Page 1 of 1

Avantime 2.2 dCi Jo

Posted: Sat Oct 01, 2011 11:21 pm
by jo
Ik zal maar even een nieuw topic maken over de Avantime.
Beginnen met de foto's die ik nog had.
bouwjaar 2002
Image
Image
Image
Image
bouwjaar 2003
Image
Image

Vandaag even de eerste grote kuis gedaan, ziet er al wat beter uit.
Wel nog geen foto's.
Zat een hoop vuil onder de hoeken van de voorruit dus ruitenwissers eraf (die moeten ook nog een nieuw likje zwarte verf krijgen), paravantbak afdekplaat verwijdert en ja hoor één grote compostbak was het daar, vermoedelijk komt dit vooral via de aflopen van het opendak daar terecht, die laatste zijn ook doorgespoeld.
Ook ontdekt waarom de ruitensproeiers niet werken, 2 keer darmbreuk.

Verder ontdekt dat de rechtse koplamp water binnen krijgt want die was na de wasbeurt compleet aangedampt, hier blijkt een scheur in de behuizing te zitten, die wordt dus vervangen, maar de bumper moet er daarvoor af, groot werkje vermoed ik.

Posted: Sun Oct 02, 2011 9:31 am
by GODFRIED
Mooie wagen. :wink:
Tegenwoordig moet je een auto bijna slopen om iets te kunnen vervangen. :cry:

Posted: Mon Oct 03, 2011 12:25 am
by jo
Zwijg stil een hele tijd aan het kijken geweest of het niet anders kon, neem ik de andere lamp vast zie ik dat die ook een scheur heeft op dezelfde plaats.
Dus niets gedemonteerd en de lamp eerst met secondelijm gekleefd en daarna een laagje tec7 erover, al een geluk dat de scheur bovenop zat.
Verder niet veel gedaan en van het mooie weer genoten (enfin straatstenen goed gelegd :lol: )

Posted: Mon Oct 03, 2011 10:05 am
by GODFRIED
Met Tec7 kun je veel herstellen.
Ik heb het altijd in voorraad.

Posted: Fri Oct 07, 2011 10:55 pm
by jo
De 2.2dCi beetje opgeblonken :oops:
Image
Welke Avantime heeft aan de bestuurderkant zowel boven als onder de wisser een sproeilijn?
Die van mij in elk geval wel. :lol:
Image
Avantime heeft een onderste kofferbak
Image
Afgedekt met een plaat
Image
Die dus identiek is als de hoedeplank, alleen ondersteboven ligt.
Blijkt bij vele vele 1 van de 2 platen te ontbreken, ook bij mijn beide maar ik ga er maar ene rijden dus dat is ook opgelost. :D
Image
Dash is al aardig proper
Image
Mat voor de achterste zetel is proper geworden
Image
Voorzijde kan nog beter maar het produkt was op, bestuurderskant ook 2 slijtplekken dus er komt zeker een complete mattenset in.
Denk de luxe veloursset te kopen http://link.marktplaats.nl/479816472
Image
Image

Posted: Sat Oct 08, 2011 9:20 am
by GODFRIED
Net zoals onze Matra's moeilijk om aan te werken. Veel plaats heb je niet in het motorruim. Ik vind het een prachtige wagen, zie ik me zelf ook nog ooit mee rijden.
Succes, vele aangename km.

Posted: Wed Oct 12, 2011 12:54 pm
by matramurena
Als je een automattenset zoekt zou ik er een nemen waarbij de matten voor de bank aan elkaar zitten. Feitelijk dus 1 lange mat achter zodat ook achter de middenarmsteun een mat ligt.

De dubbele bodem in de kofferbak kun je inderdaad met de hoedenplank creeren, maar dit is of/of, dus of je gebruikt hem als hoedenplank of je creerd een dubbele bodem (en een vlakke laadvloer bij neergeklapte zetels) Dus standaard hoort er maar 1 plank in te zitten.

Posted: Fri Oct 14, 2011 10:30 pm
by jo
Weer wat geleerd, bedankt.

Deze week heel druk gehad en dus niets gedaan aan de Matra.
Dit weekend ook al zeker niet wat deze morgen om 05.30 was mijn auto al dichtgevrozen, dus in sneltempo de tuin winterklaar maken.

Denk er trouwens aan om de schade Avantime als onderdelen object te beschouwen, Leder interieur verkoop ik, de rest hou ik

Posted: Sat Oct 15, 2011 10:11 am
by matramurena
Wat is de staat van het interieur?

Onderdelen zijn altijd handig om te hebben. Ik zit er ook aan te denken de paarse maar aan te houden en eventueel later weg te zetten voor onderdelen.

Posted: Sat Oct 15, 2011 1:07 pm
by jo
Leder is zeer goed onderhouden, denk zelfs dat er altijd alleen mee gereden is want de achterbank is echt onbeschadigd?
Het is een zwart interieur en eigenlijk zie ik dat liever dan het beige maar daar geeft mijn vrouw de voorkeur aan, ik moet haar wat tegemoet komen hé.
Ook de zwarte mat is in goede staat en zonder gaten bestuurderskant.

Posted: Sat Oct 15, 2011 1:35 pm
by jo
Binnenkort kan ik jou trouwens foto's laten zien hoe het naakte glazen dak er langs binnen uitziet aangezien ik de hemel eruit haal, die is in de paarse namelijk niet om aan te zien (rokersauto?) ik moet die dus verwisselen.
Weet je ook ineens of het dus haalbaar is om jouw glazen dak te versteken naar die met het vaste dak. :wink:

Posted: Sat Oct 15, 2011 6:18 pm
by matramurena
Glazen dak demonteren is een simpele klus. Alleen erg zwaar om eraf te lichten dus met twee man is aan te raden.

Ik weet echter niet hoeveel werk het is om alle elektra om te leggen die ik nodig zou hebben en ik ben ook bang dat een vast dak demonteren een stuk lastiger is dan een glazen dak...

Posted: Sun Nov 13, 2011 6:51 pm
by jo
Zo ik ben eruit wat betreft de motor (van de nocturne ).
Die is dus kapot, kreeg het walmen niet weg maar het is niet enkel diesel dat hij uitstoot maar ook olie, zit ook een tik in het blok dat me nooit heeft aangestaan.

Vandaag de grijze binnengereden, denkelijk wel zijn laatste meters op eigen krachten.
Begonnen met foto's te trekken van alle aansluitingen en voorzichtig hier en daar al iets losgehaald.
Vermits dat wel een goed blok is ga ik die eerst klaar zetten voor ik de andere loshaal.

Ga de motor er langs voor uithalen, dus heel de kop van de nocturne moet ook los.

Pff had er liever niet aan begonnen maar dat was wel het risico dat ik nam door hem te kopen.

Posted: Sun Nov 13, 2011 10:09 pm
by jo
Zit een leuk luchtfilter in de grijze, uitwassen en opnieuw gebruiken.
Image
Verder hebben we alles voor de motor al weg, nu is ook de aanrijschade duidelijk, die is in een paar uur te herstellen, gewoon te rechten.
Schade zat dus in alle opbouwstukken.
Image

Posted: Mon Dec 05, 2011 10:55 pm
by jo
Beetje met tegenzin gisteren toch flink doorgedaan om de motor eruit te halen, met tegenzin omdat het veel werk is, in de week kom ik er niet aan toe...
Tot ik tot het bittere besluit kwam dat ik heel de voortrein eronderuit moet halen.....
Zit de moed weer wat dieper, zeker omdat er al 2 kooimoeren waar het subframe aan vast zit los zijn gekomen, moet dus al bouten doorslijpen.
Zal iets voor volgend weekend worden want werk is momenteel zeer zwaar.

Posted: Tue Dec 06, 2011 10:21 am
by GODFRIED
Dag Jo,

Ja, soms weet je niet waar je aan begint en kan het tegenvallen.
Je vooral niet willen haasten dan maak je het erger, het moet een passie blijven en vooral plezant.
Het is algemeen geweten dat er aan de aventime en aan de espace zeer moeilijk te werken is. Dit heb ik Jean meerde keren horen zeggen. Ook een van de reden dat deze wagens zeer duur in onderhoud zijn.

Veel succes.

Posted: Tue Dec 06, 2011 5:37 pm
by jo
En vooral op deze kan ik even oefenen, zou desnoods een kabel of leiding kunnen knippen maar op de nocturne kan ik zulke fouten niet maken, moet nu dus de juiste methode bepalen en dat houdt dus in dat ik beter even opnieuw begin.

Ach Berlingo blijft het goed doen en die is nog gekeurd tot juni dus heb nog tijd. :lol:

Posted: Tue Dec 06, 2011 7:44 pm
by Muddy Bandit
Het is en blijft een Matra-product, en daarbij komt dan ook nog eens dat de moderne technieken hier ook allemaal nog in verwerkt zijn. :lol:

Succes ermee, nu even doorzetten en dan hebje straks weer een prachtige en betrouwbare wagen. :wink:

Posted: Tue Dec 06, 2011 7:49 pm
by jo
Dat is inderdaad zo, ophangblok van de motor is al een kunstwerk opzich.

Posted: Wed Dec 07, 2011 6:09 am
by GODFRIED
Aan moderne wagens werken is een ramp, geen ruimte rond de motor, alles ligt vol met overbodig elektronisch spul. En wij maar klagen dat er bij onze Matra al geen plaats is, een luxe van ruimte vergeleken met de huidige wagens.
Ik kan me voorstellen dat zo een aventime alles behalve gemakkelijk is. Zie de foto van het motorruim en ziet genoeg.

Posted: Mon Mar 05, 2012 1:28 am
by jo
Mijn Avantime? Hij is in winterslaap. :) :)
Image

Posted: Mon Mar 05, 2012 6:20 am
by GODFRIED
Dag Jo,

Gelukkig kan die daar beter tegen dan veel van zijn voorgangers.

Posted: Mon Mar 05, 2012 12:12 pm
by dieterwieter
Jammer dat die 2.2dci zo'n onbetrouwbare blokken zijn... :(

Ikzelf heb Renaults met deze motoren (vooral Espace en Vel Satis) nooit of te nooit aan particulieren of Belgische opkopers willen verkopen om ze van miserie te besparen.

Posted: Sun Mar 11, 2012 9:52 pm
by jo
Eerst in orde krijgen en dan stilletjes uitkijken naar een 2.0 benzine (LPG moet het dan worden)