Uitlaat

Hier komen alle onderwerpen die je niet onder de andere rubrieken kan plaatsen...
Post Reply
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Uitlaat

Post by Maes Jules »

Op het forum van www.oldtimersweb.be staat een probleem beschreven in de streek van Kortrijk betreffende de uitlaat.
Er zijn reeds 2 wagens afgekeurd,waaronder een Mini bj.1982 waarbij de uitlaat van de wagen niet voorzien was van een keurmerk,die mini had een inox uitlaat op maat en werd afgekeurd :evil:
Weet iemand hier meer van ?
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Daar heb ik nog niets van gehoord, Jules. Ik wist zelfs niet dat er een keurmerk op stond. Maar wat dan te doen met auto's waarvan de uitlaat niet meer te krijgen is?

Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Benny

Die vraag heb ik mij ook al gesteld,een originele uitlaat van een M530 vinden :roll: !!!!!!! met een keurmerk.
U moet eens het forum www.oldtimersweb.be openen om te lezen welke problemen wij krijgen bij een keuring.
Zo kan er geen enkele oldtimer meer door de keuring.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Dag matravrienden,
Jules je hebt gelijk.Omdat ik bij het BFOV verzekert ben heb ik vandaag van de federatie een nieuwsbrief gekregen met de vermelding.

De Tuning

Sinds 15 februari 2006, is er een nieuwe omzendbrief van de minister Landuyt verschenen betreffende technische keuring inzake de tuning. En jawel, verschillende oldtimers werden geweigerd om uiteenlopende redenen, zoals een uitlaat die geen E-keurmerk draagt, een bijgeplaatste schakelaar op het dashboard, veiligheidsgordels die niet conform meer zijn, enz?

De BFOV heeft verschillende klachten ontvangen van de liefhebbers die hun voertuig aangeboden hadden voor de jaarlijkse keuring. We hebben dan ook contact genomen met GOCA en nadien met het kabinet van minister Landuyt, die ons spoedig zal ontvangen en een evaluatie van deze omzendbrief beloofde. We houden u op de hoogte van het vervolg van deze zaak.

Dit wil zeggen.Als ik met mijn Bagheera naar de keuring ga!Keuren ze hem af omdat de uitlaat geen keurmerk heeft.Weet je ook! Dat je op de keuring meer moet betalen als je auto een tuning heeft ondergaan. Verlaging, lampen, banden, spoilers enz.
Waar zijn ze mee bezig?Als er geen federatie was die onze rechten kon verdedigen zouden de oldtimers van de weg verdwijnen of ze zouden het voor de meeste mensen onbetaalbaar maken.Zal een mooie uitlaat in de toekomst niet meer door de keuring komen.
Groetjes. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Kan Matramania als club ook geen brief schrijven naar het kabinet van Minister Landuyt ? :evil: Hoe meer protest hoe groter de druk zal zijn om onze Oldtimers betaalbaar te laten rijden.
En dan maar aandringen om met onze oldtimers jaarlijks naar de keuring te gaan,dit is echt problemen zoeken.
Ik begin te overwegen om zoals Godfried mijn M530 te laten keuren als Oldtimer en te rijden met een O plaat,een verzekering van de BFOV, en de kleine kans op een bekeuring zal ik er maar bij nemen.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb het volgende antwoord gekregen van de technische controle, maar ik heb om nog meer uitleg gevraagd:

Geachte heer Raes,

Naar aanleiding van uw mail dd 6 maart, kan ik u het volgende meedelen.

Met de huidige reglementering is het zo dat uitlaten welke niet origineel zijn of niet onder de categorie vervangingsuitlaten (volgens verordening 1400/2002) vallen, worden gekeurd volgens de nieuwe reglementering omtrent tuning. In bijlage vind u het deel van de Praktische Richtlijnen aangaande de uitlaten.
Bij de tuning is het zo dat er twee soorten uitlaten zijn: met e of E-goedkeuring of zonder e of E-goedkeuring. Uitlaten met e of E-goedkeuring kunnen worden aanvaard mits voorlegging van een homologatie-attest. Niet e of E-goedgekeurde uitlaten maar die wel gekeurd zijn door een erkend labo (T?v, Dekra,...) krijgen een voorlopige geldigheid van 3 maanden. In deze periode zal er onderzocht worden of de niet-originele uitlaten gekeurd via een erkend labo (T?v, Dekra,...) in aanmerking komen voor een validatieverslagprocedure door GOCA.
De niet-originele uitlaten die geen enkele goedkeuring hebben zijn verboden.
Namaakuitlaten die vallen onder de verordening 1400/2002 en zijn ondergedeeld in de "reserveonderdelen van gelijke kwaliteit" zijn toegestaan.
Vertrouwend u hiermee voldoende te hebben ingelicht, teken ik met de meeste hoogachting, namens Bureau voor Technische Controle
Attachments
verordening.pdf
(114.7 KiB) Downloaded 174 times
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Ik begrijp niet wat er bedoeld word met namaak uitlaten die vallen onder verordening 1400/2002.
Een gewone uitlaat die vervangen is door een inox uitlaat (omdat de originele niet meer bestaat) is dus niet meer keurbaar.
Terug een grote soep maken ze ervan.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb om nog meer uitleg gevraagd.

Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

En BFOV wat doen die????
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Wat doet de BFOV?
De BFOV heeft verschillende klachten ontvangen van de liefhebbers die hun voertuig aangeboden hadden voor de jaarlijkse keuring. We hebben dan ook contact genomen met GOCA en nadien met het kabinet van minister Landuyt, die ons spoedig zal ontvangen en een evaluatie van deze omzendbrief beloofde. We houden u op de hoogte van het vervolg van deze zaak. :wink:
Matra Bagheera S - 1977
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

ALAIN VAN AKEN wrote:En BFOV wat doen die????
Godfried had reeds in zijn reactie (7 maart 2006 8.54 pm)op mijn schrijven ,meedegedeeld wat de BFOV doet om het probleem van de uitlaten aan te kaarten op het kabinet van bevoegde minister.
User avatar
GODFRIED
Posts: 9851
Joined: Sun Jan 30, 2005 2:51 pm
Location: Limburg

Post by GODFRIED »

Als ik nu naar een autokerkhof ga en daar een pot koop met een keurmerk op!Kan ik deze pot dan gebruiken om zelf een uitlaat te maken?In principe ja maar ik denk dat ze de uitlaat zullen afkeuren omdat er aan gelast is. Wat denken jullie? :wink:
Matra Bagheera S - 1977
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Godfried,

er mag enkel achter de achterste pot wijzigingen aangebracht worden. En dan zodanig dat er op een normale manier de CO metingen kunnen gebeuren.

Benny.
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

OK de BFOV kaart het probleem aan (net als bij de nummerplaat bij verkoop of herinschrijving) maar komt er ook een oplossing?
Kan er iemand mij zeggen voor welk politiek probleem ivm onze Matra's er reeds een positieve tussenkomst geweest is?
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Misschien moeten alle oldtimer fanaten maar een brief schrijven naar het kabinet van minister Landuyt om hun ongenoegen kenbaar te maken i.v.m. de keuring van onze oldies.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Ik heb op de site van Minister Landuyt,waar u een vraag kunt stellen aan de minister reeds mijn ongenoegen geuit over de manier van de keuring van onze oldtimers.
Hopelijk volgen er nog reacties.
User avatar
MatraMurena.nl
Posts: 649
Joined: Tue Oct 04, 2005 6:55 pm
Location: Didam
Contact:

Post by MatraMurena.nl »

in nederland zijn uitlaten zonder keurmerk ook niet toegestaan. deze kunnen bij wijze van spreken afgezaagd worden wanneer de politie je aanhoud.

echter ik heb een inox van skytune en deze heeft vast geen keurmerk. maar maak me niet druk.

maar als het om importkeuring gaat is het een stuk lastiger
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik heb voor de club hetzelfde gedaan Jules, hopelijk volgen velen dit voorbeeld en baat het iets.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Bedankt Alain,ik hoop ook dat velen ons voorbeeld volgen.
benny
Posts: 3837
Joined: Wed Mar 12, 2003 8:14 pm
Location: izegem

Post by benny »

Ik heb onze minister ook een internetbezoekje gebracht.

Benny.
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

Meer over de nieuwe reglementen zijn te lezen op www.how2tune.be
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Ik kreeg volgende mail van deze mensen

Geachte,

Sinds kort bestaat de federatie "tuning" FBAT.
Dit als erkend orgaan en gesprekspartner bij het Ministerie,Goca enz...
Het gaat niet alleen om tuning,maar ook custom en oldtimers die dagelijks rijden.
Custom krijgt nu ook meer en meer last om door TC te raken.
Deze hebben besloten van zich ook aan te sluiten bij FBAT om hun hobby te verdedigen.
Leden zijn zeer belangrijk voor de federatie,hoe meer leden hoe meer inspraak.
Hebt U problemen met TC,ook gewone autobestuurders,scan dan uw rode kaart in, en stuur deze door naar
problems@fbat.be

Meer info kan U vinden op
www.FBAT.be
www.how2tune.be
Denk niet dat het alleen om tuning gaat,de minste verandering aan je wagen kan oorzaak zijn van rode kaart.

Mag ik U vragen van deze mail door te sturen naar de U bekende autofreaks in het algemeen.

Mvg

JP
Kernlid FBAT
Maes Jules
Posts: 554
Joined: Fri Mar 04, 2005 5:12 pm
Location: Heule

Post by Maes Jules »

In verband met de uitlaten die werden nagemaakt,kreeg ik van skytune (sportuitlaten)een antwoord op mijn vraag hoe het nu zit met die wet betreffende uitlaten,van skytune krijgt u dus een attest met een nummer die de keuring moet aanvaarden.
User avatar
henk wouterse
Posts: 373
Joined: Tue Mar 25, 2003 9:23 pm
Location: wemeldinge

Post by henk wouterse »

wat een achterlijke wetgeving en wij denken in Nederland dat ze streng zijn, ik ken mensen met een zelfbouw uitlaat en geen probleem bij de keuring zelfs motor uitlaten zijn geen probleem mits ze geen buitensporig lawaai maken
ALAIN VAN AKEN
Posts: 4063
Joined: Thu Apr 11, 2002 2:00 am
Location: Begijnendijk
Contact:

Post by ALAIN VAN AKEN »

Gelukkig zijn de mensen niet achterlijk en zal er altijd wel een achterpoortje te vinden zijn :evil:
Post Reply