Hallo, ik ben Bart

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Hallo, ik ben Bart

Post by bart_heemskerk »

Hallo, ik ben Bart en woon in Purmerend, Nederland. En in het trotse bezit van een murena 1.6 uit 1981. Goud van kleur en hart van goud. Het kloppend hart is namelijk een wankelmotor uit een mazda rx-7. Afgelopen winter heb ik de motor erin gezet en inmiddels heb ik er zo'n 2500 kilometers mee gereden. Bij het inbouwen van de motor heb ik nergens aan het chassis gelast of geslepen, zodat de orginele motor er weer in terug kan als ik over een paar jaar wat verstandiger ben geworden :) .

Wat plaatjes:

Image

Image
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Hoi Bart, knap die wankel in je Murena, dat is bij mijn weten redelijk uniek, heb je dat zelf in mekaar geknutseld en heb je daar wat meer foto's van ?
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Het internet is afgespeurt op zoek naar projecten met een dwarsgeplaatste wankel, en ik heb er 4 gevonden. De motor wordt alleen maar in de lengterichting toegepast. Er bestaat geen versnellingsbak die er dwars aan past (voor een voorwielaandrijver). Het is al uniek om de wankel dwars te zetten, dus in een matra is het dubbel uniek :wink:
Meer foto's op het nederlandse forum
http://oscar.messageboard.nl/7101/viewtopic.php?t=373
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Welkom, ik kan best begrijpen wat je doet de Matra motors waren en zijn werkelijk geen hoogstandjes.
Ze doen hun ding wel, maar spetters zullen er niet afvliegen.
De wagen doet het best als concept en ik had er ook liever een andere motor in gezien, maar begin er niet aan.

Ik vind het knap dat het lukt zonder de basis te raken, anders is de wagen naar mijn gevoel verkwanseld!

Hoe presteerd hij/zij met de Mazda motor?

:lol: Het lijkt hier wel een Nederlandse invasie. :lol:
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Paul wrote: anders is de wagen naar mijn gevoel verkwanseld!
Dat ben ik met je eens.
Er zijn best wel veel murena's hier met een andere motor. Peugeot 1900 of peug mi16 of 2.2 turbo zijn populair. Ik heb enkele gezien waarbij het achterschot uitgezaagt is en chassisdelen verslepen/verlast zijn. Zonde.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Mooi, daar zullen er meer van dromen! :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Als het je eigen wagen is doe je natuurlijk wat je wilt en het probleem is dat de Murena's eigenlijk te goedkoop zijn en zich daardoor lenen voor experimenten.
Al blijf ik het echt doodzonde vinden, daarom vind ik het knap van je Bart dat je respect hebt voor de wagen en de mogelijkheid open laat het origineel te herstellen!
8)
jurgen M
Posts: 1114
Joined: Thu Jun 02, 2005 9:33 am

Post by jurgen M »

en rijdt je 'maztra' beter? is de wegligging nog verbeterd? Het verbruik zal wel niet lager liggen denkt ik. Heb je sowieso winst ten opzichte van je origineel blok of ten opzichte van het peugeot 1900 GTI blok?
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Het motorblok hangt er erg laag in en dat is beter voor de wegligging. Echter mijn wegligging is altijd al slecht geweest. De auto "rolt" nogal in een bocht. Het is zelfs zo erg dat als de koets in een bocht gaat overhellen, de auto van koers verandert. De auto wil dan de bocht krapper maken. dan moet ik corigeren door iets terug te sturen (ruimere bocht) Door dat terugsturen komt de koets weer overeind. En omdat de koets weer overeind komt, verandert de koers weer. (de eerdere koersverandering wordt teruggezet) De bocht wordt dan te ruiom genomen en moet ik weer corrigeren door de bocht krapper in te sturen. Waardoor de koets weer overhelt en weer van koers veranderd...enzovoorts. ik ga al waggelend door de bocht.

Dat gewaggel is nu wel een stuk minder door het lagere zwaartepunt. Maar het is bij lange na niet wat het zou moeten zijn. ik weet niet waar het aan ligt. De achterveren zijn vervangen door zwaardere 2.2 veren en er zitten nieuwe koni's op. Ook heb ik de antie-rol stang achter vervangen door een van een 2.2 (die is dikker). En de dempers voor zijn vervangen. De achterveren vind ik erg slap en de demping achter vind ik ook te slap. De demping is instelbaar maar ik heb het al op max staan.
Ik ga binnenkort alle wielophanging rubber van de voorwielen vervangen. Ze zien er nogal uitgedroogt uit.

De peugeot 1900 motor maakt 122 pk en de mazda motor maakt 115 pk. "Waarom dan al die moeite als je minder pk's krijgt?" Tsja, hoe moet ik dat uitleggen. Rij eens in een mazda rx-7 en je weet het. Zo'n motortje draait zijdezacht. Het trilt niet zoals een zuigermotor. Het is meer een electromotor. Als het 7000+ tpm draait, spint het tevreden, terwijl een zuigermotor het uitschreeuwd! In een mazda zit er een zoemertje in het dashboard om je erop te attenderen dat het maximum toerental is bereikt. Welke andere auto heeft dat? De vermogensafgifte is ook heel mooi lineair. En het geluid is heel mooi. En ik hou wel van apparte dingen :D
Het verbruik is 1 op 9-10.

Sinds het begin is er een probleem met de carburateur. Het is een twee-traps carburateur. Als de tweede trap opent, dan houd de motor erg in. het is nu alleen rijdbaar op de eerste trap. het gaspedaal moet ik dus niet verder dan de helft intrappen, anders begint de motor te stotteren. Maar ondanks dat is de auto wel goed rijbaar en heb ik er inmiddels al 2500 kilometer mee gereden.
Ik ben nu bezig om er een andere carburateur op te zetten. Het spruitstuk is besteld en dan gaat er een weber 45dcoe op of een dellorto of mikuni.

Image
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Ik vind het heel knap werk. "Petje af zeggen ze hier". Ik ben je verhaal aan het lezen maar in ??n ruk is me te veel. Ik heb nog nooit een wankelmotor horen draaien, ik kijk er naar uit. Ik vraag me af hoe je die versnellingen hebt kunnen aanpassen! Schakelt hij vlot?:wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Hallo Bart,

Allereerst welkom op ons forum.
Normaal gezien ben ik niet echt gek van alle ombouw, verbouw,.... toestanden maar ik heb je verhaal gevolgd op het forum van Martijn en hoed af.
Een technische uitdaging, ik volg de goede afloop en volg graag je bevindingen.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

En, Bart wat vind je van die (lastige) Belgen? :lol:
Je was eigenlijk zo snel weg man.
Toch bedankt dat je langs kwam.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Nou, dat "lastige" valt wel mee, hoor. :wink:
Ik was snel weg, omdat ik later die middag had afgesproken met iemand in Bornem. Na Zwalm hebben we zelf de rit uitgereden en daarna meteen door naar Bornem. Daar was een man met een schuur vol met wankel onderdelen en een hoofd vol met wankel verstand. Van hem heb ik een andere carburateur meegenomen die ik kan proberen. Het is een mikuni carburateur. Dat is de japanse versie van een solex PHH carburateur die ook in de murena 2.2 te vinden is. In de 2.2 zitten er twee van maat 40, en ik krijg er 1 van maat 45. Een andere spruitstuk had ik al gekocht op ebay.

Image

Image

(Ja, ik weet dat het nogal...rood is)

Nu ben ik bezig om de nieuwe carb en spruitstuk gereed te maken. In het spruitstuk moeten vacuum aansluitingen komen. In het orginele spruitstuk loopt een koelwaterkanaal, maar in de nieuwe niet. Ik moet dus de koelwaterpoorten in het motorblok die naar het spruitstuk gaan afdichten. En in het nieuwe spruitstuk moeten olie aansluitingen gemaakt worden voor de 2takt olie.
Aan de carburateur moet ook nog wat gebeuren. Er zit niets op om de gaskabel aan te bevestigen en niets om de choke kabel aan te bevestigen. Ook moet ik er nog een hevel aan maken om de 2takt oliepomp te regelen.

Volgende week zondag is er een meeting van de Nederlandse simca-matraclub en ik hoop dat ik het dan klaar heb. Of anders zet ik gewoon weer de orginele carb erop.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,
Technisch gezien heb vakwerk verricht, dat daar vele vragen bijhoren kan niet anders. Zie maar naar de belangstelling.
Het was fijn jullie te leren kennen. Het lijkt allemaal gemakkelijk wat je wil veranderen met die carburator! Maar dat is het niet. Ik hoop dat het je lukt. Maar je hebt al voor hetere vuren gestaan... Je bent een man die houdt van uitdagingen, dat heb je al bewezen.
Laat ons eens weten hoe die meeting in Nederland verlopen is.
Hier nog enkele foto's van de rondrit met MatraMania. :wink:
Attachments
IMG00032 (Small).JPG
IMG00032 (Small).JPG (69.9 KiB) Viewed 8480 times
IMG00029 (Small).JPG
IMG00029 (Small).JPG (76.37 KiB) Viewed 8480 times
IMG00033 (Small).JPG
IMG00033 (Small).JPG (71.74 KiB) Viewed 8480 times
IMG00035 (Small).JPG
IMG00035 (Small).JPG (68.84 KiB) Viewed 8480 times
Matra Bagheera S - 1977
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Op m'n website staat nu ook het verhaal van het inbouwen van een 1900 motor uit een peugeot 205 gti.

http://www.maztra.nl

Image

Image
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

puik werk !
Bagheera X '78
jo
Posts: 1524
Joined: Thu Jun 07, 2007 4:19 am
Location: Oelegem

Post by jo »

:o :o :o
Bij die wankel motor heb ik nog gestaan in Oostvoorne, denk zelfs dat ik met je heb gesproken (of met je buur daar).
Maar die 1900 vind ik ook zeker de moeite, knappe uitlaat spijtig dat die in die exhaust-wrap moest.
de Turbo is eruit gelaten?
hoeveel PK hou je over?
Verder die megasquirt dat is een type 1? Op het Citro?n forum loopt er nu een topic over een SM die een megasquirt 2 krijgt ingebouwd, dat volg ik ook met grote ogen want er zit best wat profijt te halen.

Zeker niet stoppen om alles op je site te zetten want ik lees dit soort dingen maar al te graag. :lol:
http://photobucket.com/albums/a58/pasojo/
2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000 413000km, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Transalp 600V 1987, Honda Camino 1986
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag bart,

Hoe het verloopt met het inbouwen van de Peugeot motor zal ik zeker volgen, fijn dat je het meld op het forum. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4058
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Knap werk Bart, alleen zonde van die Bagheera :cry:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9830
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Bart,

Je bent een durver en een geduldig man. Petje af :wink:


H? Alain, mooie avator. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Ik zag op het nederlandse forum dat Bart bezig is met een injectie te bouwen voor de Wankel...wederom een sterk staaltje !

http://oscar.messageboard.nl/7101/viewt ... &start=120
Bagheera X '78
Post Reply