Page 1 of 1

Warm en niet meer willen starten!

Posted: Sun Jul 24, 2005 11:16 pm
by Paul
Ja, zo "was" het. Ik hoop het toch!
Nu zijn Matra's niet de beste starters en helemaal niet als ze warm staan maar een paar weken terug wou het echt helemaal niet meer lukken. :evil:
Tijdens een uitstap waren een paar wagens aan een tankbeurt toe, het was heet die dag en het zou niet lang duren. Dus, ik laat de motor lopen. Ik wist dat als de wagen heet staat en ik hem maar voor erg kort moest stilleggen hij vreselijk moeilijk zou starten. Het moment was daar om verder te rijden en ja, de motor slaat af! Mooi figuur sla je dan, heel de bende ophouden. Ruim 45 minuten heeft het geduurt, afkoelen dus is gebleken. De ontsteking deed het niet. Alles wees in de richting van de hoogspanningspoel. Thuis heb ik de spoel gemeten en alles bleek normaal als ze koud was. Ik ben ze dan gaan opwarmen en dan gebeurde het, intermitereend hoogohmig worden. Dat was dus een duidelijke indicatie. Er zit nu een nieuwe spoel op en ik ben er tamelijk gerust in dat het probleem van de baan is en dat hij beter gaat lopen. :lol:
Als je dit fenomeen herkend ga dan ook eens naar die spoel kijken.

Startproblemen.

Posted: Wed Jul 27, 2005 12:01 am
by edgard
Hoi Paul.

Op het meest ongeschikte moment niet willen starten.Ik kan het mij al voorstelleln.Even nagekeken wat ik erover vond.

Chrysler France op datum van Juni 1971.
Technisch rondschrijven.

Startmoeilijkheden bij hitte.


In de warme jaargetijden kan het voorkomen dat het aanslaan van de motor moeilijkheden heeft wanneer de motor warm is.
Word de motor dadelijk of na een langere tijd opnieuw gestart dan onstaan die problemen niet.
Daartegenover treden de moeilijkheden gewoonlijk op wanneer de motor ca 15-45 min uitgeschakeld word.en zich door het verdampen van de benzinne in de carburator.Deze verdampte benzinne die zich in de aanzuigleidingen en in het luchtfilter bevind voert bij het starten een te vette mengsel dat niet wil starten.De motor verzuipt zich.
Chrysler France .schrijft

Aanwijziging.
Om de motor alsnog te starten moet het gaspedaal volledig ingtrapt worden en de starter moet langer in noodgeval zelfs een minuut gestart worden tot de motor aanspringt in geen enkel geval mag voordat de motor aanslaat het gaspedaal losgelaten worden.indat geval komt er nog meer bezinne en verergerd ge de situatie.en zelf helemaal niet meer aanslaan.Het aanslaan van de motor geeft een grote rook uit de uitlaat.

Het probleem is het gevolg van een slechte verluchting in het motorraumes.


Op het saabforum vond ik hetzelde probleem die gebruiken ook die V motoren slim bekeken van die mannen.En zij schrijven.Om die hitte te weren


Er bestaat een ongeveer 6 mm dikke isoleerdichting voor de benzinnepomp die moet in alle geval gemonteerd worden met een ook 6 mm langere stootstang.
mischien een tip van mij gebruik eens een elektrische benzinnepomp.


Ik heb wel niet alles in die nieuwsbrief over geschreven Paul maar mischien heb ge hier al wat aan.Mag ik effen weten van welk bouwjaar uw Matra is In het rondschrijven staan enkele veranderingen die pas na 1 juni 1971 uitgevoerd zijn.


Groetjes Edgard (noemt men dit probleem niet VAPOR LOCK ik kan mis zijn.)

M530

Posted: Wed Jul 27, 2005 7:11 pm
by Maes Jules
Ik heb op mijn Matra 530 reeds jaren geleden een elektrische benzine pomp geplaatst en alle start problemen in verband met benzine waren opgelost.

Groetjes
Maes J.

Posted: Wed Jul 27, 2005 10:46 pm
by Paul
Gegroet jongens,
I know, I know het kan altijd beter maar niet alles gelijk. Als ik met een probleem zit wil ik ook duidelijk weten waar het vandaan komt. Dus ik hou het nu even bij die spoel, alles wijst trouwens duidelijk die richting op. De voorlopig enige testrit gaf ook geen enkel probleem meer. Als alles "goed" gaat ga ik ook de verbeteringstoer op en dan zijn alle suggesties en tips welkom. :lol: In mijn specifiek geval is het dus een erg zeldzaam fenomeen " een spoel die onderbreekt " maar de man waar ik de spoel besteld heb heeft het niet afgedaan als onzin. De benzinepomp had ik reeds in overweging genomen maar als jullie er ervaring met hebben ben ik een en al oor, namelijk, welke pomp gebruiken jullie en hoe is ze gemonteerd? De wagen is van 1973. Wat absoluut nog gaat gebeuren is een electronische ontsteking dan ben ik gelijk van afstellen af.

M530

Posted: Fri Jul 29, 2005 5:33 pm
by Maes Jules
Paul

Mijn M530 is ook reeds uitgerust met een elektronische ontsteking.
Betreft elektrische benzine pomp,ik plaatst volgende week enkele foto's hoe en waar die pomp geplaatst is.

Groetjes en nog veel rijplezier met de Matra.

Posted: Fri Jul 29, 2005 7:50 pm
by Paul
Fijn, alvast bedankt.

Posted: Sat Jul 30, 2005 9:21 am
by ALAIN VAN AKEN
De spoel kan inderdaad boven beschreven voorschijnsel veroorzaken, maar bij een M530 is de benzinetoevoer meestal de oorzaak. Paul, je houdt ons zeker op de hoogte.

Posted: Sat Jul 30, 2005 10:28 pm
by Paul
Voorlopig heb ik geen problemen met de brandstoftoevoer, ik heb heel duidelijk kunnen achterhalen dat het probleem bij de ontsteking zit en die spoel draagt mijn volledige verdenking. Volgende vrijdag vertrekken we met de VBOC naar de Moezelstreek, enig...., ik kijk er al naar uit. Drie dagen toeren. Hopelijk gaat alles goed (52 wagens is wel wat veel denk ik). De tips van Edgard ga ik wel ter harte nemen!

M530

Posted: Sat Jul 30, 2005 11:54 pm
by Maes Jules
Paul

Zoals belooft enkele foto's van de elektrische benzinepomp.
De benzine pomp,merk Mitsuba 0.3 bar druk werkt via een relais.
Wanneer het kontakt opgezet wordt draait de benzinepomp nog niet,de pomp is beveiligd via een kontakt op de olie druk,dus als de motor stilvalt bij een ongeval,dan draait de benzine pomp om veiligheidsredenen ook niet meer.
Wanneer gestart wordt en er olie druk is begint de pomp te draaien.
Ik heb wel een schakelaar op het dashbord die het oliekontakt overbrugd om zo de pomp na een lange stilstand toch te doen draaien voor de motor aanslaat.
De originele slang van de benzinetank werd aan de steekkant van de pomp aangebracht,een nieuwe slang werd geplaatst tussen zuig van de pomp en de benzinetank.

M530

Posted: Sat Jul 30, 2005 11:56 pm
by Maes Jules
Foto 2

Posted: Sun Jul 31, 2005 12:13 am
by Paul
Mooi, handig via dat olieduk contact, zou er niet aan gedacht hebben. Maar is dat voorhanden? Of hoe heb je dat gedaan?

M530

Posted: Sun Jul 31, 2005 9:54 am
by Maes Jules
Paul

Het bijkomend drukkontakt is in de handel te vinden (foto)(landbouwmachines) er moet wel een T stukje gemaakt worden die op de plaats komt van het bestaande oliedrukkontakt (oliedruk meter) dus buitendraad 1/4 binnendraad 1/4 voor kontakt oliedrukmeter en binnendraad 1/8 voor bijkomend drukkonkakt.
Als u van plan moest zijn om de verandering te overwegen aarzel dan niet om mijn hulp te vragen ik kijk dan wel uit om de nodige stukken te maken.

Posted: Sun Jul 31, 2005 12:16 pm
by Paul
Bedankt JM, we weten weer wat doen. :lol:

Posted: Wed Aug 03, 2005 8:25 am
by ALAIN VAN AKEN
Ja Jules inderdaad niet gek het idee met het oliedrukcontact en dan nog een overbrugging om de boel zelf te kunnen bedienen. Je bent ten alle tijden verzekerd van benzinetoevoer. Leuk

Posted: Wed Aug 03, 2005 12:07 pm
by benny
Hoi Jules,
ik heb met familie van jou gesproken. Je ziet dat de wereld klein is. Waarom geen artikel maken voor het clubblad met zulke goeie vindingrijke oplossingen? Indien je er nog zo hebt, zet ze maar in het clubblad.
Nog veel Matra-genot deze zomer.
Benny.

M530

Posted: Wed Aug 03, 2005 7:49 pm
by Maes Jules
Benny

Ik denk reeds te weten wie die familie is,op een vorige familie bijeenkomst werd uw naam reeds genoemd als een echte Matra liefhebber.

Nog een nuttige optie die ik op mijn M530 toegepast heb is een schakelaar die de ventilator doet draaien,zo kan ik bij een file mijn koelventilator doen draaien alvorens de thermostaat inkomt,ook handig wanneer de thermostaat van die koelventilator het laat afweten.

Ook kan ik mijn massa van de batterij volledig onderbreken via een batterij schakelaar,zo vermijd ik een brand bij kortsluiting wanneer de Matra in de garage staat.

Groetjes

Posted: Wed Aug 03, 2005 10:02 pm
by Paul
Die onderbrekerschakelaar is reeds voorzien door de voorgaande eigenaar. Een schakelaar voor de koeling, ja die is niet verkeerd.
Laat maar komen die tips.

Posted: Fri Aug 05, 2005 9:41 am
by ALAIN VAN AKEN
It's all in the (Matra)family

Posted: Sat Aug 20, 2005 9:20 am
by Paul
Starten doet hij nu als de beste, geen problemen meer. Reeds 1000Km gereden sindsdien.
De HT-spoel doet zijn werk naar behoren, alle voorgaande startperikelen zijn opgelost!

Voor hen die het weten willen, part nr. : Bosch 0 221 119 021-740 voor iets meer als 50?.