Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 8715
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Sun Aug 30, 2020 8:22 am

Mooi opgelost. Dat ziet er in ieder geval zeer vakkundig uit. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
elix
Posts: 728
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sat Sep 12, 2020 10:28 pm

Gisteren de kunststof plaat van de paravan afdichting weer aangepakt. Daar ben ik in 2016 mee begonnen, en heb het
na de nodige mislukking maar terzijde geschoven. Maar ja, als het meeste klaar is moet het er toch een keer van komen.
Dus gisteren eerst een nieuw vacuumblok gemaakt en enkele platen getest. De mal uit 2016 is wat gemodificeerd.
Het resultaat begint er nu helemaal op te lijken.
Vandaag met de bevindingen begonnen nieuwe vacuum-mallen te bouwen.
De basismallen zijn klaar, en volgende week kan ik de definitieve vacuum-mallen gieten.
Dat gieten gebeurt met een hars waar aluminium in zit. Dit materiaal is speciaal bedoeld voor vacuumvorm machines,
en heb ik gevonden in Engeland.
De temperatuur die nodig is om de plaat strak in de mal te krijgen is ca. 150 graden Celsius.
De oude mal uit 2016 is gegoten met PU hars, en deze trekt krom.
Na al deze capriolen zullen er straks toch wel enkele platen extra gemaakt moeten worden om nog enigszins uit de kosten te komen.



Image

Hier is het allemaal om te doen. Dit is even een witte testversie. Het eindprodukt wordt zwart
en bestaat uit 2 delen.



Image



Image


basismal. Hier wordt de definitieve vacuummal mee gegoten.


Image


Vacuumblok. Dit is een dubbele bodem die vacuum trekt door de gaatjes.


Image

Dit is Yinghie,..onze chinese vacuumvormer.



Image


tussendoor ook nog effe de dakbekleding een nieuw verfje gegeven.
Zo te zien heeft er 'n stevige roker onder gezeten. Op deze foto zijn ze al schoongemaakt
.

Image
Last edited by elix on Mon Sep 14, 2020 10:27 am, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
GODFRIED
Posts: 8715
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Sun Sep 13, 2020 7:34 am

Henk,
Prachtig, dat doen je er niet veel na. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 4101
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sun Sep 13, 2020 10:28 am

Ja dat is beter dan een nieuwe mooi zo Henk.





grt harry de matra.

Murenanimal
Posts: 192
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal » Sun Sep 13, 2020 11:23 pm

Henk,
Je bent een artiest!
Maar.... heb je nou al eens een paar rondjes met je 530 kunnen rijden?(Ergens waar het mag, bijv. Priveterrein...)
Waarom deze vraag zul je denken.
Omdat ik aanneem dat je toch graag wil weten of alle moeite en tijd die je ervoor hebt gebruikt,
je ook het genot gaat geven waarop je hoopt, plus dat er dan nog kleinigheden misschien naar boven komen
die je na een kleine testrit nu nog gemakkelijk kan corrigeren.
Maar voor de rest ben ik wel jaloers op wat jij allemaal kan realiseren.
Ik draag altijd een pet, maar het komt op hetzelfde neer, mijn hoed neem ik voor je af.
Proficiat met je 530 die herboren werd en vele malen beter is als een uit de Matra productie van de fabriek.
S u p e r
Guido
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.

User avatar
elix
Posts: 728
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Mon Sep 14, 2020 3:37 pm

D'r zijn al wel een paar rondjes gemaakt hier op het bedrijventerrein in het weekend.
Het is wel wennen, het is een totaal andere auto dan de Fiat X1/9 ( dat lijkt meer op karten )
ik weet ook nog niet wat ik wel of niet moet verwachten, maar de eerste indruk is niet slecht.
En fine-tunen moet sowieso na dergelijke ingreep. Dat was met m'n Fiat niet anders.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 728
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sat Sep 19, 2020 8:39 pm

Weer een week voorbij. Voor de buitenwereld lijkt het misschien dat de puf er uit is.
Grote stappen worden er ook niet gezet de laatste tijd. Maar dat heeft alles te maken met de
soort dingen die er nog gemaakt of opnieuw gedaan moeten worden.

Voor de paravanplaat begint het met de vacuum-mallen eindelijk ergens op te lijken.
Het huidige gietresultaat nog wat nabewerken, maar dit moet funktioneren straks


Image

de gietmassa kan er in.

Image

Image

15 Kg. gietmassa. ( Vacu-Vac® van easy composites.com ) volgende week vacuumvormen.

De dakrubbers die ik in Duitsland gekocht heb zijn perfekt in maatvoering.
Echter,...... ze zijn veel te hard. je krijgt het dak met de slotjes niet diep genoeg in de sponning.
Dus dan zelf maar aan de slag met siliconenmallen en PU fastcast.
Tevens een modificatie aangebracht aan de uiteinden van de achterste rubber, zodat de kans
op overstromingen binnen straks hopelijk minder is.

Image

Image

Image

Deze delen is hard PU, en worden straks aan elkaar gelijmd.
Dit is dan weer de moedermal voor het maken van een gietmal uit siliconen.
Het heeft me heel wat hoofdbrekens gekost om het lange rechte deel te gieten.
Maar de aanhouder wint. ( en de afvalcontainerboer ook )
ik ben ondertussen met een specialist in gesprek die me misschien kan helpen aan heel zacht PU-rubber gietmassa.
ik wil proberen een hardheid van ca. 10 / 15 shore te bereiken. Dat is ongeveer de hardheid van celrubber.

De afdeling opnieuw zijn de raam-snorren van de portieren.
Deze zitten origineel met 5 klemmetjes vast. Echter in de raamsnor die tegenwoordig geleverd wordt zit niet veel
ijzer meer in om het allemaal netjes recht en strak te houden. Tegenwoordig zit er een plastic stripje in dat alles behalve recht blijft.
Dus daarom maar een strip gefreesd uit aluminium met een groef die de raamsnor opsluit.
Hoe simpel kan het zijn. Alleen moeten de portieren aan de binnenkant wel kompleet gedemonteerd worden.

Image

nu zit het mooi recht.

Image


Image

De targabeugel achter is ook weer ontdaan van de bekleding die ik er zelf tegen geprutst had.
Ik was niet echt gelukkig met het eindresultaat, en daarom maar de autostoffeerder er bij gehaald die ook de rest gemaakt heeft.
Ik heb ze over kunnen halen dat het op mijn adres gemaakt wordt.
Waarschijnlijk is dat volgende week ook opgelost.

Dus al met al ligt het projekt niet stil, maar het zijn allemaal zeer tijdrovende onderdelen die me bezig houden
Last edited by elix on Sun Sep 20, 2020 3:44 pm, edited 1 time in total.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

Vedrive
Posts: 45
Joined: Thu Feb 27, 2020 11:13 am

Re: Restauratie M530 LX

Post by Vedrive » Sat Sep 19, 2020 9:56 pm

Henk,
Schitterend mooi werk, puur vakmanschap. Ga ik niet benaderen maar stimuleerd enorm. Ik vind het alleen al prachtig om te volgen hoe jij dat doet.

Bonne

Post Reply