onderdelen Simca 1100

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

onderdelen Simca 1100

Post by GODFRIED »

De Simca 1100 zijn daar onderdelen bij die het zelfde zijn dan op een bagheera.Dan denk ik aan; tandwielen, stuurhuis, remklauwen enz. Heeft deze 1100 ook een elektronische ontsteking?Wie kent deze Simca's!
Alle informatie is welkom. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Frank
Posts: 102
Joined: Tue Oct 25, 2005 11:53 pm
Location: Blankenberge

Post by Frank »

Godfried,

De volledige voorwielophanging en het stuurhuis van een 1100 is zowat dezelfde als die van een Bagheera. Zoals je wellicht wel al wist is de motor van de 1100TI dezelfde als de 1300 3G4 motor die in de eerste Bagheera's gemonteerd is. De diameter van de voorste remschijven is ook dezelfde. De radiator is waarschijnlijk ook uitwisselbaar. Naast de 1100TI had je nog de 1100 Sp?cial met de 1300 3G2 motor. Deze had slechts 1 dubbele carburator en een lagere compressieverhouding van 9,6:1 tegenover de 9,8:1 van de TI. De gewone 1100 had zoals het model zegt een 1100 motor. Als overbrengingsverhouding hadden de TI en Sp?cial een verhouding van 17/63. De 1100 en de 1100 Sp?cial was ook leverbaar met een halfautomatisch transmissie. Eigenlijk diende het chassis van de 1100 ook als basis voor zijn opvolger de Horizon.
Wat betreft de ontsteking : de 1100 was zeker niet voorzien van een elektronische ontsteking.
Blijkbaar heb je wat problemen met het monteren van een elektronische ontsteking in je Bagheera. Zelf heb ik dit opgelost door de ontsteking te nemen van een Peugeot 309. Uit een wrak heb ik de volledige ontsteking met bedrading gehaald en die in mijn wagen geplaatst. De Delco-kop heb ik wel moeten vernieuwen. Ik verzeker je. Het werkt perfekt. Spijtig genoeg staat mijn wagen wegens ingrijpende laswerken stil. Nu en dan start ik hem of haar (wat is nu het geslacht van een Bagheera : vrouwelijk waarschijnlijk? :P ). Ontstekingsproblemen heb ik zeker niet meer sedert de montage van deze elektronische.

Wil je nog meer weten over de 1100? Ik heb hier een Vraagbaak modellen 1972 tot 1976 liggen. Zo kostte de 1100 Le in 1976 101.900 BF en de 1100TI 135.900 BF. Waar is de tijd?

Groetjes,

Frank.
bassboss
Posts: 1217
Joined: Sat Aug 07, 2004 12:43 pm
Location: Ternat

Post by bassboss »

Inderdaad! Het is goed om weten welke onderdelen zowat uitwisselbaar zijn.
Ik ben net zoals Godfried een "onderdelenmagazijn" aan het aanleggen om nog een hele tijd met de Bagheera de baan op te kunnen!

Bedankt, Frank!
Bagheera's roesten niet, ze worden één met de natuur...
Matra Simca Bagheera Serie I 1974
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag Frank,Voor ons is het geslacht van de bagheera vrouwelijk :lol: zo behandelen we haar toch, met liefde.
Bedankt voor alle informatie die je hebt doorgegeven.Spijtig dat hij geen elektronische ontsteking heeft.De remklauwen en de remschijven zijn het zelfde, maar waarschijnlijk na al die jaren in slechte staat.Ook de schakeltandwielen zullen dan het zelfde zijn.Ik heb nu de elektronische ontsteking van een horizon gemonteerd op mijn bagheera en het is zoals je zegt "het werkt perfect".De motor draait rustiger en beter ook als hij koud is.Ik zou het zeker opnieuw doen.Ik heb inderdaad eventjes moeten zoeken om deze te plaatsen.Maar het is kinderspel als je het ??nmaal hebt gedaan(dat is met vele dingen zo).Dit ga ik beschrijven in het clubblad.Misschien dat er nog ge?nteresseerd zijn.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Post Reply