rem-koppeling ontluchten

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

rem-koppeling ontluchten

Post by jo »

hoe ontluchten jullie dat?

al vaak heb ik een profesioneel iets willen kopen want altijd met mijn vrouw als hulp... vind het pompen en telkens de ontluchting open en dicht draaien eerder gevaarlijk want die nippels zijn niet zo sterk (nog nooit eenje kapot gehad)

maar om 60? of meer uit te geven vind ik er ook wat over

nu heb ik juist en Visibleed gekocht voor 7.84? bij Ferauto in Wommelgem, zal wel goedkoper zijn dan online bestellen + verzending
ik ga hem nu testen en laat dan straks weten hoe het is gegaan
http://www.edirectory.co.uk/pf/880/mia/ ... pid/438248
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

ik vermoed dat jou systeempje werkt met een kogeltje (billeke) dat het darmpje afsluit wanneer je het pedaal loslaat (wanneer er lucht/vloeistof wordt teruggezogen), op die manier kan je de nippel laten openstaan. Ik werk al jaren met een gewoon darmpje, ??n kant op de nippel en de andere kant steek ik gewoon in een maatbekertje met remolie, op die manier kan er ook geen lucht worden teruggezogen en kan je gewoon blijven pompen. Zo verversen we trouwens onze remolie op onze race-motoren, gewoon doorpompen, dat gaat zeer snel. Wel tijdig je reservoir bijvullen natuurlijk.
K'heb ooit ook zo'n darmpje als't jouwe gehad, maar het kogeltje ging nogal vlug corroderen waardoor het niet voldoende meer afsloot, remolie is nogal agressief.
Bagheera X '78
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

inderdaad met een kogeltje

het is goed gelukt en rustig want geen gezaag :oops:
of het lang gaat meegaan kan ik nu dus nog niet schrijven

vind het zijn prijs wel waard
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

jo,
ik gebruik dit (zie foto)ontluchtings toestelletje.i
s door ronny gemaakt .
aan tesluiten op de compressor,zeer lage druk.anders :evil: :evil: boem
gaat zeergoed en kost bijna niets.
Attachments
HPIM0390.JPG
HPIM0390.JPG (27.61 KiB) Viewed 13009 times
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

nog een foto gevonden
Attachments
HPIM0391.JPG
HPIM0391.JPG (39.82 KiB) Viewed 13005 times
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Dat is knap gevonden, je blaast dus de remolie erdoor ? Dat kan ik zelf ook in mekaar knutselen, hoeveel druk gebruik je dan ?
Bagheera X '78
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

zo min mogelijk.het potje zal bol komen testaan.om de druk teregelen staat die hendel erop.op enkele tellen is alles ontlucht.wel zorgen dat het potje voldoende vol is met olie.druk met o bar beginnen en dan langzaam op drijven ;ik denk dat er geen 2 bar nodig is.eerder ongeveer 1 bar
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

dat verkopen ze ook in een set met een fles op die je kan vullen, verder verkrijg je dan druk van een reservewiel dat je moet aflaten tot (dacht me te herinneren) 0.8 bar
set kost wel 30? en zag er maar bedenkelijk uit

wat jij daar hebt is heel knap (heb er nog aan gedacht om het te maken)

is dus gewoon olie max vullen, druk op zetten en dan de nippels opdraaien in de volgorde dat je normaal ontlucht (verste eerst)

je perst de lucht er dus uit wel goed het niveau in het oog houden

wat je ook kan doen met die set is de leidingen leeg maken als je bvb. een restauratie plant en de boel helemaal los wil halen

nog eens goed gemaakt 8)
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb dat eens zien doen van ??n van mijn vorige auto"s. Die man opende niks aan de wielen. Gewoon toestel erop, druk steken, en klaar was kees.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het ontluchten door druk op remolieoliereservoir te zetten wordt door Matra voor geschreven in de werkplaatshandboek. Dit is enige manier om alles vlot en volgens de regels van matra te ontluchten. De druk bedraagt 2 kg. Het onluchten moet in een bepaalde volgorde gebeuren.:wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3821
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Om eerlijk te zijn, heb ik dat gedaan met de Murena van Randy. Ik heb een gaatje geboord in een oud deksel van een remoliereservoir. Daarop heb ik de gewone blazer op geduwd. Mits een beetje duwen van de blazer op het dekseltje, kan je gemakkelijk druk houden op in het oliereservoirtje. En in geen tijd was alles ontlucht.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

jo wrote:dat verkopen ze ook in een set met een fles op die je kan vullen, verder verkrijg je dan druk van een reservewiel dat je moet aflaten tot (dacht me te herinneren) 0.8 bar
set kost wel 30? en zag er maar bedenkelijk uit
Image

Ik hoor juist positieve geluiden van deze methode.
Het is de EEZIBLEED en kost zo'n 25 euro. Het grote voordeel van dit systeem is dat de olie die uit het reservoir wordt weggedrukt, weer wordt bijgevuld met olie uit het flesje. De manier zoals jullie doen met alleen druk op het reservoir zetten gaat ook wel, maar je moet erg goed oppassen dat niet alle olie weggedrukt wordt. De olie naar de koppeling zit trouwens halverwege het reservoir, dus de kans is groot dat die belucht wordt.

Ik moet eerlijkhalve zeggen dat ik het ook doe met een deksletje met een drukaansluiting. Maar ik ga toch maar die eezibleed halen :wink:

Wat ik ook wel eens gedaan heb, is ontluchten met behulp van een koelkastmotor. Sluit de zuigende kant aan op de ontluchtingsnippel, en de olie wordt er zo doorheen gezogen. Nadeel van deze zuigende methode is, is dat er ook wat valse lucht langs de nippel gezogen wordt, waardoor je ook luchtbelletjes ziet als de boel goed ontlucht is.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Ik heb een deksel van het reservoir met een luchtaansluiting op en vind dit nog de eenvoudigste manier. Ik giet het reservoir bijna vol voor ik begin met ontluchten. De olie die dan te veel in het reservoir zit trek ik eruit met een grote spuit, dit gaat z??r vlot. Wel het niveau in het reservoir in het oog houden tijdens ontluchten, zeker als je het hele systeem moet ontluchten. Trouwens het ontluchten doe je maar ??n keer om de hoeveel?.. jaar! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

bart_heemskerk wrote:
Ik hoor juist positieve geluiden van deze methode.
Het is de EEZIBLEED en kost zo'n 25 euro.
ik heb er nog geen reactie's op gehoord want ik ken niemand die de set heeft, ik heb enkel de set in mijn hand gehad in de winkel ....
als jij de set hebt aangekocht laat je ons wel weten wat je ervan vind zeker?
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

Ikzelf heb een ontluchtingsset waarbij je het reservoir goed vult, en met een vacuumpomp met reservoir aan de nippel de olie eruit trekt. Je krijgt idd ok zeer fijne luchtbelletjes als je snel werkt. Persoonlijk ontlucht ik liever met 2 personen... maar het lijkt wel te werken.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het ontluchten volgens de procedure die Matra voorschrijft gaat vlot en lijkt mij de beste. Geen extra kosten of je moet niet over een compressor beschikken om 2kg op het remoliereservoir te zetten. Ik heb mijn bagheera 10 jaar en heb al verschillende ontluchtingen gedaan tijdens werkzaamheden aan het systeem, dit alleen en zonder problemen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Richard
Posts: 1840
Joined: Sat Jan 09, 2010 6:32 pm
Location: Doetinchem

Post by Richard »

Voor zover ik het nu kan bekijken werkt het heel prima. Eindelijk kan ik eens ontluchten zonder dat ik een tweede mannetje moet regelen.

Heb nog niet gereden, want de wagen staat op bokken, maar het pedaal voelt goed.

Image

Reservoir van remsysteem vol, wiel erbij met max 1.5 bar in de band.
eesibleed dop op het reservoir. Slang aansluiten aan de band en ontluchten maar.......

Ik heb het flesje niet gevuld, (daar kan extra olie in om te voorkomen dat er lucht het systeem inngaat als het reservoir leeg mocht raken.)

Ik heb de leidingen vervangen, dus het systeem was helemaal leeg, ging prima. Dit had ik al veel eerder aan moeten schaffen (kost ca 25 euro op ebay)
Dodge Challenger SXT Plus, 2016
Opel Adam 1.4L, 2016
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Het is met gereedschappen altijd, koop ik het, of koop ik het niet.
Je moet er ook werk voor hebben.
Zo twijfel ik er ook over een speciale dop te kopen die de onderste draagarmkogel kan los halen.
Kost bij elkaar €30.- met verzend en dat is niet zo heel veel, maar ik heb hem maar 1x nodig.
Je hebt hem echt nodig om die baljoint te verwijderen, want die dingen kunnen enorm vast zitten.
Ze zijn niet defect bij mij, maar het is het enige beweegbare deel wat ik nog niet vervangen heb in die hoek.
En zo zijn er wel meer van die gereedschappen waar je eigenlijk geen werk voor hebt.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

Ah dat heb jij ook al, het is idd elke keer dubben, de schuur ligt inmiddels al redelijk vol met van die handige apparaatjes, echter bij sommige vraag ik me af of dat wel het geld waard was.
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Harry de Matra, heeft deze dop zelf gemaakt en hij ziet er degelijk uit.
Harry???
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Dan moet ik die maar is een keer lenen van hem.
Als dit soort dingen onder de leden zit, zou het onzin zijn om dat te gaan kopen.
Je gebruikt dat maar 1x in de 30 jaar, vooropgesteld dat je maar 1 Matra hebt natuurlijk :P
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dat moet kunnen. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Dag matramannen, dat is geen probleem want die wat ik heb gemaakt gaat goed. Ik heb er al vier mee los gedraait van die sloopmatra's en zonder probleem, je moet wel een goede schoefbank hebben.




grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Quote Harry
---------------
je moet wel een goede schoefbank hebben.
======================================

Dat kan ik even niet volgen.
Kan de auto niet in de bankschroef zetten.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Kom nu Herman, gij kunt toch alles. :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Herman, dat kan toch geen probleem voor jou zijn he.




grt harry de matra.
User avatar
djapo
Posts: 105
Joined: Sun Jun 06, 2010 9:19 pm
Location: Hilversum (NL)

Post by djapo »

oetker wrote:Quote

Dat kan ik even niet volgen.
Kan de auto niet in de bankschroef zetten.
De bankschroef onder de auto dan?
Elk probleem heeft een houdbaarheidsdatum...
Cadillac 1969 V8 8.2L
Oldsmobile 1975 V8 7.5L
Ford (USA) 1979 V6 2.8L
Chevy 1980 L6 4.3L
Matra L4 1.6L
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Praten we wel over hetzelfde?

Dit bedoel ik

Image
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
User avatar
hendrik
Posts: 4840
Joined: Wed Dec 05, 2007 7:15 pm
Location: lanaken

Post by hendrik »

Ja herman, zo heb ik er een gemaakt van staal en dat werkt zeer goed.
Maar je moet de driehoek waar die op zit wel demonteren want zo krijg je die niet los.je moet het op een schroefbank zetten.





grt harry de matra.
User avatar
oetker
Posts: 7977
Joined: Mon Jan 07, 2008 11:31 pm
Location: Opheusden NL
Contact:

Post by oetker »

Ik wilde dat eigenlijk onder de auto doen.
Luchtsleutel er op en klappen maar.
Als ik de draagarm los moet halen word het nog al een klus, en het is niet defect.
I feel like Jonah, only my fish looks different.
Matra Murena 1.6 1981. Nissan Leaf
Post Reply