Page 1 of 2

Aankoop M 530 LX, de roestduivel of is er meer?

Posted: Sat Nov 27, 2004 9:48 pm
by Paul
Ja....., ik overweeg een M530LX aan te schaffen, maar weet absoluut niet in welk avontuur ik mij zal begeven. :-?
Daarom lanceer ik deze vraag.
Zijn er absolute zwakheden waarop dient te worden gecontroleerd?
Welke prijs in functie van de staat? enz. enz. ....

Loont dit type? Rijplezier?

Alles is welkom. :lol:

Posted: Sun Dec 12, 2004 9:09 pm
by ronnyluxor
hoy beste paul ik ben de Ronny ik heb voor jou een M 530 LX OP DE EBAY ZIEN STAAN je kan een bod uitbrengen er staat bei nu kopen ?1000 VERDER VEEL GELUK MET ZOEKEN GROETEN RONNY LUXOR

Posted: Sun Dec 12, 2004 11:08 pm
by Paul
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... eName=WDVW (VERLOPEN)!

t'ja ziet er wel wat belabberd uit maar hij is wel goedkoop.
Toch bedankt voor "al" de info.

Posted: Mon Dec 13, 2004 10:12 am
by benny
Op eBay.de staat een volledig gerestaureerd chassis van een Matra 530 te koop. Als je de ene die volledig is koopt en het goede chassis, dan hoef je enkel de onderdelen op het goede chassis over te plaatsen na ze goed gecontroleerd te hebben en of hersteld.

Benny.

Posted: Mon Dec 13, 2004 11:15 am
by ALAIN VAN AKEN
Waar vinden we dit chassis, url?

Posted: Mon Dec 13, 2004 6:18 pm
by benny
sorry, indien ik niet duidelijk was. Je vindt het chassis op de volgende site:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 90771&rd=1

Groeten Benny.

Re: Aankoop M 530 LX, de roestduivel of is er meer?

Posted: Mon Dec 20, 2004 10:00 am
by matrafamily
Dag Paul,

Natuurlijk loont het een Matra 530 te kopen, alleen is het een type dat meer aandacht nodig heeft. Het rijdt als de jaren 70 en is fun.
Restauratie is een langdurige zaak, kom eens bij mij langs ik heb een gegalvaniseerd chassis staan, kan ik je een hele boel laten zien

Cornelis

matrafamily@tiscali.be

Posted: Mon Dec 20, 2004 11:15 am
by Paul
OK, ik zal eens langskomen.
Momenteel ben ik wel in contact met iemand die een M530LX te koop aanbied.
De wagen heeft APK keuring en is volledig gerestaureerd, rijdend dus.
Hij is niet 100% orrigineel en de lak is niet perfect.
Alleen, ik weet niet wat een dergelijke wagen mag kosten.
Heeft er iemand een idee?

Paul

Posted: Sat Jan 01, 2005 11:22 am
by ALAIN VAN AKEN
En Paul al enige vorderingen?

Posted: Sat Jan 01, 2005 12:07 pm
by Paul
t'ja ik kom er niet uit.
Een conflict tussen rede en hart!
Moeilijk hoor.

Posted: Sat Jan 01, 2005 12:34 pm
by ALAIN VAN AKEN
In dit geval zou ik zeggen laat het hart spreken.

Posted: Mon Feb 28, 2005 9:08 pm
by Paul
Het hart heeft gewonnen. :D Hij komt er. Cadeautje van de vrouw. Fijn toch? 8)

Posted: Mon Feb 28, 2005 9:13 pm
by ALAIN VAN AKEN
:D :D :D :D :D :D :D SCHITTEREND :D :D :D :D :D :D :D

Posted: Sat Mar 05, 2005 7:27 pm
by Paul
Dat is'm dus.

Posted: Mon Mar 07, 2005 7:59 pm
by ALAIN VAN AKEN
Paul,

Kan je me even de gegevens van deze wagen op mail zetten en eventueel wat extra foto's.

Posted: Mon Mar 07, 2005 8:02 pm
by Paul
Even wachten nog, hij staat nog in Nederland. Waarschijnlijk haal ik hem op zondag 13/03/05 naar zijn nieuwe thuis.

Posted: Mon Mar 07, 2005 8:05 pm
by ALAIN VAN AKEN
Ik zou alvast staan te springen van ongeduld!!!!

Posted: Mon Mar 07, 2005 8:14 pm
by Paul
Ja....., maar ik kan er dan gelijk ook 250km met gaan rijden om hem hier te krijgen. Daar moet je dan ook "iets" voor over hebben. Trouwens, de weersomstandigheden in Nederland de voorbije week gezien?

Posted: Sun Mar 13, 2005 9:03 pm
by Paul
Hij is er, na een rit van ruim 280km.
Een wel erg aparte ervaring kan ik wel zeggen!!!!!!
Eerst dacht ik, waar heb ik dit in mijn hoofd gehaald.
Zo spartaans!!!!
Maar................ :D ... :D ..FUN.. :D .... :D ..... :D ....je voelt terug een wagen.

aankoop 530

Posted: Mon May 09, 2005 12:55 am
by edgard
Ja Paul aan de fotos te zien ziet hij er wel heel gaaf uit.En dan nog wel in Nederland gekocht.daar zijn de 530 lx liefhebbers ook dun gezaaid.De SX is nooit in Nederland ingevoerd,en toch weet ik er eentje staan in Maastricht.
Ik ben wat laat om te reageren op waar je moet letten als je een 530 lx koopt.Maar bij deze denk ik niet dat het nodig is. Veel succes nog bij uw aankoop.

Edgard sins 1969 in bezit van Matra 530 lx en nog meerdere Matras

Posted: Mon May 09, 2005 11:20 pm
by Paul
Ja, hij is wel goed hoor en open rijden is ook zalig.
De onderbouw is totaal terug opgelast en de slechte panelen zijn vervangen, namelijk de middenlaat die is totaal vervangen.
De wagen is lang niet perfect maar het zijn eerder niet overdreven belangrijke dingen die herzien of verbeterd kunnen worden. De wagen is ondertussen best te gebruiken.
Bedankt om de reacties.

Posted: Wed Aug 10, 2005 1:48 pm
by Paul
Na een tijdje toch nog en reactie.
Het is een schatje die M530, tegenstribbelen doet ie wel, het baasje wat treiteren, ja........, ook. Gaat ie de deur nu uit. NEEN DAN MOET ER NOG ECHT IETS GAAN TEGENVALLEN. Als ik dan toch zou moeten kiezen tussen de Murena & de 530......... dan moet de Murena de baan ruimen, zou spijtig zijn want hij is absoluut technisch beter maar "FUN" dat is voor de 530.

M530

Posted: Wed Aug 10, 2005 6:25 pm
by Maes Jules
Paul
Fun is het zeker om met een 530 te rijden,zeker als het weer goed is en het dak eraf kan.
En problemen zijn er om opgelost te worden,daar leef en rijd ik nu reeds 33 jaar mee.
Sinds de vernieuwing en verbetering ??? van de motor is er nog steeds een probleem niet opgelost en ook de reden voor de slechte werking is niet te vinden,maar na mijn verlof gaat de motor eruit en word volledig nagezien.
Dus zeker niet wegdoen die Matra 530.

Posted: Wed Aug 10, 2005 8:43 pm
by ALAIN VAN AKEN
De fun van het Matra rijden (in het algemeen) doet de problemen vergeten.

Posted: Wed Aug 10, 2005 9:33 pm
by Paul
Mooie jongens toch die Matra rijders maar het klopt wel, zeker voor de M530.

Wat is eigenlijk het probleem bij je wagen Jules?

M530

Posted: Thu Aug 11, 2005 8:22 pm
by Maes Jules
Paul

Het probleem zit hem in de motor (zie Romorantin 25),hij draait stationair met die webers als een bijtje,maar het ontbreekt hem aan kracht bij het optrekken,is reeds meerdere keren bij autoelektriciteits specialisten geweest om alles wat ontsteking en karburatie is te testen,maar daar zou het probleem niet zitten.
Ik denk dat het die verbeterde ????? nokkenas is.
Daarom zal de motor gedemonteerd worden en alles nagezien worden.

Posted: Thu Aug 11, 2005 10:22 pm
by Paul
Pijnlijk,........ na al die moeite. :( Je zal wel gelijk hebben wat die nokkenas betreft. Mij is gezegd van de moter af te blijven als hij het goed doet, er valt blijkbaar weinig extra te halen uit het concept. Het zou anders wel fijn zijn dan kan hij iets makkelijker driften.
Toch sterkte gewenst.

M530

Posted: Fri Aug 12, 2005 8:21 pm
by Maes Jules
Uit die Ford V4 75 pk motor kunnen er nogthans heel wat meer pk uit gehaald worden,met de veranderingen zou mijn V4 normaal meer dan 100 pk moeten hebben.(dit was mij beloofd)maar ik denk dat er nu voor 25% meer ezels in zitten.
Saab heeft in de jaren'72 met die V4 motor heel wat overwinningen in rally's en rally crossen op zijn naam geschreven,het bewijs toch dat die motor heel wat sneller kan.
Ik hou jullie op de hoogte .

M530

Posted: Fri Aug 12, 2005 8:22 pm
by Maes Jules
Uit die Ford V4 75 pk motor kunnen er nogthans heel wat meer pk uit gehaald worden,met de veranderingen zou mijn V4 normaal meer dan 100 pk moeten hebben.(dit was mij beloofd)maar ik denk dat er nu voor 25% meer ezels in zitten.
Saab heeft in de jaren'72 met die V4 motor heel wat overwinningen in rally's en rally crossen op zijn naam geschreven,het bewijs toch dat die motor heel wat sneller kan.
Ik hou jullie op de hoogte .

Posted: Fri Aug 12, 2005 10:33 pm
by Paul
Wel dan hoop ik dat het na al je moeite toch goed komt voor je.
Voor mij persoonlijk ga ik eerst de kat uit de boom kijken en zien hoe betrouwbaar alles is en dan,.... eventueel iets ondernemen. Maar ik ben eerder geneigd de wagen zo origineel mogelijk te houden.