Page 1 of 1

M530

Posted: Fri Apr 08, 2005 4:53 pm
by Maes Jules
Ik ben nog steeds op zoek naar een betere bediening voor mijn 2 carburatoren op mijn M530.
Nu gebeurd de bediening daar kabels,maar de bediening is heel stroef en de gaskabel breekt regelmatig.
Ik zou het systeem willen vervangen door iets met stangen.
Iemand een idee ?
Alvast bedankt.

Posted: Fri Apr 08, 2005 5:47 pm
by benny
Hallo Jules,
op welke plaats breekt de kabel? En is het altijd op dezelfde plaats? Benny.

M530

Posted: Fri Apr 08, 2005 9:03 pm
by Maes Jules
Benny

De kabel breekt steeds daar waar hij de gaine komt (zie foto juist boven alternator)
Daar is de kabel ook niet meer recht gelijnd en komt er een krak in de stalen kabel.
Ik heb eens een systeem gezien op een VW kever met twee webers en de verbinding gebeurd met twee stangetjes vanuit het midden.
Ik heb in Gent en Antwerpen (oltimerbeurs)gezocht naar dergelijk systeem maar niet kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de intresse.

Posted: Sat Apr 09, 2005 2:28 pm
by benny
Hallo Jules, bij de bestudering van de meegestuurde foto, denk ik de fout gevonden te hebben. De afstand tussen het vaste punt van de gaine en de hefboom is veel te kort voor die kabel. Ik heb het volgende in gedachten:
Waar de gaine nu vast zit zou je een vaste lat met een langsgleuf moeten monteren. Door die gleuf glijdt een vaste verbinding die verbinden is met de hefboom waar nu de gaskabel vastzit. En aan de andere kant komt de gaskabel vast te zitten op het stuk dat door de gleuf glijdt. Zo blijft de kabel mooi recht tijdens het bedienen van het gaspedaal. Hierbij een schets met wat ik bedoel Succes Benny.

Posted: Sat Apr 09, 2005 2:33 pm
by benny
Sorry voor de mislukte afbeelding. Ik probeer een ander type bestand. Hopelijk lukt het nu beter. Benny.

M530

Posted: Sat Apr 09, 2005 8:00 pm
by Maes Jules
Benny

Bedankt voor de tip,ik zal het systeem proberen na te maken en dan hoort u het nog wel.

Maes J.

Posted: Sat Apr 09, 2005 8:21 pm
by benny
Hoi Jules, Hopelijk was ik duidelijk genoeg. Anders een andere oplossing zou zijn om de afstand tussen de gaine en de aansluiting op de hefboom te verlengen, maar dan buigt de kabel nog altijd, maar niet meer zoveel.Succes Benny.

Posted: Sat Apr 09, 2005 9:13 pm
by Paul
Ik heb ook een 530 en moet toegeven dat de bediening van het gaspedaal stoef is.
Wel moet ik bekennen van breuk geen weet te hebben, ook niet bij de vorige eigenaar die er twee jaar toeren op heeft zitten.
Kan het niet gewoon zijn dat de kabel die je vastgemaakt hebt met een kabelbinder te strak staat en dat door het kantelen van de motor de kabel telkens een knik maakt?
Als er dan al een knik in de kabel zit (en dit lijkt zo voor wat ik van de foto kan opmaken) heb je wel als probleem dat die obstruktie zal blijven geven.

M530

Posted: Sat Apr 09, 2005 10:15 pm
by Maes Jules
Paul

Het systeem dat toegepast word is een eigen ontwerp !! om via een kabel de twee weber carburatoren gelijktijdig te openen.
Het probleem is ook dat ik na enige tijd de kleine kabels naar elke weber terug moet bijregelen.
Om dit te vermijden dacht ik aan een stysteem met stangetjes.

Posted: Sun Apr 10, 2005 10:34 am
by Paul
Ja..., het blijkt dat ik de foto niet goed bekeken heb.
Als de kabel altijd op dezelfde plaats breekt moet hij toch een knik maken en heeft hij toch niet voldoende lengte als hij uit de geleider komt?

Posted: Sun Apr 10, 2005 10:46 am
by benny
Jules, hoe gebeurde de sturing van de carburatoren bij de Saab 96? Benny.

Posted: Sun Apr 10, 2005 11:56 am
by Maes Jules
Benny

Ik heb reeds op internet gezocht naar foto's van de Saab,maar het is niet duidelijk te zien hoe de carburatoren bedient worden.
Ik heb wel een systeem gevonden (foto) van een VW kever die mits aanpassing zou kunnen dienen.
Het is natuurlijk in Nederland te koop en ik zou het toch eerst graag eens zien alvorens te kopen want het is niet goedkoop.

Groetjes

Posted: Sun Apr 10, 2005 3:01 pm
by benny
Jules, waarom neem je niet eens contact op met een Saab 96 club. Ik denk wel dat ze gaan reageren. Benny.

M530

Posted: Sun Apr 10, 2005 9:10 pm
by Maes Jules
Benny

Ik heb uw raad opgevolgd en via een e-mail kontakt opgenomen met de Saab 96 club.
Hopelijk krijg ik een antwoord.

Groetjes en bedankt.

Re: M530

Posted: Tue Apr 12, 2005 10:26 pm
by 72sonett
Maes Jules wrote: Ik heb uw raad opgevolgd en via een e-mail kontakt opgenomen met de Saab 96 club. Hopelijk krijg ik een antwoord.
Hier is een plaatje hoe het bij de rally Saab 96 met dit type carb zit, met stangen i.p.v. kabels dus.
Image

(vanaf het gaspedaal komt er geen kabel aan te pas, ook niet in de standaard 95/96, alles met stangen en kogelkoppelingen)

zie ook:
http://www.vsaab.com/SportRally/Chapter_2/Ch2Pg2.htm

M530

Posted: Wed Apr 13, 2005 7:49 pm
by Maes Jules
Bedank Saab 96 club in Nederland voor de toffe reaktie betreffende de weber carburatoren voor V4.
De motor van de M530 zit wel in het midden van de wagen dus ben ik verplicht van de gaskabel te blijven gebruiken,maar het idee van de stangen tussen de carburatoren is wel goed.

Maes J.

Re: M530

Posted: Wed Apr 13, 2005 8:09 pm
by 72sonett
Maes Jules wrote:Bedank Saab 96 club in Nederland voor de toffe reaktie.
Graag gedaan... we moeten die V4 op de weg houden!
Maes Jules wrote:De motor van de M530 zit wel in het midden van de wagen dus ben ik verplicht van de gaskabel te blijven gebruiken...
Ik zou tussen de twee carbs in ieder geval een stang maken, en dan nog een stang naar een draaipunt op het inlaatspruitstuk, en daar de kabel op aansluiten.

M530

Posted: Fri Apr 15, 2005 5:10 pm
by Maes Jules
Zoek nog een nieuwe gaskabel voor mijn M530,zijn die nog te koop bij Matramania ?

Maes J.

Posted: Sat Apr 16, 2005 11:05 am
by GODFRIED
Dag Jules,
Ik weet niet hoe de kabel van de m530 eruit ziet.Maar ik vermoed dat deze ongeveer het zelde is als die van een bagheera.Ik ben naar een fietsenhandelaar gegaan en heb daar een nieuwe kabel en gain gekocht.Deze zijn leverbaar in verschillende lengtes.Het kan zijn dat hij de kabel moeten bestellen.Maar voor de prijs moet je het niet laten.Ik heb ongeveer 7euro betaald,ik weet het niet juist meer.De dikkte van de gain en de kabel zijn het zelfde als de orginele.
Groetjes Godfried. :lol:

M530

Posted: Sat Apr 16, 2005 9:56 pm
by Maes Jules
Godfried

Bedank voor de tip,maar bij de M530 is de kabel ingelast in een systeem die past op een hefboompje van het gaspedaal.

Groetjes
Maes J.

Posted: Sun Apr 17, 2005 11:55 am
by ALAIN VAN AKEN
Jules, ik heb je mail gestuurd ivm de gaskabel

M530

Posted: Mon Apr 25, 2005 9:02 pm
by Maes Jules
Ik ben terug begonnen met het maken van een eigen systeem voor de bediening van mijn carburatoren het gebeurd nu wel met stangen tussen de carburatoren.
Bedankt aan alle matramanialeden die gereageerd hebben,vooral het idee van Benny om de Saab 96 club om raad te vragen heeft mij een tiental persoonlijke reacties opgeleverd van deze club. Bedankt club Saab 96 NEDERLAND.

Maes J.[/b][/u]

Re: M530

Posted: Fri May 06, 2005 11:07 pm
by 72sonett
Maes Jules wrote:...Bedankt club Saab 96 NEDERLAND.
Dan een vraag aan jullie: wat vooor versnellingsbak zit er in zo een 530? - vwb overbrengingsverhouding e.d, een 4 bak neem ik aan? De vbak in een V4 Saab 96 is van Saab zelf en kan niet veel meer dan de oorspronkelijke 65 pk van die Ford V4 aan. Als een 530 bak sterker is, is er misschien een mogelijkheid om die in een 96 te gebruiken, die bak past tenslotte zo achter op dat Ford V4 blok. En wat voor drukgroep zit er in? diafragma?

M530

Posted: Sat May 07, 2005 10:00 pm
by Maes Jules
72 Sonett

De versnellingbak zou eveneens van Ford afkomstig zijn.Ik zoek nog even op van welk type van wagen het juist was.
Bijgevoegd verhoudingen.

M530

Posted: Sat May 07, 2005 10:28 pm
by Maes Jules
72 Sonett

De versnellingsbak is van een Ford 12M - 15 M.
Ik heb de tekeningen naar uw e-mail adres doorgestuurd.

Maes J.

Versnellingsbak

Posted: Mon May 09, 2005 12:38 am
by edgard
De versnellingsbak van de Matra 530 lx is dezelfde als die van Ford 15 m.ik weet er nog wel eentje te liggen.
Trouwens Jules veel succes met uw aansluiting van de carburatoren.