Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
User avatar
elix
Posts: 499
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Fri Sep 14, 2018 11:06 am

Maar je kan niet alles in het rood hebben dat wordt teveel he.


lichtrood en donkerrood misschien ? :o :lol:
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
ypres
Posts: 167
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Restauratie M530 LX

Post by ypres » Fri Sep 14, 2018 1:31 pm

prachtig werk en goeie kleursmaak
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...

User avatar
Urbain
Posts: 859
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain » Sat Sep 15, 2018 8:24 pm

Henk,

Dit is inderdaad een speciale kleur, daar ga je er geen dozijn van vinden. Met die tint blauw straalt de 530 klasse en originaliteit uit. Alhoewel het geen officiële 530 kleur is vind ik het persoonlijk zeer geslaagd.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
GODFRIED
Posts: 8066
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Sun Sep 16, 2018 9:02 am

Persoonlijk zou ik voor blauw gaan. Het is één van mijn lievelingskleuren. Liever groen, geel, rood,wit of Orange.
Zo een mooie unieke wagen moet een opvallende kleur krijgen, geen zwart of grijs dan verdwijnt hij tussen de massa dagelijkse wagens. :o
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3649
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sun Sep 16, 2018 10:36 am

Ik zou ook voor dat blauw gaan mooi kleur.




grt harry de matra.

User avatar
elix
Posts: 499
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Thu Sep 20, 2018 10:15 am

Voorlopig slapen we nog wat nachtjes over de kleur.
De eerste kleur die gespoten gaat worden is zwart, en dat is de kleur van het chassis.
gisteren de laatste priegeldingen afgewerkt aan de voorkant zoals diverse montagegaten geboord,
en het expansievat weer op z'n plek.
De rest zien we later wel of er nog iets gecorrigeerd moet worden.

Die zit ook weer.

Image

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3410
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN » Thu Sep 20, 2018 7:14 pm

Dat past alvast mooi.
Toch even nadenken over een "origineel" blauw. :wink:

User avatar
hendrik
Posts: 3649
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sat Sep 22, 2018 8:31 am

Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.




grt harry de matra.

User avatar
matrafan
Posts: 1559
Joined: Sun Jan 13, 2008 7:00 pm
Location: LIMBURG

Re: Restauratie M530 LX

Post by matrafan » Sat Sep 22, 2018 6:21 pm

hendrik wrote:Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.
grt harry de matra.


Zo op het eerste zicht is dit ook hetzelfde.
Denk dat er enige vervorming ontstaan is bij het nemen van de foto.
Bagheera II bj. 1980
Bagheera II bj. 1979 (under construction)
Kia Stonic bj.: 2018
Camper Peugeot Pilote bj. 1991

User avatar
hendrik
Posts: 3649
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sat Sep 22, 2018 6:28 pm

Jos, die van een bagheera is hoger en dikker denk ik.



grt harry de matra.

User avatar
GODFRIED
Posts: 8066
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Sun Sep 23, 2018 9:03 am

matrafan wrote:
hendrik wrote:Ik dacht dat de matra 530 de zelfde expansievat als de bagheera hadden.
grt harry de matra.


Zo op het eerste zicht is dit ook hetzelfde.
Denk dat er enige vervorming ontstaan is bij het nemen van de foto.


Nee die van de bagheera lijkt me toch anders, hoger en smaller.
Attachments
DSCN2914 [800x600 test tekening 2].JPG
DSCN2914 [800x600 test tekening 2].JPG (104.08 KiB) Viewed 999 times
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
hendrik
Posts: 3649
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sun Sep 23, 2018 10:30 am

Dat Klopt Godfried,ik heb me ook vergist.




grt harry.

User avatar
elix
Posts: 499
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sun Sep 30, 2018 7:26 pm

Het expansievat van de 530 is minder hoog en heeft een grotere diameter.
Het vat van de Bagheera lijkt veel op dat van Renault.

Na 3 weken eindelijk weer serieus de tijd gevonden om aan de 530 te werken.
En dus aan de laatste etappe van het laswerk begonnen.
Dit weekend heb ik alvast de onderkant van de dubbele vloer gemaakt.
Wat men voor ogen heeft gehad bij het ontwikkelen van deze dubbele vloer is me een raadsel.
Behalve dat het zéér roestbevorderend werkt, hou ik het maar even op warme lucht afvoer uit het motorcompartiment.
Nut of geen nut,..het zat er onder en komt weer onder.
Het ziet er eigenlijk wel heel racy uit met die diffusers 8)

de losse componenten. Best wel veel werk geweest om de hoekstripjes te maken.
Deze hebben een verzet van 5 mm, en dat gaat dus niet op de zetbank.
Dus dat werd weer mallen frezen en persen.


Image

alles in mekaar gepuntlast

Image

Dat werkt lekker strak met puntlassen

Image

Daar komt het te zitten. Er zit straks 5 mm ruimte tussen de kofferbakvloer en deze dubbele vloer.
Ook het hitteschild alvast gemaakt.


Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
hendrik
Posts: 3649
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sun Sep 30, 2018 10:12 pm

Dat is mooi vakwerk die matra wordt on betaalbaar.




grt harry de matra.

User avatar
oetker
Posts: 7322
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker » Sun Sep 30, 2018 10:57 pm

Het zal vast wel een functie hebben.
Als ze het geen functie heeft hadden ze het niet geplaatst.
Mid-motoren hebben nu eenmaal wat meer last van de warmte dus denk ook dat het is om extra koeling en isolatie daar achter te krijgen.
Het ziet er weer super netjes uit. 8)
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

User avatar
GODFRIED
Posts: 8066
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Mon Oct 01, 2018 7:41 am

Zeer mooi, vakkundig gemaakt. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
ALAIN VAN AKEN
Posts: 3410
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by ALAIN VAN AKEN » Mon Oct 01, 2018 11:00 am

Mooi, warmte afvoer en hitte van uitlaat.

User avatar
elix
Posts: 499
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Wed Oct 10, 2018 11:02 pm

De laatste serieuze ingreep is vanavond van start gegaan.
Weer het nodige zeer verwijderd en blootgelegd.
Ook al de zijkant gefabriceerd en de bodemplaat uitgefreesd.
de bodemplaat moet nog van rillen voorzien worden.
En ik ben er over aan het denken om ook het schutbord voor een groot deel te vervangen omdat
dit wel erg dun is op de onderste 10 cm. Daar slaap ik nog even over.

Alleen de spouwmuurisolatie ontbreekt nog :o

Image

Ik zal het straks nog gaan missen zulke ingrepen :-?

Image

stukske huisvlijt

Image

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
GODFRIED
Posts: 8066
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Thu Oct 11, 2018 7:58 am

Voor de meeste van ons zou deze laatste ingreep al onbegonnen werk zijn.Deze M530 mag van geluk spreken dat hij jou pad gekruist heeft.
Zo een geweldige restauratie heb ik nog nooit gezien. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
Urbain
Posts: 859
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Post by Urbain » Thu Oct 11, 2018 8:15 pm

elix wrote:En ik ben er over aan het denken om ook het schutbord voor een groot deel te vervangen omdat
dit wel erg dun is op de onderste 10 cm. Daar slaap ik nog even over.


Henk,

Ik hoop dat je een verkwikkende nachtrust gehad hebt, en dat je besloten hebt om dat schutbord toch maar te vervangen. Als je het nu niet doet ga je het waarschijnlijk de rest van je leven beklagen dat je het niet hebt gedaan. Het zou zonde zijn als al de rest perfect is behalve dat schutbord....
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
elix
Posts: 499
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Thu Oct 11, 2018 10:26 pm

Helemaal met je eens Urbain. En inderdaad na een goede nachtrust kijk je er weer fris tegen aan.
Dus een nieuwe slijpschijf er op en daar gaat ie weer.
Op deze manier is deze onbereikbare plek ook nog eens goed te stralen voordat alles weer dicht gemaakt wordt.



Image

Geroest,..maar niet doorgeroest

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 499
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sun Oct 14, 2018 9:03 pm

Flinke stappen gemaakt afgelopen week.
Alle rotte delen zijn er uit, en alles wat nog gestraald moest worden is nu ook klaar.
Het opbouwen van de achterkant kan bijna beginnen. Eerst nog wat rillen persen.

Image

Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
GODFRIED
Posts: 8066
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Re: Restauratie M530 LX

Post by GODFRIED » Mon Oct 15, 2018 7:44 am

Nu mag je zeggen "ik heb bijna een compleet M530 chassis zonder roest" of iedereen je dat gaat geloven is de vraag.
Je bent niet te onderschatten. :wink:
Matra Bagheera S - 1977

User avatar
ypres
Posts: 167
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Re: Restauratie M530 LX

Post by ypres » Mon Oct 15, 2018 8:18 am

't is al meerdere keren gezegd maar 't blijft fantastisch om te zien. Goed bezig.... mooi werk....
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...

User avatar
hendrik
Posts: 3649
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Mon Oct 15, 2018 8:40 am

Hij kan ook zeggen dat hij zelf een matra 530 heeft gebouwd hé.



grt harrry de matra.

User avatar
elix
Posts: 499
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Wed Oct 17, 2018 10:37 pm

Het was weer een heel gevecht met het schutbord onder de pers, maar uiteindelijk ben ik er tevreden mee.
Het begint ondertussen echt vorm aan te nemen. Ik streef er naar om dit jaar het laswerk klaar te hebben.
En als d'r geen gekke dingen gebeuren is dat haalbaar.
Niet dat er ineens haast bij is, maar je moet toch enigszins een plan in gedachten hebben.

Hier en daar nog wat modificeren, en dan kan het lasapparaat weer uit de kast.

Image



Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
hendrik
Posts: 3649
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Wed Oct 17, 2018 10:50 pm

Zeer mooi gedaan komt goed.




grt harry de matra.

User avatar
elix
Posts: 499
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Post by elix » Sat Oct 20, 2018 9:27 pm

Dank voor alle positieve reacties jongens :oops:

Momenteel zit ik in een goede drive. Overdag veel werk voor de dagelijkse boterham, maar 's avonds even zo goed tijd voor m'n project.
Wat wil 'n mens nog meer ?
Het persen van de vloer voor de kofferbak was naar verwachting een op zichzelf staand project. Als het na uren prutsen dan eindelijk uit
de mal komt is de eerste indruk niet echt halleluja. Omdat ik geen mogelijkheid heb om de de bovenste mal voldoende op te spannen treed er
toch nog behoorlijk vervorming op in de plaat in z'n geheel.
Maar als je dan hier en daar eens een keer met de stuikhamer een klopje geeft lijkt het ineens wat.
Verder gaat het net als met de vloerdelen. Als je eenmaal begint te lassen en je werkt enigszins van binnen naar buiten dan valt het achteraf erg mee.
Het begint nu aan de achterzijde ook ineens weer op een Matra te lijken.

Allereerst het nieuwe schutbord er in gelast.

Image

na een lange avond vechten met natuurwetten is dit het resultaat

Image

De lasnaad van de nieuwe zijstukken valt precies op de lasflens van het nieuwe schutbord.
Zo ontstaat een sterk geheel. En dat is geen overbodige luxe met de wetenschap dat daar veel kracht op komt
door het gewicht van de versnellingsbak


Image

naad aflassen. Zo worden dus drie platen samen gevoegd.

Image

Image

De zijwanden heb ik aan de bodem gepuntlast. Maar gezien de zware belasting aan de buitenzijde ook geproplast.
Zo is blijft het originele karakter zichtbaar, maar is het zeker zo sterk.


Image
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
hendrik
Posts: 3649
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Re: Restauratie M530 LX

Post by hendrik » Sat Oct 20, 2018 11:51 pm

Dat heb je alweer mooi gedaan prachtig.



grt harry de matra.

User avatar
oetker
Posts: 7322
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL
Contact:

Re: Restauratie M530 LX

Post by oetker » Sun Oct 21, 2018 6:09 am

Men, wat een werk allemaal.
Dit wordt de duurste Matra die er rondloopt op deze aardbol.
Het chassis begint nu wel aardig te vorderen.
Het leuke werk van de opbouw is in aantocht.
Het gaat lekker Henk.
Nog even volhouden en dan
auto001.gif
auto001.gif (1.01 KiB) Viewed 423 times
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981. Nissan Micra 1.6 Cabrio
Bamiscooter

Post Reply