Motorbehandeling

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
Urbain
Posts: 904
Joined: Mon Feb 05, 2007 10:34 am
Location: Mortsel

Motorbehandeling

Post by Urbain »

Hallo, Via Touring Wegenhulp krijg ik een aanbieding en aanbeveling voor het gebruiken van ASTA3000, een motorbehandelingsmiddel dat de motor zou reinigen en proper houden door een antikleeflaag aan te brengen. Daarbij zou het verbruik en de vervuiling verminderen en tegelijk minder sleet veroorzaken.

Eigenlijk te mooi om waar te zijn, maar vermits Touring het aanbeveelt zou je verwachten dat het wel werkt, maar anderzijds is ASTA ook ??n van de adverteerders in hun magazine...

Als je de website van ASTA3000 bezoekt lijkt ??n en ander wel getest te zijn. http://www.asta3000.com

Ik weet van iemand die het gebruikt heeft in een Ford Focus diesel en die spreekt er positief over, minder lawaai, vlotter optrekken en minder rook.

Mijn vraag nu aan het forum: heeft iemand daar ook al ervaring mee en wat kun je verwachten als je oude old-timer motoren op die manier begint te reinigen?
groetjes,


Urbain

Murena 1.6 1983
GeorgeinBelgium
Posts: 191
Joined: Thu Sep 15, 2005 11:37 am
Location: Antwerpen

Andere producten ...

Post by GeorgeinBelgium »

Likt op Turbo 9000 of iets die wordt verkocht op TV via Luxemburg en andere kanalen ... Ik heb vroeger Slick 50 gebruikt aleen in olie in een oude Subaru, merkte wel een verschil. Minder stress in motor ... mijn persoonlijk opinie aleen.
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Mocht het inderdaad zo'n goed middel zijn, dan zouden de constructeurs het middel zelf gebruiken bij hun wagens. Dus geloof niet alles wat men beloofd. En die reacties zijn enkel persoonlijke indrukken en dus geen keiharde cijfers.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Urbain,

Ik heb in mijn bagheera ook ASTA 3000 gedaan op aanraden van een murenarijder. Hij beloofde mij dat je het zou merken, betere prestaties, verbruik enz. Het product zit er nu een 3000km in en ik heb niets maar ook niets gemerkt!!!!!!!!

De uitlaatgassen van mijn bagheera stinken vind ik!! Niet naar olie! Bij gelegenheid moet je er maar eens aan ruiken! Dit is geen grapje!
Het heeft er misschien mee te maken dat ik als 15 jaar diesel rijd. Maar ik kan er niet aan gewennen en vind het niet normaal!

Dit is de reden dat ik ASTA 3000 gebruikt heb. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

Vermoedelijk de zoveelste clone van het toenmalige Slick50, kwaad zal het niet kunnen, maar van een ezel kan je geen koerspaard maken door wat additieven toe te voegen. Destijds gebruikte ik ook Slick50, toevoegen en onmiddelijk een ritje maken van 25km, het gekke was dat de ralenti plots 300rpm hoger stond wat misschien wel kan wijzen op een betere wrijving...maar verder, baat het niet dan schaadt het niet 8)
benny
Posts: 3838
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Je moet de mensen maar kunnen wijs maken dat je het ei van Colombus verkoopt.
Hetzelfde met de marktkramers die met een additief plots je auto veel zuiniger maken ( de vlotterkamers zijn leeg bij het begin van de test, dus de motor moet langer starten en hij heeft zogezegd meer benzine nodig. Dan het additief erbij en hij start direct, want de vlotterkamer is reeds vol en hij heeft minder benzine nodig. Maar vraag niet om de proef in omgekeerde volgorde te doen). Waarom veel geld uitgeven voor iets dat echt niets opbrengt?
Maar ja, veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven.
User avatar
Paul
Posts: 1443
Joined: Tue Jun 22, 2004 9:20 pm
Location: 3020 Herent

Post by Paul »

Slik 70 is wel een goed smeermiddel ik gebruik het haast overal, behalve in motors.

Ventilatoren, assen, kleine electrische motortjes, ketting, kleine lagertjes, enz............. :lol:
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is een duur product om te gebruiken als smeermiddel. Het zal waarschijnlijk ook een heel goede smeereigenschap hebben! :wink:
Ik ken iemand die heeft dat op zijn nachtkastje staan!!!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Het is een duur product om te gebruiken als smeermiddel. Het zal waarschijnlijk ook een heel goede smeereigenschap hebben! :wink:
Ik ken iemand die heeft dit op zijn nachtkastje staan!!!!! :lol:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
Vollegaaz
Posts: 1038
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:49 pm
Location: Zemst
Contact:

Post by Vollegaaz »

GODFRIED wrote:Het is een duur product om te gebruiken als smeermiddel. Het zal waarschijnlijk ook een heel goede smeereigenschap hebben! :wink:
Ik ken iemand die heeft dit op zijn nachtkastje staan!!!!! :lol:
Omdat zijn bed piept ? Image
User avatar
ypres
Posts: 267
Joined: Wed May 26, 2004 8:13 pm
Location: Ieper - West-vlaanderen

Post by ypres »

ik heb er allemaal m'n vragen bij...

antikleeflaag????
aan wat kleeft het smeermiddel dan??
en welk nut heeft het dan

en vergeet niet: smering is ook koeling

goeie ouwe benzine/diesel en olie

petroleum in de benzine vertrouw ik nog
en die "marly"
maar de rest van al die silicone teflon snufjes
daar hecht ik geen waarde aan...
wie het ijzer smeed als het koud is,
word pas smid als hij oud is...
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Nachtkastje?
Bed piept?
Ik zou zeggen puur natuur, nog altijd het beste.
bart_heemskerk
Posts: 406
Joined: Sun May 06, 2007 7:33 pm
Location: Purmerend, Nederland
Contact:

Post by bart_heemskerk »

Mijn persoonlijke mening over aditieven:
Het zijn altijd "kleine merken". Grote merken (castrol, shell, mobil, etc.) bieden geen aditieven. Grote merken besteden miljoenen aan onderzoek om een zo goed mogelijk smeermiddel te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat een klein onbekent fabrikantje een toevoeging kan maken die de olie eigenschappen echt verbeteren.
Ik kan me wel voorstellen dat ze enkele eigenschappen van de olie verbeteren, maar daar moet tegenover staan dat andere eigenschappen verslechteren. Dus dat bijvoorbeeld de smering bij koude start beter is, maar de smerende eigenschap bij warme motor verslechterd, de koelende eigenschap van olie en/of de reinigende eigenschap van olie verslechterd.
Ik kan ook wel een flesje op de markt brengen met hele dunne olie en claimen dat de smering bij koude motor beter is. Of een flesje met thinner en claimen dat de reinigende werking van de olie verbeterd.
Of een flesje met teer en claimen dat olielekkages verholpen worden...
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Daar zit een logica in. Toch heb ik ooit een TV programma gezien waar het carterdeksel en het kleppendeksel verwijderd was. De motor werd gestart en het draaiende gedeelte werd met een additief bespoten. De motor bleef draaien zonder olie. Ik vond het straffe toebak zoals men hier zegt!:wink:
Matra Bagheera S - 1977
User avatar
ludo2
Posts: 454
Joined: Sun May 01, 2005 10:43 am
Location: 3582 koersel

Post by ludo2 »

godfried, dat wat u aanhaalt heb ik vroeger op valkenswaart rally cross gezien .werd toen gedaan door martin schancke (oei hoe spel ik die naam weer)niet met zen crossbak maar met een gewone fort. het ging toen om slick 50.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Welk product dat ik toen heb gezien weet ik niet meer.

Toch sta je daar eventjes bij stil. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply