Uitlaat
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
Uitlaat
Op het forum van www.oldtimersweb.be staat een probleem beschreven in de streek van Kortrijk betreffende de uitlaat.
Er zijn reeds 2 wagens afgekeurd,waaronder een Mini bj.1982 waarbij de uitlaat van de wagen niet voorzien was van een keurmerk,die mini had een inox uitlaat op maat en werd afgekeurd
Weet iemand hier meer van ?
Er zijn reeds 2 wagens afgekeurd,waaronder een Mini bj.1982 waarbij de uitlaat van de wagen niet voorzien was van een keurmerk,die mini had een inox uitlaat op maat en werd afgekeurd
Weet iemand hier meer van ?
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
Benny
Die vraag heb ik mij ook al gesteld,een originele uitlaat van een M530 vinden !!!!!!! met een keurmerk.
U moet eens het forum www.oldtimersweb.be openen om te lezen welke problemen wij krijgen bij een keuring.
Zo kan er geen enkele oldtimer meer door de keuring.
Die vraag heb ik mij ook al gesteld,een originele uitlaat van een M530 vinden !!!!!!! met een keurmerk.
U moet eens het forum www.oldtimersweb.be openen om te lezen welke problemen wij krijgen bij een keuring.
Zo kan er geen enkele oldtimer meer door de keuring.
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Dag matravrienden,
Jules je hebt gelijk.Omdat ik bij het BFOV verzekert ben heb ik vandaag van de federatie een nieuwsbrief gekregen met de vermelding.
De Tuning
Sinds 15 februari 2006, is er een nieuwe omzendbrief van de minister Landuyt verschenen betreffende technische keuring inzake de tuning. En jawel, verschillende oldtimers werden geweigerd om uiteenlopende redenen, zoals een uitlaat die geen E-keurmerk draagt, een bijgeplaatste schakelaar op het dashboard, veiligheidsgordels die niet conform meer zijn, enz?
De BFOV heeft verschillende klachten ontvangen van de liefhebbers die hun voertuig aangeboden hadden voor de jaarlijkse keuring. We hebben dan ook contact genomen met GOCA en nadien met het kabinet van minister Landuyt, die ons spoedig zal ontvangen en een evaluatie van deze omzendbrief beloofde. We houden u op de hoogte van het vervolg van deze zaak.
Dit wil zeggen.Als ik met mijn Bagheera naar de keuring ga!Keuren ze hem af omdat de uitlaat geen keurmerk heeft.Weet je ook! Dat je op de keuring meer moet betalen als je auto een tuning heeft ondergaan. Verlaging, lampen, banden, spoilers enz.
Waar zijn ze mee bezig?Als er geen federatie was die onze rechten kon verdedigen zouden de oldtimers van de weg verdwijnen of ze zouden het voor de meeste mensen onbetaalbaar maken.Zal een mooie uitlaat in de toekomst niet meer door de keuring komen.
Groetjes.
Jules je hebt gelijk.Omdat ik bij het BFOV verzekert ben heb ik vandaag van de federatie een nieuwsbrief gekregen met de vermelding.
De Tuning
Sinds 15 februari 2006, is er een nieuwe omzendbrief van de minister Landuyt verschenen betreffende technische keuring inzake de tuning. En jawel, verschillende oldtimers werden geweigerd om uiteenlopende redenen, zoals een uitlaat die geen E-keurmerk draagt, een bijgeplaatste schakelaar op het dashboard, veiligheidsgordels die niet conform meer zijn, enz?
De BFOV heeft verschillende klachten ontvangen van de liefhebbers die hun voertuig aangeboden hadden voor de jaarlijkse keuring. We hebben dan ook contact genomen met GOCA en nadien met het kabinet van minister Landuyt, die ons spoedig zal ontvangen en een evaluatie van deze omzendbrief beloofde. We houden u op de hoogte van het vervolg van deze zaak.
Dit wil zeggen.Als ik met mijn Bagheera naar de keuring ga!Keuren ze hem af omdat de uitlaat geen keurmerk heeft.Weet je ook! Dat je op de keuring meer moet betalen als je auto een tuning heeft ondergaan. Verlaging, lampen, banden, spoilers enz.
Waar zijn ze mee bezig?Als er geen federatie was die onze rechten kon verdedigen zouden de oldtimers van de weg verdwijnen of ze zouden het voor de meeste mensen onbetaalbaar maken.Zal een mooie uitlaat in de toekomst niet meer door de keuring komen.
Groetjes.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
Kan Matramania als club ook geen brief schrijven naar het kabinet van Minister Landuyt ? Hoe meer protest hoe groter de druk zal zijn om onze Oldtimers betaalbaar te laten rijden.
En dan maar aandringen om met onze oldtimers jaarlijks naar de keuring te gaan,dit is echt problemen zoeken.
Ik begin te overwegen om zoals Godfried mijn M530 te laten keuren als Oldtimer en te rijden met een O plaat,een verzekering van de BFOV, en de kleine kans op een bekeuring zal ik er maar bij nemen.
En dan maar aandringen om met onze oldtimers jaarlijks naar de keuring te gaan,dit is echt problemen zoeken.
Ik begin te overwegen om zoals Godfried mijn M530 te laten keuren als Oldtimer en te rijden met een O plaat,een verzekering van de BFOV, en de kleine kans op een bekeuring zal ik er maar bij nemen.
-
- Posts: 3837
- Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
- Location: izegem
Ik heb het volgende antwoord gekregen van de technische controle, maar ik heb om nog meer uitleg gevraagd:
Geachte heer Raes,
Naar aanleiding van uw mail dd 6 maart, kan ik u het volgende meedelen.
Met de huidige reglementering is het zo dat uitlaten welke niet origineel zijn of niet onder de categorie vervangingsuitlaten (volgens verordening 1400/2002) vallen, worden gekeurd volgens de nieuwe reglementering omtrent tuning. In bijlage vind u het deel van de Praktische Richtlijnen aangaande de uitlaten.
Bij de tuning is het zo dat er twee soorten uitlaten zijn: met e of E-goedkeuring of zonder e of E-goedkeuring. Uitlaten met e of E-goedkeuring kunnen worden aanvaard mits voorlegging van een homologatie-attest. Niet e of E-goedgekeurde uitlaten maar die wel gekeurd zijn door een erkend labo (T?v, Dekra,...) krijgen een voorlopige geldigheid van 3 maanden. In deze periode zal er onderzocht worden of de niet-originele uitlaten gekeurd via een erkend labo (T?v, Dekra,...) in aanmerking komen voor een validatieverslagprocedure door GOCA.
De niet-originele uitlaten die geen enkele goedkeuring hebben zijn verboden.
Namaakuitlaten die vallen onder de verordening 1400/2002 en zijn ondergedeeld in de "reserveonderdelen van gelijke kwaliteit" zijn toegestaan.
Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben ingelicht, teken ik met de meeste hoogachting, namens Bureau voor Technische Controle
Geachte heer Raes,
Naar aanleiding van uw mail dd 6 maart, kan ik u het volgende meedelen.
Met de huidige reglementering is het zo dat uitlaten welke niet origineel zijn of niet onder de categorie vervangingsuitlaten (volgens verordening 1400/2002) vallen, worden gekeurd volgens de nieuwe reglementering omtrent tuning. In bijlage vind u het deel van de Praktische Richtlijnen aangaande de uitlaten.
Bij de tuning is het zo dat er twee soorten uitlaten zijn: met e of E-goedkeuring of zonder e of E-goedkeuring. Uitlaten met e of E-goedkeuring kunnen worden aanvaard mits voorlegging van een homologatie-attest. Niet e of E-goedgekeurde uitlaten maar die wel gekeurd zijn door een erkend labo (T?v, Dekra,...) krijgen een voorlopige geldigheid van 3 maanden. In deze periode zal er onderzocht worden of de niet-originele uitlaten gekeurd via een erkend labo (T?v, Dekra,...) in aanmerking komen voor een validatieverslagprocedure door GOCA.
De niet-originele uitlaten die geen enkele goedkeuring hebben zijn verboden.
Namaakuitlaten die vallen onder de verordening 1400/2002 en zijn ondergedeeld in de "reserveonderdelen van gelijke kwaliteit" zijn toegestaan.
Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben ingelicht, teken ik met de meeste hoogachting, namens Bureau voor Technische Controle
- Attachments
-
- verordening.pdf
- (114.7 KiB) Downloaded 174 times
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
Wat doet de BFOV?
De BFOV heeft verschillende klachten ontvangen van de liefhebbers die hun voertuig aangeboden hadden voor de jaarlijkse keuring. We hebben dan ook contact genomen met GOCA en nadien met het kabinet van minister Landuyt, die ons spoedig zal ontvangen en een evaluatie van deze omzendbrief beloofde. We houden u op de hoogte van het vervolg van deze zaak.
De BFOV heeft verschillende klachten ontvangen van de liefhebbers die hun voertuig aangeboden hadden voor de jaarlijkse keuring. We hebben dan ook contact genomen met GOCA en nadien met het kabinet van minister Landuyt, die ons spoedig zal ontvangen en een evaluatie van deze omzendbrief beloofde. We houden u op de hoogte van het vervolg van deze zaak.
Matra Bagheera S - 1977
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
- GODFRIED
- Posts: 9851
- Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
- Location: Limburg
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
- MatraMurena.nl
- Posts: 649
- Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
- Location: Didam
- Contact:
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
Meer over de nieuwe reglementen zijn te lezen op www.how2tune.be
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact:
Ik kreeg volgende mail van deze mensen
Geachte,
Sinds kort bestaat de federatie "tuning" FBAT.
Dit als erkend orgaan en gesprekspartner bij het Ministerie,Goca enz...
Het gaat niet alleen om tuning,maar ook custom en oldtimers die dagelijks rijden.
Custom krijgt nu ook meer en meer last om door TC te raken.
Deze hebben besloten van zich ook aan te sluiten bij FBAT om hun hobby te verdedigen.
Leden zijn zeer belangrijk voor de federatie,hoe meer leden hoe meer inspraak.
Hebt U problemen met TC,ook gewone autobestuurders,scan dan uw rode kaart in, en stuur deze door naar
problems@fbat.be
Meer info kan U vinden op
www.FBAT.be
www.how2tune.be
Denk niet dat het alleen om tuning gaat,de minste verandering aan je wagen kan oorzaak zijn van rode kaart.
Mag ik U vragen van deze mail door te sturen naar de U bekende autofreaks in het algemeen.
Mvg
JP
Kernlid FBAT
Geachte,
Sinds kort bestaat de federatie "tuning" FBAT.
Dit als erkend orgaan en gesprekspartner bij het Ministerie,Goca enz...
Het gaat niet alleen om tuning,maar ook custom en oldtimers die dagelijks rijden.
Custom krijgt nu ook meer en meer last om door TC te raken.
Deze hebben besloten van zich ook aan te sluiten bij FBAT om hun hobby te verdedigen.
Leden zijn zeer belangrijk voor de federatie,hoe meer leden hoe meer inspraak.
Hebt U problemen met TC,ook gewone autobestuurders,scan dan uw rode kaart in, en stuur deze door naar
problems@fbat.be
Meer info kan U vinden op
www.FBAT.be
www.how2tune.be
Denk niet dat het alleen om tuning gaat,de minste verandering aan je wagen kan oorzaak zijn van rode kaart.
Mag ik U vragen van deze mail door te sturen naar de U bekende autofreaks in het algemeen.
Mvg
JP
Kernlid FBAT
-
- Posts: 554
- Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
- Location: Heule
- henk wouterse
- Posts: 373
- Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
- Location: wemeldinge
-
- Posts: 4063
- Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
- Location: Begijnendijk
- Contact: