Page 1 of 1

Het moest er dan toch van komen

Posted: Sat Jun 21, 2014 8:25 pm
by elix
Vandaag een ritje gemaakt van 850 km om een 530 LX op te halen in Frankrijk.
Het is een LX uit 1971

Hoe gek kan het lopen... De auto is november 1971 nieuw verkocht in Nederland, en in 2012 naar Frankrijk verhuist. Daar is vervolgens de restauratie gestrand en nu is de LX dus weer opgehaald door een MatraManiak uit Nederland 8)

De auto is niet bepaald beter op geworden, en er ontbreekt ook nog het nodige. Maar eigenlijk is dit de exacte uitdaging die ik zocht
Hier kan ik dus een total body off restauratie op los laten zoals ik met mijn Fiat X1/9 gedaan heb.

Eerst maar eens een aantal weken er omheen draaien om aan elkaar te wennen. :wink:

Image

Posted: Sat Jun 21, 2014 9:55 pm
by Muddy Bandit
Proficiat met je nieuwe aanwinst, en ik hoop dat je de restauratie met veel plezier succesvol af gaat ronden.

Is het oude nederlandse kenteken nog aanwezig of zitten er inmiddels al franse documenten bij?
Het zou wel leuk zijn om het oude kenteken weer te kunnen her-activeren, er zijn namelijk mogelijkheden voor bij de RDW.

Posted: Sat Jun 21, 2014 10:05 pm
by elix
Het voertuig is in Nederland uitgeschreven. Waarschijnlijk is het kenteken al doorgegeven aan een DAF :-(
De auto is in Frankrijk nog niet geregistreerd.
ik heb wel kopieën van het originele Nederlandse kenteken, maar RDW zegt het voertuig niet te kennen. En dat is erg frustrerend.
Wel kan ik de auto laten schouwen vóór de restauratie en de RDW hangt er dan een ID aan. Hiermee kan ik later na de keuring een oud kenteken aanvragen met blauwe nummerplaten.

er schijnt een papieren archief te zijn bij RDW. Mocht men daar iets vinden (het onderzoek loopt nog) dan bestaat er een kleine kans dat het kenteken terug komt.
Maar er zijn van die instanties waar je niet buiten kunt, en waar je meestal niet vrolijk van wordt. En vreemd genoeg met weinig passie voor dingen op wielen.

Posted: Sun Jun 22, 2014 4:37 am
by oetker
Gefeliciteerd met de aanschaf.
Er zijn daar zo te zien wel meer resto's die niet verder komen.
Dat is jammer maar wel mooi voor jou.
Deze moet maar weer is gaan leven en is vast wel op de goede plek nu.
Hou ons maar op de hoogte.
We zien graag je vooruitgang hier.
Succes

Posted: Sun Jun 22, 2014 10:40 am
by Muddy Bandit
elix wrote:Het voertuig is in Nederland uitgeschreven. Waarschijnlijk is het kenteken al doorgegeven aan een DAF :-(
Oude kentekens worden niet opnieuw uitgrgeven aan andere voertuigen.

Als het kenteken als "export" is geregistreerd kun je het oude kenteken probleemloos terug krijgen, maar staat het als "gedemonteerd" geregistreerd dan zal het moeilijk worden.

Posted: Sun Jun 22, 2014 11:09 am
by elix
Dan heb ik nog serieus kans Muddy.

Posted: Sun Jun 22, 2014 11:11 am
by elix
@ Herman,

het was daar een paradijs voor roestvreters
kon daar ook maar moeilijkwegkomen :D

Posted: Mon Jun 23, 2014 5:23 am
by GODFRIED
Dat mag je een uitdaging noemen. Kun je vergelijken met een bagheera. De staat van de Fiat zal wel niet veel beter geweest zijn.
Succes, op een goede restauratie.

Posted: Mon Jun 23, 2014 4:57 pm
by elix
Dank iedereen voor de succeswensen.
Het zal inderdaad geen simpel klusje worden, daar ben ik me bewust van.
Het wordt een complete reconstructie van het chassis dat is duidelijk.
Als er mensen zijn hier op het forum die misschien nog informatie of tips hebben, dan ben ik een en al oor.

Posted: Mon Jun 23, 2014 10:13 pm
by Yoran
Nice! Die van 10k op marktplaats was niks voor je?

Posted: Mon Jun 23, 2014 10:38 pm
by elix
Bedoel je die witter dan witte Yoran ?
die met die witte bumpers en lijsten etc.
waarom zou dat allemaal wit zijn ? :wink:

Posted: Sun Jun 29, 2014 6:54 pm
by bertone
dan zal ik binnenkort maar weer eens een keer Someren bezoeken. Ook ik ben al wat jaren in de winter zoet met een murena v6.
Ook mijn fiat x1/9 is rijdend en klaar is klaar dus moet je wel iets nieuws zoeken. Bij mij een murena bij jouw een 530. Lekker bezig blijven, doe ik ook. Jan vd Pol

Posted: Sun Jun 29, 2014 7:16 pm
by pete speed
lekker laten galvaniseren vóór de opbouw ; ga maar eens bij Carjoy kijken.
succes met de restauratie

Posted: Tue Jul 01, 2014 11:20 pm
by elix
Hey Jan, toch leuk dat we allebei na een Italiaans avontuur, nu naar de Franse les moeten om een handleiding te kunnen lezen :wink:
Met jou Murena komt het ook zeker weer helemaal goed, net zoals met je X1/9. En je weet 't,.... de koffie is bruin in Someren.

@ Pete, Dat galvaniseren gaat nog wel even duren, maar is inderdaad een goede optie, tenminste als het chassis dan ook echt gereconstrueerd is en niet uit gestukt De verzinkerij zit hier nota bene 10 km verderop. Ik zou 'm er bijna naar toe kunnen dragen.

Grootste prioriteit is nu het schouwen en verkrijgen van een geldige ID bij RDW, zodat ik na de restauratie een oldtimer kenteken kan aanvragen.

Ondertussen ben ik aan het inventariseren wat er zoal ontbreekt, en dat is niet weinig. :cry: Het ziet er naar uit dat deze auto te lang langs een roversnest heeft gestaan. Het dashboard is voor een groot deel geplunderd zoals bekleding en schakelaars
Het zal nog een hele zoektocht worden om alles weer compleet te krijgen.
Anderzijds,... als de auto meer compleet zou zijn geweest, en alles is dan slecht en kapot, moet je even goed op zoek. Alleen wordt het dan iets makkelijker omdat je het betreffende kapotte onderdeel als voorbeeld kunt gebruiken.
Daarom roep ik maar vast heel zachtjes hier op het forum........help! :roll:

een dezer dagen zal ik hier wel een topic aanmaken over de restauratie.

Posted: Thu Jul 10, 2014 1:18 pm
by elix
Weet iemand misschien waar ik het motornummer kan vinden op de motor van de M530.
Kan ik uit het motornummer afleiden of het een C3 of P5 is ?

Er is een schouwing gepland bij RDW in augustus en die willen ook een motornummer zien.

Posted: Sat Jul 12, 2014 5:07 pm
by pete speed
Kijk eens af en toe op
le bon coin
voor onderdelen van M530, Bagheera, Rancho en / of Murena

Posted: Sat Jul 12, 2014 6:12 pm
by elix
Hey Pete,

daar kijk ik ongeveer 3 keer per dag :D
daar is inderdaad wel e.e.a. te vinden. ik krijg het allemaal wel gelezen,
en bij mij mag het in het Engels, Duits, Italiaans maar Frans spreek ik niet.

heb al wel eens geprobeerd te reageren op advertenties in het Engels, maar dat is geen succes in Frankrijk. :cry: