Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
Post Reply
benny
Posts: 3178
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny » Mon Feb 04, 2019 12:26 pm

Prachtig werk. 1 opmerking (De 3 plaatjes zorgen er voor dat het scherm niet naar binnen gedrukt kan worden, en hiermee kun je ook op
de ronde pasvorm van het portier aansluiten): Ik zou die schroefjes 180° draaien anders kan je er niet meer aan.

User avatar
elix
Posts: 515
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Mon Feb 04, 2019 1:18 pm

ik had dat ook liever anders gezien Benny. Maar dat gaat niet.
De gebogen afdekplaten die de ruimte tussen de A-stijl en het voorscherm afsluiten zijn naar
1 kant omgezet. Naar de voorkant toe. Op deze rand komt straks een strip mosrubber.
Anders had ik de plaatjes voor het aanzicht ook liever aan de andere kant van de plaat gemonteerd.
De schroeven zijn goed bereikbaar van onder het voorscherm. In tegenstelling als ze aan de binnenkant zouden zitten.
Dan zit de onderste achter het deurscharnier.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

hansie
Posts: 47
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie » Fri Feb 08, 2019 9:47 pm

elix wat is een mosrubber?
ik dacht dat op deze rand juist kit moest ? Althans zo zat het bij mijn bagheera.
Blijft een prachtig project die m530 van jou :D

User avatar
elix
Posts: 515
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sat Feb 09, 2019 9:29 am

Mosrubber is het hele zachte rubber met een open structuur. Als je even googeld op een rubberprofiel-site zie je wat ik bedoel.
Omdat het zo zacht is wordt het vaak gebruikt als trillingsdemper. in dit geval bijvoorbeeld om het voorscherm wat af te dichten bij de A-stijl, maar ook om vibratie op te vangen.
Bij mijn Fiat X1/9 zat dit ook op diverse plaatsen om het plaatwerk wat stiller/stabieler te maken. Echter bij een metalen auto als de X1/9 kreeg je daar enorme roestvorming van omdat het rubber heel poreus is, en dus ook vocht vasthoudt
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 515
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sat Feb 09, 2019 9:08 pm

Rest nu nog het passend maken van de koplampdeksels. Het kan zomaar zijn dat dit ook weer 3 avonden kost.
Desnoods kost het 5 avonden,....alles beter dan een Matra die je loensend aankijkt.
Deze materie ben ik dus inderdaad de afgelopen week elke avond mee bezig geweest.
beetje naar boven,...beetje naar links,...beetje naar achter,...beetje vijlen,...paar vulringetjes.
Dus beetje bij beetje was de week weer te kort. Maar met maximaal resultaat.

Vandaag de bumperset gepast. De voorkant is naar m'n zin. De achterkant moet nog (sorry, alweer) een beetje volgens
het bovenstaande procedé. Maar dat is peanuts vergeleken met voorgaande dingen.
Welbeschouwd valt de pasvorm van de carrosseriedelen niet tegen, na een toch wel behoorlijke ingreep onder het jasje.



Image


Image

Ze wordt steeds fotogenieker. 8)


Image

Stel je voor dat dit niet past.


Image


De denkbeeldige horizontale lijn zichtbaar gemaakt om de positie van de achterbumper te bepalen.
Zodat de zijkant niet omhoog of omlaag wijst.
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
oetker
Posts: 7340
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker » Sat Feb 09, 2019 9:34 pm

Ik zie dat je het knipperlensje inmiddels ook hebt.
Het ziet er allemaal al supergoed uit.
Een paar weken kwijt aan passen deden ze in de fabriek zeker niet.
Het blijft altijd leuk te kijken hoe dat professioneel gaat.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1545
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by Muddy Bandit » Sat Feb 09, 2019 9:53 pm

Het blijft een mooi project om te volgen: het geduld, de passie en het vakmanschap straalt er gewoon van af.
Kan zijn dat ik het ergens in dit topic gemist heb, maar is de definitieve kleur inmiddels al bekend of blijft dat nog even een verrassing?
(persoonlijk vind ik de originele blauwe kleur nog het mooiste jasje, maar trek je vooral niets aan van de smaak van een ander :oops: )
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
GODFRIED
Posts: 8143
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Sun Feb 10, 2019 7:33 am

Wat een geweldig Trabant filmpje. Als je tegenwoordig zo met een auto omgaat staat die vol blutsen. :o

Geef mij die M 530 maar. Nu Henk die in handen heeft is dat kwaliteit geworden. Ik denk dat je zo geen tweede gaat vinden. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
pete speed
Posts: 479
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Post by pete speed » Sun Feb 10, 2019 11:38 pm

hé Henk,
dit is de moeilijkste fase vind ik altijd; álles moet perfect passen, want eenmaal het nieuwe lakjasje erop, kan niets meer gecorrigeerd worden. Meestal kom je erachter dat je dan tóch iets vergeten bent, maar dat moeten we echt zien te vermijden.

Ben nu de Delahaye voorgoed in elkaar aan het zetten, de nieuwe jas heeft ze al aan en ik knoop nu haar rijglaarsjes ( kabelboom ) aan elkaar. Deze ook meteen maar opnieuw ontworpen en wat gemoderniseerd ( relais en wat meer zekeringen ), zodat de kans op een vurig einde tot het minimum beperkt blijft.
Ze wordt dit jaar 70, en ik hoop dat ze dit jaar ook weer de weg op mag.
The Pete

benny
Posts: 3178
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Re: Restauratie M530 LX

Post by benny » Mon Feb 11, 2019 12:30 am

Ben ook bezig met de panelen passend te maken. Je weet niet hoeveel keer ik al de panelen erop en weer eraf heb genomen. Ik wacht nu op beter en warmer weer om verder te doen.

User avatar
matrafan
Posts: 1577
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan » Mon Feb 11, 2019 11:14 pm

Ondertussen een beetje verder geraakt. :lol: :lol: :lol:

Staat volledig geschuurd en klaar voor de lakkerij.

Grondlaag laten spuiten en dan lakken.

Nog een beetje met de bumpers bezig dan een goede spuiter zien te vinden.

Ik ben wel nog op zoek naar kleurcodes van het zwart en groen, iemand deze bij de hand??

Image

Image

Image

Image
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991

User avatar
hendrik
Posts: 3683
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Tue Feb 12, 2019 9:00 am

Goed bezig Jos,ga je ze zwart groen laten spuiten mooi?




grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8143
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Tue Feb 12, 2019 9:25 am

Dat begint flink op te schieten, ziet er mooi uit.
Ga je er een X van maken? :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
matrafan
Posts: 1577
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan » Tue Feb 12, 2019 12:34 pm

Yep, yep, gaat inderdaad de zwart groen uitvoering worden.


Zoek wel nog de kleurcodes van het zwart en groen.


Iemand die nog een kleurpalletje met de nummers van vroeger heeft liggen?
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991

User avatar
GODFRIED
Posts: 8143
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Tue Feb 12, 2019 12:51 pm

Dit is het enige wat ik hiervan heb. Hier heb ik mijn kleur uitgekozen.
Raf gaat je waarschijnlijk kunnen helpen, die heeft een X gehad.
Attachments
Kleuren Talbot 1978-1979.pdf
(77.44 KiB) Downloaded 16 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
matrafan
Posts: 1577
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan » Tue Feb 12, 2019 5:40 pm

Bedankt Godfried denk dat ik hiermee al een stuk verder kan.

Volgens mij staan de nummers die ik moet hebben er al bij.

Als ze deze vergelijken met de huidige kleurnummers mag dat geen probleem zijn (denk ik)
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991

User avatar
hendrik
Posts: 3683
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Tue Feb 12, 2019 5:45 pm

Jos dat is fijn hé nu je thuis bent en meer tijd hebt voor je Matra's.



grt harry de matra.

User avatar
matrafan
Posts: 1577
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan » Tue Feb 12, 2019 7:09 pm

hendrik wrote:
Tue Feb 12, 2019 5:45 pm
Jos dat is fijn hé nu je thuis bent en meer tijd hebt voor je Matra's.
grt harry de matra.
Scheelt inderdaad wel wat tijd maar er wordt toch al "veel van tevoren" gepland.

Denk nu al ooit 'wanneer had ik toen tijd om te gaan werken'

Maar beter zo dan dat ik moet aftellen tot avond :D :D :D

Als het weer wat beter wordt zal dat zeker niet beteren
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991

User avatar
GODFRIED
Posts: 8143
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Wed Feb 13, 2019 7:35 am

matrafan wrote:
Tue Feb 12, 2019 5:40 pm
Bedankt Godfried denk dat ik hiermee al een stuk verder kan.

Volgens mij staan de nummers die ik moet hebben er al bij.

Als ze deze vergelijken met de huidige kleurnummers mag dat geen probleem zijn (denk ik)
Ik heb hier de 586 van, boven links.
Met deze code kunnen ze de kleur volledig achterhalen. Tegenwoordig maken ze die gewoon bij en dit kan in iedere goede autoshop of lakkerij.
Matra Bagheera S - 1977

hansie
Posts: 47
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie » Thu Feb 14, 2019 12:17 am

matrafan wrote:
Tue Feb 12, 2019 12:34 pm
Yep, yep, gaat inderdaad de zwart groen uitvoering worden.


Zoek wel nog de kleurcodes van het zwart en groen.


Iemand die nog een kleurpalletje met de nummers van vroeger heeft liggen?
is een hele mooie combi 8)

hansie
Posts: 47
Joined: Fri Dec 09, 2016 8:20 pm

Re: Restauratie M530 LX

Post by hansie » Thu Feb 14, 2019 12:20 am

elix wrote:
Sat Feb 09, 2019 9:29 am
Mosrubber is het hele zachte rubber met een open structuur. Als je even googeld op een rubberprofiel-site zie je wat ik bedoel.
Omdat het zo zacht is wordt het vaak gebruikt als trillingsdemper. in dit geval bijvoorbeeld om het voorscherm wat af te dichten bij de A-stijl, maar ook om vibratie op te vangen.
Bij mijn Fiat X1/9 zat dit ook op diverse plaatsen om het plaatwerk wat stiller/stabieler te maken. Echter bij een metalen auto als de X1/9 kreeg je daar enorme roestvorming van omdat het rubber heel poreus is, en dus ook vocht vasthoudt
aha duidelijk ,dat worden dus 2 mosrubbers voor de bagheera ,bedankt voor de uitleg.

Post Reply