen en ja, sommige kabels zijn iets zwart door het te warm worden. Weinig of geen zware problemen tegengekomen bij het slopen van die kabelbomen.
Ik heb bijna alle stekkers uit elkaar gehaald contacten zuiver gemaakt en ingevet met Vaseline. :wink:

Vocht en contacten gaat niet goed samen!!!
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply