Restauratie M530 LX

Alle informatie over restauratie en werken aan de M530
User avatar
elix
Posts: 265
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby elix » Wed Jan 11, 2017 9:28 pm

:oops: :oops:

Jazeker Pete,........als jij mijn freesbedrijf overneemt :lol:

groetjes Henk
M 530 LX 1970 under construction
Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 265
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby elix » Sun Feb 12, 2017 8:32 pm

De nieuw gemaakte platen voor de achterasophanging liggen bij de verzinkerij en komen a.s. week binnen.
Het is even stil geweest op mijn topic hier, dat komt omdat ik ondertussen ook nog druk geweest ben met
het proberen te vervaardigen van zelf gefreesde mallen voor het maken van de kunststof paravanplaten.
Maar dat lukt me momenteel nog niet zo.
Deels ook omdat ik me nog nieuwe 3D software eigen aan het maken ben.
ik werk al jarenlang met gewone freessoftware, maar 3D is toch weer een stapje hoger. Vroeg of laat valt dit ook wel weer op z'n plek.
Het eindresultaat moet toch iets beter worden als tot nu toe.

De kunststof wielnaafkapjes heb ik ondertussen ook opnieuw gemaakt. Bij de eerste set ben ik in de weer geweest om ze te gieten.
Maar als ik helemaal eerlijk ben was ook hier het eindresultaat niet 100%.
Daarom heb ik ze nu gefreesd uit kunststof nadat ik geschikte freesjes gevonden had van 1 mm. Nu zijn ze veel strakker dan mijn eerste setje. inmiddels heb ik er al enkele verkocht via internet.

gefreesde wielnaafkapjes

Image

Image

paravanplaat eerste poging,..to be continued. Even niet op de buitenconr letten

Image

aangezien bovenstaande dingen nogal tijdrovend zijn qua experimenteren en regelmatig frustreren ben ik gisteren
maar vast aan iets begonnen waar je niet heel diep bij na hoeft te denken.
Namelijk het verwijderen van de bitaklaag die in de loop der jaren gegroeid is tot iets wat meer lijkt op een betonbekisting dan
op roestpreventie. Een groot deel van het chassis moet ik reconstrueren dat was al duidelijk voordat ik aan het hele
traject begon. Het plaatwerk dat onder de bitak uit kwam is nog in verrassend goede staat.
En dat is maar goed ook, dit zijn de lastigste stukken om na te maken.

Dit werkt prima, maar na een paar uur hangt er wel een zware damp in de werkplaats.

Image

dit valt niet tegen. Matra's zijn toch niet helemaal gemaakt van kunststof en roest :)

Image

Image
M 530 LX 1970 under construction

Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
Muddy Bandit
Posts: 1496
Joined: Fri Jan 11, 2008 11:28 pm
Location: Almelo NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby Muddy Bandit » Sun Feb 12, 2017 11:23 pm

Sow, dat valt me niet tegen wat daar onder het bitumen weg komt. 8)

Nog geen problemen met rookmelders ervaren? (ik ben destijds met de Rancho Grand Raid ook even op die manier bezig geweest maar het enigste wat ik toen bereikt heb is een praktijktest van rookmelders en de sprinklerinstallatie :oops: ... ben daarna dus maar over gegaan op bevriezen en afsteken)

Keep up the good works, ik heb volle bewondering voor de wijze waarop je alles tot in perfectie aanpakt.
Rustig aan....
Ben ik ook de hele dag druk mee.....

Talbot Horizon 1.1 LS 1981
Jeep Wagoneer 'Custom Special' 1971

User avatar
oetker
Posts: 6672
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby oetker » Mon Feb 13, 2017 9:45 am

Vaak kruipt er nog water onder de bitumen en roest het even goed maar dit is niet verkeerd.
In ieder geval stukken beter als de constructie onder de ruit die ik bij je gezien heb.

De naafkapjes zien er weer beter uit, maar vond de eerste serie ook niet slecht.
Het gaat weer verder ook al lukt niet alles in ene.
Super

Herman
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981.

User avatar
Urbain
Posts: 749
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Re: Restauratie M530 LX

Postby Urbain » Mon Feb 13, 2017 8:12 pm

Dat lijkt best mee te vallen, Henk. Als de rest van het plaatwerk ook in die staat is ben je bij de gelukkigen. Dan valt het laswerk nog te overzien.
Uw wieldopjes lijken de perfectie, waarschijnlijk beter dan de originele.
Breng voor de nieuwjaarsmeeting nog maar wat foto's mee op je PC, altijd interessant om te tonen.
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983

User avatar
elix
Posts: 265
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby elix » Mon Feb 13, 2017 10:13 pm

Dan valt het laswerk nog te overzien.


Dit zijn enkel een paar foto's van de voorzijde Urbain. De rest heb ik bewust niet gepubliceerd :lol:
Met name de vloer en de dorpels met alles er op en er aan moeten vervangen worden.
Het zal al met al een heel karwei gaan worden, maar het betreft vooral die stukken die nog na te maken
zijn met modern gereedschap zoals lasersnijders en kantbanken.

groetjes henk
M 530 LX 1970 under construction

Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 265
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby elix » Thu Feb 16, 2017 6:56 pm

Dat is ook weer klaar. Het heeft wat tijd, g... en moeite gekost, maar dan heb je ook wat 8)
Weer een projekt(je) afgerond. Er zijn enkele sets extra gemaakt.

Image


Image


Image

Met het spuiten van de achteras hing deze op ooghoogte waardoor ik ontdekte dat deze ietsje krom was
aan 1 kant. Dat noemen ze bezigheidstherapie een krommem achteras stralen en spuiten
Een beetje dom is dat wel natuurlijk, maar het valt niet altijd mee om de slimste te zijn. :o :roll:
Het blijkt toch een lastig onderdeel te zijn aan deze auto. Je zou zo op het eerste oog zeggen
gewoon een buis met steuntjes er aan daar kan toch niet zo veel mis mee zijn. Maar het is of doorgeroest,..of krom.
ik heb inmiddels 3 gebruikte achterassen die dus allemaal wel iets mankeren.
Daarom maar een nieuwe gekocht bij Bernard Reuse in Frankrijk.
de opgeknapte as probeer ik wel een keer te richten onder de pers, die mag dan fungeren als eerste reserve.
Op de foto is de enigzins geroeste as de nieuwe.

Image
M 530 LX 1970 under construction

Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
pete speed
Posts: 390
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Postby pete speed » Thu Feb 16, 2017 11:35 pm

Hi Elix,
Bitak, roest en andere elende kan er gemakkelijk af met CO2-stralen, bijv. bij Cuijpers in Weert. In mijn AGA-tijd heb ik er goede ervaring mee opgedaan , én het spaart het millieu en onze longen ( en brandmelders )
Je werk ziet er perfect uit, het wordt een onbetaalbare M530
The Pete

User avatar
oetker
Posts: 6672
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Tiel NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby oetker » Fri Feb 17, 2017 12:20 pm

Vertekent te foto nou zo of is de ene as breder als de andere?
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 2.2-1982. Matra Murena 1.6 1981.

User avatar
elix
Posts: 265
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby elix » Fri Feb 17, 2017 4:30 pm

Dat is special-effects camerawerk Herman. :)
M 530 LX 1970 under construction

Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 265
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby elix » Sat Apr 15, 2017 10:20 pm

Zo daar gaan we dan weer 8)
Voor de vaste lezers,....nee ik ben het project nog niet moe. Maar als kleine zelfstandige
zien de dagen er wel eens anders uit dan van 8 tot 5
Maaaar ! vandaag was het me-time.! :o

Veel onderdelen heb ik inmiddels montagegereed in het rek liggen. Er moeten nog wel wat onderdelen gedaan worden,
maar ik heb besloten om toch aan het laswerk te beginnen. Als er straks weer eens te weinig tijd is om het lasapparaat van
de zolder te halen., doe ik het kleine losse grut nog wel tussendoor.
De motor en versnellingsbak komen t.z.t. wel aan de beurt.

Dus vandaag begonnen met het maken van een verstevigingsframe / spitconstructie.
Omdat het hele gedeelte tussen de kop en de kont vernieuwd moet worden moet er eerst een buizenconstructie gemaakt worden
zodat alles gefixeerd blijft als ik er de zaag in zet.
Het frame voor de voorkant heb ik vandaag gemaakt. Het zal wel enkele weken vragen voordat het chassis in het spit hangt.
de celette® richtbank wil ik integreren in deze constructie zodat wanneer het nodig is ik nog wat meetreferenties heb.



aan dit frame kome straks aan de boven- en onderkant kokers die geschoord naar achter lopen.
zo wordt het een soort doos


Image

Image
M 530 LX 1970 under construction

Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
elix
Posts: 265
Joined: Wed Nov 13, 2013 3:29 pm
Location: Someren - NL

Re: Restauratie M530 LX

Postby elix » Sun Apr 23, 2017 12:33 pm

De vorig jaar aangeschafte richtbank is vandaag ook ingezet.
Meten is weten is het gezegde. En dat gaat perfect op een dergelijke basis.
Het frame voor de spitconstructie aan de voorzijde is klaar. inmiddels ben ik met de achterkant bezig.
Als dat klaar is, worden de voor- en achterkant verbonden met een schoorkruis boven en onder het chassis.
Dan heb je een basisconstructie die eigenlijk niet meer kan vervormen lijkt me.
Daarna nog de bokken maken waar het spit inhangt. Deze bokken wil ik zo maken dat ze op de richtbank passen,
maar ook dat ze zonder richtbank op wielen kunnen staan. De wielen onder de richtbank worden nog vervangen
door houten klossen. Dat scheelt 20 cm in de (werk)hoogte.

Daar gaat ie dan.

Image

Image

Alles toch nog enigszins toegangelijk om aan te werken.
De constructie is ook gedeeltelijk demontabel voor het geval het voor een specifiek onderdeel in de weg zit.


Image
M 530 LX 1970 under construction

Fiat X 1/9 1974 - https://www.flickr.com/photos/che-bella/

User avatar
pete speed
Posts: 390
Joined: Sun Aug 17, 2008 10:58 am
Location: Beesel, Pays Bas

Re: Restauratie M530 LX

Postby pete speed » Sun Apr 23, 2017 10:06 pm

Mooi werk Elix, wordt een compleet nieuwe M530. Restaurer zelf ook en dat kan maar op één manier: goed!
The Pete


Return to “M530”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests