Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
User avatar
elix
Posts: 578
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sat Aug 31, 2019 8:24 pm

Voor dat jullie gaan denken dat ik in de hangmat onder de klapperboom heb gelegen de laatste tijd,
kan ik laten weten dat er nog steeds vooruitgang in het project zit.

Vandaag met 3 verschillende restauratie-disciplines bezig geweest.

De laatste week heb ik heel veel tijd besteed aan de perfectionering van de RAW glaasjes.
Na toch weer het nodige in de vuilnisbak gekiepert te hebben, zijn we er bijna.
Aangezien het gietsel telkens 24 uur in de mal zit, hoef ik daar niet bij te gaan zitten wachten.

De lagers voor de versnellingsbak heb ik inmiddels allemaal gevonden.
Vanmorgen de losse naaldjes binnen gekregen om de 2 laatste naaldkooi-lagers te reviseren.
Deze lagers hebben geen standaard maatvoering.
Waarschijnlijk zijn deze op Ford specificatie gemaakt. Maar met losse naaldjes die 0,03 mm dikker zijn , en 0,1 mm langer
is het probleem opgelost.
De as past perfect in elkaar, probleem opgelost

Image

spijker in de bankschroef. Het puntje er af vijlen, en zie daar een perfecte drijver.
De naalden klikken er zonder moeite uit vanuit de binnenkant.


Image

Er is niet veel kracht voor nodig. Alleen een kwestie van op de juiste plek bij het nokje drukken.

Image

naalden 2 x 13,8 mm

Image

1 kant er in schuiven, en er in klikken met een tangetje

De rest van de dag is dan nog gevuld met de spuitplamuur schuren, en alle binnenkanten
strak en glad schuren.
M'n plan is iets gewijzigd. Aanvankelijk wou ik alleen de binnenkanten schuren en spuiten.
Daarna alles opbouwen en vervolgens de spuitplamuur aan de buitenkant schuren.
Echter dit is niet te doen omdat veel randjes iets afgerond zijn, en niet scherp.
inmiddels is de helft van de carrosserie al strak geschuurd en klaar voor de grondlak.

Alle delen worden los in de grondlak gezet, en meteen de binnenkanten in kleur gespoten.
Daarna wordt alles opgebouwd, en de grondlak geschuurd.

Maar dan moet wel eerst de complete aandrijving met achteras er onder.
De motor zal ook niet lang meer op zich laten wachten heeft men beloofd.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 578
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sat Sep 07, 2019 10:12 pm

De richting aanwijzer glaasjes zijn eindelijk naar m'n zin. Nadat het gieten geen problemen meer opleverde nog wat geëxperimenteerd om de binnenkant zo strak mogelijk af te werken. En zie daar,.... dit ziet er in ieder geval beter uit dan een met plakband gerepareerd exemplaar.

Image

De chrome randjes komen er op de foto niet helemaal uit, maar die zien er echt chrome uit.


Image

klaar,..compleet met RVS boutje.

Ondertussen dat de blanke lak moet drogen, ook maar eens gekeken naar de oliedrukzender die ik in Reims voor een prikkie heb gekocht.
Getest met perslucht, en het resultaat valt niet tegen. De dashboard meter zit redelijk in de buurt van de persluchtmeter.
Er zal wel een T-stuk op het motorblok geplaatst moeten worden zodat er straks ook een oliedrukschakelaar bij kan voor het lampje.
Maar misschien vindt ik op de beurs in Malmedy oktober a.s. wel een zender met dubbele aansluiting. ( het liefst weer voor een prikkie :wink: )

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1567
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit » Sun Sep 08, 2019 12:52 am

Waar heb je dat mooie chromen randje in de glaasjes eigenlijk mee gerealiseerd?
Ik zit bij m'n '71 Jeep Wagoneer met het probleem dat er voor de verlichtingsglaasjes van de stadslichten/knipperlichten nog wel volop reproducties leverbaar zijn voor weinig (die heb ik ook al liggen) maar daarin ontbreken die chromen randjes die het pakkingmateriaal onzichtbaar moeten maken.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
GODFRIED
Posts: 8466
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Sun Sep 08, 2019 7:53 am

Henk,
Ongelofelijk hoe mooi en vakkundig je dit weer hebt afgewerkt. :o Wat een vakman. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
elix
Posts: 578
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sun Sep 08, 2019 9:57 am

Waar heb je dat mooie chromen randje in de glaasjes eigenlijk mee gerealiseerd?
Dat is een peperdure zelfklevende folie van 3M.
De lijntjes zijn daarna onder 2 komponenten blanke lak gespoten. Dan krijgt het nog extra diepte.
Op de foto is dit niet zichtbaar.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
hendrik
Posts: 3938
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sun Sep 08, 2019 11:05 am

Ja dat is zeer mooi gedaan gelijk nieuw.



grt harry de matra.

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1567
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit » Sun Sep 08, 2019 12:51 pm

elix wrote:
Sun Sep 08, 2019 9:57 am
Waar heb je dat mooie chromen randje in de glaasjes eigenlijk mee gerealiseerd?
Dat is een peperdure zelfklevende folie van 3M.
De lijntjes zijn daarna onder 2 komponenten blanke lak gespoten. Dan krijgt het nog extra diepte.
Op de foto is dit niet zichtbaar.
Bedankt voor deze tip, daarmee heb ik in de komende winteravonden ook weer wat nuttigs te doen. 8)
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
Urbain
Posts: 888
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain » Sun Sep 08, 2019 8:21 pm

Henk,

Je bent een echt genie.Ik denk zelfs dat de originele glaasjes waarschijnlijk niet zo goed afgewerkt waren...
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

Murenanimal
Posts: 134
Joined: Fri Jul 03, 2015 3:29 pm
Location: Buurt van Antwerpen

Re: Restauratie M530 LX

Post by Murenanimal » Mon Sep 09, 2019 10:54 am

Rossreferentielijst onderdelen 530

https://mcd-forum.matra530et2-1-3-2019-08-forum-pdf/

link werkt niet, maar ik weet niet hoe ik het pdf op mijn pc hier kan aanhangen??
Iemand die me dat kan uitleggen aub.

Von Christoph Hauser
Ersatzteilnummern mit Verweis auf Ersatzteilkatalogseite

Matra530ET2.1.3_2019-08 Forum.pdf

Die Ersatzteilkataloge gibt es in elektronischer Form schon seit langem, u.a. auch früher als Scan von Simon. Meines Wissens gab es aber nie eine Liste der Ersatzteilnummern mit Bezug zur Katalogseite ausserhalb des Werks. Deshalb erstellte ich sie selbst schon vor langer Zeit.
Einige von Euch werden die Liste kennen, da ich sie schon oft verteilte. Hier nun eine aktualisierte Version und auch einige Erklärungen dazu.
Die ursprüngliche Liste entstand mit der Schreibmaschine durch Abtippen aller Nummern, die im Katalog 1972 aufgeführt sind. Später wurden die in der Rta 291/292 enthaltenen Nummern hinzugefügt (markiert mit RTA). Diese entsprechen z.T. dem ersten Ersatzteilkatalog zum 530 A. Die nur dort enthaltenen Nummern sind ebenfalls eingefügt worden mit Bezeichnung A.
Später habe ich eine Vergleichsliste Matra - Simca eingefügt. Dies ergab einerseits zu allen Matra-Nummern die entsprechende Simca-Nummer und andererseits viele Nummern, die in keinem der vorhandenen Ersatzteilkataloge aufgeführt sind. Diese Nummern wurden mit X? bezeichnet und am Ende eingefügt. Zu guter letzt wurden alle unbekannten Nummern der Preisliste von 1968 hinzugefügt und mit TARIF bezeichnet.
Als Simon den Vertrieb der 530-Ersatzteile einstellte, kamen noch einige Nummern hinzu, die in seiner Preisliste aufgeführt waren oder aber von Teilen, die ich kaufte. Da ich die Liste auch von Zeit zu Zeit bei Amicale530 weitergebe, sind die Erklärungen in so etwas wie Französisch enthalten.

Herzliche Grüsse aus derSchweiz

CHristoph
Newbee in Matra-land, samen met mijn eega, blij met onze Murena S.

User avatar
elix
Posts: 578
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Mon Sep 09, 2019 2:02 pm

Deze lijst heeft Christoph inderdaad al vaker gepubliceerd Guido.
Tot op heden heb ik er nog niet echt iets mee kunnen doen.
Ik ben niet zo van de cijfertjes en tabelletjes. :wink:
In ieder geval dank voor de tip.

even gezocht om een PDF op het forum te zetten, maar het lukt me ook niet.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
oetker
Posts: 7491
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker » Mon Sep 09, 2019 7:28 pm

Een PDF moet je ergens uploaden.
bvb op dropbox of google drive
De link kan je dan op het forum plaatsen.

mvgr Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3561
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN » Tue Sep 10, 2019 7:47 am

Bestand kan rechtstreeks op forum geplaatst worden.
Als attachment.

Post Reply