Page 1 of 1

Matra 530 in "Het Automobiel" van juli

Posted: Mon Jul 21, 2014 9:23 am
by brinkie

Posted: Mon Jul 21, 2014 7:48 pm
by oetker
Zijn allebei wel roest problematisch.
Persoonlijk zou ik voor een 530 gaan maar heb ook al een keer voor de keuze gestaan opel GT of MGB GT in de 70's.
Het is toen de MG geworden want Pa was een fanatiek Opel rekord (ouwe lullenbak) rijder en daar wilde ik nog niet dood in gevonden worden.
Opel had gewoon geen sportief imago in die tijd en de Kadet was te gewoon.
Na de Olympia van mijn broer (wiel achterop en alle rekords en senators van pa) kon ik daar echt niet voor kiezen.
De 530 heeft in het verleden mijn interesse voor Matra wakker gemaakt.
Vandaar dus.

Herman

Posted: Mon Jul 21, 2014 8:49 pm
by brinkie
Er staat ook een leuk artikeltje in dat de waardedaling van oldtimers wel zijn dieptepunt heeft bereikt, nu de rollen omgedraaid zijn: het buitenland koopt Nederland leeg. Dus als je van je auto af wilt, naar het buitenland ermee, of nog een paar jaar koesteren want zulke unieke, zeldzame auto's als de Matra's gaan straks veel geld opleveren. Mits in technisch goede en zo mogelijk originele staat natuurlijk.

Trouwens, een Opel GT lijkt me een stuk makkelijker te vinden dan een Matra 530. Maar ik zou ook niet zo'n nep-Corvette met een Rekord-motor op een Kadett-onderstel willen.

Posted: Mon Jul 21, 2014 8:56 pm
by oetker
Mijn buurman van de overzijde heeft een compleet gerestaureerde voor een kleine 5000 Euro pas verkocht.
Heeft maanden te koop gestaan.

Posted: Mon Jul 21, 2014 9:35 pm
by Muddy Bandit
Door de belastingvrijstelling is de waarde van een oldtimer in Nederland de laatste jaren gigantisch opgeblazen, die zeepbel is nu geknapt en de waardes komen nu weer enigszins op een europees nivo te liggen.
En de dip door de paniekverkopen heeft inmiddels z'n hoogste punt ook wel bereikt: het slechte spul is/wordt gesloopt (of gekroepoekt in de bangerrace) en het goede verdwijnt langzaam weer terug richting buitenland omdat de binnenlandse markt nog steeds over verzadigd is.

Of Matra ooit een prijstopper gaat worden???... ik ben bang van niet, onbekend maakt nog steeds onbemind en hierdoor dus slechts geliefd bij een klein en beperkt publiek.
Ik zie hier eerder grotere prijsverschillen ontstaan tussen de perfect gerestaureerde exemplaren in een concourstaat en de normaal rijdbare exemplaren. (en de concourstaat zal grotendeels wel verdwijnen naar het buitenland, de gemiddelde Nederlander is daarvoor gewoon "te zuunig")

Posted: Mon Jul 21, 2014 9:41 pm
by brinkie
Bij Carjoy achter stond een hele tijd een Opel GT, die eerder in Deil stond (vlakbij het huis waar ik in 2010 een paar maanden gewoond heb). Ik weet niet of die er nog staat, of wat daarvan terecht is gekomen, Maar als je op Marktplaats kijkt zie je twee 530's te koop (eentje die nog een tijdje terug in Belgiƫ was en door iemand van dit forum is gespot) en Opel GT's zijn er bij bosjes, voor waanzinnig hoge bedragen soms. 5000 is een koopje voor een gerestaureerd exemplaar.

Het was niet wegens het vervallen van de belastingvrijstelling dat ik de Murena wegdeed trouwens, ik zat er al een jaar mee omdat ik domweg 1 zitplaats tekort kwam, en ik na 13 jaar wel eens toe was aan iets anders. Toen ik 'm kocht was 'ie 19 jaar oud, heb dus de eerste 6 jaar gewoon belasting betaald. De 480 werd ook bij de potentiƫle waardestijgers genoemd trouwens, maar de mijne komt daar nooit voor in aanmerking, met 327k op de teller en, ehm, nogal wat gebruikssporen. :roll: Maar ik heb mijn hobby nooit als investering of speculatie gezien.

Posted: Mon Jul 21, 2014 10:36 pm
by oetker
De waarde van de Matra zal zeker wat oplopen maar ze zullen niet in Nederland blijven.
De interesse =0,0
Winst zal het voor mij niet worden.
De rode hangt al gauw richting 7-8000 euro totale investering en de rat heeft ook al wel het nodige gekost.
Ik ga ze zeker niet weg geven al ik ze met der tijd niet voor een redelijke prijsje kan verkopen.
Dan kan ik raar uit de hoek komen en gaan ze gewoon de pers in.
De Honda werd na een investering van 2300 Euro ook gewoon plat gewalst op de sloop voor 150 Euro.
Daar werd wel 50 Euro voor geboden :roll:
Bedankt hoor Weekers.

Herman

Posted: Fri Aug 08, 2014 12:23 am
by elix
Maar ik zou ook niet zo'n nep-Corvette met een Rekord-motor op een Kadett-onderstel willen.
ik heb in '75 zo'n nep Corvette gehad en ik kan je verzekeren dat je toen nergens onopgemerkt voorbij reed. Kadettje met record motor of niet,... het was een vet.. model voor die tijd. En daarbij opgeteld bij ons in het dorp had nog nooit iemand een Corvette gezien, dus vergelijkingsmateriaal was er niet. :wink:
Ik werkte destijds bij een autoschadebedrijf en had deze GT met een lichte schade gekocht van eerste eigenaar. Heb er een half jaar mee gereden en werd toen echt onder m'n kont vandaan gekocht.

Posted: Fri Aug 08, 2014 8:53 am
by brinkie
Op mijn mobiele telefoon vond ik nog foto's van de Opel GT die achter bij Carjoy stond. Daarvoor stond 'ie altijd buiten geparkeerd een straat verder achter ons huis in Deil. Dat buiten staan heeft 'm geen goed gedaan, kijk maar eens naar het plaatwerk rechtsachter.

Posted: Fri Aug 08, 2014 9:55 am
by oetker
Gezien de leeftijd 1968 lijkt het mee te vallen maar spatbordraden en onder de deuren zit ook wel het nodige.
Belooft niet veel goeds voor de bodem.